Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Audi 100/Audi A6 C4 – Facelift Friday

Hoe de Audi 100 de A6 werd

45
Audi 100
Audi 100Audi 100Audi 100Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6
  • Stéphan Vermeulen
  • Nieuws
14 mei 2021 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Facelift Friday:

 In de rubriek Facelift Friday zetten we van een bepaald model het origineel en de gefacelifte versie naast elkaar, waarna we de eenvoudige vraag stellen: welke is mooier?

Dat een fabrikant een modelnaam wijzigt bij een facelift zie je maar zelden. Audi greep halverwege de levenscyclus van de laatste generatie 100 de lichte update aan om het model om te dopen tot A6. En zo werd de 100 C4 dus de A6. 

Eerst maar eens een stukje achtergrond bij deze facelift. De 200, het duurdere zustermodel van de eerdere twee generaties 100, had na de komst van de nieuwe 100 in 1991 het veld geruimd. Er was immers ook nog een Audi V8, feitelijk een 200 met achtcilinder en die moest opboksen tegen de BMW 7-serie en Mercedes S-klasse. Dat leidde niet tot het gewenste resultaat, er moest grover geschut aan te pas komen.

En zo geschiedde. De A8 met zijn aluminium space frame kwam, de eerste serieuze limo van Audi en dat was ook de start van een nieuwe en nog steeds gevoerde naamgeving van de modellen. De aanduiding letter-cijfer zou voortaan voor alle Audi’s gehanteerd worden. Voor de 80 geen probleem, die was in 1994 aan vervanging toe en die kwam er met de eerste A4. De 100 C4 was op dat moment nog maar drie jaar oud maar ze zagen het in Ingolstadt niet zitten om de auto die wedijverde met de Mercedes W124 (die in dezelfde periode hernoemd werd van 200/300-serie naar E-klasse) nog drie jaar als 100 in de showroom te hebben staan.

De oranje knippers bij de koplampen zijn bij de eerste A6 (de gefacelifte 100 dus) wit geworden. In de jaren 1991-1994 hadden dikkere uitvoeringen, zoals de 100 S4, soms wel wit glas voor de knipperlichten. En toen -ie nog 100 heette zaten de mistlampen (niet standaard op elke uitvoering) onderin de bumpers, bij de A6 zaten alle verlichtingsfuncties in de normale koplampen. Die zijn trouwens iets anders van vorm. De A6 heeft nog net zo’n over de neus gedrapeerde grille als de laatste 100, maar de hoeken ervan lopen wat meer over de lampen. Aan de achterzijde vallen de kleinere lichtunits op, zowel de sedan als de Avant heeft daardoor een gladdere achtersteven dan de 100. Toch valt er iets te zeggen voor die van de hoek tot aan de kentekenplaat doorlopende achterlichten. De eerste A6 toont er vanachter vooral braver door dan de 100 die zowel als sedan en als Avant een dikkere kont had. Ook zijn de zwarte vlakken in de bumpers verdwenen, wat de eerste A6 extra glad maakt.

Naar welke versie gaat jouw voorkeur uit bij de 'Audi C4'? Naar de versie die nog 100 heette, of toch naar de A6?

  • Houd me op de hoogte over de Audi 100
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Audi 100 Audi A6 Facelift Friday Classic Cars & Youngtimers Tweedehands auto

Uitgelicht aanbod

    Audi 100 2.3

    Audi 100 2.3

    • 1987
    • 417.308 km

    € 9.950

    Audi 100 CD 1.9 100 pk

    Audi 100 CD 1.9 100 pk

    • 1984
    • 93.663 km

    € 9.950

    Audi 100 CC 2.2 | AUTOMAAT | 5 CILINDER | SCHUIFDAK | TREKHAAK |

    Audi 100 CC 2.2 | AUTOMAAT | 5 CILINDER | SCHUIFDAK | TREKHAAK |

    • 1986
    • 154.265 km

    € 3.950

Meer Audi 100 occasions

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi 100 specificaties
  • Audi 100 occasions
  • Audi 100 video's
Advies en informatie
  • Audi 100 tests
  • Audi 100 gebruikersreviews
  • Audi 100 index
PREMIUM
Audi Q4 E-tron vs. Toyota Mirai - Dubbeltest

Audi Q4 E-tron vs. Toyota Mirai - Dubbeltest

De batterij-elektrische auto gaat de heerschappij definitief overnemen van de auto met verbrandingsmotor....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi 100 CC 2.2 (1985)

    Audi 100 CC 2.2 (1985)

    4
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Audi 100 2.2 (1986)

    Audi 100 2.2 (1986)

    4
    • 1 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition (2020)

    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition...

    7
    • 7 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    1
    • 5 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    3
    • 16 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    4
    • 18 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2017)

    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line...

    8
    • 8 maart 2021
meer reviews
Klokje Rond - Audi A6 1.9 TDI 1996

Klokje Rond - Audi A6 1.9 TDI 1996

100

Al vanaf kilometerstand 177.000 rijdt Jan Nienhuis in zijn Audi A6 1.9 TDI uit 1996. Inmiddels...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    29
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    20 jaar Audi RS6: goedkoopste voor €20.000

    20 jaar Audi RS6: goedkoopste voor €20.000

    22
    • 26 juli 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    De zakenauto van de toekomst - Uit de Oude Doos

    De zakenauto van de toekomst - Uit de Oude...

    26
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de i5 en EQE

    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de...

    81
    • 21 maart 2022
  • Nieuws
    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische A6 van de toekomst

    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische...

    254
    • 16 maart 2022
  • Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    73
    • 3 maart 2022
Merk
Merk
  • Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron - Dubbeltest

    Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron...

    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    29
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi Q5: laatste met verbrandingsmotoren - Vooruitblik

    Nieuwe Audi Q5: laatste met verbrandingsmotoren...

    97
    • 31 juli 2022
  • Nieuws
    Audi 80 Avant - Eerste rijtest - Uit de Oude Doos

    Audi 80 Avant - Eerste rijtest - Uit de...

    35
    • 27 juli 2022
  • Nieuws
    20 jaar Audi RS6: goedkoopste voor €20.000

    20 jaar Audi RS6: goedkoopste voor €20.000

    22
    • 26 juli 2022
  • Nieuws
    Officieel: Audi Q6 is Audi's grootste SUV

    Officieel: Audi Q6 is Audi's grootste SUV

    103
    • 25 juli 2022
  • Nieuws
    Audi Q6 e-tron Sportback beter in beeld

    Audi Q6 e-tron Sportback beter in beeld

    29
    • 18 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden