BMW 325i touring (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 325i touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 156.000 km |
VettE B€€mR gekocht!
- 108.000 km
Omdat een Fiat Multipla écht niet mocht van thuis en ik na het Lybra-avontuur niet durfde te komen aanzetten met een Thesis, werd het maar eens tijd om over te stappen naar iets niet-Italiaans. Wanneer we alle eisen op een rijtje zetten, kwam een Subaru Legacy bovendrijven. De exemplaren die geheel naar onze wens zijn, waren echter dungezaaid en nog te duur. Dus dat idee hebben we maar weer laten varen.
Daarop kwam de BMW in beeld. Je kunt van die auto’s zeggen wat je wilt, maar uiteindelijk is iedereen het er wel over eens dat ze tot de best rijdende behoren die je kunt kopen. Eentje met een zescilinder stond hoog op de ‘nog eens te hebben’-lijst. Zelden een motor meegemaakt die zo mooi loopt – of het zou een Alfa V6 moeten zijn. Maar die is een stuk minder gemakkelijk in de omgang en flink duurder in het gebruik. Omdat de Mevrouw het gros van de kilometers rijdt, is een BMW de meest logische keuze en met een beetje fantasie ligt München best dicht bij Italië.
Een 5-serie leek een ideale familieauto maar vonden we een tandje te veel van het goede. Je kunt wel BMW willen rijden, maar het is bij die auto's wel belangrijk om op de goede smaak te letten. Dus bleef de 3-serie over. Als ik wil patsen, pak ik de Panda wel. Voor een exemplaar naar wens: handgeschakeld, tonnetje op de klok, geen trekhaak maar wél stoelverwarming, kom je als vanzelf in Duitsland terecht. Daar komt deze dus ook vandaan. Het is per ongeluk een 325i geworden – een 320i was ook mooi geweest ,maar mij hoor je niet klagen natuurlijk. Verder zitten er nog meer goodies op zoals een schuif-/kanteldak, cruise control en nog meer zaken die ik toch nooit gebruik.
Een 3-serie heeft de naam een krappe auto te zijn. Ik vind dat best meevallen. Voor ons jonge gezin is hij groot genoeg. De bagageruimte is wat ondieper dan de Lancia, maar met het oprolbare scherm dat tussen de rugleuning van de achterbank en het dak kan worden geplaatst, kun je wel hoger stapelen. Verder is onze auto voorzien van sportstoelen. Daar ben ik wel blij mee, want de standaard stoelen zijn wat aan de vlakke kant. Maar zo comfortabel als de zetels uit de Lybra, worden de BMW-stoelen nooit, al zijn ze wel op lekker veel manieren te verstellen. Als ik instap nadat de Mevrouw heeft gereden, ben ik een kwartier bezig met verstellen tot ik weer lekker zit - heerlijk…
Na aankoop hebben we de auto laten voorzien van een LPG-installatie, anders wordt het een dure hobby met ons kilometrage. Op de plek van het reservewiel zit de ringtank en de vulnippel is netjes weggewerkt achter de tankdop zodat de buitenwacht niet weet dat we eigenlijk maar armoedzaaiers zijn die een gasbak rijden. Het verbruik op LPG is tot nu toe zo’n 1:8,5 wat ongeveer betekent dat we ons elke tien kilometer een euro brandstofkosten besparen.
Het rijden met de E46 325i is een weldaad. Hij is comfortabel en heerlijk stil, pas bij 170 km/u hoor je wat windgeruis en heb je het idee dat het wat sneller gaat. Hij stuurt lekker direct met een vlezig gevoel – je bent wel écht bezig met autorijden. Je kunt lekker laag zitten en het stuur flink naar je toe trekken – daar houd ik van. Nooit heb je vermogen tekort en ondanks dat het een snelle auto is, jaagt hij je nooit op. Hij vind het prima als je rustig 60 km/u in V tuft.
Problemen? Toch wel. Na twee dagen al stopte de automatische deurvergrendeling er mee. Dat bleek de beruchte GM5-module te zijn, waarvan een relais kapot was. Het vervangen van zo’n module kost – geloof ik – 500 euro. Het relais laten vervangen in het zwarte circuit is 100 pop. Maar goed, de auto had dus wel na twee dagen zijn eerste mankement. Verder is er een raammechanisme niet meer helemaal jofel. Daar heb ik niet goed op gelet tijdens de aankoop. Net als de GM5-module is dat een van de weinige standaard mankementen van de E46. Een nieuw mechanisme (90 pop) staat te wachten tot het weer eens mooi weer is om een dagje aan de auto te pielen.
Verder moet ik nog eens langs de LPG-boer. Als de motor koud is, danst het toerental soms met 500 tpm op en neer en slaat hij tenslotte af. Daar moet dus nog eens naar worden gekeken.
We zoeven zalig...
- 156.000 km
Na de introductie van onze nieuwe auto, heb ik jullie schandalig in de steek gelaten met een update van onze auto. Welnu: hier is -ie dan, maar erg spannend gaat het niet worden. Deze auto rijdt alleen maar. En goed ook.
Nadat we 'm 50.000 kilometer in gebruik hadden, kwamen de eerste serieuze onkosten in de vorm van nieuwe schokdempers aan de voorzijde en vier nieuwe banden. We hebben gekozen voor Michelin Pilot Sport. Een hele vooruitgang: hij ligt nu zowat op de weg als een Alfa Romeo. Onkosten of niet: het zijn natuurlijk allemaal maar slijtageonderdelen waarvoor alle auto's wel eens aan de beurt zijn. Je hoort ons dus niet klagen. Voor onderhoud gaan we naar BMW Beatrix in Badhoevedorp, een specialist die ik langs deze weg honderd punten wil uitdelen.
Verder werden we onlangs verrast door een brandend olielampje. Het bleek dat er net niet genoeg meer aan de peilstok hing. Dat lampje werkt akelig accuraat. Kort daarop begon het lampje van het koelwater te branden. Dat was het zelfde verhaal. Daarna hebben we nooit meer iets bij hoeven vullen. Met name bij die koelvloeistof is dat dus een raar verhaal. Ander ding zijn de achteruitrijbliepers die soms voor niks paniek slaan. Dat zal wel eens schoongemaakt moeten worden, gok ik zo. Het galopperen van het toerental, waarover ik eerder scheef, komt en gaat nog steeds. Het wordt niet erger, dus we leven er mee.
Verder genieten we alleen maar van zijn comfort, zijn snelheid en zijn vriendelijke verbruik (1:10 op LPG). De absolute attractie van deze auto is de beresterke zescilinder. Iemand stond er ooit naast toen de motor liep en vertelde dat 'die BMW's altijd klinken als een sloepje dat in de haven ligt te wachten'. Vond ik een mooie beeldspraak. Het is een geluid uit duizenden.
Ik geef het niet graag toe, maar onze Beemer is een geweldige auto. Het is te hopen dat het hele gezin er tot in lengte van jaren in blijft passen want heel erg ruim wil zo'n Dreier maar niet worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.