BMW 320d touring (2002)

autoreview

BMW 3-serie touring
BMW 3-serie touringBMW 3-serie touringBMW 3-serie touringBMW 3-serie touringBMW 3-serie - interieurBMW 3-serie - interieur

Signalement

Uitvoering320d touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst254.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 254.000 km

Na 2 jaar in een VW Golf IV TDI gereden te hebben werd het tijd voor wat anders. De keuze was A4
2001 / Volvo S60 D5 of een BMW 320D. Het werd uiteindelijk de BMW, met name door de goede
wegligging, motor (150pk) en uiteraard het model. BMW weet van een touring een mooie ranke
bijna sportieve wagen te maken.

Vergeleken met de Golf, die een chip had, lijkt het bij de BMW een stuk rustiger aan te gaan. Dit is
omdat de BMW op een rustigere manier op zijn snelheid komt. Ook de sturing is een stuk directer
dan een Passat / Golf. Echter het toerenverloop is aanzienlijk anders dan een VW groep TDI, waar
je bij een TDI bij 1600 toeren en zeker bij 2000 toeren begint te trekken, is de beier tot 2200
toeren behoorlijk passief. Zelfs vlak voor 2000 toeren lijkt het wel een powerdip, waarvoor ik
meerdere keren bij de dealer geweest ben. Maar na de 2500 toeren gaat de motor los, tot een
4000 toeren. Wat bij een TDI met 3500 toeren echt gebeurd is. Een typische eigenschap van deze
zelfontbrander is dat het gedraagt alof het een benzinemotor is. Verder valt in deze vijfbak op te
merken dat het schakelen voelt alsof er een lang elastiek achter de pook zit. Het schakelt anders
dan wat ik gewend was.

Op de binnenwegen is het plezierig rijden, zeker als je de sedan hebt is een rotonde bijna leuk. Zo
goed als de wegligging is van deze touring, zo jammer is de uitvoering van de standaard audio-
installatie. Het geluid is echt karig, heeft weinig ’body’. Ik verwachtte geen wonderen, maar dit is
echt niet geweldig. Daarom heb ik besloten een signaalprocessor (Rockford Fosgate 360.2) achter
de radio te laten plaatsen, een eindversterker (Audiosystem F6 360) laten aansluiten. Maar ook de
frontspeakers (composet) te vervangen door Audiosystem HX165. Wat een verschil, maar dat mag
dan ook wel.

Wat zo vaak genoemd wordt in autobladen over deze wagen \"... lekker dynamische en
communicatieve sturing / wegligging ...\" wat betreft deze auto kan dit op den duur wel eens tot
irritaties leiden. De auto is zeer gevoelig voor spoorvorming en door het straffere onderstel voel je
bijna alles onder je door gaan (met name bij een snelweg kan dit hinderlijk zijn). Op de een of
andere manier moet deze wagen om de kortste keren opnieuw uitgelijnd worden, terwijl ik zeer
voorzichtig rijd.

Op de autobaan staat de motor in deze wagen zijn mannetje, zeker op hoge snelheden heeft dit
blok genoeg over. Alleen rekening te houden met je toerengebied (dip voor 2000 toeren), dan wil
de wagen bij een inhaalactie langzaam oppakken. Na de reparatie die hieronder vermeld staat is dit
opgelost. Verder is het verbruik van deze wagen gemiddeld tussen de 1:16 tot 1:17, wat netjes te
noemen is voor een wagen die 1480kg schoon aan de haak is.

PROBLEMEN

  • 254.000 km

150.000 - 200.000km
- Na een paar maanden stopte de ECU ermee, auto deed uiteraard niets meer. Gevolg vervanging
ECU, kosten +/- 1000 euro.
- Gebroken veer rechtsachter (bij de vorige eigenaar was de linkse ook al gebroken). Vreemd en
eigenlijk iets wat je zeker niet mag verwachten van dit merk. Kosten +/- 180 euro.
- Klapband rechtsachter, wellicht gevolg van vorige punt?
- Vacuumslangen vervangen, waren versleten. Kosten +/- 70 euro

200.000 - 225.000km
- Luchtmassameter vervangen. Kosten +/- 470 euro
- EGR klep vervangen, membraamklep gereinigd 400 euro (EGR=uitlaatgas retour klep, die het
uitlaatgas terug het blok in helpt voor een lagere uitstoot van NOx, zat helemaal vol met roet.
Waardoor de motor inhield bij 2000 toeren.
- Rammelende deel aan uitlaat vervangen 200 euro (flexibele stuk uitlaat), en scheuren in de
uitlaat.
- Uitlijnen van de wagen, hij had de neiging naar rechts te willen gaan. Camber was niet helemaal
ok, nu spoort ’ie als een trein.
- Linksvoor lekke band, stoeprandje meegenomen bij parkeren

225.000 - 232.000km
- Achterschokbrekers vervangen door Bilstein
- ECU geoptimaliseerd
- Achterbanden vervangen naar Michelin
- Keerringen in overbrenging vervangen

232.000 - 254.000
- twee maal opnieuw uitgelijnd
- standaard kleine beurt
- turbodruk sensor reinigen

Dit allemaal na 24 maanden, is al een behoorlijke lijst. Ik hoop dat het hier voorlopig bij blijft.
Freude am fahren is niet helemaal meer van toepassing na deze waslijst. Echter de prestaties zijn
weer praktisch terug, en ben ik redelijk content met de auto. De ECU modificatie heeft niet echt
aanzienlijke verbetering gebracht, aangezien het vermogen hoog in de toeren zit. Het is niet te
vergelijken met een TDI die op laag toerental al behoorlijk doortrekt.

Indien ik nu zou moeten gaan zoeken naar een vervanger, dan zal mijn keuze op een Audi A4
Avant TDI 130 pk gaan. Mede door de afwerking en goede motor en de goede wegligging. Als
tweede keus zal het een V70 op gas worden, gezien de ruimte en de huidige brandstofprijzen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.