Audi A6 2.8 quattro (1996)

autoreview

Audi A6 2.8 quattro (1996)
Audi A6 2.8 quattro (1996)Audi A6 2.8 quattro (1996)Audi A6 2.8 quattro (1996)Audi A6 2.8 quattro (1996)Audi A6 2.8 quattro (1996)Audi A6 2.8 quattro (1996)Audi A6 2.8 quattro (1996)Audi A6 2.8 quattro (1996)Audi A6 2.8 quattro (1996)

Signalement

UitvoeringA6 2.8 quattro
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf134.403 km
KM-stand laatst148.000 km
Lezerswaardering: 94%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijk stille en statige auto

  • 148.000 km

Het begin
Het begon allemaal in september 2018 toen ik samen met mijn jongere broer begon over dat ik ondanks alles problemen die ik ooit met Audi's heb gehad het toch wel weer voelde kriebelen. Ik heb ooit een Audi S8 uit 2001 gehad met automaat problemen, daarna een A6 uit 1994 met motorproblemen, daarna weer een A8 met automaat en onoplosbare ventilatieproblemen en daarna nog een Audi 100 uit 1994 waarvan de V6 onvoorstelbaar trilde wanneer de motor stationair draaide. Dit heeft een paar duizend euro gekost zonder dat het ooit is opgelost. Tussentijds wat andere auto's gehad en met plezier en weinig problemen twee Renault Scenic van de eerste generatie maar na de facelift gereden en nu...
Toch weer de sprong gewaagd naar een Audi A6 uit 1996.
En voor het eerst een auto in de buurt van Den Helder gevonden in plaats van aan de andere kant van het land. Een in 2015 uit Duitsland geïmporteerde A6 die er op de foto's onberispelijk en zeer statig bij staat voor 7000 euro. Dus mijn broer en ik zo snel mogelijk een proefrit besproken.

De proefrit
Het eerste wat ik zei toen ik instapte en de typische geur rook: het voelt als thuiskomen! Het interieur met de stoffen stoelen ziet er echt onberispelijk en volledig schadevrij uit. De deur moet nogal hard worden dichtgegooid maar sluit dan ook als een kluis. Ik draai het sleuteltje om en start de motor waarbij de auto lichtjes heen en weer wiegt vanwege de in langsrichting geplaatste V6. Wauw! Wat een brute grom, maar wat loopt die motor prachtig stil en trillingvrij! Met licht klamme handjes de automaat in zijn drive gezet en daar gingen we. We rijden over allerlei soorten verharding maar geen enkel rammeltje of kraakje. Wat rijdt die auto toch zijdezacht en je moet de ventilatie en de radio vrijwel helemaal uit hebben staan om iets van die prachtige diepe brom van de motor gewaar te worden. Heerlijk om weer eens in zo'n slagschip van een auto te zitten. Onderweg alle elektrische opties maar eens uitgeprobeerd. Het elektrisch bedienbare zonnedak glijd haast geluidloos open en weer dicht. Het met open dakje rijden is veel beter te doen dan ik had verwacht. Er komt nauwelijks extra geluid het interieur binnen en de rijwind wordt blijkbaar ook keurig weggeleid wat daar voel je niets van. De climat control doet zijn werk voorbeeldig maar is wat luidruchtiger dan bij moderne auto's het geval zou zijn. Zeker niet storend overigens. De auto heeft een Audi Delta cc radio met Bose speakers en dat geluid is kraakhelder. Alleen de volumeknop regelt niet erg prettig meer en zal een keer onderhoud nodig hebben. Alle elektrische ramen voor en achter werken kunnen op tiptoets naar beneden en werken langzaam maar mooi geruisloos. De in zeven standen in te stellen stoelverwarming van de voorstoelen werkt geweldig evenals de elektrische stoelverstelling. Het remmen vergt wat gewenning want dit gaat vrij zwaar. Zeker voor hedendaagse begrippen moet je voor een flinke remvertraging je hak van de vloer halen maar dat went snel en dan remt hij eigenlijk opvallend lineair als je het vergelijkt met de bijna exponentieel remmende auto's van tegenwoordig waarbij je de eerste centimeters indrukken van het rempedaal redelijk remt en een centimeters verder ineens stilstaat met aangespannen gordels. Maar niet bij deze heerlijk logge tank van een Audi. Het sturen gaat wat zwaarder dan bij moderne auto's en je draait het rad wat meer rond maar wanneer je dan in een moderne auto stapt dan voelt zo'n auto erg zenuwachtig, alsof je weer moet leren tussen de lijntjes te blijven.
Wat trouwens ook echt past bij zo'n statige auto is de op lucht werkende centrale portiervergrendeling. Deze hoor je nagenoeg niet en de knipperlichten zitten niet in het circuit zodat je echt naar de deurpinnen moet kijken of de auto open is of op slot. Het werkt niet met een radiografische sleutel maar met infrarood. Op de middenstijlen zit aan de buitenkant een klein bultje waarop je de sleutel richt. Leuk systeem en het werkt gewoon prima. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat ze je auto kunnen hacken zoals tegenwoordig met die sleutelkaarten.
Verder was alles onder de motorkap ook onberispelijk en droog. Dus de koop was snel gesloten.

Eerste reparaties voor de verkoper
De verkoper zou de auto een kleine beurt geven en hem met een nieuwe APK afleveren. In de week dat ik hem zou ophalen werd ik al gebeld dat het wat langer ging duren. Uiteindelijk heeft de verkoper er vier nieuwe banden, nieuwe remblokken voor, nieuwe thermostaat, nieuwe koppakkingen, nieuwe kleppen en een nieuwe distributie op moeten zetten. Wat was ik blij dat ik aan die kosten ontkomen was!

Oktober 2018.
Een van de eerste dingen die ik heb gedaan was de goedkope ruitenwissers vervangen door een nieuwe set van Bosch voor 34 euro en de belabberde verlichting (bekend euvel bij lenskoplampen) vervangen door iets betere Philips Whitevision lampen voor 27 euro.
In het donker viel het op dat de achtergrondverlichting van de drie kleine ronde metertjes (klok, olietemperatuurmeter en accuspanningsmeter) af en toe wel en dan weer niet brandde. Dus hele tellerunit maar eens uitgebouwd (waarbij hulde voor de goede degelijke bouwkwaliteit en servicevriendelijkheid) en nadere inspectie leerde dat een pootje van een transistor niet goed was doorgesoldeerd. Nadat verholpen te hebben deden alle lampjes het weer keurig.
Een ander ding wat mij ergerde was het bijna vanzelf dichtvallen van de achterklep. Dus voor 50 euro een set nieuwe gasveren besteld die binnen een minuut zijn gewisseld. Veel beter zo. Daarna waren de lampjes van de elektrische spiegelbediening aan de beurt. Dat was iets meer werk maar voor 4 euro aan lampjes en wat soldeerwerk was ook dit weer gepiept. Ondertussen zo af en toe wat kleine schokjes in de motor gevoeld bij met name optrekken. Ik dacht aan vervuiling van het brandstofsysteem en heb een flacon injectiereiniger bij de brandstof gegooid. Ik tank overigens alleen Euro 98.

Maar in de eerste weken daarna viel het mij op dat de auto nogal eens inhield bij het optrekken in lage toeren. De automaat schakelt niet gauw terug en steeds vaker begon de auto te bokken bij het optrekken. Na even wat op internet te hebben rondgekeken kwam ik op de bougies of de bougiekabels uit. Een blik onder de plastic kap van de motor leerde al snel dat er tape om een van de bougie aansluitingen zat waarin een scheur zat. En aangezien het hoogspanning betreft zal lucht in de spleet een betere geleider zijn dan de rubberen isolatie. Dus terug naar het autobedrijf en een paar dagen later de auto met nieuwe bougiekabels kunnen ophalen.

