Audi A6 2.8 5V quattro (1996)
Grijze supermuis
Wie een Audi A6 2.8 5V quattro aanschaft in de kleur aluzilver metallic, krijgt een grote grijze muis voor de deur. Een limousine die wel uit de kluiten gewassen is, maar er op geen enkele manier indrukwekkend, sportief of spectaculair uitziet. We hebben hier echter te maken met een uiterst bedrieglijke vermomming, want onder het driedelig grijs schuilt het krachtige, gespierde lichaam van een atleet.
Als je de motorkap opent, zie je een keurig ingepakte V6. Niets verraadt dat deze 2,8-liter een echte high-tech machine is, die op het gebied van techniek van alles in huis heeft. Drie inlaat- en twee uitlaatkleppen per cilinder om te beginnen. Bovendien een verstelbare as voor de inlaatnokken die de motor "dieper" laat ademen en een omschakelbaar inlaatspruitstuk. Dit alles zorgt voor een hoger vermogen, een vloeiend koppelverloop, schonere uitlaatgassen en een lager verbruik. Het resultaat van dit alles is dat de V6 aan 193 pk bij 6000 tpm komt en bij 3200 toeren het forse koppel van 280 Nm produceert. Belangrijker is dat tussen 2500 en 5000 tpm ten minste 255 newtonmeter beschikbaar is. Daardoor zal de motor eigenlijk altijd "thuis geven" als het gaspedaal wordt ingetrapt. Daardoor hoeft er weinig geschakeld te worden. Ook is het voordelig voor het brandstofverbruik.
De prestaties waartoe de 2.8-liter V6 de anderhalve ton wegende Audi in staat stelt, liegen er bepaald niet om. Zijn top bedraagt volgens de fabriek 229 km/h en de sprint van nul naar honderd wordt volgens de meting in 9,4 s afgelegd. Met tijden van 8,5 s in "vier" en 10,5 s in "vijf" liet hij zien ook bij de tussensprint (80-120) heel vlot te zijn. De A6 is heerlijk rustig, want bij 100 constant gaf de geluidsmeter slechts 65 dB en bij 120 maar 68 dB aan.
De opvallendste eigenschap van de Audi A6 2.8 5V is de manier waarop hij er vandoor gaat als je het gaspedaal intrapt. Afgezien hiervan gedraagt de Audi A6 2.8 5V zich eigenlijk heel netjes. Een sportonderstel heeft hij niet. Voor vering en demping is een afstemming gevonden tussen stug en soepel in. Die laat een vleugje van een neiging tot deinen toe en levert over het algemeen comfortabele ritten op. Alleen als het wegdek er echt beroerd bij ligt, wordt er enigszins afbreuk gedaan aan het comfort. De wagen laat zich makkelijk en exact, eerder vanzelfsprekend dan met veel gevoel, in de gewenste richting sturen. Het snellere bochtenwerk kan hij heel goed aan, deels door z"n permanente vierwielaandrijving, die de wagen heel lang als op rails laat lopen. Maar ook als het te hard dreigt te gaan heeft de Audi nog een "oplossing" in huis: EDS - een elektronisch sperdifferentieel. De pook van deze Audi laat zich soepel en probleemloos verzetten.
Keurig
Het interieur is keurig, maar ook saai. Het instrumentenpaneel en de brede middenconsole vormen ‚‚n optisch geheel. Boven de console vinden "extra" instrumenten - een klokje en meters voor olietemperatuur en accuspanning - een plaats. Wortelnotehout op dashboard, portieren en middenconsole verleent het interieur een chic accent. De mensen voorin zitten op ruime zetels. Het exemplaar voor de chauffeur is in hoogte verstelbaar. Omdat ook het stuur verstelbaar is - in hoogte en in lengte - zal vrijwel iedere bestuurder een optimale zitpositie kunnen vinden. Opbergruimte wordt geboden door lange, ruime portiervakken en nog een stel vakken en vakjes op andere plaatsen. De deuren gaan heel ver open en geven zo een makkelijke in- en uitstap. Achterpassagiers beschikken over flink wat beenruimte en ook aan hoofdruimte hebben ze geen gebrek. Aan het comfort wordt verder een bijdrage geleverd door ventilatieroosters en een middenarmsteun. Bagage kan mee in de 510 liter metende kofferbak. Een skiluik is standaard. Helaas is de vloer van de kofferruimte niet vlak, doordat de vierwielaandrijving wat plaats inneemt. Naast eerder genoemde zaken omvat de uitrusting ook elektrisch verstelbare spiegels en elektrisch bedienbare ruiten vóór. Elektronische wegrijblokkering ontbreekt evenmin. Een tweede airbag echter wel. Deze Audi biedt mooie techniek, imponerende prestaties, veel ruimte en heel wat luxe. Dit alles in een bescheiden ogende verpakking, maar niet tegen een bescheiden prijs.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A6 2.8 5V quattro |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 44.466 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 2.771 cc |
Maximaal vermogen | 142 kW / 193 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.797 mm / 1.783 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.692 mm |
Massa leeg | 1.550 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 205/60WR15Prijzen |
Topsnelheid | 229 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s (fabrieksopgave: 8,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,5 s / 10,5 s |
Brandstofverbruik | 11,1 l/100km |
PRIVATE LEASE Audi A6
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.