Audi A6 2.0 100pk (1994)
Nieuwe Duitse klasse
Het Duitse merk Audi heeft sinds kort de eerste letter van het alfabet - en de naam - tot een onlosmakelijk deel van de nieuwe type-aanduidingen gemaakt. Na de A8 is de A6 de tweede Audi die "A zegt". Daartoe onderging hij een bescheiden face-lift, die hem een goede familiegelijkenis met de A8 en de komende A4 bezorgt. Dat er bij deze kloeke limousine veel hetzelfde bleef, zien we aan vitale maten. Zo hebben "100" en A6 precies dezelfde 2687 mm lange wielbasis. In de lengte en breedte groeide het model iets, maar dat is een kwestie van millimeters. Ook op motorengebied bleef er veel hetzelfde. In de A6 2.0, het "basismodel", dat in deze test aantreedt, vinden we bijvoorbeeld dezelfde tweeliter krachtbron als in de 100 2.0 E S. Hij zorgt in beide Audi"s ook voor vrijwel dezelfde prestaties.
De tweeliter viercilinder stuurt in de A6 85 kW (115 pk) naar de voorwielen. Vergeleken met zijn snellere broers is de Audi A6 2.0 misschien wat sloom, maar traag kun je hem toch niet noemen.
De Audi moet in 11,9 tellen van nul naar honderd kunnen optrekken en de topsnelheid van 190 km/h ligt ruim boven wat in ons land is toegestaan.
Veel verstelwerk
Stap je in de Audi, dan kom je binnen in een donker interieur dat de inzittenden lijkt af te schermen van de buitenwereld en daardoor een gevoel van veiligheid geeft. De chauffeur kan zijn stoel in hoogte verstellen. Ook het stuur is verstelbaar; zowel in de hoogte als in de lengterichting. Verstelbaar zijn natuurlijk ook de gordels en de hoofdsteunen. Je bent als bestuurder dus wel even bezig, want ook de stand van de buitenspiegels en die van de binnenspiegel moet worden aangepast. Maar dan zit je ook "op maat".
Tijdens het rijden merk je dat de A6 2.0 een heel beschaafde, comfortabele wagen is, die zijn bestuurder niet aanzet tot gejakker. Hoewel de motor zich over het algemeen keurig op de achtergrond houdt, is hij bij stevig doortrekken in de versnellingen wel te bewegen tot een flinke brom. Op snelheid is hij echter weer bijzonder stil; 64,5 dB bij 100 en 66,5 decibel bij 120 km/h. Schakelen doet de vijfbak keurig en met een lichte weerstand. Dat de besturing assistentie krijgt, merk je eigenlijk niet. Tijdens parkeermanoeuvres worden stuurbewegingen als vanzelfsprekend uitgevoerd en gaat het harder, dan blijf je een goed contact met de weg houden. De afstelling van vering en demping heeft geleid tot een goede middenweg tussen stevigheid en souplesse met als gevolg dat de Audi een hoge mate van comfort biedt. Belabberd plaveisel strijkt hij vrijwel glad en slechts een enkele hobbel wordt duidelijk voelbaar aan de inzittenden doorgegeven. Het comfort-element heeft wel tot gevolg dat de fors uitgevallen limousine een lichte neiging tot hellen en deinen vertoont.
Zoals gezegd, zet de A6 2.0 niet aan tot een sportieve rijstijl, maar desgwenst kan hij rap door de bocht. Het onderstuurkarakter dat een voorwielaandrijver eigen is, komt daarbij uiteindelijk om de hoek kijken. Maar begint hij over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht te schuiven, dan minder je gewoon gas en je hebt de zaak weer onder controle.
Wie op de achterbank van de Audi vertoeft zit beslist goed.
Hoofd- en beenruimte is er genoeg en hoofdsteunen op de achterbank behoren tot de standaarduitrusting. Met ventilatie-openingen achterin kunnen achterpassagiers zelf iets aan het klimaat doen. Een wegklapbare achterbank ontbreekt, maar daar staat tegenover dat de A6 met 510 l over een flinke kofferbak beschikt. Bij eerste aanblik lijkt hij heel handig gevormd. Maar dan ontdek je dat de bodem in de buurt van de achterbank omhoog loopt en dus niet helemaal vlak is. Die bult zit daar omdat Audi ook quattro-versies van de A6 levert en voor twee- en vierwielaandrijvers dezelfde bodemplaat gebruikt. De Audi heeft een mooi scharniersysteem voor de klep dat geen kofferruimte inneemt.
De Audi A6 heeft standaard een behoorlijk ruime uitrusting. Zo zijn zaken als een toerenteller, centrale portiervergrendeling, elektrisch bediende ruiten vóór, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een airbag voor de be-stuurder en ABS standaard.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A6 2.0 100pk |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 27.222 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 101 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 157 Nm bij 2.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.797 mm / 1.783 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.687 mm |
Massa leeg | 1.320 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.450 kg / 710 kg |
Banden | 195/65TR15Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,9 s (fabrieksopgave: 12,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
PRIVATE LEASE Audi A6
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.