BMW 320d Touring High Executive (2012) #2

autoreview

BMW 320d Touring High Executive (2012)

Signalement

Uitvoering320d Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf78.400 km
KM-stand laatst79.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar BMW - eerste kilometers (1000 km)

  • 79.600 km

Vorige week zaterdag mijn BMW opgehaald bij dealer Van Laarhoven in Eindhoven. Een goede ontvangst door de sympathieke verkoper Wouter Voolstra en de auto stond keurig klaar. Bij deze dealer de auto gevonden die ik graag wilde; een 3-serie touring. Mijn Audi A4 2.7TDI Avant multitronic van 2009 ingeruild. Hiervoor reed ik ook al BMW.

Een zwarte 320D 184pk automaat High Executive Sportline. De auto heeft prachtige opties:
- Xenon verlichting
- aluminium railing en lijsten rondom
- sportinterieur leder Dakota met rode accenten
- stoelverwarming
- 8 traps automaat
- schuif- kanteldak/panoramadak
- zwarte hemelbekleding
- piano/lakzwarte interieurlijsten
- groot navigatie
- elektrische trekhaak
- elektrische achterklep
- 17inch sportline wielen

Na een korte uitleg (mijn zoon is inmiddels 14 jaar en was al druk bezig met het iDrive systeem), was de verkoper snel klaar, en gingen wij beginnen aan onze terugreis naar Groningen. Wat rijdt deze auto fantastisch!

Bewust gekozen voor een 4 cilinder. Mijn Audi had een een 6 cilinder diesel, reed fantastisch in combinatie met een multitronic automaat. Altijd de kracht van de 6 cilinder met 400Nm koppel. Na 3,5 jaar goed nagedacht wat ik weer zou willen. Eén ding was duidelijk; ik wilde terug naar een 4 cilinder om zuiniger te kunnen rijden. 26.000 km per jaar plus 4.000 km voor de vakantie naar Spanje is een reden om economischer te gaan rijden. Gezocht naar een Audi A4 Avant met 177pk met gewenste opties. Mijn volgende auto moest minimaal de opties hebben van de huidige; sportstoelen, leer, automaat, stoelverwarming, trekhaak en zo mogelijk dynamic cruise control.

Moeilijk om een auto bij de dealer te vinden rond 30k. Toen ging ik kijken op de site van BMW. Ik vond deze BMW met bovenstaande opties en schuif-/kanteldak maar zonder dynamic cruise control. Met mijn zoon naar Eindhoven gereden, een proefrit gemaakt en het koopcontract getekend.

De eerste kilometers
Zoals gezegd wat een fijne auto om in te rijden en wat voelt het goed om weer BMW te rijden! Bij het optrekken iets meer motorlawaai maar na 2 of 3 versnellingen wordt de auto heel stil voor een 4 cilinder diesel. De 8 traps automaat schakelt vlot door de versnellingen waardoor je heel snel in versnelling 8 rijdt. Bij het afremmen remt deze auto beter af op de bak door terug te schakelen als je snelheid mindert of iets afremt. iDrive is wennen voor mij, gelukkig heeft mijn zoon er geen moeite mee. Groot navigatie is geweldig vooral met split screen. Geluidsinstallatie, helaas geen Harman Kardon, is ruim voldoende.

De auto is comfortabeler dan de Audi met Sportline onderstel. Ik ging mij, merk ik nu, wat irriteren aan het stugge onderstel van de Audi. Wat kan BMW een geweldig onderstel maken. In combinatie met achterwielaandrijving helemaal af. Waar ik de E90 nog wat zoekerig vond merk ik dat dit voorbij is met de F31.

De auto is snel voor een diesel en voor een 4 cilinder diesel zeer snel. De vermogensopbouw en snelheidsbeleving verloopt lineair daar waar de Audi meer progressief is. Ik mis een beetje de 'duw in de rug' die de Audi gaf in de sportstand, terwijl de BMW volgens de specificaties sneller accelereert naar 100km/h (7,6s ipv 7,9s). Dit zit hem dus in de beleving. Het koppel en het vermogen is nagenoeg gelijk. Ik mis het verbruik van de Audi niet (1 : 12,5) terwijl de BMW 1 : 16,5 rijdt. Dit scheelt ongeveer 200km op een volle tank. De auto is iets kleiner dan de A4. Iets minder binnenruimte voorin door de middentunnel, meer beenruimte achterin, terwijl de kofferruimte weer iets kleiner is.

Ik heb inmiddels ruim 1000 km gereden. Met heel veel plezier, Freude am Fahren! Vooral veel met mijn zoon gereden, we hebben immers vakantie en hij is inmiddels helemaal BMW fan. Mijn dochter van 18 jaar heeft haar rijbewijs een paar maanden en rijdt heel gemakkelijk in deze BMW. Mijn vrouw houdt het bij haar UP!

IK rijd vooral in Comfort en af en toe in Eco pro. De sportstand nagenoeg niet gebruikt. Dit omdat de auto voldoende kracht en snelheid heeft in Comfort. Eco pro gebruik ik wel op langere afstanden. Met het optrekken voelt het alsof het vermogen wordt teruggeschroefd met 50pk.. Geef mij dus maar de Comfort instelling. Altijd voldoende vermogen en snelheid. De eerste 1000 km's dus met veel plezier afgelegd!

Wordt vervolgd

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.