Audi A4 Avant 2.0 Pro Line (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 238.000 km |
audi a4 2005
- 238.000 km
Drie en een half jaar geleden deze auto aangeschaft. 2e hands van de 2e eigenaar opgehaald in Vlissingen. KM stand destijds 130.000 km. Meteen na aanschaf heb ik er een lpg tank in laten leggen. De teller staat inmiddels op 210.000 KM. Wat een heerlijke auto. Eigenlijk bevalt bijna alles me aan deze auto prima en ik heb er geen moment spijt van. Allereerst vind ik het één van de mooiste auto's die er rond rijden op het moment. Zelfs de wat nieuwere audi modellen vind ik vaak minder. Verder rijdt de auto als een zonnetje. De auto is heerlijk stil en ligt als een blok op de weg.
Formaat vind ik prettig. Geen grote sleurhut maar voldoende ruimte om met het gezin (twee kinderen en grote hond) rustig naar zuid Frankrijk te cruisen. Deze 2 liter is geen race model. Blok heeft maar iets van 135 PK en dat is voldoende om lekker door te karren maar verder niks bijzonders. Na al die jaren is er nagenoeg niks mis aan de auto. Er kraakt niks, er piept niks, het interieur is nog netjes, exterieur is ook nog in nieuwstaat.
Rijden op gas gaat super. Er zit een 53 liter tank op de plaats van het reservewiel waar ik standaard 450 kilometer mee kan rijden. Ik rij zo'n beetje 50/50 snelweg en binnenstad, verbruik dus ongeveer 1 op 8,5. Redelijk dorstig denk ik. Maar goed, met 55 cent per liter maakt me dat niet uit. Minpuntjes zijn er natuurlijk ook. Dat zijn voornamelijk de kosten. Onderhoud is aan de prijs. Ik kan het moeilijk vergelijken met vorige auto's omdat ik altijd nieuwe leaseauto's heb gereden maar ik schat dat ik zo'n 1000 euro per jaar kwijt ben. Dat is inclusief standaard beurten en bijzonderheden. In drie en een half jaar heeft hij me 1x in de steek gelaten: startmotor deed het niet meer. Verder voor ophanging (oid) vervangen (schijnt audi kwaaltje te zijn), koppakking, stuurhuis en nog wat kleinere reparaties.
electronisch nog nagenoeg niks gehad. Alleen ledje van airbag brandde, even kabeltje onder bijrijders stoel solderen en klaar is kees. Blijkt ook standaard kwaaltje te zijn. Ik twijfel wel eens om weer een wat nieuwer model te kopen. Dit is nog een 5-bak en een 6e versnelling zou wel lekker zijn. Verder is wat extra pk's natuurlijk altijd leuk. Aan de andere kant heb ik hier nu de gastank in liggen en is de auto nog in super staat. Heb dus zeker geen haast en kar voorlopig denk ik nog lekker in deze rond.
UPDATE 17-02-2018. 220.000 KM
Inmiddels weer ruim een half jaar en 10.000 KM verder. De auto doet het nog steeds fantastisch. Naast regulier onderhoud (APK en kleine beurt) nauwelijks problemen gehad. Een defecte koplamp (2e in 4 jaar) en oliebakje van stuurinrichting (oid) was leeg geraakt, dus moest even bij gevuld. Verder geen enkel dashboardlampje of wat dan ook.
UPDATE 05-08-2018. 230.000 KM
Net terug van vakantie in Spanje en de auto heeft daar de 230.000 gepasseerd. Geen onderhoud gehad sinds de vorige update. Wel branden er nu (eindelijk) twee dashboard lampjes. ESP en ABS. Beiden oranje en ik vermoed dat het gewoon de sensors zullen zijn dus laat het wachten tot de volgende beurt. Geen problemen gehad, auto rijdt nog altijd als een zonnetje.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A4
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Audi A4

Audi wordt groener met vetplantjes

Audi wil uitstel Euro 7, Skoda dreigt met fabriekssluiting

Audi A4 wordt A5, A6 wordt A7

Hoe de Audi 100 C3 nog lang voortleefde in China
