Audi A4 Avant 3.2 FSI quattro (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 3.2 FSI quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 123.000 km |
KM-stand laatst | 146.000 km |
Deze zag ik niet aankomen: mijn eerste Audi
- 124.000 km
De afgelopen maanden was ik aan het rondkijken voor een opvolger voor mijn BMW Z4. Niet omdat deze niet beviel, maar omdat ik vanwege een permanente blessure moeite kreeg met het in- en uitstappen in de lage BMW. Met erg gemengde gevoelens dus...
Op mijn shortlist stonden eigenlijk alleen maar BMW's. Zowel de 1-serie als de 3-serie waren opties. Het moest persé een automaat zijn gekoppeld aan een potente motorisering. Het budget was niet onbeperkt, het betreft een 'tweede' auto dus het moest leuk blijven. De BMW's die ik heb bekeken waren allemaal of te duur, of import of 'het gevoel' klopte niet. Na een dagje auto's kijken kwam ik toevallig bij een autobedrijf in Drachten waarvan ik wist dat er wel af en toe wat leuks stond. Op de bonnefooi ging ik er even langs. Mijn oog viel op een Ice Silver A4 Avant die pas was ingeruild. Hij viel mij op door zijn onopvallendheid. Geen type-aanduiding, niks erop. Nog ongepoetst want hij was net binnen. Toch eens even verder bekijken... Bleek een hele dikke wagen te zijn, 3.2 liter automaat, zwart leer, quattro, 18" wielen, afneembare trekhaak, origineel NL, weinig km's... mmmm... Eventjes gestart...oei... Dat is niet mis. Met de verkoper 'vrijblijvend' over inruilbedragen gehad en dat maakte het ineens best interessant. Maar ik ben naar huis gegaan, want ik was immers niet op zoek naar een Audi. Enkele dagen later stond de Audi prachtig gepoetst op de website en kreeg ik toch de kriebels om hem nog eens goed te bekijken en misschien zelfs te proefrijden. Zo gezegd zo gedaan, een proefrit was geen enkel probleem en bij terugkomst heb ik direct de knoop doorgehakt: dit moest hem worden! Enkele dagen later kon ik hem ophalen!
Eerste indruk (na een paar duizend km's)
De Audi is niet te vergelijken met de Z4 want het is een totaal ander type auto, maar ik word er echt heel erg blij van. Wat heeft deze auto een heerlijk vermogen. En een waanzinnig geluid komt er uit de dubbele uitlaten. Het is een wagen met twee gezichten: je kunt er heerlijk rustig mee cruisen, maar als je het gas intrapt kun je ook serieus hard van je plek komen! Qua looks valt hij niet zo op. Het is een beetje een 'sleeper'. Een kenner zal zien dat het net wat anders is dan standaard.
Het rijgedrag van de Audi is subliem. De quattro-aandrijving geeft continu het gevoel van volledige controle en tractie. Zo merk je ook totaal geen aandrijfreacties in het stuur. Het stuurgedrag is prima. Ik vind wel dat de (snelheidsafhankelijke) stuurbekrachtiging soms iets teveel zijn best doet, maar dat doet geen afbreuk aan de rijbeleving.
De wagen is af fabriek iets verlaagd en staat op 18inch wielen. Dit is voor mij qua rijcomfort precies goed en past ook erg goed bij het karakter van deze auto. Vlak na aankoop heb ik de bestaande velgen voorzien van een set nieuwe winterbanden. Voor de zomer ga ik op zoek naar een set 18inch zomervelgen.
Ik ben tot nu toe erg tevreden. Optisch was er nog wat te doen. Zo miste er een Audi-logo op het motorblok (inmiddels een nieuwe gemonteerd) en waren de achterlichten voor de helft in led uitgevoerd. Dat zag er best vreemd uit: het deel in de carrosserie was led, het deel in het kofferdeksel was origineel. Kennelijk heeft de vorige eigenaar halverwege de moed opgegeven... Ik kon bij een demontagebedrijf in de buurt originele lichtunits op de kop tikken en deze zijn inmiddels ook gemonteerd. Alles is nu gelukkig weer OEM.
Mocht je een vergelijkbare wagen overwegen: schrik niet van het verbruik. Reken op 1 op 8. Hier schrok ik niet van: dit staat ook in de specificaties en ik kwam het ook tegen op internet bij andere reviews. Het is het mij waard, ik krijg er veel lol voor terug. Daarbij komt dat ik deze wagen vooral als tweede auto gebruik en er niet heel veel kilometers mee rij. Dan is het nog te doen. Bij normaal rijden op de snelweg moet je rekenen op plm 1 op 10.
Problemen?
De eerste dag begon het oranje enginecheck-lampje branden. Dat was even schrikken.... Maar gekocht met garantie en de garage heeft het vlot kunnen oplossen. Het was iets simpels: een sensor ergens in het inlaattraject.
Afscheid
- 146.000 km
Met pijn in mijn hart afscheid genomen van deze wagen. Het is met afstand de meest prettige auto die ik tot nu toe heb gehad. Helaas kreeg deze wagen ook issues met de distributieketting/-spanners. Reparatie werd heel erg kostbaar. Mijn garage zag er ondanks dat nog wel brood in en heeft de auto van mij overgenomen. Over een tijdje zal deze Audi met een frisse ketting weer over het asfalt vliegen... Ik hoop dat de nieuwe eigenaar minstens evenveel pret van deze wagen zal hebben als ik heb gehad.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.