Audi A4 Avant 2.5 TDI 180pk quattro (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.5 TDI 180pk quattro |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 208.000 km |
ERVARINGEN
Na een drietal jaar in de 1.9tdi 100pk ontstond het gevoel dat het wel iets meer mocht zijn. Na een rit met de nieuwe Q7 was ik ook gewonnen voor de voordelen van een automaat. De zoektocht leverde al vrij snel deze A4 2.5tdi quattro tiptronic op. Gezien het belastingssysteem in België was de wagen niet zo interessant op de Belgische tweedehandsmarkt, maar daardoor wel gunstig geprijsd.
De wagen is ruim voorzien van opties: leder, zetelverwarming, parkeersysteem, alarm, 18’ velgen (van mijn vorige wagen, laten overplaatsen), cruisecontrol.
De tiptronic is toch een grote toevoeging aan het comfort, zeker in trager verkeer. Hoewel een deel van de prestaties verloren gaan aan de quattro en de automaat is het toch nog steeds de betere optie, bij deze modelreeks (de benzineversies daar gelaten). In D stand schakelt de automaat rustig, maar de leeftijd is merkbaar in vergelijking met moderne versnellingsbakken. Bij gewoon rijden komt dat echter nauwelijks op de voorgrond.
De S stand is een pak sportiever, de wagen schakelt sneller terug (de motor gaat dan niet onder de 2000 toeren) daarenboven remt hij veel beter op de motor. De manuele modus wordt hoofdzakelijk gebruikt om terug te schakelen. Ook hier is een vertraging merkbaar (maar dat is ook bij moderne versnellingsbakken zo, enkele uitgezonderd).
Quattro is zeker een must. De grip in ongelofelijk, zowel in droge als in natte omstandigheden. De snelheid die de wagen aankan in bochten ligt een stuk hoger dan mijn vorige wagen. Het toegenomen gewicht op de neus van de V6 is een nadeel, maar het weegt niet op tegen de voordelen (geluid, prestaties). Tractiecontrole en dergelijke zijn technisch werkloos.
De wagen is een bijzonder comfortabele snelwegvreter en dat is ook waarvoor hij moet dienen. Het geluid dat de banden produceren is te hoog naar mijn mening, maar bij andere merken (in deze klasse) niet veel beter en dus mee te leven.
Bijzonder gesmaakt is ook de binnenruimte zonder daarom met een halve vrachtwagen rond te moeten rijden.
Prestaties:
Ik was met mijn vorige wagen niet bepaald verwend qua prestaties. Deze V6 bracht dus ontegensprekelijk verbetering. Deze verbetering is echter relatief. De 3 liter TDI van na de facelift is immers een pak krachtiger, maar ik moet kunnen blijven dromen hé.
Qua verbruik varieert dat bij mij tussen de 7.1l/100km en de 8.7l. Ik moet wel toegeven dat ik een relatief rustige chauffeur ben (constante snelheid aanhouden) en dat de meeste kilometers autosnelweg zijn. In de stad kan het verbruik hoog oplopen (vertrekken in de spits kan leiden tot een verbruik van 17-18 l in het drukste stadsverkeer).
Conclusie:
Deze wagen is een groot compromis. De prestaties zijn niet super, maar aanvaardbaar. Het uiterlijk is knap maar niet onweerstaanbaar. De wagen is ruim genoeg en praktisch zonder daarbij nieuwe normen te zetten.
Belangrijke toegevoegde waarde is ook de service bij Audi en de betrouwbaarheid van de wagen. Tot op heden zijn er nauwelijks problemen geweest.
Een bijzonder goeie wagen dus.
PROBLEMEN
Eén sensor in het inlaat kanaal was aan vervanging toe. Foutmeldingen wezen op een fout in de elektronica, het duurde even voor de garagist waar de wagen werd aangekocht iets kon doen maar het werd uiteindelijk in mijn Audi garage vlot opgelost, het resulteerde bovendien in het afnemen van het verbruik (ongeveer -1l).
De sensor van de Airbag was kapot bij aankoop en ook dat heeft even geduurd om opgelost te geraken (binnen garantie).
Na 190 000km ontstond het gevoel dat enkele van de 180 paarden gevlucht waren. Een check maakte inderdaad duidelijk dat er een twintigtal ontsnapt waren, dit werd rechtgezet: opnieuw 180frisse volbloeden draven onder de motorkap...
update januari 2009
- 208.000 km
De wagen is nog steeds schitterend. Toch heeft hij plaats moeten ruimen in de garage. Een veranderende werksituatie met 1250km per week maakten een zuiniger alternatief noodzakelijker na al die probleemloze km. De keuze is gevallen op een 530d, manueel uit 2003. Daarover meer in een andere review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.