BMW 335d Touring High Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 335d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Interessante ’gadgets’ - opties:
De Idrive is gewoon even wennen. In de Mercedes had je command-navigatie en die was heel makkelijk en logisch te bedienen. Hier moet toch iets beter gekeken worden met wat je doet. Alles wordt tenslotte met maar één knop bediend. Maar wanneer je het eenmaal door hebt klik klik klik je zo blindelings door het menu. Het is dus niet zo’n megapuzzle zoals vele autojournalisten wel eens vertellen. Op het grote beeldscherm kan je nu ook de auto zien voor park-tronic. Je kan precies zien tot hoever je nog kan gaan. Overigens gek dat de park-tronic soms wel automatisch werkt en soms niet...
De stoelen zitten waanzinnig. Veel beter dan in de Mercedes. Door de oppompbare lendesteunen en het te verlengen zitgedeelte kan je de ideale zitpositie innemen. Hiermee kan je dan de heerlijk in de hand liggende sportstuur vastpakken. De klokken zijn ook mooi en netjes afgewerkt. Het is me opgevallen dat deze 335D een groot bereik heeft met de toeren. Stationair draait deze 600rpm en op max staat er 5800rpm op de teller (wat een geluid overigens!!!). Het panoramisch dak is ook waanzinning. Die staat bijna altijd open. Heerlijk als dan de stoelverwarming aanstaat. Ook leuk is dat als je de auto in het donker openmaakt gaan er bij elke portier een verlichting aan. Doordat de auto wit is accentueerd dit natuurlijk extra, heel mooi!
Optisch:
De kleur is wit. Heel mooi en heel opvallend. Absoluut niet verkeerd met een auto zoals deze. Dit betekent wel dat de auto twee keer zo vaak gewassen moet worden omdat elk vlekje te zien is. Van buiten oogt de auto lekker agressief. De neus heeft een mooie vorm en gril gekregen. De sideskirts passen hier mooi bij en de achterkant ziet er ook waanzinning uit door de twee uitlaten links en rechts. De auto staat laag op z’n wielen die er ook waanzinning onder staan. Extra dik, extra groot. Van binnen ziet alles er ook netjes uit. Het interieur is door het M-sport pakket mooi afgewerkt. Overal vind je alluminium accenten en M-embelemen in de deurportieren. Een heerlijk sportstuurtje is ook zeker niet verkeerd. De leeslampjes zien er ook design-achtig uit, iets wat wel past in deze auto.
Rijeigenschappen:
Deze auto rijdt heel uitzonderlijk. Het is niet te vergelijken met de Mercedes C30 CDI AMG. Die was al snel, deze is stukken sneller. 0-100 in 6 seconden. en met 286pk en 580nm haalt deze auto een topsnelheid van 250km/u, begrenst... Er moet verteld worden dat de begrensing relatief is. Op de teller is met deze auto namelijk 270km/u behaalt. Overigens is het dan niet fijn rijden omdat je begint te voelen dat de auto gaat ’zweven’. Als je de auto ’s ochtends start roggelt hij heerlijk. Een echte diesel, maar geen gewone diesel! Wanneer je een kickdown geeft hoor je zo duidelijk dat het een echte zware 6 cilinder is, echt waar, goddelijk. Wanneer je de versnellingsbak in de sport zet gaat hij gelijk anders rijden. Direct een versnelling terug en klaar om er als een kanon vandoor te gaan. Hij stuurt wel lekker strak en alles licht lekker in de hand. Dit is te danken omdat het een 3-serie is, een relatief kleine auto. Als je door de bochten rijdt en het gas erop geeft merk je wel dat de tractie-control hard werkt om alles onder controle te houden. Je voelt je veel meer coureur dan in een 5-serie. Dit komt ook door het M-sport pakket dat als optie op deze auto zit. Stuggere suspensie, mooie bodykit en de optionele BMW individual 19’ velgen. Als de auto stil staat kan je moeilijk sturen ondanks de stuurbekrachting. Dit komt waarschijnlijk door de extra dikke wielen, 255/30 ZR19 achter en 235/35 ZR19 voor. Over het deacceleren heb ik geen klachten. Remmen doet ’ie prima. De dealer heeft verteld dat er standaard tip-tronic op zou zitten. Toen de auto geleverd werd en in de showroom stond bleek dit er helaas niet op te zitten. Het bleek een optie geworden te zijn. De dealer heeft zich dus verkeerd voorgelicht...
Comfort:
De ruimte in de auto is minder dan in de C-klasse Mercedes, eerlijk is eerlijk. Achterin stoot ik mijn hoofd en m’n kniën én voeten kan ik moeilijk kwijt. De riemen zijn ook niet te verstellen waardoor deze elke keer langs mijn schouder naar beneden glijdt, hoogstvervelend! Voorin zijn er echter geen problemen en zit je comfortabel doordat je elke gewenste positie kan innemen. De kofferbak is oké en naar mijn idee hetzelfe als in de C-klasse. Extra handig bij deze auto is dat je de kofferbak op twee manieren kan openen; De hele achterklep of alleen het achterruit.
Tijdens het rijden is het helemaal niet vervelend dat er stuggere veren onder zitten. Dit weet je van te voren in de vorige auto was precies hetzelfde. Heerlijk rijden juist.
Algemeen:
Het is gewoon een genot om in te rijden. Je rijdt 95% van de benzine voertuigen er ver uit op enkele ferrari’s nagelaten. Alleen het idee al dat je nu op tussenacceleraties een porsche makkelijk bij kan houden is natuurlijk fantastisch. Je voelt je nu echt serieus in de stoel gedrukt.
PROBLEMEN
- De xenon verlichting trilde. Dit kon je ’s avonds goed zien.
- Software probleem met Idrive - geel beeld (verholpen)
- Gekraak achter in de auto (verholpen)
Update Okt 2007: Eerste grote beurt gehad. Standaard dingen gehad. Verder niets aan de hand. Zelfs de banden waren nog oké.
Update Nov 2007: Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; Hij is er niet meer. Na 5 maanden rijdplezier is deze auto toch tegengevallen. De motor is fantastisch, laten we daar eerlijk over zijn. Alleen het formaat, die is gewoon te klein. En de kleur, snel op uitgekeken. Ook het comfort is minder dan in de Mercedes. Veel stugger. Na een lange rit kom je gewoon gebroken uit die auto, het is geconcentreerd rijden (dan moet je ook gewoon netjes 100 rijden denken jullie). Maar dat gebeurt gewoon niet als je 300pk diesel onder je kont hebt. Hij is dus ingeruild voor de meest comfortabele auto allertijden. Binnenkort hier meer over
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.