BMW 118i (2006) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
Value for money
- 118.000 km
De BMW 118i Automaat aangeschaft als "inbetween jobs" auto, bij km stand 101000 / NAP, na proefrit waarin olie lucht in het interieur opviel. Onderstaande review mag worden gelezen als "value for money", daar er vele 1 series vanuit 2006 rond de €7500 te koop staan, soms met behoorlijke kilometer standen.
De historie liet zien dat klepstoter afdichtingen waren vervangen, deze zouden een eind moeten maken aan de olie lucht. Tevens waren andere delen zoals kettingspanners en diverse pakkingen vervangen. Een BOVAG garantie aangevuld tot een jaar trok mij over de streep. In de eerste drie maanden bleef de olielucht, ging de auto op drie poten lopen, werd de bobine vervangen, alsmede zo'n beetje alle pakkingen die ook maar iets in de motor afdichten. Verder liet ik de koplampen vervangen door extreme visions, daar ik in mijn vorige 2 auto's LED verlichting had, en ik in een nachtelijke rit in de BMW de indruk had dat de verlichting uit was. De extreme visions brachten iets verbetering, maar het hield niet over.
Nu alle pakkingen waren vervangen verdween uiteindelijk ook de olie lucht, en bleven de waarschuwingslampen van motor storing, welke de eerste drie maanden na ieder garage bezoek weer vrolijk (?) gingen branden, ook defintief uit. Het olieverbuik is nu gering te noemen, in 17000 km slechts 1 liter bijgevuld door veelvuldige vervanging van pakkingen (en nu nog steeds op maximale stand).
Wekelijks maak ik zo'n 600 snelweg kilometers, wat tijdens het rijden opvalt is een zijdezacht schakelende zestraps automaat, in de D-stand niet altijd even alert, waardoor soms laag in de toeren wordt gehangen / hoog in de toeren wordt gejaagd. In het gebied tussen de 2500 en 3500 rpm is de BMW op z'n best. Geen sprinter (ik was een Golf GTE gewend), maar zeker geen achterblijver in het randstad verkeer. Opmerkelijk is de relatieve stilte aanboord, waardoor je toch redelijk fit uitstapt na een lange rit.
Kwa rijcomfort op de snelweg is de BMW met achterwiel aandrijving en stevige besturing een genot om in de rijden. De auto kleeft aan de weg, en de grens heb ik niet gevonden (ook niet echt naar gezocht).
Kwa zitcomfort bieden de korte zittingen matig steun, zijn hard en gezien de leeftijd zijn de stoelveren voelbaar. Achterin is nauwelijks ruimte om te zitten, maar gezien mijn kinderen reeds uitgevlogen zijn, is dit voor mij van ondergeschikt belang. De radio display valt bij warmte weg, echter het geluid, mede door de basboxen onder de voorstoelen is prima. De uitrusting is sober, achterin ramen met handbediening (!), handgeregelde en goed werkende airco. De kofferbak is klein maar voldoende, en de neerklapbare achterbank is handig voor wat grotere spullen. Maar het zal nooit een bestel auto worden. Het veercomfort op de snelweg is prima, op andere wegen is het toch matig gezien de harde vering.
Al met al is de prijs - kwaliteit verhouding voor dit bouwjaar prima, echter is het belangrijk dat er een goede historie bekend is en raad ik aan de auto altijd met ruime garantie te kopen zodat eventuele gebreken niet op hoge kosten zullen jagen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren