Lexus IS 300h (2014) - Audi A5 Sportback (2015) - Occasiondubbeltest
Goed zakendoen

Verschillende werelden: een Duitse liftback met turbomotor en voorwielaandrijving en een achterwielaangedreven Japanse sedan met hybridekracht. Beide zakenauto’s pretenderen over een sportieve inborst te beschikken en staan nu als occasion met ongeveer hetzelfde prijskaartje in de showroom. Wordt het schnitzel of sushi?
Een fijne, complete en vooral representatieve auto voor minder dan de helft van de nieuwprijs. Dat klinkt goed en dat is het ook. Er is volop keuze in dit segment en je vindt er auto’s die nieuw voor veel mensen onbereikbaar zijn. In deze prijsklasse wordt vooral zakelijk gereden, ook dit tweetal heeft een leasecarrière achter de rug. Daar is niets mis mee, ook al denken sommigen dat er onvoorzichtig wordt omgesprongen met leaseauto’s, maar dat is niet het geval. Het rijgedrag wordt door middel van de verbruikscijfers en de onderhoudsgegevens nauwlettend in de gaten gehouden. Scoort een berijder slechter dan het gemiddelde, dan wordt hij of zij daar zeker op aangesproken. Het onderhoud is altijd volgens fabrieksvoorschrift uitgevoerd, dat hoeft overigens niet per se door de merkdealer te worden gedaan. Populaire merken in de iets duurdere klasse zijn Audi, BMW, Mercedes-Benz en Volvo, terwijl bijvoorbeeld Lexus en Jaguar daar maar moeilijk voet aan de grond krijgen. Lexus had een paar topjaren met de compacte CT 200h, dankzij de bijtellingsregeling toentertijd. Een aangenaam gevolg daarvan is dat er nu volop gebruikte CT’s te koop zijn, dan heb je dus een puike hybride voor een aantrekkelijke prijs. Wij kiezen een maatje groter en duurder, de afschrijving is grotendeels al betaald door de eerste eigenaar. Een hybride opponent is er niet, omdat geen van de concurrenten het nodig vond er een te bouwen.
ALLEEN NOG ALS HYBRIDE
De derde generatie van de Lexus IS kwam in 2013 op de markt en was vanaf dat moment alleen nog maar als hybride leverbaar, ook al was er even sprake van dat de 2,0-liter turbo naar Europa zou komen. Zijn voorganger was er juist niet als hybride, die werd geleverd met een zalige V6 en in de F zelfs met een V8. En als diesel (de enige Lexus ooit met zo’n motor), maar dat was niet zo’n succes. Met de eerste generatie IS heeft Lexus in Nederland ooit een poging gedaan om samen met Vialle een versie met lpg in de (zakelijke) markt te zetten, maar uiteindelijk vond de importeur dat toch te riskant. Ook was er een soort stationwagon op basis van de eerste IS, de SportCross. Maar waar de Europese concurrentie goede zaken doen met deze carrosserievariant, laat Lexus dat thema links liggen, toch wel een nadeeltje voor onze markt, waar bij- voorbeeld de Avant en de Touring populair zijn in dit segment. Maar een sedan heeft ook zo zijn pluspunten: stiller, stijvere koets, lichter en zuiniger. Dan moet je in dit geval de kleine kofferbak (450 liter) maar voor lief nemen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Zo zuinig is de Lexus IS 300h in de praktijk

Audi A4 - Mercedes-Benz C-klasse - Lexus IS

Vergelijkende Test: Mercedes-Benz C 180 vs. Lexus IS 300h

Mercedes C-klasse - Volvo S60 - Lexus IS - Audi A4

Lexus IS 300h Luxury Line (2013)

A-Team test Lexus IS 300h
Lezersreacties (5) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.