Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 3-serie Touring

BMW 316i Touring High Executive (2013)

autoreview

5
BMW 316i Touring High Executive (2013)
JJK
  • JJK3
  • Gebruikersreview
13 januari 2020 om 21:14
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering316i Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf300 km
KM-stand laatst87.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 316i High Executive Automaat

  • 87.000 km
  • 13 januari 2020

Ik moet mijn verontschuldigingen aanbieden aan iedereen die regelmatig wat "post" op de Autoweek site, al dan niet met een review of met commentaar op een nieuwsbericht. Dank daarvoor! Ik lees veel met plezier maar ben zelf een slechte bijdrager. Zo, dat is er uit.

Over mijn auto in kwestie heb ik in 2014 eerder een stukje geschreven, maar account details kwijtgeraakt. Het bericht is nog terug te vinden (geschreven in 2014!) voor de liefhebber. Hoef ik nu niet in te gaan op redenen van aanschaf destijds. Maar waarom dan nu ineens wel een stukje? Heel simpel: de auto gaat er uit deze week. Tijd om wat ervaringen te delen maar eerst even aandacht naar de volgende auto. Dat wordt een BMW 330e - nieuw model. Een aantal alternatieven hebben de revue gepasseerd zoals een 3-serie cabrio (atmosferische 6-cylinder), tot een stijlvolle doe-eens-gek auto zoals een Volvo 780 Bertone coupe. Ik rijd niet heel veel kilometers dus een leuke auto kan makkelijk, maar uiteindelijk vond ik de oudere alternatieven meer geschikt als derde auto en daar is nu even geen ruimte voor. Dus toch maar op safe spelen en iets moderns. Ik besef dat het een absolute luxe is om te kunnen kiezen voor nieuw. Met de 330e kan ik overigens probleemloos de dagelijkse afstand naar m'n werk heen en weer elektrisch rijden. Enfin, wordt vervolgd. De ervaringen met de 316i!

Dit model heeft de 1.6 4-cylinder motor met 136pk en 220NM. De specs zijn gelijkwaardig aan de 3-cylinder van de 318i F30/F31 LCI. In combinatie met de automaat is dit toch echt een hele fijne auto gebleken. Ik heb recentelijk een 420i GC gereden en hoewel die auto echt wel rapper is dan een 316/318 zou ik m'n geld opnieuw in accessoires stoppen ipv een sterkere 320i. Let wel: ik had ook best een 335/340 gewild, maar in de lagere motoren rangorde is een 316/318 echt prima.

Wat is goed aan deze auto?
- Een zeer fijne zitpositie door de sportstoelen met goede verstelbaarheid. Idem van het stuur. Heb je een (vrij) breed postuur dan kunnen de sportstoelen wat te krap zijn;
- Uitstekende navigatie (Nav Professional_ en bediening er van. Het is echter nooit up-to-date. Ik heb de navigatie regelmatig een upgrade gegeven en kan me herinneren dat een upgrade van BMW van 2018-02 destijds de gewijzigde A9 bij Schiphol (2017?) nog niet herkende. Ook met de laatste upgrade van 2019-02 kom ik hier en daar omissies tegen. Volgens BMW ligt dat aan het feit dat wegbeheerders de mutaties niet tijdig doorgeven. Een drogreden wat mij betreft;
- Koppel. Er is helemaal niets mis met 220NM, zelfs niet op vakantie met bagage;
- Wegligging. Je merkt dat deze auto gemaakt is voor veel sterkere motoren, maar het blijft een genot
-Verlichting interieur. Hoewel de Xenon verlichting natuurlijk prima zicht geeft op de weg ben ik erg blij geweest met het extra verlichtingspakket (in het interieur). De verlichting voor de passagiers voor en achter is echt individueel en daar heb je als bestuurder nul last van. De sfeerverlichting (of oranje of icewhite) kan wel beter (lees: sterker);
- Automatische kofferbak. Je hoort vaker dat het bij auto's niet altijd lukt om met een voetbeweging de klep te openen. Dat kan je wel aan BMW overlaten. Het is mij altijd in een keer gelukt;
-Gescheiden ruitje kofferbak. Dit heeft BMW al langer, maar blijft super;
- Kostenplaatje. Vaak wordt gezegd dat BMW rijden duur is. Ik heb deze auto echter tegen een zeer scherpe prijs kunnen kopen als demo auto met 300km op de teller. De auto is ruim 5 jaar en de afschrijving zit op 310 euro per maand. Lijkt me een prima bedrag. Aan onderhoud 499 besteed aan een onderhoudscontract en 675 aan overig onderhoud. Wegenbelasting 61 en verzekering 43. Per maand rond de 430 euro (excl. brandstof, wassen, 1 keer winterset en 1 keer nieuwe set zomerbanden). Prima. Overigens is mijn verbruik 7,3L/100 km gebleken.

Wat kan beter?
- Dimmende binnenspiegel. Waardeloos. Reageert heel traag en werkt alleen als het echt donker is;
- Nare luchtjes airco. Al vrij snel openbaarde zich een penetrante geur nadat de motor gestart was. Kattenpis komt het dichtst bij. Na 30 seconden weer weg. Twee keer laten schoonmaken. De dealer komt dan met advies uit 1986 dat je de airco 5 minuten voor einde rit moet uitzetten. Kunnen ze dan echt niets beter verzinnen? Mijn vrouw met haar 118i had binnen een paar maanden na aflevering al hetzelfde probleem. Wordt dit herkend door andere BMW-rijders?
- Ook de stoffen bekleding geeft een ietwat muffige lucht. Ik heb het door Peakperfection laten schoonmaken - overigens een zeer betrouwbaar bedrijf(je). Komt aan huis schoonmaken! Jason -de eigenaar- gaf aan de lucht als typisch BMW te herkennen. Beroepsdeformatie denk ik :-) Na de schoonmaak ok, niet meer dan dat;
- Het koppelen van 2 telefoons tegelijkertijd via bluetooth kan wel, maar bij 1 telefoon blijk je dan niet de bellijst te kunnen raadplegen. Omwisselen van telefoon 1 naar 2 helpt niet.

Tja, ik kan eigenlijk niet zo heel veel meer verzinnen. Het is een fijne auto gebleken met een hoge betrouwbaarheid. De auto is goed verzorgd. Vrijwel geen gebruikssporen, wielen netjes bijgewerkt waar nodig (via Van Noordwoud, top gasten) en altijd met handje gewassen. Heb je een zwarte auto? Moet je eens AngelWax gebruiken, type Dark Angel. Ruikt naar chocolade en blijft heeeeeeel lang zitten. Duur maar top. De detailfoto's tonen de auto zoals die nu is van binnen. Ik wens de toekomstige eigenaar veel plezier met deze mooie auto.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 3-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 649
Stel samen ▸
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 644
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 320d EfficientDynamics Edition Executive | 2015 | Automaat | Mild Hybride |

    BMW 320d EfficientDynamics Edition Executive | 2015 | Automaat | Mild Hybride |

    • 2015
    • 305.565 km

    € 13.400

    BMW 318i Corporate Lease Executive

    BMW 318i Corporate Lease Executive

    • 2015
    • 107.930 km

    € 18.745

    BMW 320d High Executive LEER,NAVI,PDC

    BMW 320d High Executive LEER,NAVI,PDC

    • 2014
    • 210.222 km

    € 13.888

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: i3 (CN)

    489
    • 14 mei 2022

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 320d Touring - Doorgelicht

BMW 320d Touring - Doorgelicht

Voor het succesnummer uit München is een dieselmotor niet langer vanzelfsprekend. Wie had dat...

Lees meer
 

BMW 3-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 320d Touring High Executive (2014)

    BMW 320d Touring High Executive (2014)

    2
    • 18 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 335d xDrive Touring Executive (2014)

    BMW 335d xDrive Touring Executive (2014)

    4
    • 25 november 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 320d Touring High Executive (2012)

    BMW 320d Touring High Executive (2012)

    2
    • 24 januari 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Touring High Executive (2013)

    BMW 316i Touring High Executive (2013)

    5
    • 13 januari 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 320d Touring High Executive (2014)

    BMW 320d Touring High Executive (2014)

    9
    • 13 januari 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 320d EffiecientDynamics Edition Touring High Execu (2013)

    BMW 320d EffiecientDynamics Edition Touring...

    6
    • 13 maart 2019
  • Gebruikersreview
    BMW 320i Touring High Executive (2013)

    BMW 320i Touring High Executive (2013)

    11
    • 8 maart 2019
meer reviews
Rij-impressie BMW 328i Touring

Rij-impressie BMW 328i Touring

131

De nieuwe BMW 3-serie Touring is er. We rijden de 328i en dat betekent dat de krachtigste viercilinder...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    29
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift gelekt

    BMW 3-serie facelift gelekt

    62
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 315 (1983) - Liefhebber Gezocht

    BMW 315 (1983) - Liefhebber Gezocht

    67
    • 3 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    18
    • 1 mei 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive touring - Dubbeltest

    Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive...

    • 15 april 2022
Merk
Merk
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    29
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    BMW XM: 650 pk sterk plug-in hybride bakbeest

    BMW XM: 650 pk sterk plug-in hybride bakbeest

    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX3 High Executive (2021)

    BMW iX3 High Executive (2021)

    7
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift gelekt

    BMW 3-serie facelift gelekt

    62
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan 30 procent goedkopere accu's'

    'BMW werkt aan 30 procent goedkopere accu's'

    48
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden