BMW 318i touring Edition (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318i touring Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 223.287 km |
KM-stand laatst | 251.380 km |
Aankoop BMW 318i Touring Special Edition
- 223.287 km
De zoektocht naar een volgende auto blijft altijd leuk. Onlangs hebben wij een ander huis gekocht, met als cadeautje een zeer uitgebreide verbouwing. De verkoop van de Volvo V70 R leverde geld op en moest ervoor zorgen dat de maandelijkse lasten zouden dalen. Alleen hoe ver sla je hiermee door? Ik heb gekeken naar verschillende auto’s, waaronder een oude Mazda 6 wagon 2.0 en een BMW E36 uit 1997 met 278.000 op de teller voor rond de EUR 995,00. Alleen de kans op onvoorziene kosten vergroot je wel aanzienlijk. Wat koop je dan nadat je veel luxe en 300pk bent gewend?
Uiteindelijk een nette BMW E46 318i touring gekocht met het special edition pakket. De auto is gebouwd in 2004 en heet 143pk. Een bevriende monteur was mee om de auto aan een technische inspectie te onderwerpen. Het ergste dat we konden vinden waren 4 volledig gladde banden. De deal met Versteegh Automotive was snel gemaakt en op 17 december de auto met een nieuwe apk opgehaald.
De special edition heeft mooi en extra zacht leer, daarbij zijn sportstoelen gemonteerd met stoelverwarming (snel warm). Verder een zwart alcantara dak en wat andere opties. Het glas van de knipperlichten is wit/helder en daarom heb ik de oranje lampjes vervangen door witte exemplaren, dit oogt net wat netter. De standaard velgen 16 inch waren onbeschadigd en deze zal ik gaan gebruiken voor de winterbanden. Via Marktplaats voor een zacht prijsje een originele set 17 inch BMW velgen op de kop getikt met Vredesteijn banden met 6.5mm profiel. Ook nog een trekhaak weten te vinden en de auto is weer voor alle klussen inzetbaar.
Bij het rijden merk je absoluut dat je de helft minder vermogen hebt. Geen turbo en ook geen prachtig 5-cylinder (Volvo) of typisch 6-cylinder (BMW) geluid. Wel is 143pk voor dagelijks gebruik voldoende en is het verbruik erg prettig met 1 op 13,5 tegen 1 op 7,5 bij de Volvo. Je merkt dat BMW een sportief onderstel heeft gemonteerd, wat met de nieuwe grotere velgen nog beter voelbaar is.
Kofferbak is redelijk klein en de achterbank smal. Dit wordt nog versterkt als er kinderzitjes worden geplaatst. De achterbank begint met een soort ‘wang’ en daardoor komen de zitjes behoorlijk richting het midden. Een groot pluspunt is dat de auto, ondanks leeftijd van bijna 12 jaar en 224.000 km geen kraakjes of rammeltjes vertoont.
Inmiddels ruim 1.000 gereden en blij met de aankoop en benieuwd hoe de auto zich de komende tijd gaat houden.
Verkocht!
- 251.380 km
Enorm veel plezier beleefd aan de auto. Een mooi en tijdloos model en het rijdt nog steeds goed. De keerzijde was wel dat het geen goedkope kilomters waren. Soms heb je pech qua onderhoud.....een opsomming zijn draagarmen, carterventilatie, radiateur, valvetronic, bobines, motorsteun en zo elke keer iets nieuws ontdekt. Echter, een auto moet goed zijn en dat kost geld. Alle onderhoudskosten helaas in een keer gehad, waar de volgende eigenaar de vruchten van plukt! Alleen de ruimte van de vorige V70R gewend en twee grote autostoelena achterin heeft ervoor gezorgd dat online weer aan het zoeken ben gegaan. Een mooie BMW 5-serie E61 uit 2010 gekocht waar we de komende periode van gaan genieten.
Kortom: na tweemaal een Volvo, nu voor de tweede maal een BMW.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.