Mei 2019 (142.557 km)
Na een paar maanden met groot plezier te hebben gereden met deze Audi besloten zelf de remschijven en blokken rondom te vervangen. De achterschijven bleken erg slecht en de voorschijven krom. De remblokken voor waren niet van het juiste type (zonder sensor) waardoor ik geregeld de melding kreeg dat de remblokken versleten waren. Daarna de Bosch remschijfset (BD468 en BD115) en Remblokset (Bosch BP507 en BP783) gekocht voor 441 euro. Het plaatsen van de voorremmen is door gebrek aan ervaring niet helemaal goed gegaan zodat het stuur behoorlijk trilde bij het remmen. Aangezien er behoorlijk wat tijd in dit soort klussen gaat zitten besloten definitief vanaf het eerstvolgende onderhoud alles uit te besteden aan een Audi specialist in Friesland. Ik had ondertussen de roestige wielbouten, dat al een allegaartje van drie verschillende soorten was geworden vervangen door nieuwe voor 43 euro.

Juni 2019 (142.781 km)
Het viel mij geregeld op dat de automaat bij koude motor de eerste twee straten niet graag van zijn 1e versnelling naar de tweede wilde. Alleen als ik het gas een even kort loslaat zie ik de naald van de toerenteller terugvallen en als daarna gas geef staat hij in zijn 2e versnelling. Van twee naar drie gaat helemaal onmerkbaar maar van drie naar vier vrijwel altijd met een rukje aan de auto. Dus bij de Audi specialist maar eens een afspraak gemaakt de automaat te spoelen. Zij zouden dan meteen een nieuwe oliezeef plaatsen. Voor 599 euro was de klus geklaard. Ik had niet direct de indruk dat de automaat erg anders was gaan schakelen maar het zou zeker geen kwaad kunnen.
Voor 13 euro nog even een lakstift besteld voor het geval er ooit schade mocht ontstaan door een kinderfietsje of iets dergelijks (ik woon in een dichtbevolkt volksbuurtje).

Juli 2019 (143.306 km)
Ik begon me steeds meer zorgen te maken om de opbollende delen van de rubberen portierlijsten bij de onderdorpels. Het is een bekend euvel bij Audi's dat die rubberen lijsten van binnen een stalen profiel hebben waarmee ze op de auto zijn gemonteerd maar die roesten na verloop van jaren en er ontstaan dus bloemkooltjes die het rubber doet opbollen en scheuren. De carrosserie roest dus niet. Die is trouwens zeer goed geconserveerd in de fabriek. Dus weer naar Friesland om deze strips te laten vervangen en voor 293 euro waren de onderdorpelstrips weer bloemkoolvrij.

Augustus 2019 (144.582 km)
Ik had alweer een nieuw wensenlijstje gevonden. Zo had ik een contactslot dat af en toe niet uit zichzelf helemaal wilde terugdraaien na het starten. Ik moest steeds vaker zelf het laatste tikje geven. Een belletje naar de Audi specialist maakte al snel duidelijk dat dit een bekend euveltje van de 100/A6 van het type C4 was. Ik meen dat dit rond de 40 euro moest kosten. Ik had nog meer noten op mijn zang en maakte een afspraak (wat geen straf was want er zijn daar prachtige oude Audi's in topstaat te bewonderen). Uiteindelijk moesten de remmen gangbaar worden gemaakt, zijn de (inmiddels) scheef afgesleten voorschijven vervangen en zijn achter de eerder door mij gekochte schijven en blokken gemonteerd. Daarnaast werd de startschakelaar achter het contactslot vervangen werd de auto uitgelijnd en heb ik gevraagd nieuwe knipperlichten te monteren boven de wielkasten. Hiervan waren de pootjes afgebroken waardoor de lampjes niet meer acht vast zaten. Ik kwam er tijdens het wassen van de auto toevallig achter en merkte ook dat de gloeilampjes zelf een beetje zilverkleurig waren gespoten. Oftewel: de auto was dus ooit helemaal opnieuw gespoten! Nou ja, het is in ieder geval erg netjes gedaan. Maar bij elkaar leverde dit een rekening van zo'n 805 euro op. Helaas gold voor de knipperlichtjes hetzelfde als de rubberen deurlijsten: echt originele onderdelen zijn niet meer verkrijgbaar en dus moeten we het met een namaakversie doen.

september 2019
Op een dag merkte ik dat de achtergrondverlichting van het display dat de automaatstanden weergeeft niet meer werkte. Dus de tellerunit weer eens uitgebouwd en vond een printje met twee zwartgeblakerde gloeilampjes. Voor twee euro weer twee nieuwe ingesoldeerd en daarna weer volop licht.
Omdat ik het dimlicht nog steeds erg matig vond, vooral bij regenachtig weer heb ik besloten op zoek te gaan naar een bedrijf dat goede xenonverlichting of ledverlichting verkocht. Ik wilde een wit licht hebben zonder blauw. Het mocht geen afbreuk doen aan het statige voorkomen van deze auto. De in eerste instantie bestelde ledverlichting bleek zo'n forse koelfan te hebben dat de kappen van de lichtunits niet over de achterkant van de lampjes pasten. Dus deze set teruggestuurd en overgegaan op xenon. Het werd de Hilox Evolution II Black met witte lampen. Wat een verschil! Ook met regen een prima zicht.

Oktober 2019 (146.023 km)
Het werd tijd voor de APK en dus trillen en zweten geblazen, want dat is het altijd bij de eerste APK nadat je de auto hebt gekocht en dus alle kosten voor jezelf zijn. Die schok die kwam in de vorm van 1938 euro aan kosten. Naast een kleine beurt en APK, bleek het stuurhuis lek te zijn, een wiellager achter versleten, een ernstig lekkage van een volledig doorgeroeste remleiding achter (waarbij ik gewoon geluk heb gehad dat er niets ernstigs is gebeurd!), de remslangen achter waren versleten tot op de wapening, de remklauw linksachter was zo slecht dat er een nieuwe op moest en een kleppendeksel vertoonde lekkage. Na de reparatie moest het remsysteem natuurlijk nog worden ontlucht en afgesteld. En tot slot werden diverse vloeistoffen vervangen of aangevuld.

Tijdens onderhoud van de A6 kreeg ik dan moderne leenauto mee. Ik begrijp nu iets meer waarom zo veel mensen zo snel en zenuwachtig rijden en (naar mijn mening) over de rotondes vliegen. Ik houd zelf van heel relaxt rijden en rustig optrekken om onnodige slijtage aan de auto te voorkomen maar wat een vermogen en felheid zit er in die moderne kartjes. Eerder kreeg ik al een keer een Skoda Rapid 1.0L mee en nu een Seat Mii met een 1.0L motor. Ik ben zelf helemaal niet van de moderne auto's maar ik was aangenaam verrast hoe het evengoed nog reed. Behalve dan dat het erg nerveus stuurt en je het rempedaal voorzichtig moet beroeren. Toch went zo'n auto ook weer snel. Maar ik was toch blij dat ik mijn eigen statige logge tank weer terug had met een nu veel hoger en harder rempedaal en nieuw afgestelde handrem. We kunnen weer lekker met 100 km/h over de Afsluitdijk cruisen.
Nu lijkt het misschien zo dat ik een van die mensen zou zijn die zestig op een tachtig weg zou rijden maar dat zeker niet. Ik ben nog altijd van mening dat rustig optrekken, een kalme snelheid en rustig laten uitrollen goed is zolang je er je achterliggers maar niet onnodig mee irriteert. Ik probeer me altijd binnen redelijke grenzen aan de verkeersstroom aan te passen. Bovendien heb ik met deze A6 ook weleens een een veel modernere BMW of Mercedes bij een stoplichtsprint eruit gereden en de 220 km/h (210 in het echt?) op de teller weleens aangetikt. En hoewel de snelheidsbeleving niet heel spectaculair is bij zo'n koersvaste en goed geïsoleerde auto is het geluid bij vol vermogen optrekken wel een genot voor het oor. Maar anderzijds is het wel een bijna 25 jaar oude auto zodat vol vermogen optrekken iets is dat ik vrijwel nooit doe. Toch altijd bang dat juist daardoor zaken stuk gaan. Dus gewoon rustig optrekken en als er niemand achter me rijdt dan laat ik de auto gewoon uitrollen tot aan het stoplicht of rotonde, soms zonder de rem maar nodig te hebben. Ergens vind ik dat veel leuker dan altijd maar scheuren en verderop dan weer moeten remmen.
Verbruik is iets dat mij bij geen enkele auto ooit heeft geïnteresseerd, al is de brandstofbesparing die bij met een rustige rijstijl gepaard gaat natuurlijk wel weer mooi meegenomen. Maar het is vooral omdat de auto uitnodigt tot onthaasten en heerlijk cruisen. Daarom is 100 km/h op de snelweg voor mij al jaren hard zat. Het kost je bijna geen extra reistijd maar het geeft je toch iets meer tijd om af en toe een blik te werpen van de omgeving of het design van het dashboard. Fantastisch ontwerp! Uit de jaren dat auto's nog vooral waren gemaakt om te rijden en geen computers met ergens weggestopt een turbo motortje waren met bediening via zo'n vreselijke tablet. Ook in het donker is het een feest om naar het dashboard te kijken met al die metertjes en die prachtige rode achtergrondverlichting, te genieten van die oude techniek, maar waarvan alles gewoon nog werkt (Ik accepteer nou eenmaal geen defecten of kapotte gloeilampjes : ) ). Geen loszittende goedkoop aanvoelende knopjes die al bijna afbreken als je ernaar kijkt maar stevige grote knoppen die wel van bakeliet lijken te zijn gemaakt en die volledig spelingsvrij en met een degelijke klik worden ingedrukt. Maar let ook eens op de zeer gestroomlijnde zijramen zoals de Audi 100 C3 dat ook al had en de strips onderaan de deuren waardoor de dorpels schoon blijven. Wat mij betreft zijn juist de jaren van de oude Audi de jaren waarin voorsprong door techniek werd waargemaakt. Misschien omdat het merk toen nog veel moeite moest doen om tussen BMW en Mercedes te komen en nog naam moest zien maken in het topsegment.
Wat ik ook mooi vind aan deze ouderwetse motor met 'maar' 12 kleppen is enerzijds die mooie grauw bij het starten. De motor produceert dan nog behoorlijk wat geluid maar wacht maar totdat hij een paar minuten later van de elektronische choke af gaat. De eerste keer dacht ik dat de motor ermee gestopt was maar hij loopt gewoon fluisterstil. Als je dan in een parkeergarage rijdt even het bestuurdersraampje open en gewoon rustig optrekken. Wat een sound komt er uit die motor! Zo'n echt donkere diepe limousine sound dat helemaal past bij de statige auto. Hij kan dus wel snel zijn als het moet maar deze auto heeft dat helemaal niet nodig. Hij klinkt ook bij gewoon rijden al geweldig mooi.

Maar goed, ik dwaal af. Terug naar het oorspronkelijke verhaal. Na het laatste onderhoud natuurlijk weer met de grootst mogelijk plezier elke kilometer in deze auto gereden. Daar ik zowel in Den helder woon als werk rij ik de auto vooral hobbymatig en maak ik niet al te veel kilometers.
Wat mij wel opvalt is dat de mistlampen in de koplampunits zijn ingebouwd wat natuurlijk prachtig is, maar ik heb vooral bij schemering niet erg de indruk dat dergelijk hoog gemonteerde mistlampen erg veel bijdragen aan een beter zicht in dichte mist. In het volslagen donker is het effect wel iets beter merkbaar maar ik denk dat er toch een reden is waarom latere Audi's en andere merken mistlampen toch als losse lampen laag bij de weg hebben gemonteerd.

Na de laatste reparatie is de accu losgekoppeld geweest (mogelijk vanwege de demontage van het stuur met airbag?) maar is men vergeten de radio weer te ontgrendelen. Geen probleem dacht ik want ik heb de origine portemonnee die de oorspronkelijke eigenaar van de Audi dealer meekreeg met daarin een kartonnen kaartje met de radiocode. Helaas. dat werkte niet. Uiteindelijk voor 18 euro maar op internet de radiocode opgevraagd aan de hand van het serienummer van de radio. Toen werkte het weer als vanouds. Minpunt is de slechte FM-ontvangst. Deze auto heeft geen losse antenne maar de achterraamverwarming is tevens je radioantenne en achter de bekleding van de linker C-stijl bevind zich een splitter/versterker die zo de gelijkspanning van de wisselspanning scheidt. Helaas was de bekleding van de C-stijl er door de vorige (Nederlandse?) eigenaar al afgehaald met als gevolg dat alles was afgebroken en de boel loszit. Ik kwam ook een doorgeknipte coaxkabel tegen en een nieuw getrokken kabel die langs een andere weg via de middentunnel loopt. Daar de accu bij mij onder de achterbak zit en de dikke stroomkabels dus nu pal naast de antennekabel lopen zou dat ook nog weleens de oorzaak van de ruis kunnen zijn. Met name met de verlichting aan is het ontvangst erg slecht. Gelukkig is er nog de cd wisselaar in de kofferbak. Fantastisch geluid.

April 2020 (148.000 km)
De laatste maanden volledig probleemloos en met enorm veel plezier gereden . Hopelijk blijft dit zo en kan ik met de volgende APK volstaan met een grote beurt en APK. zonder ernstige verassingen.

September 2020 (153231 km)
De auto is weer aan een APK en een grote beurt toe en de enige klacht die ik heb is eigenlijk dat de auto trilt bij het remmen op hogere snelheden (boven de tachtig)
Verder had de sierstrip boven het handschoenenkastje losgelaten en dat was het.
Helaas bleek er bij de APK toch nog wat puntjes naar voren te zijn gekomen: Sowieso waren de schijven weer krom en bleek de motor olie te lekken bij een kleppendeksel (Het was niet dezelfde als vorig jaar). Verder was het tijd voor groot onderhoud en de volgende zaken zijn aangepakt:

Grote onderhoudsbeurt + APK:
- oliefilter vervangen
- interieurfilter vervangen
- koelvloeistof bijvullen
- brandstofsysteemreiniger
- Voorremklauwen reinigen en gangbaar maken
- naaf slingerring meten
- remschijven en blokken voor vervangen
- bandencontrole
- voorbanden balanceren
- achterste draagarmrubbers vervangen
- remleidingen ontroesten en tectyleren
- Klepdekselpakking vervangen
- stabilisatorstang rubbers vervangen
- accu testen
- verlichting nazien/herstellen
- terugplaatsen van de sierstrip boven het handschoenenkastje
- overige kleine dingen

Uiteindelijk kon ik de auto voor 1293 euro weer ophalen.

Dat lijkt misschien veel, maar men moet bedenken dat dit de op een na grootste Audi was die je kon kopen en die auto is inmiddels alweer zo'n 25 jaar oud. En daarbij heb ik alles uitbesteed. En verdeeld over een jaar valt het wel weer mee. Zeker met wat er allemaal aan is gedaan.
Maar sindsdien trilt de auto niet meer bij het remmen en dat is tot op heden nog steeds prima. Het rijdt allemaal weer boterzacht dus kan ik er weer een jaar tegenaan.

Het blijft nog steeds een indrukwekkende verschijning met een zekere statigheid die moderne auto's al jaren niet meer hebben. Steeds als ik het contactsleuteltje omdraai geniet ik weer van die heerlijk grom en die mooie diepe limousineachtige brom als je langzaam maar statig door de straten rijdt. En heerlijk stil als je eenmaal op de grote weg zit. Dus geniet ik nog steeds van elke kilometer die ik met deze auto mag rijden. Ook de climatecontrol doet zijn werk voorbeeldig. Ook de originele Audi/Bose installatie is nog altijd indrukwekkend mooi en helder van geluid.
Ja, ook in de jaren negentig wisten ze wel hoe ze prachtige auto's moesten bouwen die aanvoelen als een tank en fantastisch rijden. En dat daar wat hogere onderhoudskosten aan zijn verbonden om hem in die staat te houden vind ik gewoon acceptabel.

16-10-2020 (153.882 km)
Nog even naar de garage geweest om een olielekkage te verhelpen. Dat bleek om een nokkenaskeerring te gaan dat voor 72 euro is vervangen.

04-12-2020 (155165 km)
Bij het wassen van de velgen kom ik er achter dat er een schroef in een van de achterbanden zit. Helaas bleek reparatie niet meer mogelijk omdat de schroef te ver aan de rand zat. Helaas bleek ook dat deze banden heel nog maar moeilijk verkrijgbaar zijn en erg duur zijn geworden. Uiteindelijk via de Audispecialist aan nieuwe banden kunnen komen die vier jaar lagen opgeslagen zodat de prijs een stuk schappelijker was. Voor 380 euro weer twee nieuwe Continental banden.

10-12-2020
Met nog maar net de vervanging van de banden achter de rug begint de cd-wisselaar steeds meer kuren te vertonen. Had net wat cd's gekocht speciaal voor in de auto omdat de FM ontvangst zo beroerd is, maar helaas. Uiteindelijk de wisselaar vier keer uitgebouwd en opengemaakt een zonder duidelijk aanwijsbaar probleem te vinden. Uiteindelijk heel rigoureus uit elkaar gesloopt en alle solderingen nagelopen. Daarna heeft de wisselaar een week lang zonder problemen gewerkt. Toen heb ik wat andere cd's in de wisselcassette gestopt en gaf de wisselaar weer 'defect' op het scherm. Vaak springt de cassette er ongewild uit maar dat was nu niet het geval.
De dagen daarna werkte de cd wisselaar weer spontaan.

18-12-2020
Enkele dagen terug merkte ik in de stad dat er onder het stuur een relais elke drie seconde klikte wat even later gepaard ging met een geluid alsof de servokleppen van de ventilatie steeds open en dicht gingen. Ook werd het ineens wel heel warm in de auto, dus snel een plekje zoeken om de auto aan de kant te zetten en opnieuw op te starten. Sindsdien geen geklik van relais meer of kleppen die steeds open en dicht gaan. Helaas onthoudt de climate control de instellingen sindsdien niet meer en start nu standaard op met 22 graden. Op zich geen ramp maar twee dagen later werkte de hele sturing met de servokleppen niet meer en is er alleen nog ventilatie bij de voeten. De accuklemmen losmaken om de auto te resetten hielp helaas niet.
Verder onder de opvangbak tussen de schutborden gekeken maar nergens sporen van overlopend vocht en alle water afvoerkanaaltjes lijken keurig open. In de dagen daarna bleek de climate control het weer helemaal naar behoren te doen behalve dan dat de kleppen wel 180 graden verkeerd om lijken te draaien. Nu blaast hij de lucht eerst naar de voeten i.p.v. de voorruit en als de auto warm is naar voren.

Het maakt mij wel duidelijk dat hoezeer dit type Audi ook als betrouwbaar en degelijk bekend staat, het erop lijkt dat alles wat erop zit stuk kan, en dat het voordat hij de 25 jaar bereikt ook echt stuk gaat. Dus houd je hart maar vast voor alles wat er aan al die nieuwe auto's stukgaat als ze wat ouder worden. Motorisch moet ik wel zeggen dat het inderdaad altijd starten en lopen is en de motor loopt ook echt ontzettend mooi.

07-01-21
156.761
Voor de problemen met de climatecontrol naar de Audispecialist in Sexbierum geweest. Na diagnose bleek dat er een stelmotor stuk was en een stelmotor haperde en foutcodes veroorzaakte. Helaas bleken deze stelmotoren niet meer in Nederland te krijgen en dus werden ze uit Duitsland besteld voor 343 euro. Omdat ik daarnaast ook had gevraagd naar een olielekkage te kijken konden ze die alvast oplossen. De oorzaak bleek een oliedrukschakelaar van 8 euro te zijn die veel olie lekte. Daarna hebben ze de motor olievrij gemaakt.
Een paar weken later waren de stelmotoren binnen en zijn ingebouwd. Helaas bleken ook twee aandrijfashoezen gescheurd te zijn. Deze kosten samen 129 euro. Samen met het arbeidsloon van 757 euro en overige kosten van 100 euro zijn we alweer 1337 euro verder.
Helaas blijft het daar niet bij want omdat ze motor bij de vorige afspraak hadden schoongemaakt blijkt nu dat deze op meerdere pakkingen olie lekt. De garage had al voorspeld dat deze klus zeker een dag gaat kosten dus dat wordt iets voor een volgende keer.

12-03-21, 157.118 km,
Uiteindelijk een financiële afweging gemaakt waaruit ik heb besloten de auto helaas toch maar te verkopen. Er zaten nog heel wat lekke pakkingen aan te komen en wat andere klussen. Bovendien heb ik zelf het komende jaar nog wat flinke verbouwingsklussen staan. Tel daarbij op dat ik de auto bijna puur voor hobby gebruik wat betekent dat hij alleen van zijn plek kwam als ik hem ging schoonmaken, voor reparatie naar de garage en een heel enkele keer als het regende op weg naar mijn werk. En daar dat maar een tien minuten tot een kwartiertje rijden is (terwijl je er fietsend even lang over doet) ging ik meestal een kwartier eerder weg om de motor iets meer de kans te geven om tenminste nog een beetje warm te worden. Zelfs buiten corona is het aantal keren per jaar dat ik de stad uit ga op twee handen te tellen. Dus voorlopig maar een autoloos bestaan. Moderne auto's geef ik niet om en die zijn voor mij dan puur een stuk gereedschap voor van A naar B en met mijn sporadische gebruik ga ik daarvoor geen belasting en verzekering en alles wat erbij komt betalen. Het is natuurlijk wel met pijn in mijn hart maar het is ook een zorg minder nu ik weet dat hij niet langer bij mij buiten staat want een garage bezit ik nog steeds niet.

Maar het feit dat ik de Audi aan de Audispecialist kon verkopen, dat ook het goede onderhoud heeft verzorgd, geeft mij in ieder geval het gevoel dat ik hem op een waardige plek heb achter kunnen laten en dat de kans groter is dat hij een nieuwe eigenaar krijgt die begrijpt dat je met deze auto niet kijkt naar economische waarde vs onderhoud, maar dat dit een van de laatste 'echte' Audi's zijn die nog zijn gemaakt om gewoon goed te zijn en goed te rijden zonder poespas. De Audi uit de tijd voordat ze te duur en te gekunsteld werden. De tijd voordat de hoeveelheid gadgets, de schreeuwerige gril en de bling bling de plaats begonnen in te nemen van degelijke geëvolueerde ontwerpen en goede materialen. De tijd dat de naam Audi was verbonden met de quattro, de sierlijke en ranke lijnen van de Audi 80 en de Audi 100 voordat elke Audi er als een ordinaire raceauto begon uit te zien.

Ongeëvenaard is het indrukwekkende dashboard van de C4 met zijn vele metertjes, de schoonheid van het minimalistische ontwerp van deze ranke koets.

Ongeëvenaard zijn statigheid die zelfs die van de eerste A8 overstijgt.

Ongeëvenaard zijn optische grote lengte die toch maar 'slechts' 4,8 m bedraagt.

Ongeëvenaard is het indrukwekkende geluid van het zescilindervormige hart van de A6 dat zich op de snelweg als een vis in het water voelt met zijn stille koets die nauwelijks onderdoet voor die van een elektrische auto.

Er is werkelijk geen auto in mijn bezit geweest waar ik mij meer aan verknocht heb gevoeld dan aan dit type A6. Werkelijk een onvoorstelbare schoonheid in alle opzichten waar geen moderne auto ook maar in een klein enkel opzicht bij in de buurt kan komen.

Maar soms moet je de rationele keuze maken die boven je gevoel gaat en die heb ik nu gemaakt en ik weet zeker dat deze Audi A6 de nieuwe eigenaar zal bekoren.

Tot zover mijn review over een vaak zo gewoon gevonden buitengewone auto.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens