Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A6

Audi A6 2.8 5V quattro (1996)

Grijze supermuis

1
Audi A6 2.8 5V quattro (1996)
  • Autotest
7 augustus 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Zoekt u een auto die hoge prestaties levert, een smak fraaie techniek in huis heeft, veel ruimte en luxe biedt ‚n een uiterlijk heeft dat van dat alles niets verraadt? Stap dan naar de Audi-dealer en bestel een A6 2.8 5V quattro.

Wie een Audi A6 2.8 5V quattro aanschaft in de kleur aluzilver metallic, krijgt een grote grijze muis voor de deur. Een limousine die wel uit de kluiten gewassen is, maar er op geen enkele manier indrukwekkend, sportief of spectaculair uitziet. We hebben hier echter te maken met een uiterst bedrieglijke vermomming, want onder het driedelig grijs schuilt het krachtige, gespierde lichaam van een atleet.
Als je de motorkap opent, zie je een keurig ingepakte V6. Niets verraadt dat deze 2,8-liter een echte high-tech machine is, die op het gebied van techniek van alles in huis heeft. Drie inlaat- en twee uitlaatkleppen per cilinder om te beginnen. Bovendien een verstelbare as voor de inlaatnokken die de motor "dieper" laat ademen en een omschakelbaar inlaatspruitstuk. Dit alles zorgt voor een hoger vermogen, een vloeiend koppelverloop, schonere uitlaatgassen en een lager verbruik. Het resultaat van dit alles is dat de V6 aan 193 pk bij 6000 tpm komt en bij 3200 toeren het forse koppel van 280 Nm produceert. Belangrijker is dat tussen 2500 en 5000 tpm ten minste 255 newtonmeter beschikbaar is. Daardoor zal de motor eigenlijk altijd "thuis geven" als het gaspedaal wordt ingetrapt. Daardoor hoeft er weinig geschakeld te worden. Ook is het voordelig voor het brandstofverbruik.
De prestaties waartoe de 2.8-liter V6 de anderhalve ton wegende Audi in staat stelt, liegen er bepaald niet om. Zijn top bedraagt volgens de fabriek 229 km/h en de sprint van nul naar honderd wordt volgens de meting in 9,4 s afgelegd. Met tijden van 8,5 s in "vier" en 10,5 s in "vijf" liet hij zien ook bij de tussensprint (80-120) heel vlot te zijn. De A6 is heerlijk rustig, want bij 100 constant gaf de geluidsmeter slechts 65 dB en bij 120 maar 68 dB aan.
De opvallendste eigenschap van de Audi A6 2.8 5V is de manier waarop hij er vandoor gaat als je het gaspedaal intrapt. Afgezien hiervan gedraagt de Audi A6 2.8 5V zich eigenlijk heel netjes. Een sportonderstel heeft hij niet. Voor vering en demping is een afstemming gevonden tussen stug en soepel in. Die laat een vleugje van een neiging tot deinen toe en levert over het algemeen comfortabele ritten op. Alleen als het wegdek er echt beroerd bij ligt, wordt er enigszins afbreuk gedaan aan het comfort. De wagen laat zich makkelijk en exact, eerder vanzelfsprekend dan met veel gevoel, in de gewenste richting sturen. Het snellere bochtenwerk kan hij heel goed aan, deels door z"n permanente vierwielaandrijving, die de wagen heel lang als op rails laat lopen. Maar ook als het te hard dreigt te gaan heeft de Audi nog een "oplossing" in huis: EDS - een elektronisch sperdifferentieel. De pook van deze Audi laat zich soepel en probleemloos verzetten.

Keurig

Het interieur is keurig, maar ook saai. Het instrumentenpaneel en de brede middenconsole vormen ‚‚n optisch geheel. Boven de console vinden "extra" instrumenten - een klokje en meters voor olietemperatuur en accuspanning - een plaats. Wortelnotehout op dashboard, portieren en middenconsole verleent het interieur een chic accent. De mensen voorin zitten op ruime zetels. Het exemplaar voor de chauffeur is in hoogte verstelbaar. Omdat ook het stuur verstelbaar is - in hoogte en in lengte - zal vrijwel iedere bestuurder een optimale zitpositie kunnen vinden. Opbergruimte wordt geboden door lange, ruime portiervakken en nog een stel vakken en vakjes op andere plaatsen. De deuren gaan heel ver open en geven zo een makkelijke in- en uitstap. Achterpassagiers beschikken over flink wat beenruimte en ook aan hoofdruimte hebben ze geen gebrek. Aan het comfort wordt verder een bijdrage geleverd door ventilatieroosters en een middenarmsteun. Bagage kan mee in de 510 liter metende kofferbak. Een skiluik is standaard. Helaas is de vloer van de kofferruimte niet vlak, doordat de vierwielaandrijving wat plaats inneemt. Naast eerder genoemde zaken omvat de uitrusting ook elektrisch verstelbare spiegels en elektrisch bedienbare ruiten vóór. Elektronische wegrijblokkering ontbreekt evenmin. Een tweede airbag echter wel. Deze Audi biedt mooie techniek, imponerende prestaties, veel ruimte en heel wat luxe. Dit alles in een bescheiden ogende verpakking, maar niet tegen een bescheiden prijs.

Signalement

Merk Audi
Model A6 2.8 5V quattro
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 44.466

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 2.771 cc
Maximaal vermogen 142 kW / 193 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.797 mm / 1.783 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.692 mm
Massa leeg 1.550 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden205/60WR15Prijzen
Topsnelheid 229 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 8,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,5 s / 10,5 s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
Audi Audi A6

PRIVATE LEASE Audi A6

INFO
Audi
Audi
Audi A6 40 TFSI Pro Line (4D/8A)
€ 1.040
Stel samen ▸
Audi A6 in de Private Lease Vergelijker

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A6 (Allroad @ pag. 5)

    251
    • 8 januari 2022

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A6 specificaties
  • Audi A6 occasions
  • Audi A6 video's
Advies en informatie
  • Audi A6 tests
  • Audi A6 gebruikersreviews
  • Audi A6 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant quattro (2000)

    Audi S6 Avant quattro (2000)

    4
    • 16 april 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition (2020)

    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition...

    7
    • 7 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    1
    • 5 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    3
    • 16 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    4
    • 18 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2017)

    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line...

    8
    • 8 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2018)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro...

    5
    • 26 november 2020
meer reviews
Klokje Rond - Audi A6 1.9 TDI 1996

Klokje Rond - Audi A6 1.9 TDI 1996

100

Al vanaf kilometerstand 177.000 rijdt Jan Nienhuis in zijn Audi A6 1.9 TDI uit 1996. Inmiddels...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de i5 en EQE

    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de...

    81
    • 21 maart 2022
  • Nieuws
    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische A6 van de toekomst

    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische...

    254
    • 16 maart 2022
  • Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    73
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    17
    • 16 februari 2022
  • Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    • 7 februari 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde Audi A6 vanuit alle hoeken

    Vernieuwde Audi A6 vanuit alle hoeken

    103
    • 10 januari 2022
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden