Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo (2002)

autoreview

Audi A4 Avant 1.8 5V Turbo (2002)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.8 5V Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf218.000 km
KM-stand laatst286.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verrassend lekker

  • 274.000 km

** Aanschaf: oktober 2017, 218.000 **

Twee jaar geleden, in oktober 2017, heb ik deze Audi A4 Avant 1.8 T min of meer in haast gekocht. De reden was dat ik mijn VW Golf II 1.8 GT Special uit 1989 plotseling moest verkopen. Ik bleek na verhuizing naar m'n volgende woning in Amsterdam geen bewoners-parkeervergunning te kunnen krijgen vanwege de leeftijd van de Golf. Nogal belachelijk omdat die over een geregelde katalysator beschikte. Een tegenvaller, zie verder mijn review over de Golf II. Ik houd van het rijden in wat oudere auto's, maar dat wordt ineens een stuk lastiger.

Ik moest dus snel wat anders. Ben toen gaan zoeken naar iets jongers om even van het gezeur af te zijn. Maar wel liefst ouder dan 15 jaar vanwege zakelijk gebruik.
Dit model Audi A4 Avant (B6) heb ik altijd heel mooi gevonden. Eerder had ik een Audi 80 Avant (B4) die me ook heel goed bevallen was. De B5 vond ik wat minder, de B6 echter weer mooi strak gelijnd, wat mij betreft één van de mooiste Avants die Audi heeft gemaakt. Hij is compact en het design is meer ingetogen dan bij de B7 die een vreselijk muil kreeg aangemeten, genaamd 'single frame gril'.

Het moest een benzine-auto worden. Speurwerk naar de motoren leidde naar de 1.8 T. Een zescilinder leek me ook geweldig, maar te kostbaar in onderhoud. De ongeblazen 1.8 en de 2.0 zijn te tam.
Ik las veel goede verhalen over de 1.8 T. Die waren er niet veel te vinden, want geliefd. Ik vond deze uit 2002 bij een dealer in Nijkerk, met toen 218.000 op de teller, van 3e eigenaar. De kleur denim-blauw vind ik hem erg goed staan.
Als alternatief overwoog ik een Golf Variant uit 2003 - 2005. Ik vond een mooie 1.6 uit 2004 met ongeveer 150.00 kilometers, van 1e eigenaar.

Eerst ben ik met de Golf Variant gaan proefrijden. Reed goed, maar wel week geveerd en op de een of andere manier saai.
Vervolgens ter vergelijking naar de A4 Avant. Ik ging proefrijden en was al gauw verkocht. Wat reed die auto lekker, en wat is die motor soepel! De turbo komt er al vroeg in, onder 2000 toeren en dan trekt hij als een lier. Maar ook de bouwkwaliteit van de carrosserie en het interieur, de materialen, de stoelen, het plaatwerk - alles was een klasse beter dan de Golf. Verder hij had alle noodzakelijk opties (o.a. cruise control, climate control, afneembare trekhaak, bluetooth). Bovendien waren alle boekjes aanwezig en was de onderhoudsgeschiedenis grotendeels bekend
De eigenaar van de garage had zelf 4 jaar met de auto gereden. En hem goed verzorgd. Onder meer de turbo en oliezeef vernieuwd (bekend zwak punt bij deze motor), distributie, spanrollen en waterpomp vervangen, xenon-verlichting ingebouwd en nieuwe 17" lm-velgen met 225-er banden. Kortom: onderhandeld en toegehapt. De prijs was relatief laag en ik dacht toen dat het maar voor tijdelijk zou zijn.

** Ervaringen **
Ik heb nu in 2 jaar 56.000 km met de auto gereden. Voor een in haast aangeschafte auto bevalt hij me boven verwachting goed.

Pluspunten:
+ het uiterlijk, ik raak er niet op uitgekeken
+ het comfort: de motor is soepel en stil, het geluid van motor en wind is uitstekend gedempt, de bouwkwaliteit is voortreffelijk, portieren vallen als een kluisdeur in het slot.
+ weggedrag: strak geveerd, rijdt (na uitlijnen) lekker rechtuit.
+ stoelen: uitstekend, precies hard genoeg om het er uren in uit te houden zonder rugpijn o.i.d.
+ dashboard: mooi geheel, ik houd van de rode verlichting van klokken en middenconsole (overigens een mooiere radio-CD-speler dan die op de foto).
+ boardcomputer: prettig om zaken als verbruik, olietemperatuur e.d. bij te kunnen houden.
+ betrouwbaarheid: auto heeft me nog niet laten staan.
+ verbruik brandstof: bij relaxed cruisen en vroeg opschakelen kun je prima 1: 13,5 halen.
+ verbruik olie: vrijwel nihil. Alleen na een lange rit met de caravan heb ik eens een half litertje bijgevuld. Tussen de beurten, elke 15.000 km is bijvullen niet nodig.

Minpunten:
- motor kan bij bepaalde toerentallen wat brommerig zijn, minder fraaie loopcultuur dan een vijf- of zescilinder.
- op portieren en middenconsole laat de softlack hier en daar los, zodat het er minder mooi uitziet.
- bepaalde onderdelen zijn zwak uitgevoerd, zoals mistlampen voor, wisserarm en kentekenverlichting achter, waterpomp (zie onderhoud).
- lekkage van olie en koelvloeistof gehad, niet prettig om dat voor je huis te zien liggen, daarom verholpen (zie onderhoud).

** problemen / onderhoud **
Hoewel de auto erg betrouwbaar is, geen olie verbruikt en zonder morren zijn werk doet, zijn er toch wat kleine irritaties geweest, m.n. lichte incontinentieverschijnselen, corrosie mistlampen en kentekenverlichting, een hangende achterruitenwisser en een airco die niet veel koude lucht meer gaf. Natuurlijk niet helemaal vreemd voor een auto van inmiddels 17 jaar oud.
De auto laat ik onderhouden bij Audi-specialist, Hartog Tuning in Alkmaar.

- april 2018 / 233.000: kleine beurt + plastic peilstok-houder vervangen (was gebarsten en gaf lekkage).
- juni 2018 / 234.000: airco werkt niet meer optimaal; koelmiddel ontsnapt door uitgedroogde leidingen: condensor en filter droger + afvullen. Werkt weer perfect.
- juli 2018 / 239.000: nieuwe accu.
- oktober 2018 / 246.000: longlifeservice; nieuwe wisserarm achter; remklauw achter + remblokken; lichte lekkage koelvloeistof verholpen door vervangen koelvloeistofhuisje achterzijde cilinderkop.
- juni 2019 / 264.000: longlifeservice; opnieuw lichte lekkage koelvloeistof, waterpomp blijkt te lekken, dus vervangen en daarom maar meteen compleet nieuwe distributieset meegenomen; nieuwe carterventilatie, nieuwe homokineethoes lv, nieuwe stabilisator-verbinders, nieuwe kentekenverlichtinghouder achter + 2 nieuwe mistlampen voor (waren geoccideerd).

Naderend afscheid

  • 285.000 km

** april 2020 - 285.000 **

Sinds de laatste update geen gekke dingen meegemaakt, op een defect achterlichtje na. Verbruik gemiddeld nog steeds rond 1:13, olieverbruik te verwaarlozen.
Toch ga ik afscheid nemen. Weliswaar is dit in mijn ogen één van de mooiste Audi's ooit, staat de kleur me nog steeds aan, zit 'ie perfect in zijn lak en kan hij waarschijnlijk nog jaren vooruit zonder grote kosten. Maar: ik heb er gewoon niet zoveel mee en het merk krijgt steeds meer een fout imago. Maar mijn hart gaat uit naar een karakter-bak. Binnenkort schuif ik de A4 door naar een goede vriend om zelf in een Volvo 240 Estate te gaan rijden.

Afscheid

  • 286.600 km

mei 2020 ** 286.600 **

Op 13 mei de Audi nog voor de APK gebracht, waar hij glansrijk doorheen kwam, met enkel wat adviezen voor de komende tijd. Wel olie + filters ververst en ook de remvloeistof was nodig aan de beurt.

Zo heb ik op 23 mei afscheid genomen van de Audi die naar een goede vriend gaat. Ik heb er met plezier in gereden. Sterke punten blijven de souplesse van de Turbo-motor, het comfort, m.n. de stilte van de motor, de geweldige audio-installatie en het verbruik van brandstof (1:13,5) en olie (over 18.000 km slechts een halve liter bijgevuld). Wat ook geweldig is: de kwaliteit van lak en plaatwerk: je zou echt niet zeggen dat deze auto al 18 jaar oud is. Kan nog heel lang mee.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A4

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens