BMW 325i Cabrio (1988)

autoreview

BMW 3-serie Cabrio E30
BMW 3-serie CabrioBMW 3-serie Cabrio E30BMW 3-serie CabrioBMW 3-serie E30BMW 3-serie Cabrio E30BMW 3-serie Cabrio - interieur

Signalement

Uitvoering325i Cabrio
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf134.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 19%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

DE CABRIO IN ZIJN ALGEMEENHEID...

Een cabrio wordt door velen gezien als een ding, waarmee je langs de boulevard en op Schevengen of Bloemendaal hoort te flaneren... zo wordt MIJN cabrio dus NIET gebruikt... die wordt onder andere ingezet als vakantie-auto, vandaar dat ’alledaagse’ zaken als kofferbakinhoud bij mij wel degelijk meespelen. Bij een cabrio speelt het uiterlijk natuurlijk een grotere rol dan gemiddeld, je gaat geen lelijke cabrio kopen. Voorbeelden? De opel Astra en de Ford Escort cabrio. Dat zijn cabrio’s ’omdat er nu eenmaal ook een cabrio in het gamma moet zitten’. Een cabrio is ’all about style’. en van de BMW E30 cabrio wordt wel gezegd: ’it has tons of it!’
Inderdaad: kap en alle ramen omlaag, en je houdt één strakke, lage lijn van voor tot achter over! SUPER!!


ZOEKTOCHT

Aangezien ik een echte E30-freak ben, was de keus bij voorbaat duidelijk: een E30 cabrio moest het worden, en wel een 325i. Voor een goed exemplaar betaal je zo langzamerhand evenveel als voor een E36 cabrio, er zijn veel meer E36 cabrio’s te vinden dan goede E30’s.....
Ik had mij voorgenomen, NET zolang te gaan zoeken tot ik een ECHT goed, roestvrij exemplaar zonder enorm hoge kilometerstand zou hebben gevonden. Ik wilde mij daarbij beperken tot een type 2 E30, deze zijn eigenlijk alleen in 1991 en 1992 gemaakt. Dat zijn tenslotte de jongste, daar moet toch makkelijk een goede van te vinden zijn?

Think again!! In de loop van pakweg een half jaar ben ik circa zes keer half Nederland doorgereden, om een zeer veelbelovend exemplaar te gaan bekijken. Dat was dus pakweg vijf keer voor niets. Wat ik zoal aantrof? Roest, roest en nog eens roest, overgespoten dwars over de roest heen, loshangende M-tech bodykits, TE brede wielen, waardoor deze al bij de minste hobbel in de weg aanliepen, motoren met overduidelijk rotte drijfstanglagers, en dan natuurlijk allerlei on-originele gadgets: lampunits, wijzerplaten, logo’s, doorpins, carbon-folie, op de gekste plaatsen veel te grote speakers, de meest monsterlijke velgen, etc etc.

En TOEN, ineens, stond op Marktplaats die ene.... een zwarte type 1 nota bene. Ja, hij zou absoluut roestvrij zijn (goh, had ik dat niet 5X eerder gehoord??) dus toch maar even kijken... onder een doek, in een garage, kwam de mooiste E30 cabrio die ik OOIT had gezien tevoorschijn.... VERKOCHT!!


DE RIJERVARING

ELKE E30 rijdt leuk, laten wij dat bij voorbaat vaststellen. Zelfs aan een simpele 316i is nog lol te beleven! Het is dat onnavolgbare ’E30-gevoel’ dat andere BMW’s simpelweg missen. De cabrio is natuurlijk minder torsiestijf dan zijn dichte broertjes, en dat voel je. Ook het feit, dat hij behoorlijk wat zwaarder is voel je. Het uit zich onder andere in een tragere acceleratie.
Maar wat GEEFT DAT!? Je koopt een cabrio NIET om in te racen.... afhankelijk van je haardracht ontstaan er vanaf een snelheid van 80 .... 120km/h toch wel de nodige probleempjes :-)
Het open rijden in zo’n cabrio is een onvergelijkbare ervaring. Alles wat je normaal niet eens zou opmerken, wordt nu ineens merkbaar. Alles wat je in een dichte auto al waarneemt, neem je nu ineens heel intens waar. Als auto’s naast je ergens overheen rijden, weet je wat voor KLAP dan van de banden komt? En dat UITZICHT! Geen ruiten en stijlen die het uitzicht belemmeren, nee, VOL uitzicht!
Vrienden met lang haar waarschuwden mij al: ’wen er maar aan, een cabrio met een staart is geen ideale combinatie!’ Dat is helaas waar... maar een petje doet redelijk wonderen.
Dicht rijden in een cabrio is natuurlijk not-done, dat doe je alleen, als het echt niet anders kan. Een E30 cabrio is zo’n feest om open te rijden, zelfs voor een paar kilometer gooi je hem open.
Als je het dan TOCH doet, dat dicht rijden, valt als eerste de herrie op. Dat linnen dak is één groot resonatievel! Boven de 120km/h maakt het echt goed wat kabaal. Vanaf 100km/h is het al duidelijk meer lawaai dan in een normale, dichte E30 325i.
Het uitzicht naar achteren is vreemdgenoeg niet eens zo slecht door dat plastic ruitje. De huidige auto’s met hun plat liggende achterruit hebben vaak nog een slechter uitzicht dan een dichte E30 cabrio.....
De standaard-remmen hebben het zwaar te verduren met dit zware apparaat. De remvertraging vind ik persoonlijk onvoldoende. Zet er een setje Ferodo DS 2500 remblokken onder is mijn sterke advies!
De besturing is, dankzij de STANDAARD aanwezige stuurbekrachtiging, helaas nogal vaag. Mijn cabrio ondergaat een volledige uitbouw van de bekrachtiging, en er komt hetzelfde stuurhuis in als in mijn onbekrachtigde E30 325i coupé: eentje met bijna 4 omwentelingen van lock tot lock. Dat stuurt met name op hogere snelheden VEEL preciezer.


DE E30 CABRIO CONTRA DE REST

De E30 cabrio heeft een aantal unieke eigenschappen, die hem ondermeer ideaal maakt voor lange mensen. Zo staat de voorruit net zo rechtop als bij elke andere E30, en DAT heeft zo zijn voordelen: je kijkt, als lang mens, dan voor de verandering eens NIET precies TEGEN die dikke stijl boven de voorruit aan, nee, je kijkt er ONDERDOOR!
Tevens heeft hij een heel lage lijn, waardoor je - in mijn ogen - pas ECHT het cabrio-gevoel krijgt. De meeste cabrio’s van vandaag de dag hebben zo’n bokkige, hoge kont! Voorbeelden: de Renault Mégane en Saab cabrio’s. Aan die BADKUIP van een PT looser cabrio zal ik hier niet eens ook maar één woord vuilmaken, dat is zonde van de tijd.
En dan moet je eens naar de practische inzetbaarheid kijken. ZEKER die cabrio’s met zo’n mooi metalen vouwdak hebben een ONBRUIKBAAR kleine kofferbak, kijk maar eens naar de nieuwste BMW 3-serie cabrio. Daar past echt hoegenaamd NIETS meer in. Op vakantie gaan met zo’n ding is gewoon onmogelijk!
Doe dan de kofferbak van een E30 cabrio eens open.... en kom tot de verbazingwekkende conclusie, dat die bak op het bakje voor de kap na, even groot is als die van elke andere E30.....


ALS ENIGE AUTO??

Dan rijst natuurlijk de vraag: kan een E30 cabrio het hele jaar gebruikt worden? Het antwoord is, zeker met een hardtop erbij: JA, dat kan. Maar ideaal zou ik het niet vinden. Je gaat toch een beetje de acceleratie en de torsiestijfheid van een ’dichte’ E30 missen. ALS je nou al een hardtop erbij wilt kopen, ga dan voor een Wiesmann-hardtop. Ik zeg dat niet gauw, maar een Wiesmann is onbetwist mooier dan een originele BMW-hardtop....


WAT TE VERMIJDEN / WAAROP LETTEN?

Bij de E30 cabrio moet je op een paar dingen letten, om te voorkomen dat je een miskoop doet:

1. VERMIJD de electrisch bediende kap! Gaat ALTIJD stuk en kost je bagageruimte.
2. bekijk de volgende plaatsen op roest: de kentekenplaatlampjes, de randen van de wielkassen, dorpels, randen van de deuren, en de carrosserie, waar de deuren in vallen. Net als de motorruimte, en de plaats waar de accu staat.
3. Bekijk de staat van de kap en achterruit. Een nieuwe kap kost ruim EUR 1000,- !
4. Bekijk alle rubbers.
5. Bekijk de motor goed. Olienivo en -staat, koelvloeistof een vieze drab? -> koppakking lek en/of gescheurde kop!!
6. Laat de eigenaar de motor KOUD starten, terwijl jij bij de uitlaat kijkt. Blauwe rook? -> Oliezuiper, afgeragde motor, op naar de volgende!!
7. Ga voor een zo origineel mogelijk exemplaar. Dan weet je zeker dat het rijden zo min mogelijk problemen oplevert. Bij verlaagde exemplaren rijd je het carter makkelijk stuk, on-originele lichtunits zijn nogal eens ZO slecht, dat ze binnen enkele maanden(!) een vissenkom zijn, en on-originele velgen met de verkeerde ET-waarde mollen je wiellagers, en/of lopen aan in de wielkassen! Ga voor de originele velgen, OF voor velgen van een erkende BMW-gelieerde tuner (AC Schnitzer, Hartge, Alpina, Hamann).


TOT SLOT

Heb je eenmaal het cabrio-virus te pakken, zul je er altijd een cabrio naast willen hebben als tweede auto. Om nu te voorkomen, dat de toch al best oude E30 cabrio je na een paar jaar alweer vaarwel gaat zeggen, en in de eeuwige autohemel terechtkomt, zou ik sowieso NET zolang zoeken, tot een (nagenoeg) roestvrij exemplaar gevonden is, en dit exemplaar vervolgens bij Molenaar in Heerhugowaard aanbieden voor de meest uitgebreide tectyl/ML-behandeling, de ze daar te bieden hebben. Werkelijk, de tectyl druipt daarna alle gaten uit! Die fles tectyl-verwijderaar die je meekrijgt, ga je hard nodig hebben. Vervolgens laat je Molenaar het hele ding één keer goed op orde brengen, en heb je er daarna nog jaaaaren plezier van.
DUS: afsluiten nu die Autoweeksite, en op naar Marktplaats, Autoscout24 enzovoort!

PROBLEMEN

Aan een 19 jaar oude auto is altijd wel wat te verbeteren, al is de staat, waarin je hem gekocht hebt NOG zo goed:

1. gasveren in de cabriokap-deksel zijn lam. Vervangen dus!
2. rubbers van de cabriokap-deksel en de achterramen zijn verweerd. Vervangen!
3. Ruiten zijn ontsteld. Gaan te ver omhoog, achterste te ver naar voren. Stellen!
4. schakelaar van één van de ramen defect. Vervangen!
5. slecht contact in connector van één van de electrische ramen. Nakijken.
6. de hoedjes van de schokdempers achter zijn vergaan. Vervangen is de remedie.
7. van de audio-installatie (niet-origineel BMW) klopt geen moer: fasefouten tussen voor- en achterspeakers, vooraan alleen de woofers van de composet geplaatst, bovendien zijn deze woofers OP de kickpanels geplaatst IPV erachter, waardoor deze panelen dus nu geruineerd zijn.
8. Electrische antenne was stuk. Vervangen dus.
9. Hardy-schijf, en 1 motorsteunrubber waren rot. Vervangen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.