Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo 190pk quattro Pro Line (2004)

autoreview

Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo 190pk quattro Pro Line (2004)
Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo 190pk quattro Pro Line (2004)Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo 190pk quattro Pro Line (2004)Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo 190pk quattro Pro Line (2004)Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo 190pk quattro Pro Line (2004)Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo 190pk quattro Pro Line (2004)Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo 190pk quattro Pro Line (2004)Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo 190pk quattro Pro Line (2004)Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo 190pk quattro Pro Line (2004)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.8 5V Turbo 190pk quattro Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf228.870 km
KM-stand laatst290.000 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Combinatie van kleur en uitvoering

  • 229.100 km

Ik haat afschrijving. Ik vind het simpelweg kapitaalvernietiging. En het is een onoverkomelijk iets. Want aanbod+reputatie=restwaarde. Heb je een betrouwbare auto, met een tijdloze uitstraling, maar wel grijze muis met een relatief kalige uitvoering; Zeg maar dag tegen je restwaarde. Er staan namelijk nog dozijnen autos in dezelfde uitvoering te koop.
Heb je echter een luxe uitvoering en een zeldzame kleur, dan wil die restwaarde nog wel eens redelijk stabiel tot zelfs steigende zijn.
Een unieke kleur en dito uitvoering zorgen voor die oh-zo belangrijke X-factor. Dan maakt een iets wat hogere kilometerstand ook niet zo veel meer uit.

Met dat in het achterhoofd, vond ik dit 'Misano Metallic' rode pareltje op AutoScout24. Een auto die mij puur opviel door de kleur. In grijs/zwart/zilver/blauw etc, had ik deze auto straal voorbij gescrolld.
Hoewel ik oorspronkelijk de planning had gemaakt om bij een 2004 Jaguar XJ Super V8 te gaan kijken, alvorens te gaan "Aapjes kijken" bij de firma Jetcars in Rotterdam voor een 2007 Clio RS 197 (Ik heb een erg uiteenlopende smaak ja), ben ik toch maar gezwicht voor deze rode "daddy wagon" die particulier werd aangeboden voor de helft van de Jaguar.

Tijdens de eerste aanblik bleek al snel dat deze auto door de voorgaande twee eigenaren zeer goed is bijgehouden en vertroeteld: Dubbel S-line, Geperforeerde schijven, rode remklauwen, krachtkuur van JD-Engineering, 18 inch (B5) RS4 wielen op knappe Dunlop banden, beurtjes netjes op tijd en ingevuld, sluitend boekwerk met diverse rekeningen en werkelijk smetteloze staat van binnen en buiten. Kortom: Definitely a keeper.


Mijn bevindingen tot nu toe:

- Comfort:
Lekker fully loaded. Ik noem even: S-line interieur (Half-lederen sportstoelen, zwarte hemel, sport stuur, alu inleg), climate control, (Audi Concert) Navi, electrische ramen, schuif- kanteldak, BOSE sound system, etc.
Enige wat hij nog mist, zijn elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming en groot-beeld Navi.
Interieur is heerlijk stil, superieur afgewerkt en duidelijk een klasse hoger (maar ook nieuwer) dan de E46.
De stugge vering en demping op klinkerwegen door het S-line onderstel waren te verwachten, daar onze A1 hetzelfde kenmerk vertoont. Een typische eigenschap van Audi voor die tijd.

- Prestaties:
Maatje van mij heeft eenzelfde A4 Avant (1.8T 190pk BEX motor, Quattro en dubbel S-line) in Akoya Silver Metallic. Echter niet gechipped en dus 190 pk / 241 Nm. Maar wat een verschil! De JD krachtkuur van 225 pk / 320 Nm lijkt niet al te veel, maar het maakt de auto een stuk gretiger en feller. Respons op het gaspedaal is lekker direct en de turbo-duw in de rug is goed merkbaar.
Ondanks dat alles zit ik vooralsnog op een verbruik van 1:10 ongeveer. De toekomst zal uitwijzen welke kant dit op gaat. Maar voor een auto met dit vermogen geen reden tot klagen denk ik.

- Betrouwbaarheid:
Om met de deur in huis te vallen: Het dubbel massa vliegwiel gaf na 3 dagen bezit de geest. Gewoon tijdens stop/start verkeer in Amsterdam. Hels geratel bij het op laten komen van de koppeling, en een trillend koppelingspedaal. Niets geks voor deze kilometerstand, maar ik had verwacht dat hij nog wel even langer mee zou gaan. Ik merkte wel al een lichte 'klunk' op tijdens de eerste proefrit, maar dat hij binnen 3 dagen eruit zou liggen, had ik echt niet verwacht. Hoe dan ook; direct geopteerd voor een Enkel Massa Vliegwiel conversie van Valeo. Dat sterker, duurzamer, lichter én goedkoper is dan een nieuw Dubbel Massa Vliegwiel. Evengoed € 355,- aan onderdelen. Maar dat is de auto zeker waard en zal er stukken beter door rijden.
Verder: weinig redenen tot klagen.

- Kosten:
Aanschaf is peanuts, wegenbelasting valt mee (1500 kg = € 200,-/kwartaal), en behalve de koppeling/vliegwiel, vallen de kosten erg mee. Onderhuids is het een afgeleide van de VW Passat dus niets exotisch qua onderdelenprijzen.


Bedankt voor het lezen! Binnenkort meer updates!

Enkel-Massa-Vliegwiel conversie + grote beurt

  • 229.600 km

De EMV conversiekit zit inmiddels in de auto, evenals een nieuwe hulpcilinder van Brembo daar de oude per ongeluk verkeerd terug gemonteerd was en ik dus kapot trapte.
Aangezien de auto toch al een tijd op de brug stond, direct even een uitgebreid beurtje uitgevoerd. Kijkend naar de kleur van de olie en de staat van het filter, bleek het ook wel aardig tijd voor een goeie opfrisser.

Tot nu toe staat de "vervangings-teller" op het volgende:

*Enkel Massa Vliegwiel (valeo)
*Drukgroep (valeo)
*Koppelingsplaat (valeo)
*Druklager koppeling (valeo)
*Glijlager (Sachs)
*Hulpcilinder koppeling (Brembo)
*Keerring krukas (Elring)
*4x Bougie (NGK)
*Snub nose mount motorsteun (Powerflex)
*Luchtfilter motor (K&N)
*Interieurfilter (Mapco)
*Oliefilter (Mapco)
*Olie (Kroon LL 5w30)
*O-ring koelslang (BMW :p )


Mijn bevindingen van de koppeling tot nu toe:

Het voelt allemaal erg solide. Al heb ik het idee dat het vliegwiel nog steeds wat kilo's/grammen lichter kan. Je hebt nog erg veel last van "rev-hang" en dat is voor de sportievere rijders onder ons nog wel eens belemmerend en ontneemt heel wat gretigheid van de motor. Voor een ieder die een EMV conversie overweegt en een gekietelde motor heeft zoals ik, raad ik aan om een lichter aftermarket vliegwiel te bestellen bij de gerenommeerde tuners.

Wintermodus

  • 244.612 km

De teller staat inmiddels 15.000 km verder sinds aanschaf. Nog altijd zeer tevreden over de auto. Al begin ik langzaam een beetje uitgekeken te raken op het rijgedrag van de auto. Het is gewoon een oerdegelijke bak. Subliem afgewerkt, nul kraakjes en piepjes na 2,5 ton. De motor is beresterk en betrouwbaar. Maar hij mist toch wat sensatie voor mijn smaak. Ik verwacht medio 2019 dus wel weer naar iets anders te kijken. Met name de Mercedes-Benz C55 AMG en BMW 125i/135i/335i staan hoog op het verlanglijstje. Maar de W124 staat ook inmiddels te popelen om terug op de weg gelaten te worden, dus we zullen het even afwachten.

Wat onderhoud/problemen betreft: 2000 km geleden heb ik nog de achterste draagarm rubbers van de voorwielophanging vervangen want je hoorde de draagarmen 'knakken' tijdens het insturen. Schijnt een Audi Quattro kwaaltje te zijn? Jammerlijk genoeg was ik er iets te laat bij want de voorbanden zijn nu aan vervanging toe. Door de versleten rubbers kreeg de auto 'toe-out' of ook wel 'uit-spoor' tijdens het rijden. En dat heeft dus zijn tol geeist aan de voorbanden. Deze waren wel al aardig aan vervanging toe maar ik had er liever nog even ermee door willen rijden tot de winter ECHT begon. Nu rij ik dus verder op 17" winterbanden...

Wordt vervolgd!

APK

  • 248.000 km

De jaarlijkse APK zit er weer op en de auto is er (zoals verwacht) fluitend doorheen gekomen.
Enige 'werk' wat ik er tot nu toe aan heb gehad was een achterwissertje en een half litertje olie bijvullen sinds de laatste grote beurt. Voor een turbo-motor is dat erg netjes over een afstand/periode van 18.000 km.

Verkocht!

  • 252.140 km

De auto is verkocht! Gelukkig met een liefhebber mee gegaan. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat deze auto nog lang zijn rondjes zal blijven rijden, ondanks de kilometerstand.

Bedankt trouwe metgezel. Je hebt je voorbeeldig gedragen het afgelopen jaar, en veel plezier bij je nieuwe baas.

Nu weer snel opzoek naar een oplossing voor mijn PK-honger :)

Opvolger

  • 252.141 km

De opvolger is binnen. Een 2004 Pontiac GTO met 6.0 V8 en een handbak die 450 pk op de achterwielen lanceert. Als dát mijn PK-honger niet stilt...

Het lot van deze auto nu?

  • 290.000 km

Uit nieuwgierigheid heb ik het kenteken van deze auto nagelopen op op de website van de RDW (ovi.rdw.nl).
Tot mijn schrik zie ik dat de auto in december '21 van eigenaar is verwisseld, in januari ' 22 de APK is verlopen en de kilometerstand nu als "NAP onlogisch" te boek staat... Auw... Zonde!

Ik had gehoopt dat de nieuwe eigenaar in 2019 goed voor het beestje zou zorgen. Helaas blijkt het tegendeel waar te zijn. Althans, de nieuwe nieuwe eigenaar dan...

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A4

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens