BMW 316i Touring High Executive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 300 km |
KM-stand laatst | 87.000 km |
BMW 316i High Executive Automaat
- 87.000 km
Ik moet mijn verontschuldigingen aanbieden aan iedereen die regelmatig wat "post" op de Autoweek site, al dan niet met een review of met commentaar op een nieuwsbericht. Dank daarvoor! Ik lees veel met plezier maar ben zelf een slechte bijdrager. Zo, dat is er uit.
Over mijn auto in kwestie heb ik in 2014 eerder een stukje geschreven, maar account details kwijtgeraakt. Het bericht is nog terug te vinden (geschreven in 2014!) voor de liefhebber. Hoef ik nu niet in te gaan op redenen van aanschaf destijds. Maar waarom dan nu ineens wel een stukje? Heel simpel: de auto gaat er uit deze week. Tijd om wat ervaringen te delen maar eerst even aandacht naar de volgende auto. Dat wordt een BMW 330e - nieuw model. Een aantal alternatieven hebben de revue gepasseerd zoals een 3-serie cabrio (atmosferische 6-cylinder), tot een stijlvolle doe-eens-gek auto zoals een Volvo 780 Bertone coupe. Ik rijd niet heel veel kilometers dus een leuke auto kan makkelijk, maar uiteindelijk vond ik de oudere alternatieven meer geschikt als derde auto en daar is nu even geen ruimte voor. Dus toch maar op safe spelen en iets moderns. Ik besef dat het een absolute luxe is om te kunnen kiezen voor nieuw. Met de 330e kan ik overigens probleemloos de dagelijkse afstand naar m'n werk heen en weer elektrisch rijden. Enfin, wordt vervolgd. De ervaringen met de 316i!
Dit model heeft de 1.6 4-cylinder motor met 136pk en 220NM. De specs zijn gelijkwaardig aan de 3-cylinder van de 318i F30/F31 LCI. In combinatie met de automaat is dit toch echt een hele fijne auto gebleken. Ik heb recentelijk een 420i GC gereden en hoewel die auto echt wel rapper is dan een 316/318 zou ik m'n geld opnieuw in accessoires stoppen ipv een sterkere 320i. Let wel: ik had ook best een 335/340 gewild, maar in de lagere motoren rangorde is een 316/318 echt prima.
Wat is goed aan deze auto?
- Een zeer fijne zitpositie door de sportstoelen met goede verstelbaarheid. Idem van het stuur. Heb je een (vrij) breed postuur dan kunnen de sportstoelen wat te krap zijn;
- Uitstekende navigatie (Nav Professional_ en bediening er van. Het is echter nooit up-to-date. Ik heb de navigatie regelmatig een upgrade gegeven en kan me herinneren dat een upgrade van BMW van 2018-02 destijds de gewijzigde A9 bij Schiphol (2017?) nog niet herkende. Ook met de laatste upgrade van 2019-02 kom ik hier en daar omissies tegen. Volgens BMW ligt dat aan het feit dat wegbeheerders de mutaties niet tijdig doorgeven. Een drogreden wat mij betreft;
- Koppel. Er is helemaal niets mis met 220NM, zelfs niet op vakantie met bagage;
- Wegligging. Je merkt dat deze auto gemaakt is voor veel sterkere motoren, maar het blijft een genot
-Verlichting interieur. Hoewel de Xenon verlichting natuurlijk prima zicht geeft op de weg ben ik erg blij geweest met het extra verlichtingspakket (in het interieur). De verlichting voor de passagiers voor en achter is echt individueel en daar heb je als bestuurder nul last van. De sfeerverlichting (of oranje of icewhite) kan wel beter (lees: sterker);
- Automatische kofferbak. Je hoort vaker dat het bij auto's niet altijd lukt om met een voetbeweging de klep te openen. Dat kan je wel aan BMW overlaten. Het is mij altijd in een keer gelukt;
-Gescheiden ruitje kofferbak. Dit heeft BMW al langer, maar blijft super;
- Kostenplaatje. Vaak wordt gezegd dat BMW rijden duur is. Ik heb deze auto echter tegen een zeer scherpe prijs kunnen kopen als demo auto met 300km op de teller. De auto is ruim 5 jaar en de afschrijving zit op 310 euro per maand. Lijkt me een prima bedrag. Aan onderhoud 499 besteed aan een onderhoudscontract en 675 aan overig onderhoud. Wegenbelasting 61 en verzekering 43. Per maand rond de 430 euro (excl. brandstof, wassen, 1 keer winterset en 1 keer nieuwe set zomerbanden). Prima. Overigens is mijn verbruik 7,3L/100 km gebleken.
Wat kan beter?
- Dimmende binnenspiegel. Waardeloos. Reageert heel traag en werkt alleen als het echt donker is;
- Nare luchtjes airco. Al vrij snel openbaarde zich een penetrante geur nadat de motor gestart was. Kattenpis komt het dichtst bij. Na 30 seconden weer weg. Twee keer laten schoonmaken. De dealer komt dan met advies uit 1986 dat je de airco 5 minuten voor einde rit moet uitzetten. Kunnen ze dan echt niets beter verzinnen? Mijn vrouw met haar 118i had binnen een paar maanden na aflevering al hetzelfde probleem. Wordt dit herkend door andere BMW-rijders?
- Ook de stoffen bekleding geeft een ietwat muffige lucht. Ik heb het door Peakperfection laten schoonmaken - overigens een zeer betrouwbaar bedrijf(je). Komt aan huis schoonmaken! Jason -de eigenaar- gaf aan de lucht als typisch BMW te herkennen. Beroepsdeformatie denk ik :-) Na de schoonmaak ok, niet meer dan dat;
- Het koppelen van 2 telefoons tegelijkertijd via bluetooth kan wel, maar bij 1 telefoon blijk je dan niet de bellijst te kunnen raadplegen. Omwisselen van telefoon 1 naar 2 helpt niet.
Tja, ik kan eigenlijk niet zo heel veel meer verzinnen. Het is een fijne auto gebleken met een hoge betrouwbaarheid. De auto is goed verzorgd. Vrijwel geen gebruikssporen, wielen netjes bijgewerkt waar nodig (via Van Noordwoud, top gasten) en altijd met handje gewassen. Heb je een zwarte auto? Moet je eens AngelWax gebruiken, type Dark Angel. Ruikt naar chocolade en blijft heeeeeeel lang zitten. Duur maar top. De detailfoto's tonen de auto zoals die nu is van binnen. Ik wens de toekomstige eigenaar veel plezier met deze mooie auto.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hoe zuinig zijn de BMW 320i en 320d (2012-2019)?

Koopwijzer BMW 3-serie - dit moet je weten over de F30/F31

BMW 320d Touring - Doorgelicht

Mercedes C-klasse Estate - Audi A4 Avant - BMW 3-serie Touring

BMW 328i Touring - Mercedes-Benz C 350 Estate
