BMW 335d xDrive Touring Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 335d xDrive Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Er zijn zo van die auto's
- 120.000 km
Inderdaad, er zijn zo van die auto's waar, al heb je net een paar honderd kilometer gereden, je zo weer in wilt stappen en dan denkt, ik wil nog een rondje gaan rijden.
Zo'n auto is deze 335d, prima in te stellen zitpositie, lekker dik stuurwiel, perfecte ZF automaat en natuurlijk die ongelooflijk sterke 3 liter dubbel geblazen diesel in combinatie met het xdrive systeem.
Had hiervoor een A8, met dikke V8 en ook een automaat. Prima auto maar alles ging daar als vanzelf, geen emotie moet ik eerlijk bekennen. Nooit gedacht van ik ga nog een stukje rijden voor de lol, dat heb ik met de BMW continu. Zal misschien wel minder worden met de tijd maar voorlopig ....
Is alles perfect bij de BMW, nee natuurlijk niet. Dat is geen enkele auto.
Ik vind de wegligging niet zoals ik gewend was bij vorige BMW's, beetje slappe vering en demping bij heel hard trappen maar dat doe ik eigenlijk niet meer, veel banden geruis (Run flats denk ik), een rammeltje uit het dashboard af en toe maar het is hem vergeven.
Sommige zeuren over de elektrische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging maar ik vind het niet storend, stuurt licht bij parkeren en voldoende scherp bij bochtenwerk. We rijden niet op Zandvoort.
Alles voelt ook degelijk aan met mooie materialen die in het zicht zitten.
Ook het schakelen met de flippers is, af en toe en niet nodig door de flitsende automaat, een genot. Kort op en terug schakelen door de 8 versnellingen, heerlijk.
Fijn infotainment systeem met 3D camera, ik zou niet meer zonder willen.
Ook het Hifi systeem is voor mij prima, is geen concertzaal maar meer dan voldoende.
Ook navigatie systeem is meer als prima, groot genoeg, snel en accuraat.
Al die andere fratsen zoals BMW connect etc zijn niet voor mij weggelegd, geen toegevoegde waarde.
Wel heel fijn is het heads up display, alle informatie in je gezichtsveld, zelfs de spotify nummers,
Heb door covid niet veel gereden, 15000km maar het blijft een genot om met je voet een beetje te bewegen en dan door als een grote hand met een duw in de rug hard te accelereren.
En dan de grootste verassing, het verbruik. (ECO PRO mode gemeten)
Bij rustig rijden op de snelweg met 100km/u haal je met gemak 1 op 20, en in de stad rijd ik gewoon 1 op 15, niet normaal, in positieve zin wel te verstaan, voor een auto met getuned vermogen en koppel van 381pk en 710Nm. Ja kon het weer niet laten. Standaard was gemeten, 310pk en 593Nm, iets minder dan opgegeven. Het verschil is heel duidelijk voelbaar. Krachtiger maar ook soepeler. Ook gelijk de start/stop laten uitzetten, wat een k..... systeem, kan er niet aan wennen.
Het koppel van ruim 700Nm, dat is wat je voelt bij het accelereren, niet normaal wat een kracht en dat al vanaf zo'n 1500 toeren.
Heb laatst met dubbelassige aanhanger van 1800kg gereden, of hij er niet achter hangt, zo sterk is deze 3 liter. Blijft leuk die automatische trekhaak.
Met launch control knalt de BMW in een gemeten tijd van 4.2 seconde naar de 100km/u. (GPS app) natuurlijk geholpen door de heel snel schakelende automaat.
Er is vanuit stilstand maar weinig wat de Beamer bijhoudt, nat of droog maakt haast niets uit, soms gewoon gevaarlijk. Het gaat ook zo gemakkelijk.
Denk dat die volvo D6 rijder zich nog een keer achter de oren krabt toen hij bij de stoplichten naast me stond. ik liet hem even gaan maar daarna het snot voor zijn ogen gereden, haha. het kind komt in me terug. Wat een verschil.
Voel de 3 liter wel iets meer trillen dan bij de 530D die ik voor de Audi had. Maar kan ook idee zijn, na een V8 benzine.
Vanaf 5000 toeren is de fut er snel uit maar de automaat schakelt net daarvoor, perfect afgestemd dus. Is ook helemaal niet nodig om snel te accelereren.
Top snelheid nog niet uitgeprobeerd, maar zal ongetwijfeld snel genoeg zijn als ik al zie hoe snel de 200km/u gehaald wordt.
Kosten heb ik natuurlijk nog niet echt gemaakt dus eigenlijk kan ik nog niet veel zeggen over de onkosten maar ik ben de Audi en andere BMW's gewend en rijden met dit soort autos kost gewoon geld, heel simpel.
Auto gaat ook gewoon naar de stealer of specialist en krijgt het gevraagde onderhoud.
Voor de volgende review update zal ik de onkosten bijhouden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Koopwijzer BMW 3-serie - dit moet je weten over de F30/F31

BMW 320d Touring - Doorgelicht

Mercedes C-klasse Estate - Audi A4 Avant - BMW 3-serie Touring

BMW 328i Touring - Mercedes-Benz C 350 Estate

Rij-impressie BMW 328i Touring
