Audi RS4 Avant 4.2 FSI quattro (2006)

autoreview

Audi RS4 Avant 4.2 FSI quattro (2006)

Signalement

UitvoeringRS4 Avant 4.2 FSI quattro
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf32.500 km
KM-stand laatst48.500 km
Lezerswaardering: 26%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

RS4 Avant 4.2 FSI Quattro

  • 35.000 km

Het concept van de RS4 (Avant) heeft mij sinds het eerste model RS4 altijd al aangesproken, een stationwagen die op het eerste gezicht niet opvalt maar die zich wel kan meten met bijvoorbeeld een Porsche of BMW M3. Als je de RS plaatjes van de gril en koffer verwijderd zoals ik heb gedaan dan hebben de meeste mensen niet in de gaten dat het een RS4 is (tot je de motor start en uiteraard de autokenner ziet het meteen). Ik heb ook een Audi S5 overwogen wat ik ook een zeer mooie wagen vindt, maar die toch een geheel andere uitstraling heeft. Als je zoals ik de auto zakelijk rijd zijn dit ook dingen die je in je afweging mee neemt bij een keuze voor een auto.

9 januari 2009 was het zover ik heb mijn RS4 Avant opgehaald....met vochtige handjes en een natte rug naar huis gereden (van Apeldoorn naar R.dam) wat een feest deze auto te mogen rijden en bezitten!!

De foto’s zijn niet van mijn RS4 (ik heb nog geen goede foto’s), maar mijn auto is identiek aan de RS4 Avant op de foto’s met exact dezelfde kleur en uitvoering en velgen.

Het eerste wat je opvalt als je in de RS4 auto gaat zitten zijn de perfecte Recaro schaalstoelen en het RS sportstuur wat zeer goed in de hand ligt, daarnaast de gedeeltelijk aluminium versnellingspook maken het geheel af. Je voelt je één met de auto en het lijkt of de auto voor je op maat is gemaakt dit ook omdat je stoelen geheel op je lichaam kunt afstellen. Ik heb hiervoor al verschillende audi’s gehad (o.a 2 x A4 2.5TDI Avant Quattro en een TT Roadster) maar de RS4 geeft een heel andere belevenis zowel qua kwaliteit als uitstraling en al heb je nog geen meter gereden je voelt het meteen dit is iets speciaals.

Toen ik op zoek ging naar een RS4 was de keuze in NL enigszins beperkt, er werden er een stuk of 15 op internet aangeboden met zeer grote prijsverschillen. Ik wilde een RS4 Avant en dan het laatste model van 2006 of later, dus met de 4.2 FSI motor. Ik heb ook nog even overwogen om in Duitsland te kijken maar omdat ik ook een inruilauto had (een BMW 530D touring) heb ik deze optie laten vervallen. De keuze is uiteindelijk op deze RS4 uit 2006 met 32.500km op de teller gevallen omdat de wagen gunstig geprijsd was en een lage kmstand had en men een goede inruil gaf op mijn BMW. Het is echt interessant om bij verschillende bedrijven naar de auto’s te kijken en een aanbieding te vragen er zat bij mij een verschil van max, € 20.000,00 tussen verschillende aanbiedingen m.b.t. inruil en wat er uiteindelijk bijbetaald moest worden.

De uitrusting van mijn RS4 (De RS4’s Avant die ik heb gezien waren zeer vergelijkbaar qua uitrusting en opties):
Recaro schaalstoelen gedeeltelijk leer en stof
Handgeschakelde 6 versnellingsbak (automaat was volgens mij niet leverbaar voor de RS4)
RS sportstuur (sommige RS4 hadden de platte aluminiumonderkant aan het stuur zoals bij mijn auto, maar ik vind dit niet een voordeel bijvoorbeeld bij het parkeren heb ik liever een compleet rond stuur).
Cruisecontrol
Licht & regensensor
Audi grootbeeld DVD navigatie
Xenon verlichting
19 inch RS velgen
Elektrisch schuifdak
Homelink (systeem voor afstandsbediening van bijvoorbeeld elektrische poort/garagedeur)
Klasse 5 Alarm
En verder voor een auto in deze klasse standaard dingen zoals airco, elektrische ramen etc,

Rijeigenschappen:
Als je eerste keer met de RS4 gaat rijden wordt je verrast door het vertrouwen dat de auto je geeft, je voelt meteen de enorme grip op de weg die de wagen heeft en na de eerste paar bochten voel je de auto al goed aan en zelfs als je niet veel ervaring met snelle auto,s hebt kun je met de RS4 al snel veilig hard gaan. Als je een auto beoordeelt dan meet je dat meestal af aan ervaringen die je hebt met andere auto;s mijn referentiekader zijn dus mijn eerdere Audi;s en BMW’s die ik gereden heb, de auto die de RS4 het voor mij dichtst benaderd was mijn BMW M3 model E46 hoewel de M3 absoluut ook een geweldige rijdersauto is gaat mijn voorkeur toch naar de RS4. o.a. omdat de RS4 in zijn gehele toerenbereik koppel heeft (max. 430 Nm) en niet zoals de M3 alleen piekt boven de 4000 toeren. Als je in de RS4 in de 6e versnelling met 100km gas geeft dan accelereert de auto nog zeer goed dit mede door het koppel. Daardoor heeft de RS4 een veel rustiger rijkarakter maar als je het wilt en je het gaspedaal intrapt als een semi raceauto tekeer gaat. Begrijp me goed de M3 is een fantastische auto die zeer veel rijplezier geeft, maar naar mijn idee meer een auto voor erbij en de RS4 is naar mijn gevoel meer geschikt voor dagelijks gebruik zelfs als je wat meer km rijd.

Remmen:
De redelijk grote remschijven met de RS remklauwen zien er indrukwekkend uit, maar zij maken hun uiterlijk ook waar de remmen zijn zeer goed op hun taak berekend en goed doseerbaar. Je kan werkelijk een geweldige snelheidsvertraging realiseren (heb je af en toe ook wel nodig…).

Quattro en wegligging:
De Quattro aandrijving maakt dat de RS4 zijn vermogen goed op de weg overbrengt zonder doorslippende wielen volgas wegrijden is geen probleem zelfs op een natwegdek heb je bijna geen wielspin. Een bochtige weg is een genot, de wagen kleeft werkelijk aan de weg. Een snelweg oprit met een bocht…… echt geweldig…… gas erop in de bocht je wordt gelanceerd en je voelt dat de wagen met een enorme grip op de weg door de bocht gaat en je moet meestal afremmen om op de snelweg in te voegen (dit uiteraard met een grijns op je gezicht).

Comfort:
Uiteraard is het onderstel van de RS4 sportief afgeveerd maar niet hinderlijk hard en voor de Nederlandse wegen comfortabel genoeg maar ik ben recent ook naar onze zuiderburen geweest en in Brussel over de befaamde kinderkopjes gereden……daar wordt je niet vrolijk van dan resoneert en trilt bijna alles in de wagen. Schakelen en koppelen gaan zeer aangenaam licht, en de koppeling is zeer goed doseerbaar. De versnellingbak schakelt strak en precies, door het vermogen van de auto trek ik in de lage versnellingen wel eens door en sla dan een versnelling over en schakel ik bijvoorbeeld van de 4 door naar de 6. De RS4 is redelijk stil bij constante snelheden, al hoor je wel de banden. Bij het accelereren hoor je de motor goed zelfs als je hem niet hoog in de toeren trekt, maar dit is absoluut niet hinderlijk er zit juist een mooie donkere V8 roffel in het geluid die zeer verslavend is. De motor draait gemakkelijk hoge toerentallen (met 100 km draait de motor al in de 3000 toeren) en max. 7800 toeren.

Verbruik en kosten:
Mijn zuinigste tankbeurt was 1:8,4 en de duurste 1:6,6 (dus 1 liter op 6,6 km) gemiddeld zit ik op 1:7,5 ik heb op deze site gelezen dat mensen met een S5 waar volgens mij dezelfde motor in zit 1:10 rijden dit gaat mij niet lukken met de RS4. Maar laten we eerlijk zijn dit soort auto’s koop je niet om zuinig te rijden, ik zit er dus ook niet mee. Maar als je een RS4 overweegt houd hier dan wel rekening mee.
Een ander aandachtspunt; de meeste verzekeringsmaatschappijen in NL eisen een klasse 5 Alarm voor dit soort auto’s, dit houd in dat er ook een zogenaamde trakkingcontrol in moet zitten en de auto geregistreerd moet zijn bij een Alarmcentrale (hiervoor moet een abonnement worden afgesloten). Als de auto gestolen zou worden kan de Alarmcentrale zien waar de auto zich bevind en zou de Politie (als ze tijd hebben) de auto kunnen opsporen. De meeste geïmporteerde auto’s bijvoorbeeld uit Duitsland hebben geen alarmsysteem of het standaard Audi alarmsysteem wat niet toereikend is voor de Nederlandse autoverzekeraars. Dus als je een RS4 wil aanschaffen let hier dan op, en neem het eventueel in je onderhandeling bij aanschaf mee. Omdat mijn RS4 origineel nieuw in NL is geleverd zat het al in de auto, maar het was wel een heel gedoe om de registratie van de Alarmcentrale op mijn naam te zetten.

