BMW 5-serie (E28) (1982)

BMW  5-serie (E28)  (1982)

Uitvoering5-serie (E28)
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2009

Na bijna een jaar deze auto in mijn bezit te hebben, vind ik het eens tijd om mijn ervaringen te delen.
Een jaar geleden ben ik op zoek gegaan naar een leuke belastingsvrije wagen voor erbij. Niet voor elke dag maar voor een stuk rijplezier.

De aankoop:
Na weer vele uren op internet doorgebracht te hebben viel mijn oog op een 528i, een rode (Henna rot voor de kenners). Stiekem had ik hem al op de foto gekocht maar ik ben samen met een technische kennis gaan kijken hoe de staat was. Na een uitgebreide testrit was de deal snel gesloten. De wagen was orgineel (uit Zwitserland), hard en motorisch gezond. Een goede basis om niet al te veel gekke dingen tegen te komen. De wagen had bovendien een unieke sportversnellingsbak met sper differentieel en een open dak.

De eerste kosten:
Tot nu toe is het een heerlijke wagen gebleken en zijn de kosten erg meegevallen.
Na mijn aankoop heb ik de wagen gelijk een klein ondehoudsbeurtje gegeven bij de BMW specialist van den Hengel in Amsterdam. Naast de beurt zijn de waterpomp, de bagagebakrubber en de koelvin vervangen. Een klein oliedruk probleem is gelijk opgelost door de bouten onder de klepdeksel weer vast te zetten.
Daarnaast heb ik een middag flinkt zitten poetsen om de rode lak weer op te frissen.
De TRX velgen zijn nog wel een zorg geweest, deze waren redelijk slecht en nieuwe zijn onbetaalbaar. Gelukkig zijn er via marktplaats nog enkele setjes met goed profiel te vinden. Het zijn niet de meest veilige banden meer (waardeloze tractie met nat weer en sneeuw) maar de wagen behoud wel zijn orginele uiterlijk en dat is voor mij ook erg belangrijk.

Hoe rijdt tie:
Wat mij erg heeft verbaasd is dat de wagen na 28 jaar nog steeds solide aanvoelt.
De motor is in combinatie met de sportbak een zeer snelle wagen en heeft hij een sportieve wegligging.
De sportbak heeft een groot voordeel: in elke versnelling schiet de wagen voorruit en hebben moderne 6 cilnders het moeilijk om je bij te houden. Nadeel: bij 120 km/h maakt de wagen 4500rpm, dat maakt hem vrij luidruchtig en komt het verbruik niet ten goede al vind ik 1 op 9 op de snelweg nog erg meevallen.

Update 6-8-2010
Na de vervanging van de uitlaat is de wagen een stuk stiller geworden en loopt de wagen een stuk mooier. Het luidruchtige valt nu ondanks de hoge toeren reuze mee! Het wordt langzamerhand een echte autobahn cruiser!

Omdat de wagen niet mijn dagelijks vervoer is kan ik niet spreken van problemen.
De wagen heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten op een platte accu na. En dat is omdat de wagen vaak lang stil staat.
Wat er in de toekomst nog verbeterd moet worden is:
- inhouden van de motor bij hogere toerentallen
- Lekke benzinetank bij de vulhals (bekend probleem)
- Alle instrumenten verlichting vervangen
- Bestuurdersstoel repareren, is ingezakt.
- De kachel kent 2 standen: koud of loeiheet (een warmtekraan verwisselen)

Ik zal een update houden hoe de wagen zich houdt.

6-8-2010
Vorige week heeft de wagen zijn apk keuring gehad. Op de uitlaat na is de wagen weer voor een jaar gekeurd. De onderdelen voor de uitlaat zijn nog gewoon via de BMW dealer te krijgen. Zo blijft de wagen origineel. Helaas is het budget voor dit jaar weer op dus de bovenstaande punten verschuiven naar volgend jaar.