Audi A5 Sportback 40 TFSI sport (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 Sportback 40 TFSI sport |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Van knusse Zweedse huiskamer naar Duitse architect
- 5.500 km
Daar 'issie dan! Eind november 2018 verliep mijn contract voor de Volvo V60 Hybrid die ik met heel veel plezier ruim vier jaar heb gereden. Mijn fijnste auto tot nu toe, altijd vermogen, heerlijk comfortabel, geweldige stoelen, stereo top en niet te perfect. Dat laatste verdient een toelichting!
Sommige auto's zijn te perfect vind ik, en de Volvo had zijn charme voor mij. De oude vijf cilinder roffelde er heerlijk op los, wegligging voelde zompig maar puntje bij paaltje heerlijk strak en een interieur dat in 2012 al een beetje gedateerd was, maar daarom niet minder gezellig! Daarvoor reed ik een BMW 118d (F20) met heel veel plezier maar de Volvo was de perfecte mix van comfort, luxe (want full options) en het prettige vermogen. Vooral dankzij het koppel overigens want dat is mega fijn!
De zoektocht begon, en dat temidden van al het WLTP geweld dat in het einde van 2018 los barste. Met als klap op de vuurpijl ging ook de leaseregeling van mijn werkgever op de schop waardoor veel auto's uit de keuzelijst vielen. Zo had ik feitelijk al mij gericht op de nieuwe V60 T5 Inscription, helaas valt die motor ver buiten onze regeling qua uitstoot. Ondanks dat het financiële plaatje zeer aantrekkelijk is (50k en je bent klaar).
KEUZELIJST
Shortlist had zich beperkt tot feitelijk drie modellen;
- Volvo V60 T5 Inscription | welke snel afviel vanwege de uitstoot die ver boven onze norm valt. Helaas.
- Nieuwe BMW 3 serie | wilde graag iets sportiever dan de Volvo, echter twijfelde ik over de ruimte in de sedan. Daarnaast is de BMW afgevallen omdat die niet leverbaar was voor 1 april 2019, en dus ook nog niet in oktober/november 2018 te configureren was.
- BMW 4 GrandCoupe | mooie auto om te zien in M-uitvoering. Echter van binnen toch wel erg gedateerd. Feitelijk nog helemaal gelijk aan mijn 1-serie van ruim 5 jaar geleden. Tevens een prijzige auto (420i) als je M spullen wilt incl. stoelen en stereo.
- Audi A5 Sportback | mooie auto om te zien vind ik met nog genoeg praktische ruimte voor mij. Wij hebben 1 kleintje, dus een beetje kofferbakruimte is wel wenselijk.
Sommige mensen zweren bij gadgets echter maakt mij dat weinig uit, en voor mij wegen zwaar:
* Motor met bruikbaar vermogen (combi koppel vs. pk)
* Automaat
* Lederen interieur
* Goede stereo
Wij hebben een regeling waarin een stevige eigen bijdrage gewenst is, dus ook met de rekenmachine duidelijke keuzes moeten maken om het enigzins betaalbaar te houden. Vervolgens vooral getwijfeld over de 1.4 met 150pk of de 2.0 met 190pk. En na een dag rijden in een Audi A4 was ik sterk overtuigt dat een 1.4 qua koppel sterk genoeg voelt voor 'regulier' gebruik. Wel viel me negatief op aan het kleinere blok dat als je meer toeren maakt (4000+) om net even vlotter te zijn er weinig overblijft. De 40pk meer en 70nm voel je dan echt bij het vlot en veilig inhalen op de snelweg bijvoorbeeld of een B-weg. Het is toch een grote auto en de 2.0tfsi maakt er een heerlijk soepel samenspel van. In bijv. de stad en binnenwegen komt de auto zelden boven de 2200/2300 toeren uit en ben je vlotter dan de rest. Motorisch dus een fijn blok!
Uiteindelijke keuze:
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI (190pk/320nm)
S-Line interieur & exterieur
Afwijkend Lederen interieur (chocolade bruin)
Upgrade stereo
Navigatie (middelste - meerwaarde van virtual cockpit is mij het niet waard)
Audi Drive select (onderstel)
19" wielen
ERVARING (april 2019)
Tot op heden nu 5500km gereden en naar tevredenheid! Wel is het een ander soort auto dan ik van te voren had bedacht. De auto heeft een chique voorkomen en had gedacht omdat de auto 400-500kg lichter is dan de Volvo V60 Hybrid je een redelijk sportief weggedrag mocht verwachten. Echter is dat niet zo vind ik. De auto voelt agiel en gaat strak de hoek om, dat moet gezegd worden. Dit is mede vanwege de 255x35x19" banden en de sportstoelen houden je goed op zijn plek.
Opvallend is wel dat ondanks de 2.0 liter slaggrootte de motor en automaat zijn ingesteld op zo zuinig mogelijk rijden. Dit kan ook goed vanwege het fijne koppel van 320nm met als gevolg dat je met grote regelmaat niet meer dan 1000 toeren maakt in de 7e versnelling en je met 80km/h rondtokkelt. Er komt dan een kleine brom uit het blok, wat ik snap, en schakel dan meestal ook zelf terug via de flippers achter het stuur naar de zesde versnelling zodat het blok een gezondere 1500 toeren maakt. Los hiervan is het een enorm stille auto, niet te vergelijken met de Volvo waar je altijd de vijf cilinder hoorde en veel meer wind geruis.
Gevolg van de automaat is wel dat de auto heel zuinig kan zijn! Laatst geprobeerd op een rit van 90km, niet harder dan 110 gereden, en je scoort een hele nette 5.4 liter op de 100. Knappe prestatie! Gemiddeld over de 5500km heb ik een score van 8 liter op de 100km, wat netjes is vind ik. Verwacht met puur NL gebruik dat dit nog verder zal dalen.
VERMOGEN
Tsja, dat is het enige dat me soms beetje tegenvalt. Voelt gek en snobistisch omdat ik verwend was met de Volvo. Echter, heeft het vooral te maken met het soort blok want sec gekeken naar presetaties is het een meer dan vlotte auto. Tot op heden geklokt met de flitsmeister app:
0-100 in 7.3 seconde en top van 248km/h op de teller (GPS: 237).
Echter vallen me twee dingen op waar ik nog even aan moet wennen.
1. Acceleratie
Op papier zou de auto in een goede 7 seconde naar de 100 moeten kunnen. Echter moet je dan heel goed je best doen. Daarmee bedoel ik: scherm op het verkeerslicht letten, linkervoet op de rem, rechtervoet al wat gasgeven (1100 toeren) en dan ineens weg. Voelt wat gek om zoveel grip tekort te hebben. Want het vermogen (vooral koppel) is best fors op de voorwielen en dus rij je al heel snel met spinnende banden weg, wat niet past bij het type auto vind ik. Rolt de auto eenmaal, dan ben je serieus vlot.
2. Tussenacceleratie & top
De auto is natuurlijk nieuw en moet nog beetje ingereden worden, al geeft de dealer aan dat dit totaal niet nodig is. Illustratief voor het blok vind ik dat als je 80km/h rijdt, en drie kwart gas geeft om te versnellen naar de 130km/h je even een seconde moet wachten, de bak 2-3 versnellingen teruggaat, de turbo druk opbouwt en ineens krijg je een duw in je rug. Voelt niet altijd even 'luxe' als dat de auto eruit ziet. Zeker omdat een vier cilinder niet heel lekker klinkt. Ook voel je het vermogen afvlakken boven de 5000 toeren, dus waarom de automaat zover doorhaalt is mij niet bekend. Daarnaast waren we met de auto op wintersport, en dan merk je dat de auto serieus vlot naar 200+km/h op de teller loopt. Echter zei Flitsmeister (GPS) dat er ruim 10km/h teller afwijking was op de top (248km/h op de teller). Dat lijkt mij wat veel?
WINDGEVOELIG
Nu vind ik het vooral erg dat de auto weinig vertrouwen geeft op lange doordraaiers met hoge snelheid. Geen idee of dit ligt aan de variabele besturing, maar als er maar een beetje wind is voel je dat meteen. Vanaf een 120km/h merk je al dat de auto hier gevoelig voor is. Ook met hard remmen, dat je bijna ABS voelt, kan je ook zeker niet je stuur los laten (lees: elke auto zou automatisch rechtdoor moeten willen) want je merkt dat de auto naar 1 kant kiest. Misschien dat het komt door de grote voorbumper die veel wind vangt? Of zijn het toch de grote bredere wielen die elk spoor in willen duiken waardoor je het 'wiebelen' voelt in het stuur? Dat herken ik wel van de eerste week in de BMW rijden, dat je ook continue aan het corrigeren bent vanwege de achterwiel aandrijving. De dealer heeft nog geen antwoord. Echter gaf de Volvo richting de wintersport bij 200km/h geen krimp en merkte je niets van de wind. Ik gok omdat die 2100kg leeg woog en daardoor beter op de weg lag? In de Audi moet je wel met twee handen het stuur goed vasthouden en dan gaat het uiteraard goed, ik gok een kwestie van wennen.
RUIMTE
De auto is heerlijk ruim, en ruimer dan de V60 Hybrid. Die had een plakaat batterijen in de kofferbak, en de Audi is veel ruimer ondanks de aflopende daklijn. Een kinderwagen, vier sporttassen, wat losse spullen en een rolkoffer passen er goed in! Wat slim is aan de Audi dat je de twee soort van 'hoedenplankjes' kan verwijderen. Hierdoor win je 5-10cm in hoogte en je dus meer kan 'proppen'. De automatische achterklep vindt dit niet leuk, want die stopt en gaat weer open. Even kort aandrukken met de hand lost dit op :-). Daarnaast had ik de tip gekregen om mijn ruiten te laten tinten in verband met de kleine man die wij hebben. En het is waar; hij heeft geen last van achteropkomende lichten of zon. Toch mooi meegenomen dat je niet met van die, vind ik, lelijke 'hello kitty' schermen op je ramen rondrijdt.
GADGETS
Tsja, die heb ik eigenlijk niet haha. Gekozen voor de motor, stoelen, stereo en wat uiterlijkheden. Heb gekozen voor het middelste navigatie systeem omdat de ruim 3000,- euro extra voor het dure navi + virtual cockpit het mij niet waard is. Ook omdat beiden systemen elkaar overlappen in functionaliteit; en je dus feitelijk met twee navigatiesystemen zit voor je neus. Wel vind ik het beetje 'lelijk' dat er reclame in het navi scherm staat van de eigenaar van de kaart. De navi werkt overigens fijn, en is dankzij het Google abonnement accuraat en snel met het voorstellen dan een andere (filevrije) route. Het invoeren vind ik helaas minder prettig.. Gekozen met de portemonnee, wat betekend dat ik 'Burgemeester van Pleysmanstraat' letter voor letter mag invoeren. Want ook met de spraak bediening komt de Audi er niet helemaal uit. Dat was top bij de Volvo met de On Call app, die synchroniseerde je agenda of je gaf handmatig even snel op je smartphone de bestemming in en stuurde die naar je auto. Maar ach, je kan niet alles hebben! Tevreden met de cruise control; even wennen aan een los pookje aan het stuur, en blijf erbij dan twee knoppen op het stuur makkelijker is. Echter werkt het feilloos.
Kortom absoluut blij met de auto maar ben wel van mening dat een auto van heel dik in de 50.000,- ook kritisch bekeken mag worden. Zoals ik met veel plezier andermans review lees, hoop ik dat ik kan bijdragen aan een beter beeld van een enorm fijne auto die ik met een '8' beoordeel.
Beste kwaliteiten van de auto vind ik: ruimte, stil, looks en de motor die zuinig kan zijn of juist krachtig al moet je hem dan wel in S rijden of met de slippers schakelen.
Aandachtspunten zijn het drive select onderstel en navigatie.
20,000 op de klok
- 20.000 km
De eerste 20.000km staan op de klok en merk dat ik helemaal gewend ben aan de auto. Al eerder, maar nu past hij me beter. Dijk van een reisauto, en dat is de mindset die je moet hebben vind ik, kan overigens serieus 'boenderen' alleen is de auto daar minder voor gemaakt. Glooiende wegen en snelweg zijn het terrein waar de A5 zich het beste thuis voelt.
Nadeel is dat vanuit onze lease regeling mijn auto op 'All-season' alltrack banden staat. Dat schijnen dan nog de beste all-season banden te zijn die je er zo'n beetje onder kan leggen, aldus de garage en laatst het schadebedrijf. Nadeel vind ik wel dat je merkt dat je hiermee de auto te kort doet. Zo heb ik laatst bewust gereden met een A5 met ook 19" zomerbanden, en die ligt op rails.
'Mijn' auto doet dat ook, alleen je merkt dat de grens eerder bereikt is en de auto grip verliest. Is dat erg..? Nou.. soms, zo heb ik op weg naar huis twee hele mooie lange doordraaiers op de snelweg, en dan merk ik dat de all-seasons hun grip snel verliezen. Helemaal met deze warme dagen, ik blijf het dan ook een bijzondere keuze vinden om met all-seasons te rijden. Het is immers altijd een compromis, helaas is er geen mogelijkheid voor mij om zomer- & winterbanden te kiezen.
Voordeel is het comfort van de auto ondanks 19". Heerlijk stil en ook de automaat is nu beter op mij ingespeeld. Of ik op de automaat... :-). Bij snel iemand moeten inhalen moet je best even stevig op het gas duwen wil de bak 1-2 versnellingen terug gaan. Los dat nu vaak op een vlotte rit op met handmatig schakelen via de flippers. Je zit dan meteen op zo'n 3.000 toeren waardoor je vlot accelereert. Lees vaak dat mensen voor de 150pk variant hebben gekozen, dan moet je écht veel meer toeren maken of accepteren dat het allemaal niet zo vlot gaat als dat de auto eruit ziet. Kortom ik ben heel blij dat ik voor de 190pk gegaan ben. Al is het grote voordeel voor de 150pk rijders dat zij nu ook 2 uitlaten hebben, zo is het niet meer te zien, behalve bij het gas geven :-). Overigens is de Audi heel zuinig vind ik. Gemiddeld over 20.000km heb ik een verbruik van 7l/100. Dat is inclusief snelle autobahn ritten. Op een rechte weg:
80km/h = 4.5l
100km/h = 5.0-5.1l
120km/h = 6.0-6.3l
130km/h = 6.7-7.0l (bij 2.050 toeren - heerlijk stil)
Kortom, heel blij met de auto! Twee foto's toegevoegd rondom het verbruik, van 'mijn best doen' (lees: niet harder dan 120km/h op de teller en alles cruise control) vs. een langere rit met een beetje haast.
Alles op een rij:
Voordelen:
+ Stil & krachtig
+ Zuinig (elke 700-800km tanken)
+ Comfortabel & ruime kofferbak
+ Goede looks chique/sportief
Nadelen:
- Achterin wat krap met een maxi-cosi base + kinderstoel. Dit neemt ook echt veel ruimte in, als ik als bijrijder dan meerijd (met de baby + base achter mij) zit ik met mijn benen tegen het dashboardkastje (1.86m lang)
- All-season banden en dus mindere wegligging dan de auto aan kan. Zonde.
- Automaat niet de allervlotste vooral in sneller verkeer. De ZF-bak doet dit beter
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A5
Uitgelicht aanbod

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 252pk S-Tronic quattro 2x S-Line Trekhaak Keyless Head-Up Virtual Cockpit Navigatie Memory
- 2017
- 53.679 km

Audi A5 Sportback 1.4 TFSI 150pk S-tronic Sport + S-Line + 20'' Velgen + LED Koplampen
- 2018
- 47.960 km

Audi A5 Sportback 1.4 TFSI Sport | 3x S Line | Digi cockpit | Led | Media
- 2018
- 137.304 km
Lees ook

Abt knutselt aan Audi S5 Sportback

Audi wordt groener met vetplantjes

Audi wil uitstel Euro 7, Skoda dreigt met fabriekssluiting

Audi A4 wordt A5, A6 wordt A7

Hoe de Audi 100 C3 nog lang voortleefde in China
