BMW 320i Touring High Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 70.318 km |
De aanschaf
- 754 km
Ruim vijf jaar geleden kocht ik mijn eerste BMW. Een gebruikte E61 530d (review staat hier elders op de site), die ik zelf uit Duitsland heb gehaald. De auto was toen vier jaar oud en had ruim 100.000km op de teller staan. Met deze auto heb ik een haat-liefde verhouding gehad. Haat vanwege de verschillende storingen en mankementen die vaak erg kostbaar waren om op te lossen, liefde omdat de auto echt fantastisch reed en er naar mijn mening ook nog eens top uitzag. Toen ik de auto ongeveer twee jaar in bezit had begon ik me daarom ook af te vragen of het wel mogelijk was om (binnen mijn budget) een auto te vinden die het mij makkelijk zou maken om deze auto te zijner tijd bij de dealer achter te laten.
In de afgelopen jaren zijn behoorlijk wat merken mijn gedachten gepasseerd, waaronder bijvoorbeeld Skoda (lekker no-nonsense en veel auto voor je geld), Mazda (de 6 is erg fraai om te zien, zeker op 19”) en Lexus (goede ervaring met dit merk, en de IS300h vind ik prachtig). Voor sommige van die auto’s heb ik zelfs de dealers opgezocht en de auto’s bekeken, maar in geen een auto zag ik een waardig alternatief voor mijn BMW. Aan de 3-serie had ik eigenlijk nooit gedacht, omdat de beperkte ruimte in de E91 destijds de reden was uit te wijken naar een E61. De dealerintroductie van de F30 en later de F31 heb ik daarom ook helemaal niet bezocht.
Uiteindelijk ben ik in mei 2014 toch de BMW dealer binnengelopen om de 3-serie eens in het echt te bekijken. Ik had natuurlijk al wat binnen- en buitenmaten vergeleken met mijn 5-serie en eigenlijk kwam het er op neer dat de 3-serie wel 22 cm korter was, maar de wielbasis scheelde maar 6 cm. Het interieur was inderdaad wat krapper, maar ruim genoeg voor ons (twee volwassenen, twee kinderen van 2 en 5). Ook het verschil in kofferruimte was op papier slechts 5 liter.
Na een prettig eerste contact met het verkoopteam van de dealer (Ekris Lelystad) ben ik huiswaarts gegaan en heb ik vele avonden doorgebracht op de online configurator van BMW. Mijn keuze viel hierbij eigenlijk direct op de 320i. De 328i lonkte wel, maar dat zou betekenen dat ik veel minder van de opties die inmiddels op mijn wishlist stonden zou aan kunnen vinken. Bovendien is het verbruik van de 328i hoger en zijn de onderhoudskosten ook weer hoger. De 5-serie had mij juist doen verlangen naar een auto die snel genoeg zou zijn, maar toch (relatief) zuinig en (relatief) goedkoop in het onderhoud.
Ook hier weer gold dat op papier de 320i nauwelijks onderdoet voor de prestaties van de 530d. Dit mede door zijn lagere gewicht en de veel efficiëntere 8-traps automaat. Daarnaast bood BMW de korting van vijfentwintighonderd euro op het High Executive pakket wél op de 320i, maar niet op de 328i. Met een gelijke uitrusting zat er dus al ongeveer tien mille prijsverschil tussen!
De kleur uitzoeken was wat lastiger. De standaardkleuren vonden mijn vrouw en ik bijna allemaal niet bijzonder genoeg, de één was te saai, de ander misschien net iets té opvallend. Bleven over de kleuren uit het Individual programma. BMW biedt tegen een meerprijs keuze uit vier extra kleuren, die je juist vanwege die meerprijs niet zoveel ziet. Dat maakte het ons extra lastig, want ons oog was gevallen op Tansanit Blau, maar nergens (in de buurt) konden wij een auto in die kleur bewonderen. Uiteindelijk bleek er nét bij BMW Amsterdam een M6 cabrio in die kleur binnengekomen te zijn, dus hebben we daar de kleur in het echt kunnen aanschouwen. Helaas stond de auto binnen, dus een goede indruk kregen we nog niet. Bovendien stond er een prachtige Individual Mondstein Metallic F31 3-serie, waardoor ik weer begon te twijfelen over de blauwe kleur. Uiteindelijk zijn we min of meer blind voor de kleur Tansanit Blau gegaan, hierbij gesterkt door de positieve verhalen op internet en die van de verkopers.
De uiteindelijke configuratie
Bij het uitzoeken van welke opties nuttig zijn en welke minder heb ik veel het internet geraadpleegd. Toch bleef ik vaak nog met vragen zitten, die de verkopers ook niet helemaal konden beantwoorden. Om die reden noem ik hieronder ook mijn uiteindelijke configuratie, mochten potentiële 3-serie kopers vragen hebben over één of meer opties, dan wil ik die graag beantwoorden.
