BMW 318d Touring High Executive (2013)

autoreview

BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie Touring

Signalement

Uitvoering318d Touring High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf143.000 km
KM-stand laatst163.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima - maar niet uitzonderlijk

  • 163.000 km

Als eerste voorloopauto deze 318d Touring meegekregen, in afwachting van (na nog een voorloopauto) een vrije keuze.

De 318d Touring is een beetje een aparte configuratie, naar mijn mening:
- Een 318d met handbak
- Dus geen 320d EDE automaat die toen fiscaal (20%) en qua lease veel interessanter was.
- Maar dan wel met Individual lak, glazen schuifkanteldak en Luxury Line pakket (Dakota beige leer, 17" velgen, Navi Business, stoelverwarming, lichtpakket etc.).
Ik zou zelf altijd voor de 320d EDE met de fameuze 8-traps ZF gegaan zijn, maar ja, ieder zijn keuzes :-)

Pluspunten:
Qua motor is de 318d op zich meer dan voldoende. Heerlijk smeuïge diesel die ook bij lage toeren al lekker bij de les is (dit i.t.t. de Skoda 150pk hierna). Trekt van 1400 - 4400 (??) rpm door, al is dat laatste verre van nodig. Perfect op koppel te rijden en nog heerlijk zuinig ook, met vlot doorrijden gemiddeld net geen 1:20 aan de pomp. ECO-mode werd gebruikt (hou niet van te hard blazende airco), Normal ook, Sport nagenoeg nooit (past niet echt bij het soepele karakter van de motor, is geen toerenjager als een oude zes-in-lijn).
Wegligging was voor mij een bekend gevoel, na uitgebreide ervaring met een 320i E91 en een 325ci E46. In algemeen eng lang neutraal in snelle bochten, zonder nerveus te zijn op de snelweg - BMW besteedt duidelijk véél tijd aan het uitontwikkelen hiervan voordat een model de weg op mag. Daar kan wederom Skoda/VW nog veel van leren. Alleen bij winters weer is het zelfs op winterbanden opletten, in die zin is voor een zakelijke snelwegauto voorwielaandrijving simpelweg veiliger. De 325ci mag dan over de leuke bergweggetjes slingeren.
De navigatie van BMW werkt feilloos, al moet je wel even de icoontjes leren. Maar werkt snel, met goede TMC-adviezen bij files en duidelijke kaarten.
En wat gelukkig steeds meer fabrikanten doen: een keurig in de hoedenplank geïntegreerd bagagenet. Ideaal bij vervoer van de obligate labrador. Maar bv. Renault blijkt dit bij de Talisman alleen te kunnen oplossen door een lelijk accessoire - samen met de hopeloos kleine tank en het kleine onderscheid van de Megane reden deze niet te kiezen.

Middelmaat:
Tot mijn spijt: het design. Ik vond de pre-Bangle BMW's prachtig in hun klassieke tijdloosheid. En de Bangle-versies moesten even rijpen, maar zeker de E91 vond ik prachtig opgedroogd van de tekening. Sindsdien is het voor mij middelmatigheid. De nieuwe 3 is een aftreksel van de E91. De komende daar weer een aftreksel van. Idem voor de 5-serie: ik kan de nieuwe zelfs als autogek nauwelijks van de vorige onderscheiden. Ook tijdens de E34-E39 was er een periode van "familiegezicht", maar BMW maakt het mij daarin nu veel te bont. Lijkt Aldi wel :-(
Ook voor het interieur vind ik (mening!) dit gelden. Een aangepaste E91, zo voelde het voor mij. Niks slechts aan, zeker niet. Maar ook geen "wauw", zoals de stap die ik wel zag tussen de E46 en E91.

Minpunten:
Nauwelijks, moest je echt naar zoeken. Natuurlijk niet de ruimste, maar de tijden van de E30 en E36 zijn alláng achter ons. De E91 en deze (F31 toch?) zijn niet krap te noemen, al is het zeker geen Superb of Scenic, dat weet je als je zo'n Dreier gaat rijden.
Enige: op hele korte richels in combinatie met wat glad en bochtig betonasfalt vond ik de auto soms wat springerig. Terwijl die verder nooit oncomfortabel was op drempels, klinkers etc. - aparte uitzondering blijkbaar.

Samengevat:
Prima Dreier die doet wat je er minimaal van verwacht. Maar als de volgende generatie weer niet met een "wauw" de verwachting overtreft, vind ik het de meerprijs totaal niet meer waard.

Vandaar dat ik na de tweede voorloper (SuperB-keus) gekozen heb voor de net gefacelifte Mazda 6 Sportbreak. Eens kijken of ik niet alleen na de proefrit (nog met auto model, ben benieuwd of de nieuwe inderdaad net iets comfortabeler is afgesteld zoals ik overal lees) net zo enthousiast blijf als alle autoredacties, met AutoVisie voorop.
Anders na 4 jaar eens kijken of ik de "Japanse BMW" dan toch weer omzet naar een Dreier?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.