BMW 320i Touring Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 98.396 km |
KM-stand laatst | 127.500 km |
Eerste indrukken: prachtbak met klein werk
- 98.600 km
Eind jaren negentig was mijn eerste auto al bijna een BMW 3-serie, ik keek serieus naar de eerste 320/323 (E21). Maar die waren toen al óf afgetrapt/rot/verbouwd, óf gingen al tegen voor mij onbetaalbare klassiekerprijzen.
Na jaren vooral Frans (Citroën en een heel fijne 205 diesel) en één keer Italiaans (Grande Punto, wie zegt dat Italianen geen goede auto's kunnen bouwen!?) nu toch BMW 3. Vóór onze verhuizing werd er nog veel gereden:
- Fiat Grande Punto 1.3 MultiJet diesel voor mijn woon-werk-kms (zuinig en net ruim genoeg)
- Citroën XM V6 Exclusive voor mijn vrouw én voor ruime weekendkm
- Citroën CX 2400ie Pallas C-matic uit 1978 voor de zomerhobby
Met nog geen 10.000km per jaar voor de eerste twee bij elkaar is dat echt te gek. De XM is particulier verkocht, de Punto is op 8 mei ingeruild op een 320i Touring. Eerst nog serieus gekeken naar het vorige model (E46) 320i/325i met de mooie Reien-6 blokken. Maar het meer aansprekende ontwerp (vooral interieur vind mijn vrouw ook prachtig - en ja, die is ontwerpster :-)), de ruimte en de relatieve zuinigheid hebben ons de recentere E91 doen kiezen. Zo passen kids en bagage bijna net zo goed als in de XM (zolang ze niet ook 1m89 zijn) en is het geen punt als het jaarkilometrage onverwacht toch weer oploopt.
De auto is gespoten in zeldzaam Barrique Rot. Een paarsrode mica-lak die ik ook niet 1-2-3 vanaf een kleurenstaal gedurfd zou hebben. Maar wow, het mica-effect maakt het prachtig: van een paarse wijntint in de zon (dus niet zo'n kersenrode maar echt wijnpaars) tot diepgrijs in de schemer.
Het interieur is standaard zwart, wat voor ons het mooiste contrasteert met de matt-titan lijsten die het Bangle-interieur zo mooi maken.
De auto is verder (voor een Executive) nagenoeg standaard, op de beschaafde Styling154 velgen na (goed fotowerk volgt nog). Geen sportonderstel of -stoelen, de XM-opvolger moet wel wat comfort bieden. En dat valt niet tegen!
- de 320i is prachtig stil, zeker de motor, alleen de runflats (voor nwe Michelin Premacy HP*) hoor je wat rommelen.
- en de hele auto ademt meer rust uit dan een E46: pas als je méér dan 3000rpm maakt komt het beestje los (met voor een 4-pitter een prachtig geluid, dan wel)
- het veercomfort is op korte richels stug door de runflats en op langere hobbels onverwacht comfortabel, zelfs op drempels (en korte richels is het enige waar ook Citroën-hydrauliek moeite mee heeft).
- fijne stoelen, net als in Grande Punto geen sportstoelen maar gewoon lekker
- luxe van de XM (Exclusive) en Punto (Edizione Prima) met veel elektrisch, middenarmsteunen, goede stereo, etc)
Verder natuurlijk een heerlijke stuurauto, nadat de banden ook achter op de juiste spanning waren gebracht (foutje van AutoSmeeing Soest, die verder tot nu toe prima werk proberen te doen, zo lijkt het). Het knooppunt A12-A50 richting Nijmegen was een klein feestje zondag ;-)
De motor vind ik prachtig. Goed, nog geen downtune-turbo-koppel (maar TSI is wel herriebak bij optrekken weet ik uit ervaring en T-Jet lang niet zo zuinig als beloofd) maar wel heerlijk rustig soepel in lage toeren en sportief genoeg in hoge toeren - het VANOS principe lijkt te werken. Eerste halve tank geeft de BC 1 op 13.5 aan, mwoah, kan slechter zou ik zeggen voor 1400kg stationwagen.
Enige smetjes:
- de genoemde bandenspanning
- maar 1 sleutel nog bijgeleverd, waarvan de afstandsbediening het nu al niet meer doet. Batterij vervangen kan niet, hoort in de auto opgeladen te worden, maar dat werkt ook na 3 uur rijden niet. Nu met de mechanische sleutel openmaken betekent dat steeds het alarm afgaat tot je de sleutel in het contact steekt, zucht... Gelukkig probeert Smeeing zsm een nieuwe (!) sleutelset hier te hebben, zodat (a) het alarm ff dimt en (b) de lokale BMW dealer mag kijken of het aan de originele sleutel of aan het laadscircuitje ligt.
To be continued!
Tweede indrukken: rijden!
- 99.500 km
Belangrijkste issue was het niet functioneren van de afstandsbediening, waardoor steeds bij openen van de auto het alarm de buurt wakker schudde. Na ontvangst en inleren van nieuwe sleutel (met nwe codes zodat ontbrekende sleutel nu waardeloos is) niet verholpen. Na wat administratief geneuzel nu door lokale dealer de ontvangemodule mogen laten vervangen op rekening van Smeeing. En: klaar!! Ook keurige hulp bij BMW Van Hooff hier, mijn onderhoudsadres is voorlopig duidelijk :-)
Verder veel belangrijker: wat rijdt de 320i fijn! Ruim genoeg voor bezoek aan een tuincentrum om boompje van 1m50 hoog en 1m diameter door te laden, dáár heb je een Touring voor. Snel genoeg om even ruimte te geven. Comfort genoeg voor de familie, zo zonder verlaging en met gewone 16" velgen. En wat worden rotondes en klaverbladen leuk - vanochtend vanuit de 320i in een Meriva van het werk, oef, wat een prutsbusje lijkt dat in ene! En een andere werkauto (Jetta TSI) trok ook wel fijn, maar stuurde veel minder duidelijk. Alleen de gevoeligheid voor spoorvorming vind ik een minpunt van de 320i, ben benieuwd of dit met andere achterbanden (nu nog 3-4 mm profiel maar) over gaat.
Ook het design blijft prachtig, zelfs mijn moeder vond het toch wel een errug mooi interieur. Evenals de kleur, heel veel reacties in de trant van "hoe vaker/langer ik je auto zie, hoe mooier die kleur eigenlijk is" - onbekend betekent niet altijd onbemind.
En het verbruik lijkt keurig te zijn voor een station van dit formaat:
- eerste tank ruim 1:13, weliswaar met veel nette kms op flitsgevoelige trajecten (A2, A27, A6), maar ook met stukjes "proberen" (optrekken, lang 140 en ff 150 in D).
- tweede tank bijna 1:12, wel veel stadsritten erbij en ook nog steeds ff proberen, want volgas een slingeroprit is zo leuk...
Binnenkort mag de BMW een lang weekend mee via de tunnel naar de UK, moet een plezier zijn op de autowegen en zeker ook op de D-roads ter plekke (en ja, de CX mag de Dordogne-vakantie doen - franse klassiekers rijden het lekkerst in hun thuisland).
Rijden is fijn, kwaliteit nog niet waargemaakt
- 102.500 km
De UK heeft de auto prachtig gedaan, wat een genot op de Autoroute naar de kanaaltunnel (stil tot zeker 150km/u) en zeker op de Engelse secundaire wegen. Het was continue droog (ja echt, in Engeland) en het ESP/DTC hoefde gewoon niet merkbaar in te grijpen. Halverwege een bocht in 2 volgas: de 320i scheurt er gewoon vandoor zonder spoortje onderstuur of overstuur :)
Alleen terug in NL op kletsnatte rotonde één keer overstuur weten op te wekken, dat overigens NIET door ESP werd opgevangen - alleen zelf rustig tegensturen hielp. Binnenkort nog eens op ruime natte/gladde parking testen of het ESP/DTC eigenlijk wel werkt...
Want betrouwbaarheid heeft wel een deukje opgelopen. Na 2750 degelijke kilometers in de CX uit 1978 gingen we ter afsluiting van de vakantie naar de Efteling: met de 320i dus, lekker na de verwachte warme dag in een aircomobiel stappen. Maar nee: na 500m en 2 stoplichten kwam er blauwe ROOK onder de motorkap vandaan en uit de ventilatie-openingen. Geen noodlampjes nog, snel terug naar huis, kap open - nog wat rook en toen alles bijna normaal, alleen nog olielucht. Met dat "franse barrel" dus weg omdat de "gründliche deutscher" verzaakt, raar gevoel. Bleek de volgende dag bij Van Hooff overigens een lekkende vacuumpomp voor de rembekrachtiging te zijn, zit achterop de kop. Prima in halve dag verholpen door deze dealer, onder garantie van Smeeing wederom. Service dus prima zo, maar wel onverwacht - koop ik 'ns een Duitse auto...
Daarna trouwens niets mis met de auto, voldoet nog perfect voor zowel wekelijkse kleine ritjes (zwemles, boodschappen, woon-werk soms) als weekendritten door het land. Moderne BMWs als deze lijken echte allemansvrienden: heerlijk sportief/snel als er om gevraagd wordt, maar ook heel dociel en rustig als mijn vrouw rijdt ;-)
En nog steeds zuinig: gemiddeld ruim 1 op 12,5.
Deze maand via marktplaats nog originele E91 bijna-nieuwe set lichtmetaal-met-winterbanden aangeschaft - staat zeker ook netjes en geeft me met zo'n achterwielaandrijven toch een iets veiliger gevoel de komende maanden.
Een blijver?
- 127.500 km
Tja, nu drie jaar na aanschaf. Meestal ben ik dan uitgekeken op een auto, maar op de 320i nog zeker niet.
Na de garantiegevalletjes eigenlijk vooral wat onderhoud moeten doen. En verder rijden. Soms maanden met weinig km, soms met véél door werk - maar altijd prettig. Gemiddelde verbruik afgelopen 30.000km is 1:12,5. Krampeerweekend met studievrienden was ff passen en meten, zeker omdat er ook een trolley met kleding van een week zakenreis bij moest dit jaar. Bagagenet omhoog trekken en een keer tot de nok volladen en het paste overigens gewoon.
Alleen de gloednieuwe 3 of 5 doen me soms twijfelen, of de DS5 van mijn oude Franse liefde, maar tegen de tijd dat zeker de 3 en 5 betaalbaar zijn heb ik deze 320i al zeker 6 jaar ;-) Deze 320i schrijft nu nog weinig af, onderhoud is goed te doen en verbruik ook, dus alleen als ik structureel vér weg moet werken komt er een diesel. Indien lease, zou een DS5 of 508 een fijn contrast zijn met de onlangs aangeschafte hobby-auto: van CX naar 968!
Maar voorlopig Touringen we lekker door!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.