Audi A5 Sportback 1.8 TFSI (2012)

autoreview

Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk (2012)

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 1.8 TFSI 170pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst7.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ziet er duurder uit dan hij in werkelijkheid is

  • 7.500 km

Gisteren mijn nieuwe Audi A5 Sportback 1.8TFSI opgehaald.

Aflevering koste onnodig veel tijd.
Ik ben meer iemand die gewoon de sleutels wil hebben en gaat rijden.

Ik heb gekozen voor de kleur Lavagrijs, met name vanwege het effect wat de kleur heeft. De ene keer lijkt de auto paars, de andere keer bruin.
Verder heb ik als extra's aangekruist
-PDC (achterzijde): M'n vorige 2 auto's hadden dit ook en dusdanig ben ik hierdoor "verpest"
-Multifunctioneel sportstuur: Dit vind ik een must op iedere auto. Met name vanwege de veiligheid (beide handjes aan het stuur)
-3-zits achterbank: jaja, hiervoor moet bijbetaald worden.

Meer extra's zijn in mijn ogen niet nodig.
Veel zaken zijn al standaard, en opvallend is de standaard aanwezigheid van xenon verlichting. Naast een beter zicht is dit een accesoire die een auto als deze auto eigenlijk moet hebben.
Tevens heeft het A5 "instap" model aan weerzijden van de achterbumper een uitlaatpijp zitten. Wat ook weer bijdraagd aan de "looks"

Dan het rijden:
Hoewel ik er nog geen 100km mee gereden heb kan ik zeggen dat de auto strak op de weg ligt. De zit is diep en daardoor is de auto niet heel overzichtelijk, maar voldoende om een en ander in te kunnen schatten.
Het mf sportstuur ligt goed in de hand en de versnellingspook ligt goed in het verlengde van de armsteun. Dus lekker schakelen/sturen!

Qua vermogen is het ruim voldoende (170pk, 320nm). Maar dit is ook maar net wat je gewend bent. Mijn vorige auto was een 2.0 (147pk) zonder turbo. Dus voor mij een stap vooruit. Met name de trekkracht (newtonmeters).

Voorlopig alles op goed gewaardeerd.

Updates volgen snel (Zodra ik meer km's heb gemaakt)

Update 26-07-2012
Zojuist terug gekomen van vakantie in Zuid Frankrijk.
Ruim 2.600km gereden met caravan.

Het rijden:
De auto rijdt met gemak op de cruisecontrol in de 5 versnelling 90-100km/u. Alle hellingen in de route du soleil kan hij op cruisecontrol nemen in zijn 5e versnelling.

Op de camping heb ik ook een steile klim moeten nemen en wat me daarna opviel is dat de koppelingsplaten enorm gaan stinken.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Ook ben ik niet gecharmeerd van de electronische handrem. Dit maakt de hellingproef niet makkelijker.
Mijn inziens werkt een electronische handrem alleen bij een auto met automaat.

Ter plaatse uiteraard veel uitstapjes gemaakt naar oa. St. Tropez en Port Grimaud.
Op de parkeerplaats bij de stranden stonden behoorlijk wat sportwagen (Ferrari, Maserati, Porsche etc). maar toch keken de mensen naar mijn A5 en dat gaf mijn ego toch wel een kick.

Verbruik:
Verbruik met caravan ligt rond de 1 op 9
1 op 10. Wat mij behoorlijk meeviel.
Toch blijf ik erbij dat mn vorige auto (Mazda 6 uit 2008) beter op de weg lag. Die ging als op rails door de bocht, bij de Audi is het gedrag wat minder vertrouwd. Misschien toch maar een paar bredere wielen+banden monteren.

Al met al ben ik nog steeds dik tevreden.

Update 04-08-2012:
Vandaag andere velgen onder m'n Audi gemonteerd (zie foto 4), de standaard velgen bewaar ik voor m'n winterbanden.

Update Maart 2017: Ik zie de vraag verschijnen of ik iets over de betrouwbaarheid kan vertellen.
Ik heb een een jaar geleden afscheid van de auto genomen. Hij zat toen rond de 110k km en volgens leasecontract was hij dus klaar en ben ik overgestapt op een A6 2.0TDI Business edition automaat.

Vwb de totale cyclus dat ik de A5 had heb ik 1x problemen gehad. Er was een bougie stuk en de auto stuiterde toen ik wilde wegrijden. Gelukkig was de dealer dichtbij en de mobiliteitsploeg snel ter plaatse. De volgende dag de A5 weer opgehaald en ik kon weer rijden.

Daarnaast eigenlijk nooit problemen met de auto gehad.

Wel weet ik dat vanaf de facelift (dus vanaf modeljaar 2012) de problemen van olieverbruik etc opgelost zijn.
Dus mocht je ooit een A5 willen kopen 2e hands, neem er dan eentje van na de facelift. De 170pk motor die ik had is een fijne motor en past prima bij de auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.