Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013) #2

autoreview

Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)
Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf52.000 km
KM-stand laatst60.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1,5 Jaar na aanschaf

  • 60.000 km

Heb nu deze Audi A5 (2013), sportback 1.8 TFSI S-line Pro-line reeds 1,5 jaar. Ben heel erg tevreden over deze mooie sportieve gezinsauto.

In oktober 2019 met 3 kids en mijn vriendin naar Litouwen gereden. Dat is ongeveer 1.500 km heen rijden via Duitsland en Polen en weer terug. De auto is erg fijn als reis -en of toerwagen. Ruimte voorin is goed, maar achterin met 3 kids wel wat krap. De A5 is immers gebaseerd op het onderstel van de A4. Niet de allerruimste cabine in haar klasse, maar het ging.

Deze auto is van alle gemakken voorzien. Climate control in 3 zones, navigatie met telefoonverbinding, lederen stoelen en achterbank, drie 12 Volt stekkers in de autocabine (in de kofferbak zelfs nog 1 extra voor bijvoorbeeld de koelbox).

In oktober 2019 met vlag en wimpel de APK doorgekomen. De Audi is weer voor 2 jaar gekeurd. Rond de 60.000 km een grote beurt gegeven. Koste wel wat, omdat er motor olie in de koelvloeistof is gekomen. Geen idee hoe dat kwam, maar dit opgelost tijdens de beurt. Koste wel € 1.500,- in totaal. Prijzig, maar het is een Audi dealer en die zijn wat duurder.

In januari 2020 is deze Audi A5 ge-chip-tuned (phase 1). De A5 gaat van 177 pk naar 245 pk en van 341 Nm naar 394 Nm. Een aanzienlijk verschil in trekkracht. De motor geeft nu veel eerder haar trekkracht en pk's vrij. De auto kan weer goed ademen. De A5 is een zware auto met haar 1.400 kg. Dus een beetje meer trekkracht en meer pk's zijn welkom. Voor dagelijks gebruik in Nederland is het goed te doen, maar wanneer het heuvelachtiger wordt of als je een aanhangwagen wilt trekken, lijken die 177 pk's ineens niet zoveel meer.

De auto wordt door ons niet dagelijks gebruikt, omdat we met de fiets naar ons werk gaan. Wanneer ik de A5 wel gebruik, is het een fijne, mooie en betrouwbare metgezel. De A5 is een gezinsauto, maar ook een sportieve coupé achtige bolide. Doordat dit een S-line uitvoering is, ligt ie wat lager op de weg en is hij ook wat harder afgeveerd. Een hobbelige weg voel je echt wel door je stoeltje heen, maar niet storend.

De 6 bak schakelt perfect!! Korte verzetten en trefzeker. De bak in zijn achteruit zetten vraagt wat gewenning, maar na een paar keer oefenen, gaat ook dat goed.

Heb na ongeveer 9 maanden mijn geïntegreerde navigatie systeem (Audi MMI) een update gegeven met kaarten uit 2019. Heb nu zowel west als oost Europa. Voor Oost Europa dien je de navigatie DVD te wisselen, voorheen is dat op 1 DVD.

De auto stuurt goed. Herken niet in wat veel mensen zeggen over de elektromechanische stuurinrichting. Het zou niet zo direct sturen en een beetje zompig aanvoelen, niet zo strak als in de BMW 3 serie. Het effect dat je zwalkt in de bocht en het kan voorkomen dat de auto ineens veel meer overstuur heeft in een bocht. Ik kom de bochten met mijn A5 prima door en heb geen last van de elektromechanische stuurinrichting.

Op de Duitse Autobahn de auto goed op zijn staart getrapt. Haalde met gemak de 250 km/u op de teller. De auto voelde stabiel aan en zwalkt niet over de weg. Je voelt echt dat het sportonderstel haar werk doet.

Kan nog niet echt een minpunt bedenken voor mijn A5. Ik mis eigenlijk niks essentieels in deze auto. Misschien stoelverwarming voor als we weer een strenge winter krijgen, maar eerlijk gezegd, komt dat niet zo vaak meer voor in Nederland. Misschien dat ik er ooit nog een (afneembare)trekhaak op laat zetten voor bijvoorbeeld een fietsendrager, maar verder ben ik dik tevreden over deze mooie sportieve toerauto!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens