Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 1-serie

BMW 118d (2008) #3

autoreview

11
BMW 118d (2008) #3
Anoniem
  • Gebruikersreview
16 februari 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering118d
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 101.500 km
  • 15 februari 2008

Sinds begin februari 2008 rijd ik in een BMW 118d driedeurs. Deze review is een update van mijn eerder geplaatste initiele impressie; de meeste tekst is ongewijzigd.

Het is een Corporate Lease uitvoering met Business Line pakket. Zoals in eerdere reviews al aangegeven is de Corporate Lease uitvoering een stuk goedkoper, maar dan lever je wel een paar PK’s in. Concurrenten voor deze BMW waren de nieuwe Ford Mondeo, Volvo S40 en de Volkswagen Golf met DSG. Stuk voor stuk fijne auto’s, maar uiteindelijk voor de BMW gekozen, vanwege de fijne rijkwaliteiten en uitstekende zit.

Ik heb de driedeurs uitvoering, omdat ik dat beter vind staan dan de vijfdeurs en de extra deuren niet echt nodig hebt. Het Business Line pakket bevat onder meer een airco, extra opbergruimte, lichtmetalen velgen, metallic lak (Patagonia Gruen), verwarmde buitenspiegels, mistlampen, regensensor, lichtsensor en een business cd/radio. Ik heb de airco opgewaardeerd naar een volledig automatische airco. Ook heb ik er sportstoelen en een lederen stuurwiel in laten zetten. De standaard stoelen vond ik tijdens de proefritten niet geweldig; wat mij betreft zouden de sportstoelen standaard moeten zijn. Er zit geen cruise control in; een bewuste keuze, omdat ik die eigenlijk nooit gebruikt heb in mijn vorige auto.

De BMW 118d is een auto vol met bijzondere techniek. Alle instellingen, inclusief de radiozenders, worden opgeslagen in de sleutel. Zo heeft iedereen zijn of haar eigen instellingen bij zich. Wel raar als je een keer de andere sleutel pakt... De boordcomputer is compleet en er is van alles instelbaar, bijvoorbeeld of de richtingaanwijzer één of drie keer moet knipperen bij het aantippen. De automatische airco detecteert vuile lucht en schakelt dan automatisch over op interne circulatie. Vreemd is wel dat er nergens een olietemperatuurmeter zit; ik weet nu niet wanneer de motor op temperatuur is.

De hendels voor het aangeven van de richting of voor de ruitenwissers komen altijd terug in de centrale stand. Een soort tiptoetshendels, zeg maar. Dat even is wennen, omdat ik soms het idee heb dat de richtingaanwijzer niet aan is gegaan. De (te) luide klik-klak van de richtingaanwijzer maakt dan duidelijk dat dat niet zo is. Andere knoppen zijn goed bedienbaar, al zijn de mistlampknopjes wat verstopt.

De motor is redelijk krachtig, stil en gaat zonder problemen tot ruim over de 4000 toeren. Het voelt meer als een benzine dan als een dieselmotor. De 118d is echter geen sprintwonder; wat meer PK's zouden niet misstaan in deze auto, maar dan kom je uit op de flink duurdere 120d. Helaas veroorzaakt de motor wel wat trillingen bij stationair draaien en er is een resonantie tussen de 2000 en 2200 toeren, die ook voelbaar is in de pedalen. Dat doet een beetje afbreuk aan het kwaliteitsimago. Slimmigheid: De dynamo is in principe alleen actief als de auto afremt (op motor of rem). Dat betekent geen vermogensverlies bij het optrekken of cruisen.

De rij-eigenschappen zijn geweldig. De BMW stuurt gemakkelijk, direct en vertrouwd. Standaard zit er ESP op; BMW noemt het DSC. Dit is gedeeltelijk of geheel uit te schakelen. De koppeling is goed te doseren, schakelen gaat over het algemeen soepel. Vering en demping zijn stevig, maar verrassend genoeg toch comfortabel. Nadeel is dat de auto de neiging heeft een beetje te springen over grotere dwarsrichels. Drempels daarentegen zijn geen probleem.

Ruimte voorin is prima en eerlijk gezegd valt het achterin ook wel mee. Ik kan met mijn 1.83 probleemloos achterin zitten, als de voorstoel op een normale stand staat (ongeveer halverwege). De kofferruimte is redelijk en de achterstoelen klappen netjes plat. Handig: Spanbanden in de kofferruimte. De afwerking van het interier is prima. Zacht kunstof, stoffen bekleding, metallic accenten, hier een daar wat leer. Qua opbergvakken stelt de BMW me licht teleur. Er zijn wel een aantal vakjes, maar ze zijn erg klein. In het handschoenenkastje passen bijvoorbeeld net de handleiding/onderhoudsboekjes, een mini-verbanddoosje en een doosje Wetties. Ook de ruimte onder de middenarmsteun is erg krap: Twee CD-doosjes lukt net. De bekerhouders zitten middenin en had ik liever vooraan gezien, net onder de console. Gangbare isoleerbekers passen alleen in de voorste houder, de achterste wordt gedeeltelijk afgeschermd door de middenarmsteun en daar kunnen alleen lagere bekers in.

Andere zaken die me opvielen:
Druk op de ontgrendeling op de sleutel en de binnen- en buitenverlichting gaan zwak branden. Handig in het donker.
Het kofferdeksel moet je goed aandrukken bij het sluiten. En ik ben niet de enige die dit merkt. Dat had dus beter gekund.
De radio ondersteund ook MP3 en WMA. Dat stond niet in de brochure. Het geluid is redelijk: Het vervormd niet, maar mist wat lage tonen.
De auto heeft wat last van banden- en windgeruis. Vooral op een slecht wegdek zijn de banden hoorbaar, wat storend kan zijn bij een telefoongesprek.

Kortom:
Al dat ge-emmer over opbergvakjes, hendeltjes en pookjes ten spijt, dit is echt een heerlijke auto. Ik kan eerlijk zeggen dat ik nog nooit met zoveel plezier in een auto gereden heb. En hopelijk blijft dat de komende jaren ook zo.

-update-

Inmiddels zit het leasecontract er op en wordt de auto binnenkort weer ingeleverd. Tijd voor een korte recap dus. De auto heeft me niet in de steek gelaten de afgelopen jaren. Het was steeds weer een genot om in de BMW te rijden. Ook anderen waren altijd zeer positief over het rijgedrag en comfort van deze auto. Interieur en exterieur zien er na vier jaar nog prima uit. Ik ben ook geen grote problemen tegengekomen, maar wel een paar kleine dingetjes:

De genoemde resonanties zijn minder geworden in de loop van de tijd, maar niet helemaal verdwenen. Ik stoor me er echter niet meer aan (gewenning...?).

Tijdens koude periodes sloot het portier niet meer goed. Dit is verholpen door de dealer.

IJsvorming langs de portierranden zorgt er regelmatig voor dat de (sponningloze) ramen niet meer goed aansluiten. De rand moet ik dan even ijsvrij maken voordat ik weg rijd.

De koppeling grijpt wat schokkerig aan als die warm is, bijvoorbeeld bij langdurig filerijden.

Het kwam regelmatig voor dat er ca. twee maanden na een beurt een lampje ging branden voor het verversen van een vloeistof. Jammer dat dat dan niet meteen gebeurd is tijdens de beurt. Dit kost weer extra tijd en geld.

Zonder winterbanden is het wel heel erg tricky om in de sneeuw te rijden. Volgende keer toch maar winterbanden opnemen in het leasecontract...

PROBLEMEN

  • 15 februari 2008

Geen

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een BMW 1-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 1-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 116i (5D/6H)
€ 494
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
BMW 116i (5D/6H)
€ 504
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
BMW 118i Business Edition Plus (5D/7A)
€ 519
Stel samen ▸
Arval
Arval
BMW 116i (5D/6H)
€ 493
 
BMW 1-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 1-serie Cabrio 120i High Executive 6 tot 12 maanden garantie

    BMW 1-serie Cabrio 120i High Executive 6 tot 12 maanden garantie

    • 2011
    • 149.131 km

    € 10.950

    BMW 116i 5-drs 100.000km Airco Lm-velgen Nwe APK

    BMW 116i 5-drs 100.000km Airco Lm-velgen Nwe APK

    • 2011
    • 100.110 km

    € 10.950

    BMW 1-serie Cabrio 118i 143pk M-Pakket/ Sportstoelen/ Xenon/ 18" Lmv/ Harman Kardon/ Breedbeeld navigatie

    BMW 1-serie Cabrio 118i 143pk M-Pakket/ Sportstoelen/ Xenon/ 18" Lmv/ Harman Kardon/ Breedbeeld navigatie

    • 2011
    • 107.874 km

    € 16.440

Meer BMW 1-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 1 Serie

    288
    • 7 oktober 2020

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 1-serie specificaties
  • BMW 1-serie occasions
  • BMW 1-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 1-serie tests
  • BMW 1-serie gebruikersreviews
  • BMW 1-serie index
PREMIUM
BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

Over het uiterlijk van de nieuwe 4-serie Gran Coupe kun je al een halve editie van AutoWeek...

Lees meer
 

BMW 1-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 120i Business Line Edition (2011)

    BMW 120i Business Line Edition (2011)

    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 120i Executive (2007)

    BMW 120i Executive (2007)

    • 30 juli 2014
  • Gebruikersreview
    BMW 116i (2009)

    BMW 116i (2009)

    4
    • 19 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    BMW 118d (2008)

    BMW 118d (2008)

    9
    • 10 oktober 2012
  • Gebruikersreview
    BMW 118i (2008)

    BMW 118i (2008)

    1
    • 14 juni 2012
  • Gebruikersreview
    BMW 118d Corporate Lease Business Line Ultimate Editio (2011)

    BMW 118d Corporate Lease Business Line...

    • 26 mei 2012
  • Gebruikersreview
    BMW 116i Corporate Lease (2009)

    BMW 116i Corporate Lease (2009)

    • 13 december 2011
meer reviews
BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

Vier jaar lang stond deze BMW M3 in de tuin van de vader van Laurens Westerdijk in weer en...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    BMW M140i (2017)

    BMW M140i (2017)

    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition ColorVision

    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition...

    8
    • 25 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 116i (2022)

    BMW 116i (2022)

    2
    • 22 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 128ti (2021)

    BMW 128ti (2021)

    2
    • 3 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 1-serie: vaarwel iDrive-knop

    BMW 1-serie: vaarwel iDrive-knop

    76
    • 3 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 116d (2013)

    BMW 116d (2013)

    3
    • 22 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 118i (2019)

    BMW 118i (2019)

    8
    • 21 april 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    BMW M140i (2017)

    BMW M140i (2017)

    • 26 mei 2022
  • Autosport
    BMW niet terug naar Formule 1: 'Willen sneller elektrificeren'

    BMW niet terug naar Formule 1: 'Willen...

    13
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition ColorVision

    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition...

    8
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    36
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021)

    BMW 530e Touring Business Edition Plus...

    1
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden