BMW 118d (2008) #3

autoreview

BMW 118d (2008)

Signalement

Uitvoering118d
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 101.500 km

Sinds begin februari 2008 rijd ik in een BMW 118d driedeurs. Deze review is een update van mijn eerder geplaatste initiele impressie; de meeste tekst is ongewijzigd.

Het is een Corporate Lease uitvoering met Business Line pakket. Zoals in eerdere reviews al aangegeven is de Corporate Lease uitvoering een stuk goedkoper, maar dan lever je wel een paar PK’s in. Concurrenten voor deze BMW waren de nieuwe Ford Mondeo, Volvo S40 en de Volkswagen Golf met DSG. Stuk voor stuk fijne auto’s, maar uiteindelijk voor de BMW gekozen, vanwege de fijne rijkwaliteiten en uitstekende zit.

Ik heb de driedeurs uitvoering, omdat ik dat beter vind staan dan de vijfdeurs en de extra deuren niet echt nodig hebt. Het Business Line pakket bevat onder meer een airco, extra opbergruimte, lichtmetalen velgen, metallic lak (Patagonia Gruen), verwarmde buitenspiegels, mistlampen, regensensor, lichtsensor en een business cd/radio. Ik heb de airco opgewaardeerd naar een volledig automatische airco. Ook heb ik er sportstoelen en een lederen stuurwiel in laten zetten. De standaard stoelen vond ik tijdens de proefritten niet geweldig; wat mij betreft zouden de sportstoelen standaard moeten zijn. Er zit geen cruise control in; een bewuste keuze, omdat ik die eigenlijk nooit gebruikt heb in mijn vorige auto.

De BMW 118d is een auto vol met bijzondere techniek. Alle instellingen, inclusief de radiozenders, worden opgeslagen in de sleutel. Zo heeft iedereen zijn of haar eigen instellingen bij zich. Wel raar als je een keer de andere sleutel pakt... De boordcomputer is compleet en er is van alles instelbaar, bijvoorbeeld of de richtingaanwijzer één of drie keer moet knipperen bij het aantippen. De automatische airco detecteert vuile lucht en schakelt dan automatisch over op interne circulatie. Vreemd is wel dat er nergens een olietemperatuurmeter zit; ik weet nu niet wanneer de motor op temperatuur is.

De hendels voor het aangeven van de richting of voor de ruitenwissers komen altijd terug in de centrale stand. Een soort tiptoetshendels, zeg maar. Dat even is wennen, omdat ik soms het idee heb dat de richtingaanwijzer niet aan is gegaan. De (te) luide klik-klak van de richtingaanwijzer maakt dan duidelijk dat dat niet zo is. Andere knoppen zijn goed bedienbaar, al zijn de mistlampknopjes wat verstopt.

De motor is redelijk krachtig, stil en gaat zonder problemen tot ruim over de 4000 toeren. Het voelt meer als een benzine dan als een dieselmotor. De 118d is echter geen sprintwonder; wat meer PK's zouden niet misstaan in deze auto, maar dan kom je uit op de flink duurdere 120d. Helaas veroorzaakt de motor wel wat trillingen bij stationair draaien en er is een resonantie tussen de 2000 en 2200 toeren, die ook voelbaar is in de pedalen. Dat doet een beetje afbreuk aan het kwaliteitsimago. Slimmigheid: De dynamo is in principe alleen actief als de auto afremt (op motor of rem). Dat betekent geen vermogensverlies bij het optrekken of cruisen.

De rij-eigenschappen zijn geweldig. De BMW stuurt gemakkelijk, direct en vertrouwd. Standaard zit er ESP op; BMW noemt het DSC. Dit is gedeeltelijk of geheel uit te schakelen. De koppeling is goed te doseren, schakelen gaat over het algemeen soepel. Vering en demping zijn stevig, maar verrassend genoeg toch comfortabel. Nadeel is dat de auto de neiging heeft een beetje te springen over grotere dwarsrichels. Drempels daarentegen zijn geen probleem.

Ruimte voorin is prima en eerlijk gezegd valt het achterin ook wel mee. Ik kan met mijn 1.83 probleemloos achterin zitten, als de voorstoel op een normale stand staat (ongeveer halverwege). De kofferruimte is redelijk en de achterstoelen klappen netjes plat. Handig: Spanbanden in de kofferruimte. De afwerking van het interier is prima. Zacht kunstof, stoffen bekleding, metallic accenten, hier een daar wat leer. Qua opbergvakken stelt de BMW me licht teleur. Er zijn wel een aantal vakjes, maar ze zijn erg klein. In het handschoenenkastje passen bijvoorbeeld net de handleiding/onderhoudsboekjes, een mini-verbanddoosje en een doosje Wetties. Ook de ruimte onder de middenarmsteun is erg krap: Twee CD-doosjes lukt net. De bekerhouders zitten middenin en had ik liever vooraan gezien, net onder de console. Gangbare isoleerbekers passen alleen in de voorste houder, de achterste wordt gedeeltelijk afgeschermd door de middenarmsteun en daar kunnen alleen lagere bekers in.

Andere zaken die me opvielen:
Druk op de ontgrendeling op de sleutel en de binnen- en buitenverlichting gaan zwak branden. Handig in het donker.
Het kofferdeksel moet je goed aandrukken bij het sluiten. En ik ben niet de enige die dit merkt. Dat had dus beter gekund.
De radio ondersteund ook MP3 en WMA. Dat stond niet in de brochure. Het geluid is redelijk: Het vervormd niet, maar mist wat lage tonen.
De auto heeft wat last van banden- en windgeruis. Vooral op een slecht wegdek zijn de banden hoorbaar, wat storend kan zijn bij een telefoongesprek.

Kortom:
Al dat ge-emmer over opbergvakjes, hendeltjes en pookjes ten spijt, dit is echt een heerlijke auto. Ik kan eerlijk zeggen dat ik nog nooit met zoveel plezier in een auto gereden heb. En hopelijk blijft dat de komende jaren ook zo.

-update-

Inmiddels zit het leasecontract er op en wordt de auto binnenkort weer ingeleverd. Tijd voor een korte recap dus. De auto heeft me niet in de steek gelaten de afgelopen jaren. Het was steeds weer een genot om in de BMW te rijden. Ook anderen waren altijd zeer positief over het rijgedrag en comfort van deze auto. Interieur en exterieur zien er na vier jaar nog prima uit. Ik ben ook geen grote problemen tegengekomen, maar wel een paar kleine dingetjes:

De genoemde resonanties zijn minder geworden in de loop van de tijd, maar niet helemaal verdwenen. Ik stoor me er echter niet meer aan (gewenning...?).

Tijdens koude periodes sloot het portier niet meer goed. Dit is verholpen door de dealer.

IJsvorming langs de portierranden zorgt er regelmatig voor dat de (sponningloze) ramen niet meer goed aansluiten. De rand moet ik dan even ijsvrij maken voordat ik weg rijd.

De koppeling grijpt wat schokkerig aan als die warm is, bijvoorbeeld bij langdurig filerijden.

Het kwam regelmatig voor dat er ca. twee maanden na een beurt een lampje ging branden voor het verversen van een vloeistof. Jammer dat dat dan niet meteen gebeurd is tijdens de beurt. Dit kost weer extra tijd en geld.

Zonder winterbanden is het wel heel erg tricky om in de sneeuw te rijden. Volgende keer toch maar winterbanden opnemen in het leasecontract...

PROBLEMEN

Geen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.