BMW 320i Cabrio (1989)

autoreview

BMW 320i Cabrio (1989)

Signalement

Uitvoering320i Cabrio
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf179.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

E30, een posterliefde

  • 195.000 km

Midden jaren ‘80.
Daar hing de poster dan. Boven het kajuitbed.
Een BMW 3 cabriolet uit de nieuwe E30 serie, uiteraard met geopende kap. Blonde dame met lange haren wapperend in de wind achter het stuurwiel.

Zo moest het zijn.



Omstreeks 2011
Bij een bevriende autohandelaar. Daar stond hij dan.
De BMW 3 cabriolet uit de inmiddels befaamde E30 serie.
Ieder bezoek moet ik even in de wagen plaatsnemen.
Op een of andere manier waan ik mij dan weer even de tiener in het kajuitbed.



De betreffende E30 is op dat moment nog een exponent van een 2e hands BMW. Voorzien van niet origineel 16 inch lichtmetaal in BBS look, een Personal stuurwiel en een polsdikke Ansa dubbelloops knalpijp. Allemaal period, maar voor mij niet aantrekkelijk.

Mijn hobby auto is o.a. een prachtige Peugeot 404. Een wagen die ik heb kunnen redden van de Roest Dood en waar ik met veel plezier een lange reis mee heb gemaakt naar Zuid Frankrijk.
Begrijp me goed, zulke auto’s zijn prachtig maar het bezit er van is vaak het einde van het vermaeck.

De autohandelaar bleek geïnteresseerd in mijn 404 en deed me een bod dat ik niet kon weigeren. We spreken overigens bijna 10 jaar terug. De tijd dat mooie 404’s geen drol waard waren en E30’s net zo min in de vijf-cijfers liepen.
De BMW bleek bij nadere inspectie helemaal niet in een slechte staat. Onder haar lichte Sjonny vermomming blijkt een prima wagen te zitten.
Tot mijn grote Blijdschap zijn er voor de BMW een origineel stuur en originele wielen in het pand aanwezig, dus dat maakte de koop een stuk aangenamer.

Bij een op dat moment zeer goed aangeschreven garage bij mij in het dorp ondergaat de BMW een soort van mini restauratie. Roestvorming rond de dorpels verwijderen ze vakkundig en tevens krijgt de cabrio een extreem grote beurt met allemaal nieuwe sapjes. Dat smaakt!

Alle stabilisator-stangen en rubbers, diverse nieuwe keringen en nog een hele rits aan pakkingen en worden vernieuwd en als klap op de vuurpijl monteren ze een nieuwe originele dubbelloops achterdemper.

Correcte nieuwe Conti’s in de maat 195/65/14 worden gemonteerd. De bestaande Pirelli banden hadden nog zeker ruim voldoende profiel maar leken mij met bijna 25 jaar ervaring niet meer zo veilig. Ze oogden zelfs nog als eerste montage exemplaren! Was knalhard rubber geworden.

Ook nieuwe originele gasdrukveren van de achterklep en cabrio-dak-afdekplaat worden niet vergeten. Niets is zo zielig als die kleppen niet open blijven staan...

Daar staat pardoes een keurig nette E30!



Onderhoud

In de loop van de jaren krijgt de BMW ieder jaar onderhoud en loopt echt fluitend door iedere APK.
De eerste jaren bij de dorpsgarage en de laatste jaren bij een officiële BMW dealer met liefde voor ook het bejaarde spul.
Afgelopen jaar stond ze tijdens het jaarlijkse onderhoud mooi in de buurt van een E30 M3. Dat soort ontmoetingen zijn goud.

Als van origine vooral Frans georiënteerde klassiekers liefhebber blijft het verbazingwekkend dat bijna alle onderdelen nog nieuw te bestellen zijn.
1 blik op het online bestelsysteem van BMW, 1 klik op de computer en de dag erop zijn de onderdelen bij de dealer.
Super Gründlich!



Het rijden met de E30

Ondertussen heb ik betrekkelijk veel kilometers gemaakt met deze wagen. Je pakt ‘m makkelijk mee en het comfort is vaak beter dan bij moderne auto’s.
Gelukkig heeft de oorspronkelijke eigenaar veel opties aangevinkt bij het samenstellen van deze cabrio. Dus ook het M-tech zwartlederen interieur met de geweldige super verstelbare sportstoelen.
Als kers op de comfortverhogende-taart gelukkig ook stoelverwarming! Heerlijk voor de zomeravond ritjes.

Uiteraard is dit nog een echte BMW zoals ze altijd het zo mooi weten te zeggen altijd op filmpjes en in fora. Achterwielaandrijving èn een zes cilinder in lijn.
Daarnaast is het een 2 liter en dat maakt ‘m voor mij nog extra begeerlijk. Deze motor klinkt zo vreselijk lekker.
Hees, metalig en soms een beetje buiten adem. Dat is serieus verslavend.
Als ie lekker op temperatuur is komt er soms ook een klein plofje uit de dubbelloops (met die 2 scheve, smalle) pijpjes. Geen geprogrammeerde pops and bangs, maar old skool BMW gegorgel.


Onderzoek

Via Autoweek heb ik me laten verleiden tot de aankoop van een kenteken-rapport.
Mooi om te zien dat deze auto nog betrekkelijk weinig eigenaren heeft gehad. Das altijd een goed teken....voor wat dat waard is, want ik kan over de buitenlandse periode natuurlijk niets lezen!
In 1997 is de auto ingevoerd naar NL, vanaf die tijd blijk ik de 3e particuliere bezitter.

Ik merk dat het een sport is geworden om de wagen zo origineel mogelijk te maken en houden. BMW heeft zo’n prachtig VIN code systeem waarin je kan zien hoe de wagen ooit uit de fabriek is gekomen.
Hieruit blijkt dat alles (weer) bijna klopt. Zo heeft de E30 het geliefde BMW soundsystem met zelfs ingebouwde tweeters in de portieren, het genoemde M-tech interieur en stuurwiel en ook het M-tech onderstel.
Later is waarschijnlijk de subtiele originele BMW achterspoiler geplaatst. Die mag wel blijven voorlopig. Staat prima mijns inziens.

15 inch BBS spaak zat er eigenlijk ook af-fabriek op, maar op een of andere manier heb ik meer met het E30 ontwerp icm met de 14 inch BMW kroonkurk.
Altijd al gehad ook. Zal wel aan de poster liggen!

Na het plaatsen van een van mijn laatste aanwinsten is de originaliteit weer een beetje toegenomen ; het originele type BMW RDS radio/cassette speler. Zo komen al mijn bewaarde Ben Liebrand minimixen op cassette toch weer van pas.


Ik zal proberen om dit review up-to-date te houden. Tot die tijd geniet van de plaatjes!

PS de betreffende poster staat tussen de plaatjes.
De blonde dame had ik overigens al; beide dromen dus uitgekomen :-)

Terug naar de oorsprong

  • 198.000 km

Ik schreef al eerder iets over het VIN decoder systeem waarmee je dmv het invullen van je chassisnummer de volledige info krijgt over je BMW.
Je kan bijvoorbeeld de datum van productie zien ( 1989-04-07 ) en waar de BMW vandaan komt ( Regensburg, West-Duitsland....)

Daarnaast de kleurcodering en omschrijving van interieur en exterieur.
Diamant-schwarz - 181
Schwarz Leder - 0203

Waar ik me een beetje toe laat verleiden is het steeds origineler krijgen van de auto.
In de loop van de tijd zie je dat bij dit soort auto’s het aloude aftermarket spook behoorlijk gaat rondwaren. Zo was o.a. de radio-cassette speler vervangen door een aftermarket radio cd-speler.
En passant hadden ze ook de zeldzame cassette-houder verwijderd; wat zou je immers met zo’n systeem in je auto terwijl je ‘m up-to-date had gemaakt met een super hippe cd speler!?!

Afijn, de tijden veranderen dus gelukkig kon ik onlangs zo’n cassette-houder-systeem aanschaffen. Eentje in nieuwstaat, dus dat was het geld dubbel en dwars waard. Als een kind zo blij met dit stukje jaren ‘80 techniek! De originele 663 Radio Bmw Professional was al eerder door mij teruggeplaatst.
En nummer 690 kan ik afvinken van de originele optie lijst van mijn BMW.

Dit is de lijst:

288 Leichtmetallraeder
320 Modellschriftzug Entfall
350 Sa Auspuffanlage Verchromt
370 Su Kraftstoffbehaelter Us
428 Warndreieck
494 Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
663 Radio Bmw Professional
675 Sound System
680 Sa Kofferhalter F.alukoffer
690 Cassettenhalterung
704 M Sportfahrwerk
708 M Sportlenkrad Leder

Ik miste enkele items uit het board gereedschap; die zijn aangevuld en nu weer helemaal compleet. Heerlijk om nu dat setje te openen onder de kofferklep.
Leuke Corona lockdown klusjes dus. Vooral het inbouwen van de cassette houder was mooi om te doen.


Daarnaast heeft de E30 onlangs bij de BMW dealer een onderhoudsbeurt gehad waarbij een een nieuwe distributieriem, waterpomp, thermostaathuis en spanrollen zijn geplaatst.

Ook check ik regelmatig de berichten onder dit review en zo heb ik mij de tip van Pietzoveel ter harte genomen en het schakel mechanisme laten voorzien van nieuwe stangetjes en rubbers. Wat een verschil! Dank voor de tip Piet!

Tien jaar!

  • 200.000 km

De 2 ton gepasseerd en nu ruim 10 jaar in bezit.
Toch wel een klein schrijfseltje waard, dunkt me.

Afgelopen jaar behoorlijk wat ritjes gemaakt en ook weer serieus onderhoud laten plegen bij BMW.

Bij de start van het seizoen een nieuwe accu geplaatst. Freak als we zijn een originele BMW accu, exact de goeie. Nieuw uit de doos.
Later in het jaar de befaamde olieservice. Ook was de achteruitrijschakelaar defect zo stelde men vast bij de APK.
De schokbrekers waren toe aan vervanging. Bleek nog eerste montage onder te zitten!
Nieuw zijn de originele (Mtech in mijn geval) niet meer te bestellen via BMW; ze bieden als vervanging nu Bilstein aan.
Komt niet vaak voor dat originele onderdelen niet meer leverbaar zijn via BMW.
Daarnaast ook nieuwe dimlichten gemonteerd. Dus de units met glas en reflector. Een kant was wat geoxideerd, meteen maar beide kanten vervangen. Staat zoveel frisser!

Rondom de hardyschijf moesten ook nieuwe keerringen en schijven (de hardyschijf zelf) worden vervangen, dan ook meteen nu maar alle mogelijke spulletjes vervangen aan schakelmechanisme.
Het resultaat is een E30 die veert en schakelt als een nieuwe. Ongelofelijk fijn is dat.
De Bilsteins zijn echt het best mogelijke heb ik me laten aanpraten en ik denk warempel dat het zo is. Comfortabel maar toch ook heerlijk communicatief. Het was al nooit een straf om met de E30 op pad te zijn, nu is het helemaal een feestje!

De gasdrukdempertjes van de afdekkap van het cabriodak hebben het 10 jaar uitgehouden maar waren ook aan vervanging toe. Via BMW classic kanaal online gekocht. Lijken op de originele. Maar eens kijken hoe deze zich houden.

Zelf heb ik de motorkap isolatie vervangen, leuk klusje. Oude was verpulverd en kruimelde langzaam de motorruimte in. Uiteraard is zo’n nieuwe set (3 delen) te koop via BMW zelf. Top! Zo’n nieuwe set is ook veel fijner om aan te gluren, dat oude kon eigenlijk niet meer achteraf gezien.
Ik stel altijd aan mezelf de vraag of iets vervangen of verbeteren de auto echt leuker zal maken. In dit geval dus wel!

Hetzelfde heb ik ook met de lichtmetalen wielen. Ze zijn eigenlijk een beetje oud aan het worden, je kan zien dat het alweer 3 tot 4 decennia oud is. Maar is dat erg?

Ook zit er her en der wat patina -zo’n mooi woord voor oude meuk met een zekere glans- op de E30. Tja.
Ik denk voorlopig gewoon zichtbaar wat ouder laten.
Van een zogenaamde fabrieksnieuwe auto hoor ik vaak zeggen dat de eigenaar ‘m niet meer uit de schuur wil trekken en als de dood zo bang is voor beschadigingen. Ik ken mezelf en denk dat ik ook zo ben. Een oude Bimmer hoor je gewoon te gebruiken. Dus de vraag stellen is ‘m eigenlijk beantwoorden in dit geval.

In het kader van zoveel mogelijk terugbrengen naar origineel heb ik ook een schakelaar teruggeplaatst die was verwijderd; bediening voor speakerset. Voor en achter nu regelbaar. Leuk.

Op naar de volgende 10 jaar!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens