Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)

autoreview

Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)
Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)Audi A5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S (2013)

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 1.8 TFSI 170pk Pro Line S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf49.000 km
KM-stand laatst49.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie bolide

  • 49.000 km

A5 ALGEMEEN
Een Audi spreekt veel mensen aan. Het design, degelijkheid, rijeigenschappen. Ik heb altijd al een Audi gewild en nu ik mij er één kan veroorloven was de keuze snel gevallen op een A5 Sportback, S-line van oktober 2013. Een ruime middenklasser met alle luxe aan boord. Nou ja, alle luxe, ik mis alleen elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming, start-stop-knop, elektrisch inklapbare buitenspiegels, dode hoek waarschuwing, MMI RMC (meest uitgebreide MMI systeem) en parkeercamera achter. Desondanks zijn er nog voldoende speeltjes over in deze mooie auto. Zo heeft deze A5; climate control met 3 zones, parkeersensoren achter, middenarmsteun met AUX connectie, Xenon verlichting + LED dagrijverlichting, koplampsproeier, S-line Proline trim, cruisecontrol, etc..

WEGLIGGING
Doordat deze A5 een S-line uitvoering is, heeft hij ook een sportievere onderstel. Net wat strakker afgeveerd en ligt lager op de weg. Dat laatste kan nogal eens voor wat problemen zorgen als je over een iets te hoge drempel rijdt. Oppassen dus als je met 4 personen en of met bagage over een drempel ga. Ik heb al een paar keer mijn bodemplaat geschaafd. Geen fijn geluid kan ik je vertellen. Verder heeft deze Audi een draaicirkel van maar liefst 11,5 m.. Dus even straatje keren is een hele belevenis in deze auto. De wegligging is heel goed te noemen. Zowel rijden in de stad als op de snelweg is het een fijne auto om in te sturen. Soms voel je heus wel een putje of hobbeltje doorkomen in de cabine, maar het is nooit oncomfortabel.

MOTOR & AANDRIJVING
Ik rij sinds januari 2019 in deze auto en heb tot nu toe maar weinig minpunten gevonden. Hij is snel, zuinig, ruim en heeft een heerlijke motor. De motor is erg soepel en vergevingsgezind. Je kan op hele lage toeren rijden en optrekken zonder dat ie afslaat of stottert. Dit komt door de hoge koppel van 320 NM. Dit soort waarden zouden begin deze eeuw niet misstaan in een diesel. Wel moet je boven de 2.500 tpm komen wil de auto echt vooruit schieten. De turbo komt dus erg laat op gang. Eenmaal op gang gekomen, dan gaat ie ook met zijn 170 pk's als de brandweer. In 8,2 seconden naar de 100 km/u is daarom ook niet slecht voor een auto van 1.465 kg..

Audi heeft met voornamelijk de 1.8 en 2.0 TFSI motoren van 2008 - 2012 problemen gekend met de olieschraapveren. Hierdoor werd het olieverbruik veel hoger dan gebruikelijk. Dit euvel is vanaf bouwjaar 2013 definitief verholpen. Let dus op als je een A5 wilt kopen van bouwjaren 2008 - 2012. Het kan zijn dat bij de eerste generatie motoren van de A5 (maar ook die van Audi A4, A6 en Q5 modellen) de olieschraapveren zijn vervangen door de Audi dealer. Vaak gebeurde dit onder coulance of met flinke korting. Vraag er daarom specifiek naar als je besluit er één uit die bouwjaren aan te schaffen.

De A5 heeft een 6 bak gekoppeld aan een 1.8 TFSI motor. De versnellingspook is erg fijn gepositioneerd op de middentunnel en waarmee je lekker sportief kan opschakelen, maar je kunt ook middels de schakelindicator schakelen om wat 'groener' te rijden. Het schakelen gaat erg precies en solide. Je legt de versnellingen er makkelijk in. Alleen het in de achteruit zetten kan soms verwarrend zijn als je de pook niet goed indrukt. Dan kan het geburen dat je de versnelling in zijn 1 zet i.p.v. in zijn achteruit.

STUUR
Het stuur ligt goed in de hand. In mijn A5 S-line is het zelfs een wat sportievere stuur met extra uitstulpingen voor extra grip en S-line logo. Het stuur is niet te dun of te dik, precies goed. Ook kun je het stuur zowel in hoogte als in diepte verstellen. Zelf zit ik graag lekker laag in de sportstoel en wil het stuur dan lekker dicht tegen mij aan kunnen trekken. Dat kan dus ook in deze A5.

Deze 2e generatie A5 (B8 model) heeft een geüpdatete snelheidsafhankelijke elektronische stuurinrichting. Dit betekent dat je meer tegendruk voelt wanneer je sneller door de bocht stuurt. De 1e generatie A5's kennen regelmatig problemen met dit systeem. Het stuurt of te licht of juist te zwaar, wat soms een zwalkend weggedrag tot gevolg heeft. Dit euvel is in deze 2e generatie (B8 model) A5 verholpen. Zelf heb ik niet eerder een auto gereden met een snelheidsafhankelijke elektronische stuurinrichting. Voor mijn gevoel rijd de Audi A5 heerlijk en stuurt het ook prima. Ik neem de bochten alsof het niks is en ervaar niet een zwalkend weggedrag. Dus blijkbaar heeft Audi met deze 2e generatie het stuureuvel ook verholpen.

VERBRUIK
Volgens de fabrieksopgave kan de A5 op 1 l benzine 12,2 km. halen. Dat klopt wel redelijk. In de gigantische benzinetank van 65 l, kan ik inderdaad zo'n kleine 800 km. ver rijden. Dit is dan wel gebaseerd op rijden in de stad en op de snelweg. Hoewel het tegenwoordig pijn doet om je tank vol te gooien met Euro 95, geeft het toch voldoening dat ik zo'n groot actieradius heb met deze bolide. Best knap van Audi, want echt licht is deze middenklasser niet.

ZICHT
Het zicht door de voorruit en de zijruiten is wel okay. De buitenspiegels zijn lekker groot, waardoor je veel zicht hebt. Bij parallel parkeren stel ik echter de buitenspiegels naar benee bij, omdat ik door de hoge profiel van de auto weinig tot geen zicht heb op de stoeprand en op mijn 18 inch. wielen. Dus schaafschade is zo gebeurd. Het zicht achter is wel wat matig. Dit komt doordat de achterruit wat klein is en dat de hoofdsteunen prominent boven de achterbank uittorent.

KOFFERBAK
De kofferbak is erg ruim. Met mijn gezin (2 volwassenen en 2 kinderen) zijn we een weekje weggeweest naar een bekend bungalowpark in Zeeland. De kofferbak zat vol, maar alles paste erin. Niks te klagen over de inhoud van ruim 480 l (met de bank neergeklapt zelfs 980 l). Handig zijn de bagagenetten en de sjorbanden + ogen in de kofferbak. Je kunt groot spul goed vastzetten en zelfs voor boodschappentassen zijn er standaard elastische banden gemonteerd. Onder de kofferbakvloer heb je de reserveband. Het is een thuiskomer, maar het had ook een plakset kunnen zijn met compressor. Dus ik ben erg blij met een volwaardige reservewiel.

ACHTERBANK
Het comfort op de achterbank is goed te noemen. Zowieso voor kinderen, maar zelfs voor volwassenen tot 1.85 m. Als je langer bent, kan je hoofd het dak raken. Oppassen met hobbels!! De middenarmsteun is lekker breed en comfortabel. De daarachter verstopte EHBO setje is mooi weggewerkt. Alleen mis ik achterin uitklapbare bekerhouders uit de middenarmsteun. Ik denk dat dit als optie aangevinkt moet worden op de bestellijst. Wel is er in de achterdeur een uitsparing gemaakt voor flessen drinken. Heb je toch nog ruimte voor drinken en voor wat ander prullaria. Verder is de achterbank in 2 delen (1/3 en 2/3) neer te klappen. Zo heb je ineens bijna 1 kuub aan ruimte achterin.

ZITPLAATSEN VOORIN
Voor in de A5 is het erg goed uit te houden. De S-line uitvoering komt met heerlijke sportstoelen, dat je lekker vasthoudt in de bochten. Je kunt de zitting lekker laag zetten. De elektrische 4-voudige lendensteun kan je perfect instellen voor je rug. Voelt goed en solide aan. De wangen van de stoelen zijn voor beide voorstoelen goed geproportioneerd waardoor je in scherpe / snelle bochten er niet afglijd. Verder zijn deze stoelen in 6 richtingen te verstellen. Voor -en achter en van hoog tot laag. Je kunt zelfs de zitting kantelen naar beneden of naar boven. Last, but not least, voor de langere mensen kun je ook de zogenaamde 'leg extension' (dijbeensteun) uitschuiven. Kortom voor elke bestuurder is er een ideale zitpositie in te stellen.

DASHBOARD
Het dashboard is gemaakt van hele mooie materialen. Mooi plastic, aluminium accenten en zacht rubber. De tellers zijn mooi verzonken achter het stuur. Doordat je de verlichting van de tellers en knoppen kunt verstellen is er voor elk moment van de dag goed zicht op de knoppen / tellers. De tellers zijn voorzien van een mooie chromen rand en zijn erg goed afleesbaar. Erg belangrijk als je je aan de snelheid wilt houden. Verder is er ook een digitale snelheidsmeter / multifunctioneel scherm tussen de snelheidsmeter en toerenteller in.

De knoppen voelen degelijk aan en wanneer je iets indrukt of ronddraait voel -en hoor je een solide klik. Kwalitatief zit de Audi A5 heel goed in elkaar. De knoppen zijn logisch verdeeld over het middenconsole en midden op het dashboard. Ik vind bijna blindelings alle knoppen en het draaiwiel van de MMI systeem op de middenconsole. De knoppen in het midden van de dashboard vraagt wel wat meer kijkwerk. Ondanks een redelijk drukke knoppencluster is alles toch goed te vinden.

Het dashboardkastje is ruim en biedt genoeg ruimte voor bijvoorbeeld de instructieboekjes, cd's, pennen, zonnebril, etc.. Boven de binnenspiegel vindt je de cluster van de binnenverlichting. Leeslampjes links en rechts, centrale binnenverlichting, maar ook een zonnebrilhouder. Erg mooi weggewerkt in het plafond. De zonnekleppen aan zowel de bestuurderszijde als passagierszijde zijn van een goed formaat wat goed de laagstaande zon kan tegenhouden.

MMI SYSTEEM
De Audi MMI is een begrip geworden in de autowereld. Het hoort bij Audi en werkt over het algemeen ook zeer goed. Het MMI 3G systeem is weliswaar niet de meest uitgebreide versie zoals de MMI 3G High / RMC, maar desalniettemin voldoet het ruim aan mijn eisen. Je krijgt dan met dit systeem een DVD / CD speler. LET OP: Je kunt of navigeren met de bijgeleverde navigatie DVD van Audi of je kunt muziek cd's afspelen. Beide tegelijk kan dus niet. Er is echter wel een oplossing voor dit probleem. Er zit op de stereo namelijk ook 2 SD kaartsleuven. Zo kun je al je muziek op een SD kaart zetten en in de DVD / CD speler de navigatie laten draaien.

Muziek klinkt erg goed in mijn standaard MMI systeem. Je kunt de balans van het geluid instellen zoals je wilt. Net als de klank. Alle instellingen zijn makkelijk te vinden. Verder kun je op de handmatige stand een aantal jukebox opties gebruiken zoals repeat, mix, voor -en achteruitspoelen, etc.. Er bestaan luxere en uitgebreidere Audi MMI systemen van bijvoorbeeld Bose, maar ik ben erg tevree met mijn huidige stereo. De boxen klinken erg goed, zonder kraakjes wanneer je het harder zet en de ingebouwde subwoofer doet goed zijn werk in de cabine. Er zijn in mijn A5 zowel voor als achterin meerdere boxen verwerkt in de deur en dashboard. Het is weliswaar geen Audi Symfony systeem, maar dat mis ik echt niet in mijn huidige A5.

Ook kun je je smartphone koppelen aan je MMI systeem. Dit doe je doormiddel van Bluetooth. Pairen gaat heel makkelijk en hoeft ook maar 1 keer te gebeuren. In het vervolg herkent de auto jouw telefoon en koppelt je telefoon automatisch aan de MMI systeem. Zo kun je telefoongesprekken via de MMI systeem laten lopen en zie je op het scherm ook met wie je ana het bellen bent. Helaas kan ik met mijn huidige MMI systeem geen muziek streamen via Bluetooth. Dit kan wel met een AUX kabel. De aansluiting daarvan zit in de middenarmsteun.

MMI SCHERM
Uiteraard kun je op het MMI scherm meer dan alleen muziek draaien of navigeren. Het is ook een menuscherm waarop je bijvoorbeeld je oliepeil kan checken of je ruitenwisser op service stand kan zetten. Ook verkeersinformatie via TMC is aanwezig op deze MMI. Het vraagt wat gewenning om het menu te doorgronden, maar als je er wat tijd voor neemt kom je er wel uit. Het scherm is groot genoeg, zelfs voor hedendaagse maatstaven (auto is toch inmiddels bijna 6 jaar oud) en de beeldkwaliteit is goed.

NAVIGATIE
Navigeren gaat uiteraard op dezelfde scherm. Je merkt meteen dat mijn MMI systeem niet meer de jongste is. Het beeld van de navigatie is niet middels Google Maps / Earth. Ook de visuele aanwijzingen is niet helemaal duidelijk. Dat doen andere navigatiemerken beter. In mijn MMi zit er navigatie voor heel West Europa in. Dat is voor mij voldoende. Verder dan Duitsland of Frankrijk kom ik niet met de auto. De gesproken instructies kunnen ook in het Nederlands ingesteld worden. De mevrouw dat mij de aanwijzingen voorleest heeft echter een licht Duits accent. Zo weet ik weer dat ik een Duitse auto rijdt. Er zijn updates te verkrijgen bij de Audi dealer. Dan ben je voor enkele tientjes weer helemaal up to date.

KNOPPEN EN DRAAIWIELTJES
De knoppen en draaiwieltjes van de stuurbediening zijn goed te bedienen met je duimen, maar vraagt wat gewenning. Je kunt niet gemakkelijk een nummer selecteren, omdat de draaiwieltjes niet zo intuïtief werken als knoppen aan het stuur. Verder is er ook spraakbediening. Dit werkt niet zo soepel als bij de Audi's van tegenwoordig. Het is wat traag en je dient heel duidelijk en langzaam je commando's te geven. Verder moet je ook precies weten welke commando's je moet geven. wanneer je afwijkt van de door Audi ingestelde stemcommando, doet ie het niet en vraagt of je opnieuw de commando wil inspreken. Je kunt zowel commando's geven voor je telefoon en voor je navigatie. Als je je telefoon gekoppeld hebt aan de MMI middels Bluetooth kun je opdracht geven om iemand te bellen of juist te zoeken in je adresboek. Voor de navigatie kun je de plaats van bestemming, straat en nummer inspreken. Het werkt zoals eerder gezegd niet feilloos, maar is wel een handige gimmick in de auto als je aan het rijden bent en je je handen aan het stuur moet houden.

Als je het niet meer weet, kun je altijd de 'help functie' activeren. Dan zie je op het scherm de mogelijke commando's die je kunt gebruiken. Maar goed, in de praktijk zul je sneller met de hand snel een functie selecteren, dan dat je de stembediening gaat gebruiken.

MINPUNTEN
Er zijn naast de vele pluspunten ook een aantal minpunten te noemen;
- zicht naar achter
- weinig fut in de lage toeren
- grote draaicirkel
- door lage ligging is de bodemplaat kwetsbaar voor beschadigingen door drempels

CONCLUSIE
Deze Audi A5 (B8 model) uit oktober 2013 is een hele fijne middenklasser die van de meeste gemakken is voorzien in de S-line Proline trim. Je koopt tweedehands veel auto voor relatief weinig geld. Hiermee koop je dus wel een echte Audi met dito rij-eigenschappen en luxe aan boord. In de cabine is het op de lederen S-line stoelen goed toeven. Ritjes naar Frankrijk of Duitsland is dan ook een feestje. Dit is mijn eerste Audi en als het aan mij ligt zeker niet de laatste. Een Audi A7 als volgende auto misschien?

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens