Audi A6 2.8 5V quattro (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 2.8 5V quattro |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 302.800 km |
KM-stand laatst | 321.000 km |
Mijn Audi A6
- 306.000 km
Het verander-de-auto-virus is bij mij alweer toegeslagen. Mijn A4 Avant bevalt nog steeds, en is een prima wagen, maar ik ben toe aan wat anders. Iets normales, iets waarmee ik niet constant de grens van de weg en wagen aan het opzoeken ben.
Lang nadenken. Wat wil ik.. Ruimte, rust, gemak, maar het mag niet te traag zijn, na een gechipte 1.8T.
Na wat wikken en wegen moest het maar een A6 worden. Een sedan deze keer, omdat ik tot nog toe alleen maar Avants gehad heb. Oh ja, een automaat zou ook wel grappig zijn. Maar, wat is een Audi geschiedenis (heb alleen maar Audi's gehad tot nog toe) zonder een quattro? Goed, een automaat met quattro. Weer een 1.8T? Nee, dat past niet bij zo'n auto. Een V6 dan maar? De 2.4 is net wat te licht vond ik, en qua verbruik is het ook al geen wonder. Dan een 2.8 30V, niet de oudere 12V. Ja, dat is prima. Ruim 190pk, 1600kg en een grote, ruime achterbank.
Dat is hem dus: een A6 2.8 30V quattro tiptronic. Wat een ding. Een totaal andere klasse dan de A4. Rustiger, ruimer, zeg maar wat gedistingeerd. Het past bijna niet bij m'n 23 jaar, haha. Volleder, BIS, gescheiden airco.. nice..!
De A6 is een vrij snelle, maar niet uitnodigende auto. Wanneer je zelf wil kan de auto vlot doortrekken, en tot ver boven Hollandse grenzen gaat de auto door. Wát een lange versnellingen: 120 in z'n '2', 165 in z'n '3'! En maar doorgaan..
Maar, wanneer je in de file rijdt, of in de stad.. Wat een gemak, zo'n automaat.. Rustig, ontspannen rijden kan makkelijk met deze auto. Bij normaal rijden schakelt de bak op naar de volgende versnelling bij ongeveer 1900 toeren, om terug te zakken naar zo'n 1100 rpm. In z'n '5' rijd je bij 70km/u zo'n 1400 toeren per minuut, fantastisch voor een benzine auto!
Qua verbruik is het een wereld van verschil. De auto heeft echt twee karakters. In de stad en op korte ritten lust-ie met gemak 20-25 liter per 100km, op langere ritten blijft het rond de 10l/100km. Het liefst zou de auto Euro98 drinken, maar gek genoeg lijkt het verbruik fors hoger te zijn hierop. Ik ben hier nog mee aan het experimenteren, maar in eerste instante lijkt het verschil zo'n 2 a 3 liter per 100km te zijn: 12,3/100km naar 9,6/100km op euro95!
Actueel gemiddeld verbruik: 1 op 8,3 (~12,2l/100km) bij veel stads/korte ritjes
Actuele acceleratie: 0-100 ca 9 sec met 2 man, bagage en volle tank
Mods, plannen, herstel
- 307.500 km
Hierin een kleine opsomming met herstelkosten, mods, en plannen met de A6.
Reparaties/onderhoud:
- koelvloeistofbuis tussen de twee cilinderkoppen defect. €470 incl montage
- FIS (BIS) display reparatie (nieuw display). €100
Modificaties:
- LED achterlichten - €50
- Facelift ondergrille (nep, maar toch) - €75
- Alu/chrome tellerringen - €30
Todo/wishlist:
- wielkasten uitrollen rondom
- spacers
- 19 inch new RS4
- xenon
- chippen (30 maart)
- uitlaattraject
- grote rechterbuitenspiegel + overspuiten dorpels
- ...
Update Nobember 2009
- 321.000 km
Na een lange tijd weer een update! De A6 is nog steeds in bezit (net als de A4 1.8T overigens), en bevalt nog uitermate goed. De automaat houdt zich fantastisch, geen problemen mee gehad. Vlak na de vorige update is er echter nog een aircoleiding kapot gegaan na het afvullen, dit kostte nog eens €350 incl. montage. Daarna geen issues meer gehad.
Ondertussen staat de teller op ruim 321.000km, en de A6 rijdt dus nog perfect. Ik gebruik de auto relatief veel, en rij over het algemeen vrij rustig, maar bij vlagen ook vrij agressief, met veelvuldig gebruik van kickdown en tipstand. Ook daarbij houden motor en versnellingsbak zich fantastisch.
Uitgevoerde werkzaamheden sinds de laatste update:
- aircoleiding rechtsvoor, metalen buis. €350 all-in.
- 2x poets en polijstbehandeling, voor €300 totaal. Glimt prachtig!
- chiptuning door een professional (206pk/310Nm, gemeten met G-tech én een rollenbank (JD))
- 19 inch RS6 velgen met Yokohama S-drive in 235/35/19 (€1000, 2e hands!)
- 6000K xenon kit (€83 incl. verzenden!), helaas geen 4300/5000K op voorraad
Al met al: ik ben zeer te spreken over deze auto. Zelfs met 3,25 ton op de teller een nagenoeg probleemloze auto voor dagelijks gebruik. Ruimte binnenin is fantastisch; zonder de voorstoelen naar voren te moeten schuiven past er een deur (210x90) achterin, met de klep gewoon dicht, zonder wringen en/of wrikken! Tot nu toe verlang ik op m'n 23e nog steeds niet naar een handbak, een andere auto, of naar meer vermogen..
De chiptuning is in acceleratietests nauwelijks te meten, maar in de praktijk is de auto een stuk "steviger". Een meer constante duw in de rug, al vanaf 2500rpm begint het blok echt stevig te trekken (relatief laat, komt vanwege de enorm lange versnellingen.. 65 in 1, 125 in 2, 170 in 3, 220 in 4, en dan nog een 5e over, die met 165km/u net 3000rpm draait!), passagiers zijn onder de indruk van dit blok, in combinatie met quattro, automaat en 1600kg (leeg!)..
Hulde aan deze A6!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant 2.4 Perfect Rijden Schakelen Apk 03-2026 Navi Schuifdak Trekh Leder Nw Apk Lmv Elek Pakket Dakrails
- 2001
- 229.934 km

Audi A6 Limousine 2.4 5V Advance Automaat Clima Trekhaak NL Auto NAP
- 1998
- 310.667 km

Audi A6 Limousine 1.8 5V Turbo Advance NIEUWSTAAT 1-EIGENAAR
- 1997
- 35.798 km