BMW 325d Touring High Executive (2008)

autoreview

BMW 325d Touring High Executive (2008)

Signalement

Uitvoering325d Touring High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst111.229 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bmw 325d touring high executive

  • 95.900 km

Als vervanger van de vorige auto ( bmw 120d) was mijn vader op zoek naar een vervanger voor de 1 serie.

In verband met het beperkte aanbod van een gebruikte Bmw 3 Touring, zijn we over de grens gaan zoeken naar een leuk exemplaar.
Na een lange zoektocht kwamen we uit op een erg mooi exemplaar en weinig kilometers.

Een Bmw 325d touring high executive uitgevoerd met M-pakket en weinig kilometers op de teller.

Het betreft dus de High Executive versie met de volgende opties:




- Aluminium interieur en half alcantara/stof beige
- Multifunctioneel 3-spaak sportstuurwiel met leder bekleed
- 225/45 & 17 inch bmw spaakvelgen.
- BMW sportstoelen
- Bi-Xenon lampen voor dim- en grootlicht
- Uitgebreid verlichtingspakket
- M sportonderstel inclusief carrosserieverlaging
- Automatische dimmende antiverblindingsbinnenspiegel
- Middenarmsteun voor, verschuifbaar
- Park Distance Control (PDC) voor en achter
- Regen- en lichtsensor
- Active Cruise Control
- Navigatiesysteem Professional Engels en Duits omschakelbaar
- Stuurwielrand verwarmd
- Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
- Elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak
- Voetmatten velours
- Binnen/buitenspiegels elekt. Inklapbaar, dimmend
- Elektrisch verstelbare lendensteunen op voorstoelen
- Opbergpakket voor bekerhouders, netjes en 12V
- Elektrisch verwarmde voorstoelen
- Mistlampen voor
- Adaptieve bochtverlichting met variabele lichtverdeling
- Airconditioning, gescheiden links/rechts, automatisch regelend
- Grootlichtassistent
- Buitenste hoofdsteunen achter neerklapbaar
- Spraaksturing
- Bluetooth telefoonvoorbereiding
- Hifi Professional luidsprekersysteem LOGIC7
- USB/Audio-aansluiting
- Individual extra getint glas in achter(portier-)ruiten en achterruit
- Spraakversie Duits en Engels



Wegligging:
De wegligging is weer totaal anders als de vorige 1 serie. Het lijkt eerder op een trein die niet uit koers te brengen is. In tegenstelling tot de 1 serie die al aardig koersvast was.
Daarnaast is de wegligging weer vele malen beter dan de 1 serie. Dit komt natuurlijk met name door het verlaagde M-Pakket plus het zwaardere gewicht van de auto(1570kg)
Persoonlijk vind ik het een erg fijne combinatie. Er is genoeg comfort over. Lange kuilen in de weg worden goed geabsorbeerd en de wagen ligt enorm koersvast op de weg. Van zijwindgevoeligheid is absoluut geen sprake.


M Pakket:
Naast dat een Bmw met M-Pakket er veel beter uitziet, heeft het ook echt een meerwaarde. Wat een geweldige wegligging, ik ben echt overdonderd door de wegligging in combinatie met dit M-pakket. Om even een concreet voorbeeld te noemen, rotondes kun je met gemak met 50km/h nemen. De bocht op de A6 bijvoorbeeld ter hoogte van Emmeloord richting Lemmer kun je met een enorme snelheid pakken.

Motor:
Wat een verschil vergeleken met de vorige 20d motor van bmw. Deze 6 cylinder draait bijzonder mooi en rustig rond. Daarnaast zorgt dat heerlijke 6 cilinder geluid voor een brede grijs op mijn gezicht als ik hem start.

De vermogensopbouw is ook erg lineair. Hij is bijna atmosferisch te noemen. Daarnaast pakt de motor bij extreem lage toeren(800) zonder morren op.
Ik kan bijvoorbeeld in het centrum steeds in zijn 3 rijden. Oppakken vanaf 700 toeren is geen probleem.
Wat ook opvalt is de rust bij 120 km/h. Bij deze snelheid draait de motor net geen 1800 toeren..
Ook op hogere snelheden bij 170 zit je nog maar op slechts 2500 toeren.

Het spreekt voor zich dat deze auto zeer rijbewijs gevaarlijk is. Ik als 19 jarige student leen de auto ook zo nu en dan wel eens, ik ben al diverse malen in de gevarenzone gekomen zonder dat ik dit in de gaten had..

Onderhoudskosten + verbruik:
Ik kan over de kosten nog niet veel zeggen aangezien de auto van mijn vader is.
Het verbruik valt me reuze mee. Gecombineerd met veel snelweg kilometers en een rustige rijstijl is het ongeveer 6.7L/100km.
Wegenbelasting en verzekering kosten zijn redelijk prijzig aangezien de wagen prive wordt gereden.

Pluspunten:
Als grootste pluspunt vind ik zelf dat alles gewoon klopt aan de wagen. Alles zit op de juiste plek. Je hoeft nergens naar te zoeken. Kortom de ergonomie is zeer goed.
Daarnaast is ook de kwaliteit gewoon uitstekend, niets kraakt en het materiaalgebruik is van erg goede kwaliteit.
Ik ben ook erg tevreden over het I-Drive besturingssysteem. Het functioneert in ieder geval uitstekend. En het werkt beduidend sneller dan in onze vorige Bmw 1 serie.


Minpunten:
Ooit zei iemand eens:'Van vermogen kun je nooit genoeg hebben'. Die zin kan ik zelf bevestigen. Aan alles wen je als mens zijnde, zo ook aan het vermogen van de 325d.
Echt agressief snel is de auto niet. Wellicht gaat een chip daar in de toekomst verandering in brengen. Na een kuur bij Ziptuning zou de auto op ruim 240pk en 510NM koppel uitkomen.
Verder als minpunt zou ik kunnen zeggen dat de auto niet geschikt is voor beginnende bestuurders of vrouwen, dit komt doordat je echt een bepaalde 'feeling' moet hebben met de koppeling en de handbak. Het schakelt namelijk veel zwaarder dan een gemiddelde vw passat bijv.


Ik zal mijn ervaringen bijwerken op deze website.
Hartelijk dank voor het lezen alvast, graag hoor ik jullie reacties.


Groeten,
Tom

  • 96.100 km

Vanochtend toen ik de wagen startte leek het alsof de wagen iets onregelmatig liep.Direct na de start schoot te toerenteller ineens naar de 1000 toeren. Standaard loopt de motor ongeveer 800 toeren stationair. Iemand hier ervaring mee? Of komt dit door de relatief frisse nacht?

Alluminium om de pook wordt erg warm tijdens rijde

Gisteren merkte ik toevallig op dat het materiaal om de pook heen erg warm wordt tijdens het rijden.
Het wordt zeker 50 graden, lijkt me toch niet echt normaal?
Vooral dat stukje tussen de pook en het knopje van de stoelverwarming. Erg vreemd, ik zal er eens na laten kijken.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Update

  • 99.157 km

Hierbij de update van de Bmw 325d.

Tja, eigenlijk weinig te melden, het begint eigenlijk saai te worden hoe goed de auto is..
Snel en zuinig is de wagen. Bij 100 op de cc realiseer ik me een verbruik van 1 op 20.

Verder ben ik zeer tevreden over de Michelin winterbanden, wat een grip en ze zijn nog stil ook. Wat wel opvalt is dat het verbruik gemiddeld 0.4 liter hoger ligt. Is dit normaal?

Ton gepaseerd..

  • 101.244 km

Ondertussen zijn we de ton gepasseerd in de Bimmer.
Auto heeft vorige week een kleine beurt gehad Bmw dealer De Beier in Heerenveen, hierbij is vervangen:

* motorolie+filter.
* brandstoffilter.
* luchtfilter.
* interieurfilters.
* rem vloeistof.
* remschijven + remblokken voor

Geen schokkende zaken dus.
Verder vertelden de monteurs mij dat de wagen onder de motorkap er als nieuw uitziet, geen enkele olieresten of slijtage sporen te vinden, ik was natuurlijk erg blij dit te horen.
Verder worden zowel mijn vader als ik steeds enthousiaster over de wagen, zowel hij als ik willen nooit meer een ander merk rijden haha:) Verslavend dat Bmw virus

Trillen bij lage snelheden

Sinds een aantal dagen merk ik dat de auto wat lichtjes begint te trillen.Dit is alleen bij lage snelheden beneden de 40km/h, vooral als hij in een wat hogere versnelling staat is het duidelijker te merken. Ik zal even langs de garage rijden van de week, misschien iets van een lager?

Update

  • 111.229 km

Ondertussen alweer lekker wat kilometers gemaakt in de 325d. Afgelopen zaterdag teruggekomen van de wintersport uit Oostenrijk
Wat heb ik genoten van de auto op deze rit, na 1000km baal je er gewoon van dat je uit moet stappen..
Gemiddeld rond de 160 op de cc gereden op de heenreis,hierbij draait de motor een kleine 2500 toeren. Wat opvalt is dat de motor vanaf die snelheid in de 6 als een beest nog versneld, enkele tellen later staat de teller al op 200.
De auto is hier echt voor gemaakt om op hoge snelheid veel kilometers af te leggen, dat merk je aan alles. Overigens niks te klagen over het M-pakket onderstel. Ik was bang dat het te hard zou zijn maar het tegendeel heeft zich bewezen, er is meer dan genoeg comfort over, uiteraard dragen de heerlijke sportstoelen met verwarming daar ook hun steentje aan bij.
Verbruik blijft op hoge snelheden ook redelijk gunstig voor een 3.0 diesel motor.

Vanaf volgende week komen er nieuwe 17 inch Bmw velgen + zomerbanden onder. De temperaturen vliegen in rap tempo omhoog dus de winterbanden mogen weer de berging in.

Tot zover de update.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.