Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

autoreview

Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.4 5V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf270.000 km
KM-stand laatst284.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A6 Avant 2.4

  • 284.500 km

Ik was al een tijdje op zoek naar een waardige opvolger voor mijn geliefde 100 (C4). Als die 100 een airco had gehad, dan was het nog maar de vraag of ik ooit aan deze zoektocht was begonnen! Op basis van de goede ervaringen met de toenmalige auto heb ik eerst rondgekeken bij Audi's A6 van het eerste type, in feite een gefacelifte 100. Het vinden van een een exemplaar dit aan mijn eisen voldeed was toch lastig, daarom heb ik ook eens naar de eerste 'echte' A6 gekeken: type 4B.

Dat het weer een 6-cylinder zou worden stond voor mij bij voorbaat vast. Geen viercylinder a.u.b. , downsizen kan altijd nog! Uiteindelijk is de keuze op een A6 Avant 2.4 gevallen. De 30-klepper is toch een aardig stukje techniek. En met climatronic, elektrische stoelen etc. is de wagen lekker compleet uitgerust.

Ik heb de A6 inmiddels 9 maanden, en ik moet zeggen dat-ie prima bevalt. Het is een comfortabele, stille auto. Waar ik in het begin wel aan moest wennen was de motorkarakteristiek: ten opzichte van m'n vorige auto is het nodig om het toerental wat hoger te houden als je echt vlot wilt rijden. Hij pakt wat trager op dan de 100, rijdt wat dat betreft minder soepel, bij een inhaalactie dan toch maar even een versnelling terug...dat was ik niet gewend. Wat me verder opvalt: 'volgas' geven is zinloos. De maximale versnelling krijg je als je het pedaal ongeveer 70% intrapt, wellicht dat dat met een soort 'zuinigheidsprogramma' te maken heeft?
De A6 leent zich erg goed voor het langdurig rijden van hoge snelheden. Tripjes naar Duitsland en Frankrijk zijn geen probleem. En met volle bepakking en 4 personen op een vrij lege autobahn toch even de 212 km/h (op de navigatie) aangetikt. Daarbij hield de A6 zich uitstekend.

Over het comfort is er weinig te klagen. De auto is zo stil dat in de eerste weken vooral het fluiten van de wind rondom de dakrails opviel. Het veercomfort is goed te noemen, maar wel een stukje minder nu de A6 op z'n zomersloffen staat. Met 18 inch lever je toch wel een portie comfort in t.o.v. de 16 inch winterbanden. Oké, de zomervelgen met platte banden staan super, maar ik zou de volgende keer toch voor een inch kleiner gaan.

Het verbruik is eigenlijk precies wat ik er van had verwacht: bij een normale rijstijl haal ik net de 1 op 10 niet. Bij een zwaardere voet of veel stadsverkeer gaat het al gauw richting de 1 op 9. Ik vind dat vrij normale waarden voor een auto met 6-cylinder en een gewicht van zo'n 1500 kg.
Het olieverbruik is wel opvallend, namelijk zo goed als niks. Bij m'n vorige auto moest er om de 4 a 5000 km toch wel een litertje olie bij, maar de oliefles komt sinds de komst van de A6 niet meer tevoorschijn.

Enkele maanden geleden heb ik de A6 uitgebreid door mijn vaste garagebedrijf laten inspecteren. Op vakantie zouden we sowieso de Mont Ventoux beklimmen (met de auto), en dan wil je wel zeker weten dat alles 100% doet wat het moet doen. De garage heeft toen de achterste draagarmen, een stuurkogel en 2 banden vervangen. Met een kleine beurt en een opfrisser voor de airco erbij was ik klaar. Al met al een rekening van ruim 1000 euro, waarbij ik moet zeggen dat één band al 225 euro kostte (wie mooi wil zijn moet financiële pijn lijden...).
Een paar dagen geleden is de APK weer met een jaar verlengd zonder een probleem.

Al met al ben ik tevreden met de A6. Het is een fraaie en erg fijn rijdende auto. Ruimte zat voor passagiers en bagage. Qua wegenbelasting en benzineverbruik is het niet ideaal, maar dat heb ik er wel voor over.
Toch mis ik de '100' nog wel eens. Ondanks dat die in vrijwel alle opzichten de mindere is t.o.v. de A6, vind ik de '100' nog altijd een auto met meer karakter.



8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.