Comfort pakket
High Executive Edition
M Sportpakket
Leder Dakota Oyster / Black
19 inch M Sterspaak Style 403M
Automatische sporttransmissie met stuurschakeling
Adaptief M onderstel
Variable Sport Steering
Verwarmd stuurwiel
Alarmklasse 3
Dakdraagsysteem zwart
Achteruitrijcamera
Handbediende zonneschermen achterportierruiten
Extra getint glas achter
Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
Elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen
Elektrisch verstelbare lendesteun voorstoelen
PDC voor / achter
Adaptieve bochtenverlichting
12V aansluiting
Active protection
Active Cruise Control met Stop en Go functie
Harman Kardon Surround System
DAB-tuner
Trekhaak elektrisch zwenkbaar
Real Time Traffic Information
Remote Services
Ik heb bewust niet gekozen voor een panoramadak. In mijn vorige auto zorgde dit dak eigenlijk altijd voor windgeruis, met name met het zonnescherm open en in open stand rammelde en kraakte het dak hier en daar. Daarnaast klaagden de kinderen vaak dat ze in de volle zon zaten, terwijl wij nauwelijks een zonnestraaltje meepikten. Ik blijf desondanks zo’n dak prachtig vinden om te zien, zeker het effect op de ruimtelijkheid van het interieur, maar gezien de forse prijs en eerder genoemde nadelen heb ik deze optie achterwege gelaten.
Een andere optie die me werd aanbevolen door het verkoopteam en andere ervaringsdeskundigen was het head up display. Een prijzige optie die snelheid en navigatie-instructies op de voorruit projecteert waardoor deze aanwijzingen ergens boven het begin van de motorkap lijken te zweven en je - dat is het verhaal althans - je je ogen niet van de weg hoeft te halen. Ik heb echter in twee auto’s proefgereden die dat hadden en wat me opviel is dat je toch je focus moet verleggen van het verkeer vóór je, naar het begin van je motorkap. Hoewel mensen die het hebben zeggen nooit meer zonder te willen, vond ik het in die proefritten minder handig dan gedacht en vond ik het de meerprijs (nu) niet waard. Het heeft in mijn ogen een leuk wow-gehalte, maar de snelheid én navigatie-instructies zijn ook terug te vinden in de klokkenwinkel.
Bij het plaatsen van de order was mijn auto niet te bestellen met de bekleding in de kleur Oyster / Black. Weken later was ik online mijn auto opnieuw aan het configureren en toen ontdekte ik dat deze combinatie ineens wél mogelijk was. Navraag bij de dealer leerde me dat per productiemaand juli 2014 de kleur Oyster / Black toegevoegd was aan de overige lines (voorheen alleen Modern Line). Ik was gelukkig nog op tijd om mijn bestelling te wijzigen.
Momenteel heb ik amper 750km gereden met mijn nieuwe auto, dus veel kan ik nog niet zeggen over de auto. Mijn eerste indruk is uiteraard nu nog zeer positief, de auto doet niet onder voor de 5-serie qua rijbeleving. Hij is wat compacter en lichter en dat merk je in positieve zin. Tijdens de eerste 750km is mijn gemiddelde verbruik blijven hangen op 1:13, maar een enkele snelwegrit resulteerde meerdere keren in een verbruik van 1:14,5. Daarbij de kanttekening makend dat ik nu nog erg rustig rijd, omdat de auto ingereden moet worden (eerste 2000km niet boven de 4500 toeren en niet harder dan 160km/u).
Qua interieur merk je dat de 3-serie een klasse lager is dan de 5-serie. Het is allemaal nét iets minder premium, het vlak rond de versnellingspook vind ik een voorbeeld hiervan. Desondanks heeft de auto naar mijn mening een prachtig chique interieur.
Hoewel de kofferruimte op papier slechts vijf liter kleiner is dan die van de E61, blijkt in de praktijk dat het toch wel aanzienlijk scheelt. Ik denk in de breedte wel 15cm en in de diepte zo’n 5 cm. De 3 lijkt echter iets meer hoogte te hebben in de kofferruimte én onder de vloer is een groot vak te vinden dat volgens mij gewoon meegerekend is bij de inhoud van de kofferbak.
Binnenkort maak ik een lange rit naar Frankrijk en weer terug, dus wellicht dat ik tegen die tijd iets meer kan vertellen over de auto, de pluspunten en de minpunten. Voor nu gaan de waarderingen op 3 sterren. Wordt vervolgd!
Ervaring na de eerste paarduizend kilometer
- 3.250 km
Net een lange vakantierit achter de rug, dus nu heb ik de auto inmiddels wat beter leren kennen. Laat ik beginnen met het rijden. De auto rijdt echt zoals je van een BMW mag verwachten. Superdirecte besturing, stil (op wat windgeruis bij de ramen na) en sportief, maar toch redelijk comfortabel. Comfortabeler dan mijn vorige auto met M-onderstel, maar deze auto is dan ook voorzien van een adaptief onderstel. Het verschil daartussen is minder groot dan ik van tevoren had gedacht, maar vooral op korte dwarsrichels en kinderkopjes is het verschil tussen comfort- en sportstand erg groot. Ook bij drempels merk je dat de achterkant nog één keer nadeint in comfort stand.
Tussen EcoPro/comfort en Sport / Sport+ stand zit sowieso een groot verschil in rijbeleving. De EcoPro stand is erg gezapig doordat de abrupte bewegingen van het gaspedaal softwarematig worden gedempt. Je moet dus behoorlijk wat gas geven om alsnog als een slak te versnellen. Uiteraard helpt dit erg goed in de brandstofbesparing, maar uitdagend rijden is dit niet. Ook het gedrag van de cruise control wordt in deze Eco-stand aangepast, zodat ook het verhogen van de snelheid via de knoppen op het stuur zeer gezapig gebeurt. Toch heb ik vooral tijdens het inrijden voornamelijk in deze stand gereden. Het rijdt zeker met mensen aan boord erg rustig en comfortabel. Wil je bij een T-splitsing of rotonde echter snel van zijn plek om vóór het aanstormende verkeer de weg op te draaien, dan is het wel handig de auto eerst in minimaal comfort-modus te zetten. Verrassend genoeg daagt deze stand mij als sportieve rijder zelfs uit zo economisch mogelijk te rijden. Leuk daarbij is dat de auto ook tips geeft, bijvoorbeeld wanneer je gerust van het gas af kunt, omdat er een rotonde, bocht of splitsing nadert, of zoals ik in Frankrijk heb gemerkt, als de weg zodanig afloopt dat je zonder gas ook gewoon (in dat geval) 70km/u kunt rijden.
Hoe anders is de sportstand. In de sportstand verandert de respons van het gaspedaal, wordt de besturing zwaarder, en het onderstel straffer. In deze stand word je echt uitgedaagd door de auto, de 'klapjes' die de voortreffelijke 8-traps automaat geeft bij het opschakelen met de flippers is echt een feest en het verhoogt het gevoel van sportiviteit. Ik betwijfel of dit bruusker opschakelen de auto echt meetbaar sneller maakt, maar leuk en verslavend is het wel. Het fijne aan de Sport+ stand met het pookje naar links (Dynamic Traction Control wordt tevens ingeschakeld) is dat de kickdownfunctie verdwijnt, je kunt dus gerust bij 100km/u volgas in de 8e versnelling versnellen (niet dat er dan veel gebeurt), zonder dat de automaat bedenkt dat de bak terug naar 4 moet. Een manier om dit te forceren is door dóór de weerstand van het gaspedaal (dus het kickdown moment) te trappen, en dan met de flipper één keer terug te schakelen. De bak bepaalt dan voor je welke laagste versnelling op dat moment nog mogelijk is. Helaas doet ie dit ook als er nog slechts 250 toeren aan bereik over is, wat resulteert in een loeiende motor die eigenlijk geen extra trekkracht heeft in dat laatste gebied voor de rode lijn. Fijn zou zijn dat de bak dan terug naar 5 zou gaan, in plaats van naar 4. Dit doet de bak overigens ook in de standaard Drive stand, dus zonder de flippers te gebruiken. Hij schakelt zo ver mogelijk terug en zo laat mogelijk op. Verhoogt wellicht het sportiviteitsgevoel, maar nodig is het niet aangezien het maximale koppel al bij 1250 toeren begint, en eindigt bij bijna 5000 toeren.
Van de aanwezige variable sport steering merk ik eigenlijk niet zoveel. De auto stuurt echter heerlijk direct, maar het stuurgedrag is niet te vergelijken met de Active Front Steering uit mijn vorige auto. Ik zou een F30/F31 moeten rijden zonder VSS om het verschil te merken denk ik.
Waar ik wel even bang voor was, was dat de auto qua power tegen zou gaan vallen, in vergelijk met mijn vorige 530d. In feite is dat natuurlijk ook wel zo, de diesel had bergen koppel en maakte het vrij eenvoudig in alle rust even van 120 naar 180 te schieten. Dat is bij deze auto wel anders. De motor brult veel harder en doordat de trekkracht over een groter toerengebied wordt gespreid is de duw in je rug ook (heel) veel minder dan in de 530d. Toch is de 2.0l turbomotor goed bij de les en in feite rap zat. Bij een van de tolpoortjes in Frankrijk reed ik redelijk eenvoudig een vol wegspuitende E60 525d er uit. Hoewel de cijfers op papier me bekend zijn, verbaasde me deze eerste krachtmeting wel. Ik weet zeker dat de E60 rijder veel meer het gevoel had gelanceerd te worden.
Ik verwacht dat ik met deze auto veel minder op de linkerbaan te vinden zal zijn dan bij de E61. Die auto maakte (veel) te hard rijden veel gemakkelijker.
Active Cruise Control met Stop & Go functie
Een comfortverhogende functie voor de langere ritten is de active cruise control. Je stelt de CC in, bepaalt in een paar trappen de afstand tot je voorligger en de auto doet (qua gasgeven en remmen) de rest. Het werkt in veel gevallen echt top, zelfs bij het afremmen voor verkeerslichten of in de file. Wanneer je helemaal tot stilstand bent gekomen in een file of bij een verkeerslicht, dan geef je even een tik op het gaspedaal als de auto weer mag rijden, maar sta je amper een seconde stil, dan vertrekt de auto weer zodra je voorligger begint te rijden. Het systeem is redelijk intelligent, hij meet het snelheidsverschil met de voorligger en handelt daar ook naar. Wordt je bijvoorbeeld ingehaald door een auto die zich voor jou invoegt, maar nog steeds sneller gaat dan jij, dan doet het systeem niks (behalve in de klokkenwinkel weergeven dat hij een auto heeft gedetecteerd). Gaat de auto wel ineens van het gas, dan zal de auto afremmen en afstand bewaren. Ook wanneer je op een langzamere auto afrijdt en het systeem op het punt staat om in te grijpen (af te remmen), merkt hij doordat je de richtingaanwijzer aanzet en bij minimale stuurbeweging al dat je de auto wil gaan inhalen. Hij blijft dan dus ook met je ingestelde snelheid doorrijden. Waar het echter mis gaat is wanneer hij een voorligger in het vizier heeft, en deze de rijbaan ineens verlaat, bijvoorbeeld bij verkeerslichten als jij rechtdoor gaat en je voorligger sorteert voor. Op dat moment verdwijnt de auto uit zijn vizier en wil hij doodleuk weer naar de ingestelde snelheid. Minder prettig als er op dat moment auto’s stilstaan voor het verkeerslicht, want stilstaande objecten lijkt hij niks mee te kunnen. Zelf ingrijpen is op dat moment dus noodzakelijk, want de aanwezige botswaarschuwing zal hooguit de impact beperken, maar ik geloof niet dat deze de auto nog op tijd stil krijgt. Ik heb het er in ieder geval nog niet op gegokt.
Het actieve deel van de cruise control is ook uit te schakelen (houd de knop van de afstandsregeling lang ingedrukt totdat het groene CC icoontje oplicht), zodat je ook met een conventionele cruise control kunt rijden wanneer je niet wilt dat de auto zich er mee bemoeit.
Adaptieve bochtenverlichting met grootlichtassistent
Wat een verschil met mijn vorige auto. De ervaring van dit systeem in de E61 was voor mij aanleiding om dit niet op mijn F31 te bestellen. Na wat filmpjes op het internet heb ik het later toch aan mijn order toegevoegd en wat ben ik daar blij mee. Bizar om te zien wat de koplampen allemaal doen om jou als bestuurder zoveel mogelijk zicht te geven in het donker. De lampen draaien onafhankelijk van elkaar en kunnen zodoende een donkere vlek creëren ter plaatse van de tegenligger. Deze donkere vlek verplaatst zich met de tegenligger mee totdat deze zo dichtbij is dat de lampen terug naar dimlicht moeten. Het zelfde gebeurt bij voorliggers. De rechterlamp licht de complete berm en bomenrij (indien aanwezig natuurlijk) aan, terwijl de linker lamp vooral voor je blijft schijnen. En altijd net zover tot de auto voor je. Is er helemaal niemand meer in de buurt, dan draaien de bundels weer recht naar voren en omhoog om zo een zee van licht te genereren. Echt cool!
De bochtenverlichting vanuit de mistlampen (bij snelheden lager dan 50km/u) lijkt weinig toe te voegen.
Harman Kardon Audio
Echt genieten, het geluid dat uit dit systeem komt. Bij mijn vorige auto’s moest ik altijd wat schuiven met de treble en bass om het geluid acceptabel te krijgen, hier is dat in feite niet eens nodig. Zelfs de aanwezige equalizer heb ik in de basis stand laten staan omdat het geluid zo al super is.
Stoelen
De stoelen zitten erg fijn en zijn op veel manieren in te stellen. De opblaasbare wangen zijn erg fijn, zeker voor mensen met een kleiner postuur zoals ik (1m75). Daarentegen is de zitting in de kortste stand weer nét iets te lang wat mij betreft. Het geheugen is prettig om je favoriete basispositie te krijgen, maar toch merk ik dat ik vaak toch even de stoel weer iets anders zet. Gewoon om even anders te zitten, maar ook omdat het met een dikke jas aan anders zit dan met alleen een T-shirtje. De twee geheugenstanden hebben op mijn ‚sleutel’ twee favoriete maar redelijk verschillende basisposities. Zo kun je tijdens lange ritten vrij makkelijk even in een heel andere houding zitten, wat de vermoeidheid tegen gaat.
Over vermoeidheid gesproken, bij het Active Protection pakket zit ook een vermoeidheidsdetectie. Van dit systeem kan ik niet echt enthousiast worden. Gisteren tijdens een rit van 10 uur vroeg hij terwijl ik echt nog superhelder was of ik wilde stoppen, maar zei hij niks toen ik merkte dat ik moeite kreeg mijn ogen open te houden. Dus even een stop gemaakt en even een powernapje gedaan. Wat zegt het systeem eenmaal weer zo’n 30 minuten onderweg: ‚Wilt u een pauze inlassen?’…
De lendesteun is wat mij betreft ook een optie die de moeite waard is. Belachelijk natuurlijk dat je hier extra voor moet betalen, maar dat is blijkbaar premium. Het is in ieder geval erg fijn om zo’n steun in de onderrug te hebben, en ook deze is tijdens het rijden heel makkelijk even anders te zetten.
ConnectedDrive
Iets wat standaard bij de auto zit is een abonnement op ConnectedDrive. Weer zo’n feature waar ik erg blij mee ben. Even online een bedrijf opzoeken? Geen probleem, de auto raadpleegt Google en komt overeenkomstig met de zoekmachine met enkele resultaten die aan deze zoekopdracht voldoen. Vanuit hier kun je het bedrijf bellen via de via BlueTooth gepairde telefoon, of kun je de bestemming overnemen naar je navi.
Ook kun je thuis via bmw-connecteddrive.nl een navigatiebestemming naar je auto sturen, of kun je zelfs al een hele route aanmaken en deze doorsturen naar je auto.
Het weerbericht weten op je huidige locatie of bestemming? ConnectedDrive weet het. Je kunt zelfs Google Streetview oproepen om alvast de bestemming te bekijken.
Ben je in het buitenland, dan roep je via ConnectedDrive belangrijke informatie over dat land op zoals maximum snelheden of afwijkende verkeersregels. Doe je dit tijdens het rijden, dan kun je niet de hele tekst lezen - het scrollen wordt geblokkeerd -, maar de iDrive leest het dan met plezier (maar niet altijd even goed uitgesproken) voor.
De Remote App is een leuke gadget, maar zou wat mij betreft veel meer functionaliteit mogen bevatten. Nu kun je de ventilatie op afstand aanzetten, de auto op afstand ontgrendelen of vergrendelen (heel handig als je niet meer zeker weet of je de auto afgesloten hebt), je kunt de auto laten toeteren of lichtsignalen laten geven als je deze niet meer terug kunt vinden op een grote parkeerplaats, of je kunt de auto op Google Maps terugvinden. Helaas kan dit laatste alleen maar binnen 1,5 kilometer. De auto volgen als je vrouw deze meeheeft, of wanneer deze gestolen is kan helaas niet. Het argument is ‚wegens privacy redenen’….
Op mijn 3 tientjes kostende navigatiesoftware op mijn telefoon kan ik op veel wegen zien hoe hard ik daar mag rijden. Bij de dure Navi Pro van BMW niet. Ik vermoed dat dit anders conflicteert met de verkoop van de 341 euro kostende optie ‚Speed Limit Info’, die overigens deze info uit de verkeersborden leest en niet van de data op kaart.
Minpunten tot nu toe
Er zijn ondanks alle lof toch een paar punten ter verbetering. Op de zonneklep zit er vanwege regelgeving een erg lelijke sticker die vertelt dat je geen achterwaarts gericht kinderstoeltje mag plaatsen met ingeschakelde airbag. Bij een zwarte hemel en zonneklep erg ontsierend. Ik zag de sticker vanuit het rijden voortdurend vanuit mijn ooghoek, dus reden voor mij om deze te verwijderen. Nog even bij de dealer geïnformeerd wat een (Engelse - want sticker zit dan links -) zonneklep zou kosten, maar de 93 euro die ze hier voor vroegen vond ik het nou ook weer niet waard. Een met alcohol doordrenkte doek bleek een stuk goedkopere oplossing.
In de middenconsole, net vóór de schakelpook heb je twee royale bekerhouders binnen handbereik. Prima plek, lekker stevig, maar achteraf bezien toch niet zo’n handige plek. De automaat en wellicht elektronica die zich er onder bevindt produceren veel warmte, waardoor de gekoelde frisdrank op den duur heerlijk lauw wordt. Dan had de E61 met zijn (optionele!) bekerhouder geplaatst deels voor de uitstroomopening van de airco een betere plek, hoewel die weer wat verder bij de bestuurder vandaan was.
De 3-serie heeft een stuk minder opbergruimte dan de E61. Onder de armsteun is net plek voor de snap-in adapter (telefoonhouder) en een USB stick (wel verlicht! :D), maar dan houdt het wel op. Ook de portiervakken zijn niet erg ruim bemeten, evenals het dashboardkastje.
Lederen bekleding kost bij BMW ruim 2000 euro. Dan verwacht je ook dat alles wat leer lijkt ook echt leer is. Maar niets is minder waar, stukken die je normaal niet of nauwelijks aanraakt (bv achterkant hoofdsteun, zijkant stoelen) zijn van (weliswaar goed lijkend) imitatieleer. Sorry hoor, maar dat vind ik wel erg goedkoop, meneer BMW.
Ook de zijkanten van de gaten op de achterbank waar de gordelbevestiging in zit zijn niet van leer, maar van stof. De eerste Yoki is al over de achterbank gegaan en uiteindelijk lekker in dat stukje stof getrokken. Niet handig.
Verbruik
De lange ritten van en naar Frankrijk resulteerden in een gemiddeld verbruik van 1 op 13. Hierbij heb ik de heenweg nog netjes volledig in EcoPro gereden, onder de 4500 toeren en niet harder dan 130. Op de terugweg heb ik wat afgewisseld tussen de rijmodi. Ook de brandstof die ik heb getankt wisselde tussen de gewone Euro95, Super98 en ook Euro95 / E10. Ik heb hier niet direct een verschil in verbruik kunnen ontdekken, al is dat wel wat lastig gezien de verschillende omstandigheden waarin die brandstof is gebruikt. Wel heb ik de laatste tank (dat was E10) vanuit Frankrijk naar Nederland 1 op 14 gereden, terwijl deze brandstof toch een lagere verbrandingswaarde heeft. Al met al niet slecht.
De eerste 10k is gepasseerd, tijd voor een update
- 10.000 km
Mijn auto is nu bijna een half jaar oud en heeft ondertussen net iets meer dan 10.000km op de teller staan. Voor mij aanleiding om weer even een update te plaatsen, hoewel er niet heel veel te melden is.
Sinds november heb ik de auto op de winterbanden staan, waarvoor ik een mooie 18” set (400M voor de kenners) met Continental TS830 heb aangeschaft. Het viel me hierbij direct op dat de banden meer lawaai maakten dan de zomerbanden van Pirelli en ook moest ik iets aan scherpte inleveren bij het sturen. Het verhogen van de bandenspanning heeft dit enigszins kunnen compenseren. Helaas hebben de banden nog aan geen enkel sneeuwvlokje kunnen ruiken, maar ondanks het ontbreken van sneeuw geeft het toch een veiliger gevoel wanneer je rondrijdt bij temperaturen net boven het vriespunt en een nat wegdek.
Verschil in verbruik lijkt minimaal te zijn, dat klein beetje meerverbruik is wellicht gewoon toe te schrijven aan de lagere buitentemperaturen waardoor het langer duurt voordat het blok op temperatuur is.
Ondertussen heb ik onlangs ook de eerste update aan een stukje software doorgevoerd via een download en een USB stick. Het betreft hier de compatibiliteit met smartphones en stabiliteit in het streamen via bluetooth. Niet heel erg spannend, maar het feit dat je dit gewoon zelf uit kunt voeren en hiervoor niet hoeft te wachten op een volgende onderhoudsbeurt is toch prettig. Kwestie van software op de USB stick zetten, in de auto prikken en naar software updaten in de iDrive gaan. Een kind kan de was doen!
De auto rijdt onverminderd lekker, ik ben nog steeds erg blij met de keuze voor dit model en motorisering. Snel genoeg (hoewel chiptuning wel lonkt) en wanneer je dat wil ook echt zuinig. Lange ritten van 1:15 of nog zuiniger zijn geen uitzondering. Probleem is alleen dat de auto wel een flinke slok lust als het blok nog koud is. En aangezien ik ook veel korte ritten maak, is het gemiddelde verbruik over de afgelopen tienduizend kilometer nu 1:12,3. Nog steeds beter dan de diesel die ik hiervoor had, maar niet zo spectaculair als het gespecificeerde normverbruik doet geloven.
Nu ik tienduizend kilometer heb rondgereden in deze auto kan ik ondertussen nog wel wat nieuwe kleine ergernissen aangeven.
De dure individual lak is prachtig en ik ben ook nog steeds erg tevreden over de gekozen kleur. Ik heb alleen gemerkt dat de lak nu al onder de kleine krasjes zit. Waarschijnlijk zat het carbon zwart van mijn vorige auto dat ook, maar daar viel het een stuk minder op.
De gordels achterin zakken achterin mooi in de zitting van de bank weg als je ze niet gebruikt, maar wanneer je een kinderzitje hebt is dit een stuk minder handig. Bij het inklikken (wat soms uit de meest onmogelijk posities moet gebeuren) zakken ze ook weg. Mijn zoontje kreeg daardoor de gordel zelf niet meer ingeklikt, reden voor mij om een houten blokje in het gat te stoppen zodat de gordel altijd boven de bank uitsteekt.
Het was te verwachten, maar de Oyster kleurige leren bekleding begon aardig blauw te worden door mijn jeans. Bij de dealer een onderhoudssetje gekocht en wonderbaarlijk genoeg heb ik het grootste deel van de blauwe waas daarmee kunnen verwijderen. Het zal dus een kwestie van bijhouden worden, maar dat is voor mij als liefhebber geen probleem.
Het enkele uitlaatje stoorde mij vanaf dag één dat ik de auto had. Waarom de 520i wel met een dubbel eindstuk geleverd wordt en de 320i niet begrijp ik nog steeds niet. Ik zie tegenwoordig zelfs auto’s met amper meer dan 100pk rond rijden met een dubbele uitlaat (of zelfs één pijp links en één pijp rechts). Puur voor de looks natuurlijk, het staat gewoon dikker. Reden voor mij om het enkele eindstuk te laten vervangen door een dubbel eindstuk. Staat een stuk beter.
De elektrisch wegklapbare trekhaak steekt in ingeklapte positie toch een klein beetje onder de bumper uit. Aangezien de trekhaak metaalkleurig is viel dit altijd een beetje op en dat vond ik ook niet zo fraai. Bij het wijzigen van het eindstuk van de uitlaat heb ik dit deel van de trekhaak meteen zwart laten spuiten, waardoor je het nu bijna niet meer ziet.
Al met al heel kleine puntjes van kritiek, de auto is verder gewoon top. En hopelijk blijf ik dat de komende jaren ook vinden, maar daar het ik het volste vertrouwen in.
Korte update
- 15.500 km
Onlangs een lange rit door Duitsland gemaakt. Voor het eerst heb ik mijn auto kunnen testen op de Duitse Autobahn. Duidelijk is dat mijn vorige auto qua motorisering duidelijk de betere Autobahnridder was. De 320i gaat lekker tot zo'n 200km/u, daarboven wordt het moeizaam. Een fijne kruissnelheid in deze auto blijkt 170km/u, daar waar ik in de 530d prima 200km/u kon cruisen.
Voor Nederland is deze motorisering in principe meer dan voldoende. Ik ben dus nog steeds happy met de keuze voor een volle 320i gegaan te zijn, in plaats van een kalere 328i.
Het verbruik lijkt steeds beter te worden. Hoewel mijn verbruiksmonitor anders doet vermoeden merk ik gewoon dat de auto bij langere ritten steeds zuiniger rijdt. Ergens tussen de 1:14 en 1:16 is prima mogelijk, mits je niet boven de 120km/u rijdt. De eerder genoemde meer dan vlotte Autobahnrit resulteerde in een gemiddeld verbruik van 1:11, de terugreis die ook niet met Hollandse snelheden afgelegd is (grotendeels 130km/u, soms sneller, soms langzamer) resulteerde in een verbruik van 1:13,5.
Het zijn echter de korte ritjes die mijn overall verbruik ergens naar rond de 1:12 sturen.
Stoelen / achterbank
Op de langere afstanden merk ik nu na 15dkm dat ik met name net onder mijn schouders een klein beetje irritatie krijg vanwege de hardheid van de stoel. De stoel zit verder prima (al had de zitting voor mij wel iets korter gemogen), maar met name mijn schouderbladen vinden het na een langere tijd niet zo heel fijn meer.
Na een reis van ruim 600km kreeg ik van de volwassenen op de achterbank ook de klacht dat de zitting zo vlak staat, dat er ter hoogte van de knieën te weinig ondersteuning is. Hierdoor ontstaat uiteindelijk irritatie in het zitvlak. Wellicht is een vijf serie voor mensen met tienerkinderen dus een betere optie dan een drie serie. Voor onze kids die op zitverhogers zitten, volstaat de drie nog steeds prima.
Kraakje
Toen hij net nieuw was deed hij het niet, maar als ik nu een stoep af rijd resulteert de torsie van de auto in een licht tikje / kraakje. Tijdens het rijden is er gelukkig (nog) geen rammel of kraakje te bespeuren.
[update] nieuwe foto's geplaatst
Zoals verwacht mag worden: probleemloos
- 28.500 km
Ik rijd niet veel (20dkm per jaar) dus nu ik de auto 1,5 jaar heb staat de teller op een schamele 28.500 km.
Zoals verwacht mag worden van dit product en bij deze km-stand, is de auto probleemloos. Het verbruik lijkt iets toe te nemen (gemiddeld 1:12 nu), maar dat is vooral te wijten aan mijn eigen rijstijl.
Steeds vaker maak ik gebruik van de comfort en sportstand in plaats van eco-pro stand. Dat merk je direct terug in het verbruik, maar ook in het rijplezier.
Het lichte leer houdt zich ondanks mijn spijkerbroeken redelijk, zolang je maar geregeld een vochtige doek over de bekleding haalt.
De auto heeft onlangs zijn eerste servicebeurt gehad, nieuwe olie en interieurfilters. Aangezien ik het klein onderhoud voor vier jaar heb afgekocht bij aanschaf, heb ik hier geen factuur van gezien, dus ik heb geen idee van de kosten. Relaxt is het wel, je auto wegbrengen voor onderhoud en geen (dure) factuur meekrijgen.
Verder geen nieuws. Het blijft genieten, zowel het rijden als het kijken naar de auto. Want het blijft een plaatje, vooral in het zonnetje is de Tansanit blauwe lak fantastisch (zie foto 6).
Twee jaar oud
- 36.500 km
Time flies when you're having fun. De auto is net twee jaar geworden en ik ben nog steeds blij met mijn keuze. Net als twee jaar geleden toen ik 'm net had, fotografeer ik te pas en te onpas mijn auto wanneer deze in een leuke setting staat.
Zijn tweede verjaardag was aanleiding om maar eens langs de dealer te gaan voor een einde garantie check en verlenging van garantie met twee jaar. Niet dat de auto nu voortekenen geeft dat alles het ineens gaat begeven, integendeel, maar het geeft wel een gerust gevoel dat ik ook de komende twee jaar geen zorgen hoef te maken om mogelijke storingen of defecten. Die angst zit er na mijn vorige auto nog goed in. Ook het onderhoud is afgekocht voor de komende twee jaar, heerlijk.
Tot nu toe is de auto probleemloos gebleken, maar eerlijk gezegd vind ik dat ook niet meer dan normaal voor een auto met deze kilometerstand.
Helaas wel een kleine schade gereden aan mijn voorbumper, het is gefixt (twee keer, omdat ik niet tevreden was), maar je (oke, in ieder geval ik) blijft zoiets altijd zien en daar baal ik van.
De lichte leren bekleding blijft gelukkig mooi, ondanks dat ik eigenlijk altijd jeans draag. Van tijd tot tijd even schoonmaken met reinigingsdoekjes, behandelen met een leerverzorgingsproduct en het kan er weer even tegen.
Het verbruik ligt momenteel gemiddeld op 1:12,1. Dat komt doordat ik met name korte ritten maak. Op lange ritten is het echter geen probleem om zuiniger te rijden. Onlangs tot aan Parijs ruim 1:14 gereden en daarbij heb ik niet als een natte krant gereden, wel keurig aan de toegestane snelheid gehouden.
Verkocht
- 70.318 km
Na ruim 4 jaar heb ik (toch met een klein beetje pijn in mijn hart) afscheid genomen van de nog steeds betoverend blauwe 320i. Omdat de kinderen groter worden, waren we op zoek naar iets ruimers. Dat hebben we gevonden in de vorm van een G31 520i waarover ik binnenkort wel een review zal starten.
Terugkijkend op de afgelopen 4 jaar heb ik tot het laatste moment genoten van deze auto. Snel genoeg voor het dagelijkse gebruik en desondanks op momenten verrassend zuinig, maar qua gemiddeld verbruik helaas vaak teniet gedaan door de vele korte afstanden die ik ook reed.
Onderhoud had ik voor een kleine 800 euro 'afgekocht' middels BMWs service inclusive, dus behalve 2 nieuwe achterbanden (500 euro incl. montage) heb ik verder geen extra kosten gehad aan deze auto.
Problemen heeft de auto niet gekend en hij staat nu, als Premium Selection voor een zeer schappelijke prijs, bij de dealer te wachten op een nieuw baasje. Hopelijk is hij of zij er net zo blij mee en zuinig op als ik dat was.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.