BMW 116i High Executive (2009) #2

autoreview

BMW 1-serie
BMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serie

Signalement

Uitvoering116i High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf51 km
KM-stand laatst32.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

116i High Executive

  • 229 km

Ik mocht een lease auto bestellen van mijn werkgever. Die hanteert een 6 merken beleid. Compacte auto's vind ik te klein en een middenklasser te lomp, een C-klasse hatchback vind ik gewoon best. Dus ik kon kiezen uit Renault Megane, BMW 1-serie, Ford Focus, Volvo C-30, Toyota Auris en VW Golf.

Ik had 6 auto's vergeleken met identieke uitrusting en PK's, en doordat de BMW 1-serie en VW Golf een model hebben met 20% bijtelling waren alle auto's gelijk qua netto maandlasten binnen een marge van 15 euro per maand.

Kortom, netto kost deze BMW 116i evenveel als een Toyota Auris. Dan is de keuze snel gemaakt.

Het eerste wat me opviel aan het rijden met deze auto is de heerlijke stilte. Je kan de radio aanzetten en tegelijk een gesprek voeren met de bijrijder zonder je stem te verheffen. Dit is de eerste auto waarbij ik dit zo meemaak.

De bediening van de koppeling vraagt wat gewenning, het pedaal voelt stevig aan. De koppeling is wel goed te doseren. Schakelen gaat feilloos. Ook hier is aan de beleving van Duitse degelijkheid gedacht, ik moet de pook wel met enige kracht in de versnelling drukken.

De 116i stuurt lekker direct, ik was dit al gewend van mijn Alfa 147. Er is goed contact met de voorwielen. De wegligging is ook fantastisch. Ik heb er een M sportonderstel onder. In combinatie met de 16 inch velgen voelt het nog best comfortabel aan, maar ik ben blij dat ik geen 17 inch genomen heb. Dan wordt het toch iets te stug.

Het vermogen van 122 pk vind ik voldoende, het is genoeg om goed mee te komen in het verkeer en sportief rijden lukt ook nog wel. Deze auto kan makkelijk meer hebben, maar ik rij vooral tijdens het spitsuur dus voor mij niet nodig.

Wat ik wel nodig vond was een volledige uitrusting en bij de High Executive zit dat wel goed: Parkeer- regen- en lichtsensor, zelfdimmende binnenspiegel, climate control, radio/mp3 speler met aux aansluiting, en cruisecontrol. BMW deed hier zelf nog portable navigatie bij (actie) en mijn werkgever laat standaard overal een carkit inbouwen. Ik zou zelf niet kunnen verzinnen wat ik nog mis.

Dit is allemaal uitgevoerd in degelijke kwaliteit en het materiaalgebruik van het interieur is erg mooi. Het bedienen van alle instrumenten gaat makkelijk en alle knoppen zitten op de juiste plaats.

De enige nadelen zijn zaken waar je geen last van hebt als je aan het rijden bent, en die zijn eigenlijk al ten overvloede genoemd. De ruimte voor passagiers is beperkt, door de achterwielaandrijving is het echt een 2+2 auto. De portiervakken en dashboardkastje zijn ook erg klein. De kofferbak is niet de grootste in zijn klasse maar krijgt wel een voldoende. Wat dat betreft ben je beter af met een Ford Focus, het verschil is 60 liter. In mijn ogen benadrukt het alleen maar dat het een auto is om te rijden, niet om zooi mee te vervoeren. De in- en uitstap zijn ook niet het meest riant in zijn klasse, maar als je zit wil je er niet meer uit. De stoelen zitten fantastisch en zijn makkelijk in te stellen.

De beleving van degelijkheid

  • 32.000 km

2 bobines defect en een injector. Vervangen onder garantie. Toch lullig als je met je zo goed als nieuwe degelijke Duitser weggesleept moet worden. Een week later was bobine nummer 3 aan de beurt, bobine 4 preventief vervangen. Die tweede keer kon ik op 3 cylinders naar de dealer hobbelen, gelukkig.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.