Gadgets en optie’s
Een leuke optie is de S knop die op het stuur zit met deze knop activeer je de Sportstand en veranderd het motorgeluid omdat er een aantal kleppen in de uitlaat opengaan, en reageert de motor nog feller op het gaspedaal.
Homelinksysteem dit systeem is handig als je een garagepoort of slagboom met een afstandbediening moet bedienen, het homelinksysteem kan de afstandbediening inlezen en vervolgens kan je het homelinksysteem met 3 knopen op de zonneklep in de auto bedienen en heb je de afstandbedieningen niet meer nodig. In mijn situatie heb ik normaal 2 afstandbedieningen op zak (waarvan de batterijen regelmatig leeg zijn) deze bedien ik nu dus via het homelink systeem.
DVD navigatie, is voor mij geen nieuwe optie in mijn vorige Audi zat dit systeem ook, ik moet zeggen een goed werkend snel systeem als je weet hoe je het moet instellen! Qua gebruikersvriendelijkheid werkt het systeem van BMW met alles via die één knop beter (ik zag in de nieuwste audi A4 ook zoen centrale draaiknop voor de bediening van de navigatie!).

Vrienden en (vage) kennissen vragen mij wel eens waarom zoen snelle auto in Nederland waar je toch maar max 120 mag en waar je vaak in de file stil staat……… Als je rationeel denkt en je verstand gebruikt hebben ze gelijk…………Maar wie denkt er nou nog rationeel en gebruikt er nog überhaupt zijn verstand als hij binnen de 5 sec. naar de 100 km per uur knalt en elke bocht uitkomt met een grote grijns op zijn gezicht………NEE ik ben opgehouden dit proberen uit te leggen aan mensen die een auto kopen met evenveel emotie waarmee ik een koelkast koop en die auto’s beoordelen of er voldoende opbergvakken in zitten en meer van dit soort ongein…… Tegen iedereen die nog wel van een auto kan genieten en die van een rijdersauto houd…………wil ik zeggen…… als je een RS4 overweegt………en het ligt binnen je mogelijkheden ………ZEKER DOEN!! Je zult niet teleurgesteld worden!

Ik heb deze review geschreven omdat toen ik zelf op zoek was naar mijn RS4 er geen reviews waren van het RS4 model 2006, ik hoop dat als je een RS4 overweegt deze review je wat extra informatie geeft!

Problemen:
Geen, ik heb nu 2500km met de RS4 probleemloos gereden. Uiteraard zijn dit te weinig km om een gedegen kwalitiets oordeel te geven ik zal de review updaten als ik wat meer km heb gereden.

Update

  • 46.000 km

Zoals beloofd een Update!! Inmiddels staat de kmteller op 46.000 km, en heeft de auto een beurt bij de Audi dealer gehad. Dit was een standaard beurt zonder extra werkzaamheden prijs +/- € 450,00 (dit is volgens mij een standaard tarief voor een A4 aangezien ik dit in het verleden ook betaalde voor mijn vorige Audi A4). Verder bevalt de auto nog steeds zeer goed, inmiddels ook verschillende keren bij onze oosterburen geweest en daar de RS 4 eens lekker uitgelaten…. Wat een genot alle versnellingen eens helemaal doortrekken tot 270 km (toen de weg eindelijk eens leeg was…. ook in Duitsland wordt het steeds drukker). Wat je opvalt in de RS4 is dat je zeer makkelijk hoge snelheden rijd en dat de auto ook op hoge snelheden zeer goed spoort en stuurt, en de auto geeft je constant bij alle snelheden een veilig gevoel en het gevoel dat je alles onder controle hebt. En zelfs bij snelheden boven de 240 km trilt of resoneert er niets en kan je nog gewoon met elkaar praten, uiteraard hoor je de motor en de wind en de banden maar dit is absoluut niet oorverdovend.
Tijdens een van mijn tochten in Duitsland kwam ik een BMW M3 tegen (het laatste model de V8) deze was wel in voor een krachtmeting……… maar dat viel toch tegen……voor mij dan…. de BMW was duidelijk de sterkste! Vooral boven de 200 km loopt de BMW uit! Gelukkig zei mijn passagier …hij zal wel getuned zijn!! Kijk daar heb je wat aan!! Die mag vaker mee!! Maar buiten deze deuk in mijn ego… alleen maar lof voor de auto en elke ochtend als ik in de auto stap en de motor start en ik die met een lekkere grom hoor aanslaan…. denk ik weer… joepie we mogen weer!!
Problemen: tot nu toe…. Geen!! Wordt vervolgt.
PS. Nog bedankt voor jullie leuke reacties hieronder!

Originele Foto''s

  • 48.500 km

Vandaag de originele foto's geplaatst van mijn RS4, krijg alleen de kleine foto niet vervangen!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens