en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | A5 Sportback 2.0 TFSI 190pk sport |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 37.100 km |
KM-stand laatst | 39.900 km |
In mijn laatste update over mijn Audi S3 gaf ik al aan op zoek te gaan naar een A5 Sportback…. En dat is wat sneller gegaan dan ingeschat. Was mijn hobby maar kerstkaarten maken van theezakjes geweest………… pffff. Spoiler alert: het is allemaal luxe gelul.
Geen nieuwe A3/S3
De reden om afscheid te nemen van de S3 was eerlijk gezegd omdat ik na 2 jaar het leuk vond om iets nieuws te gaan rijden. Kijk naar mijn review historie dan weet u genoeg. Behalve de Alfa Spider, die heb ik al wat langer. Eerlijk gezegd ook afscheid vanwege het totale kostenplaatje en met name toekomstige afschrijving vanwege de kilometers (nu was hij nog heel serieus geld waard). Ook de inmiddels zeer beperkte bruikbaarheid van het vermogen in Nederland met max 100km/h. Ik reed laatst vanuit Duitsland met 265km/h op de teller naar Venlo. Ik dacht toen: waarom rij ik zo’n debiel snelle auto in NL met alle bijkomende kosten terwijl je er zelden van kunt genieten. Als je rijbewijs je lief is.
Ik ben ingegaan op de uitnodiging van Audi Amsterdam om direct na lancering te proefrijden in de nieuwe A3. Reed prima. Een beetje zoals een nieuwe iphone. Leuk om te hebben, niet vernieuwend. En toen kwam de klap: een nieuwe A3 1.5 S-tronic in S-line uitvoering met wat smakelijke opties kost 53K voor een 150pk. Na de berekening van de nieuwe A3 direct proefgereden in een A5 Sportback. Gewoon om eens te ervaren hoe een stap hoger op de ladder aanvoelt. Ik heb het altijd een mooie auto gevonden, ook de eerste generatie. Een A4 maar dan stouter. Het voelde als een heel serieuze auto. Maar tja, een nieuwe A5 op smaak brengen gaat ook tegen de 65K. De occasionmarkt voor dit 2017 model begint op gang te komen. De zoektocht naar een jong gebruikte A5 Sportback vanaf 2017 was geboren.
Welke A5 dan?
Heel even gekeken naar een S5 maar de redenen die ik had om de S3 weg te doen maken die keuze totaal nutteloos. Bescheidener dan een S5 is prima maar een 1.4TFSI ging het zeker niet worden. Ik ga niet in een 1.4 staafmixertje rijden na een S3.
Vereiste specs: Absoluut een S-Line. Minimaal dus een 2.0TFSI. De 35TFSI was geen bezwaar want heeft hetzelfde blok als de 40 TFSI 190pk (tunen). Ook vereist: parkeerhulp plus. Ik begrijp niet dat er iemand bezuinigt op parkeersensoren rondom op een formaat auto als de A5. Een vroege wel of niet MHEV maakt me niet zoveel uit. Ik heb mijn karma punten voor het milieu al verspeeld (zie overige reviews), dat ga ik met geen Tesla meer inhalen.
Proefgereden in een 40TFSI en ik moest bekennen: voor 95% van de tijd is 190pk all you need. Ook als occasion is die motor goed beschikbaar. De sterkere 252pk Quattro is matig goed beschikbaar met lage km stand binnen mijn budget. De keuze dus: meer vermogen met een hogere km-stand en minder uitrusting…..of een 190pk goed in de opties en lage km-stand….. En ook graag bij een beetje fatsoenlijk autobedrijf of Audi dealer. Ik ga voor dit soort geld niet naar schimmige handelaar in caravans die toevallig nog een A5 heeft staan… Het verstand begint het inmiddels te winnen van hebberigheid, voelt u al aankomen…..
Als je met deze criteria gaat zoeken dan kookt het aanbod snel in en gaat de keuze uit tientallen. Ik merkte toch dat de auto’s met virtual cockpit en/of panoramadak telkens mijn interesse trokken. De standaard 18” S-Line velgen boeiden me niet zo heel erg want die zijn te veranderen. Kleur: zolang het maar geen wit of bordeaux rood is staat elke kleur de A5 wel, met hoog op de verlanglijst Mythos zwart of Daytona grijs. Van Nardo achtig grijs had ik in mijn zoektocht naar een RS3 al afscheid genomen. Liefst met zwart optiekpakket. Ramen tinten kan desnoods achteraf maar af fabriek echt 10x mooier. Zilver stond niet op mijn verlanglijst maar 3x raden………
Kortom…..ik ben niet kieskeurig haha. Enige zelfspot helpt de mens ontspannen leven.
Na talloze momenten op gaspedaal vond ik telkens auto’s die het net niet waren voor mij. Of gewoonweg te duur. Totdat deze voorbijkwam, medio 2017 en 37000km gelopen:
Omschrijving:
Audi A5 Sportback 2.0FSI 190pk S-tronic Launch Edition.
Kleur: Floretzilver metallic. Stond niet op de verlanglijst maar is erg mooi in het totaalpakket.
Opties:
19” multispaak design lichtmetalen velgen
Audi comfortsleutel (keyless entry)
Audi smartphone interface
Audi sound systeem
Buitenspiegels elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar
Decoratielijsten hout klavierlak zwart
Getint glas vanaf de B stijl
LED koplampen
Leder en alcantara bekleding
Lichtpakket 2 (ambient verlichting interieur)
MMI navigatie plus met virtual cockpit
Multifunctioneel stuur plus, leer afgevlakt
Optiekpakket zwart incl hoogglans zwarte spiegels
Panorama dak
Parkeerhulp plus
Pre sense basic
S-line (en alle spullen dus daarmee samenhangend, inclusief sportonderstel)
Verwarmbare voorstoelen
Wegrijassistent
Op wat assistentiegedoe na (die mij niet bevielen bij een proefrit in de 40TFSI) eigenlijk weinig te wensen over! Het bij te betalen bedrag op de in te ruilen S3 was lekker scherp dus de koop werd gesloten. Inclusief 12 maanden garantie en 4 nieuwe Audi certified Continentals eronder.
De eerste 3000km
Inmiddels de auto een dikke maand in bezit. Wat is dit anders dan een S3: van boy racer naar grown up car. Het nodigt niet echt uit tot scheuren, eerder tot relaxed cruisen en daar is de A5 bijzonder goed in. Het totaalpakket aan opties en de kleur maakt het ook een erg mooie verschijning maar dat is natuurlijk maar mijn mening. Ik krijg veel de complimenten “dikke auto, stijlvol”.
Motor, bak en afstemming:
De 2.0TFSI: zuinig en soepel. Gekoppeld aan een 7-traps S-tronic. De bak schakelt zoveel soepeler dan die in de S3 (6-traps), echt een verandering. Al sloeg de vorige geen slag mis, dit is gewoon ander karakter. Samenspel tussen motor en bak heel erg prettig. Om nog enige sportieve beleving te hebben rij ik wel veel in de dynamic stand met de bak in D. Lekkere combi. Grappig is dat het motorgeluid in de verte dan doet denken aan een roffeltje. Dat geluidje is natuurlijk zo kunstmatig als de nete maar wel leuk. Qua vermogen is 190pk prima. Ik ga deze Audi niet tunen, hou dat geld wel in m’n zak. In mijn ogen heeft tunen alleen zin als het een Quattro 252pk was geweest. Ongeveer 250 pk op alleen de voorwielen rijdt nogal onrustig weet ik uit ervaring en het karakter van deze auto past daar niet bij. Het is gewoon een fijne combinatie zoals ie nu is.
Ik lees nog wel eens commentaar op het sportonderstel dat te stevig zou zijn maar ik merk daar weinig van, ook met 19”. Het rijdt soepel zonder dat het zweeft (bah). Magnetic ride zat op de S3 maar adaptieve demping zit niet op de A5. Ik mis het niet maar ik merk wel dat de verschillen tussen de standen in Audi drive select in het onderstel niet echt voelbaar zijn waar dat bij magnetic ride zeker zo was.
Verbruik is erg netjes met 6,7ltr op 100km over die eerste paar duizend kilometer.
Interieur:
Het is Audi dus tja. Beeldschoon allemaal. In het interieur bevallen de stoelen erg goed, zeker met het alcantara (lekker stroef) en de verwarming. Qua lichtinval doet het panoramadak wonderen. Erg mooi is ook dat de zonwering daarvan zich elektrisch laat openen en sluiten. Jammer dan weer wel is dat plafondhandgrepen voorin ontbreken doordat er een panoramadak in zit. Klein leed. Het LED ambient lichtpakket zorgt voor een heel chique gloed in het donker. Ik heb m ingesteld op een paarse tint zowel voor voetenruimte, portierpanelen en oppervlakteverlichting. Het stond eerst op rood maar dan is het net of je in een bordeel rondrijdt. Althans dat zei een vriend van me en die kan het weten…
Exterieur:
De 19” multispaak design wielen staan in combi met het Floretzilver erg fraai (alert: persoonlijke smaak). Als er 18” onder had gezeten was ik naar 20” gegaan maar de boel staat zo lekker in balans nu dat ik mijzelf ook op dit vlak niet op onnodige kosten ga jagen. Het geheel aan velgen, getint glas vanaf de b-stijl, het optiekpakket zwart en het panoramadak maken het voor mij af. Wat even wennen is, is het ontbreken van een achteruitenwisser. Op snelheid blaast de luchtstroom alles prima weg maar bij stadsverkeer mis ik dat gekke ding soms wel even. De A5 oogt groter dan hij feitelijk is, door het lage gestrekte profiel. Het valt me alles mee. Iets waar ik de waarde nooit echt van inzag maar in de praktijk heel fijn is: een elektrisch bedienbaar kofferdeksel van een enorme bagageruimte. Top! Gelukkig ook goed instelbaar op zelf gekozen maximale opening. En de verlichte S-line instaplijsten…. Het is gewoon allemaal een tand meer premium dan alles wat ik eerder heb bezeten.
Virtual cockpit en MMI-plus:
Als je Audi’s reed dan is dit een mooiere versie van wat je al gewend bent. Virtual cockpit is heel erg fraai gedaan en in combinatie met het scherm boven de middenconsole geeft het een stortvloed aan informatie. Echter een (bekende) misser is wel dat als je Audi smarthone intreface met apple carplay gebruikt dat dat alleen beschikbaar is op het scherm boven de middenconsole en niet op virtual cockpit. Gemiste kans wat mij betreft, navigatie had zeker ook daarin geprojecteerd moeten kunnen worden. Of misschien doe ik iets fout…. En weet iemand raad? Let me know.
Wat ik heb vervloekt is Audi Connect: krijg dat maar eens aan de praat…. Accounts aanmaken op verschillende plekken, sleutelcodes, Audi connect codes en weet ik veel allemaal. Ik ben uit irritatie op een gegeven moment maar met telefoon, laptop en alle papieren in de auto de boel gaan configureren om mijzelf als hoofdbestuurder in te stellen etc. Na een laatste stevige vloek (van velen) werkte het en mocht ik een licentie kopen voor 250 euro om 2 jaar de functionaliteiten te mogen gebruiken. Ik heb het bij de S3 destijds voor 1 jaar gekocht en gebruikte het eigenlijk zelden… zonde van het geld als je het mij vraagt. Alleen voor de secure file informatie was het handig maar door te navigeren via apple carplay verdwijnt dat dure pluspunt. Ik laat het los, met een zucht.
Komende week worden onder garantie nog wat punten op de i gezet. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Kortom: een zeer tevreden A5 rijder hier, die hooguit even moet wennen aan wat kleine eigenschappen en de realisatie dat ik in een zeer volwassen auto rij. En dat voor een prijs waarvoor ik geen knappe Golf kan configureren, laat staan een A3.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.