AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • A6
8

autoreview

Audi A6 2.8 5V quattro (1997)

Anoniem
  • Review
20 februari 2009 om 10:58
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringA6 2.8 5V quattro
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf302.800 km
KM-stand laatst321.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Audi A6

  • 306.000 km
  • 20 februari 2009

Het verander-de-auto-virus is bij mij alweer toegeslagen. Mijn A4 Avant bevalt nog steeds, en is een prima wagen, maar ik ben toe aan wat anders. Iets normales, iets waarmee ik niet constant de grens van de weg en wagen aan het opzoeken ben.

Lang nadenken. Wat wil ik.. Ruimte, rust, gemak, maar het mag niet te traag zijn, na een gechipte 1.8T.

Na wat wikken en wegen moest het maar een A6 worden. Een sedan deze keer, omdat ik tot nog toe alleen maar Avants gehad heb. Oh ja, een automaat zou ook wel grappig zijn. Maar, wat is een Audi geschiedenis (heb alleen maar Audi's gehad tot nog toe) zonder een quattro? Goed, een automaat met quattro. Weer een 1.8T? Nee, dat past niet bij zo'n auto. Een V6 dan maar? De 2.4 is net wat te licht vond ik, en qua verbruik is het ook al geen wonder. Dan een 2.8 30V, niet de oudere 12V. Ja, dat is prima. Ruim 190pk, 1600kg en een grote, ruime achterbank.

Dat is hem dus: een A6 2.8 30V quattro tiptronic. Wat een ding. Een totaal andere klasse dan de A4. Rustiger, ruimer, zeg maar wat gedistingeerd. Het past bijna niet bij m'n 23 jaar, haha. Volleder, BIS, gescheiden airco.. nice..!

De A6 is een vrij snelle, maar niet uitnodigende auto. Wanneer je zelf wil kan de auto vlot doortrekken, en tot ver boven Hollandse grenzen gaat de auto door. Wát een lange versnellingen: 120 in z'n '2', 165 in z'n '3'! En maar doorgaan..

Maar, wanneer je in de file rijdt, of in de stad.. Wat een gemak, zo'n automaat.. Rustig, ontspannen rijden kan makkelijk met deze auto. Bij normaal rijden schakelt de bak op naar de volgende versnelling bij ongeveer 1900 toeren, om terug te zakken naar zo'n 1100 rpm. In z'n '5' rijd je bij 70km/u zo'n 1400 toeren per minuut, fantastisch voor een benzine auto!

Qua verbruik is het een wereld van verschil. De auto heeft echt twee karakters. In de stad en op korte ritten lust-ie met gemak 20-25 liter per 100km, op langere ritten blijft het rond de 10l/100km. Het liefst zou de auto Euro98 drinken, maar gek genoeg lijkt het verbruik fors hoger te zijn hierop. Ik ben hier nog mee aan het experimenteren, maar in eerste instante lijkt het verschil zo'n 2 a 3 liter per 100km te zijn: 12,3/100km naar 9,6/100km op euro95!

Actueel gemiddeld verbruik: 1 op 8,3 (~12,2l/100km) bij veel stads/korte ritjes
Actuele acceleratie: 0-100 ca 9 sec met 2 man, bagage en volle tank

Mods, plannen, herstel

  • 307.500 km
  • 21 februari 2009

Hierin een kleine opsomming met herstelkosten, mods, en plannen met de A6.

Reparaties/onderhoud:
- koelvloeistofbuis tussen de twee cilinderkoppen defect. €470 incl montage
- FIS (BIS) display reparatie (nieuw display). €100

Modificaties:
- LED achterlichten - €50
- Facelift ondergrille (nep, maar toch) - €75
- Alu/chrome tellerringen - €30

Todo/wishlist:
- wielkasten uitrollen rondom
- spacers
- 19 inch new RS4
- xenon
- chippen (30 maart)
- uitlaattraject
- grote rechterbuitenspiegel + overspuiten dorpels
- ...

Update Nobember 2009

  • 321.000 km
  • 15 november 2009

Na een lange tijd weer een update! De A6 is nog steeds in bezit (net als de A4 1.8T overigens), en bevalt nog uitermate goed. De automaat houdt zich fantastisch, geen problemen mee gehad. Vlak na de vorige update is er echter nog een aircoleiding kapot gegaan na het afvullen, dit kostte nog eens €350 incl. montage. Daarna geen issues meer gehad.

Ondertussen staat de teller op ruim 321.000km, en de A6 rijdt dus nog perfect. Ik gebruik de auto relatief veel, en rij over het algemeen vrij rustig, maar bij vlagen ook vrij agressief, met veelvuldig gebruik van kickdown en tipstand. Ook daarbij houden motor en versnellingsbak zich fantastisch.

Uitgevoerde werkzaamheden sinds de laatste update:
- aircoleiding rechtsvoor, metalen buis. €350 all-in.
- 2x poets en polijstbehandeling, voor €300 totaal. Glimt prachtig!
- chiptuning door een professional (206pk/310Nm, gemeten met G-tech én een rollenbank (JD))
- 19 inch RS6 velgen met Yokohama S-drive in 235/35/19 (€1000, 2e hands!)
- 6000K xenon kit (€83 incl. verzenden!), helaas geen 4300/5000K op voorraad

Al met al: ik ben zeer te spreken over deze auto. Zelfs met 3,25 ton op de teller een nagenoeg probleemloze auto voor dagelijks gebruik. Ruimte binnenin is fantastisch; zonder de voorstoelen naar voren te moeten schuiven past er een deur (210x90) achterin, met de klep gewoon dicht, zonder wringen en/of wrikken! Tot nu toe verlang ik op m'n 23e nog steeds niet naar een handbak, een andere auto, of naar meer vermogen..

De chiptuning is in acceleratietests nauwelijks te meten, maar in de praktijk is de auto een stuk "steviger". Een meer constante duw in de rug, al vanaf 2500rpm begint het blok echt stevig te trekken (relatief laat, komt vanwege de enorm lange versnellingen.. 65 in 1, 125 in 2, 170 in 3, 220 in 4, en dan nog een 5e over, die met 165km/u net 3000rpm draait!), passagiers zijn onder de indruk van dit blok, in combinatie met quattro, automaat en 1600kg (leeg!)..

Hulde aan deze A6!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    3.0 TDI V6 245 PK QUATTRO SPORT EDITION SEDAN

    Audi A6 3.0 TDI V6 245 PK QUATTRO SPORT EDITION SEDAN

    • 2015
    • 180.636 km

    € 22.950

    2.8 FSI 220pk Quattro S-Line Automaat | Trekhaak

    Audi A6 2.8 FSI 220pk Quattro S-Line Automaat | Trekhaak

    • 2010
    • 123.459 km

    € 13.950

    2.0 TDI 103KW MULTITRONIC

    Audi A6 2.0 TDI 103KW MULTITRONIC

    • 2008
    • 254.494 km

    € 8.750

Meer Audi A6 occasions

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A6 specificaties
  • Audi A6 occasions
  • Audi A6 video's
Advies en informatie
  • Audi A6 tests
  • Audi A6 gebruikersreviews
  • Audi A6 index
Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
 

Audi A6 reviews

  • Review
    Audi A6 2.8 5V quattro (1997)

    Audi A6 2.8 5V quattro (1997)

    1
    • 8 juni 2020
  • Review
    Audi A6 4.2 V8 quattro (2000)

    Audi A6 4.2 V8 quattro (2000)

    9
    • 8 september 2019
  • Review
    Audi A6 2.4 5V (1997)

    Audi A6 2.4 5V (1997)

    2
    • 27 oktober 2010
  • Review
    Audi A6 2.4 5V (1999)

    Audi A6 2.4 5V (1999)

    2
    • 13 september 2009
  • Review
    Audi A6 2.8 5V quattro (1997)

    Audi A6 2.8 5V quattro (1997)

    8
    • 20 februari 2009
  • Review
    Audi A6 1.8 5V (1998)

    Audi A6 1.8 5V (1998)

    • 4 december 2008
  • Review
    Audi A6 1.8 5V Turbo (1998)

    Audi A6 1.8 5V Turbo (1998)

    • 21 november 2007
meer reviews
Audi A6 2.5 TDI - 2001 - 788.003 km - Klokje Rond

Audi A6 2.5 TDI - 2001 - 788.003 km - Klokje Rond

113

Veel mooier wordt een Klokje Rond-keuring niet. We ontvangen een zeer ervaren Audi A6, die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    4
    • 18 maart 2021
  • PREMIUM
    Audi A6 Avant 55 TFSIe vs. Volvo V90 T6 Recharge - Dubbeltest

    Audi A6 Avant 55 TFSIe vs. Volvo V90 T6...

    • 17 maart 2021
  • Review
    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2017)

    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line...

    4
    • 8 maart 2021
  • Autonieuws
    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    33
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins meer bereik

    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins...

    5
    • 23 februari 2021
  • Test: Audi A6 Avant 55 TFSIe

    Test: Audi A6 Avant 55 TFSIe

    51
    • 21 februari 2021
  • Review
    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2018)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro...

    3
    • 26 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Elektrische Audi Q4 e-tron én Q4 e-tron Sportback klaar voor onthulling

    Elektrische Audi Q4 e-tron én Q4 e-tron...

    43
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde Audi A8 als ellenlange Maybach-concurrent gesnapt

    Vernieuwde Audi A8 als ellenlange Maybach-concurrent...

    40
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi niches

    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi...

    28
    • 5 april 2021
  • Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

    Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

    • 4 april 2021
  • Autonieuws
    Audi 100 Avant (1987) - In het Wild

    Audi 100 Avant (1987) - In het Wild

    44
    • 1 april 2021
  • Review
    Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line S (2012)

    Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI 211pk quattro...

    • 29 maart 2021
  • Review
    Audi A3 1.8 5V Turbo 150pk Ambition (2001)

    Audi A3 1.8 5V Turbo 150pk Ambition (2001)

    • 28 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep