Audi A4 Avant 3.0 5V quattro (2002)

Audi A4 Avant
Audi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 - interieur

UitvoeringA4 Avant 3.0 5V quattro
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2013

Meteen verliefd

Tot mijn verbazing staan er op deze site nog geen reviews van de A4 3.0 quattro. Vreemd, want zo zeldzaam is het model nu ook weer niet. Er moeten in Nederland toch minimaal ettelijke honderden rondrijden van het snelste model uit de A4-serie. Laat ik daarom deze leemte invullen.
Op dit moment staat de auto nog bij Van Altena in Hilversum, waar ik mijn oude A4 1.6 uit 1998 (het ga je goed) heb ingeruild voor dit beest. Want een beest is het. Als je jaren heb rondgereden in een eenpuntzesje en je trapt voor het eerst zachtjes het gaspedaal van deze drieliter in, dan is dat even wennen. Je hebt opeens zo'n enorm vermogen tot je beschikking, daar moet je even mee om leren gaan. 'Went gauw zat', zei de eigenaar tegen me. Dat zullen we zien. Bij een proefrit op de lange N201 van Vreeland naar Hilversum was het voortdurend oppassen of de naald niet voorbij de maximaal toegestane 80 km/u schiet. Een beetje gas en whoaarrrrr.... de fluisterzacht draaiende zescilinder verandert in een brullende leeuw en voor je het weet zit je op de achterbumper van je voorganger. Hopelijk wordt deze auto geen boetemagneet. Bij een fors hoger benzineverbruik heb ik me al neergelegd, want dit alles is natuurlijk niet gratis. Hoeveel hoger, dat is een van de dingen waar ik erg benieuwd ben.
Bij de proefrit was ik meteen verkocht. Het vermogen, de stilte, de massief aanvoelende solididiteit van onderstel en carrosserie en de koersvastheid. Deze auto ligt als een tank op de weg. Hij krijgt eerst nog een afleveringsbeurt en een nieuwe APK, en dan is hij van mij.

Anderhalf jaar verder: alles nog steeds goed

Na anderhalf jaar bevalt hij nog steeds goed. De APK liet geen mankementen zien. Geen nieuws, goed nieuws. Nou ja, een rempiepje, een licht geritsel uit een ventilatierooster. Mag geen naam hebben. Behalve misschien dat het verbruik vrij fors is (stad 1:6, bij 120 km/u 1:10, schat ik), iets waar ik in het begin makkelijk overheen stapte, maar dat me nu soms doet overwegen om iets bescheideners te kopen. Maar dan zie je jezelf in een middenklassertje rijden met 3500 toeren/minuut bij 100 kilometer per uur en neem je dat verbruik toch maar voor lief.
Blijft een fantastische auto.

PRIVATE LEASE Audi A4