Audi A4 Avant 2.0 TDI 170pk Advance (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TDI 170pk Advance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 160.100 km |
KM-stand laatst | 281.000 km |
Ruim 3 jaar deze audi
- 281.000 km
Beste lezer,
Mijn eerste autoreview. Ik heb deze Audi A4 2.0 TDI 170pk ruim 3 jaar een 100.000 km gereden.
De reden van aanschaf:
Ik reed hiervoor een Volvo v70 d5 die ruim 380.000 km had gelopen waarvan 220.000 in mijn bezit. Een zeer fijne auto die me werkelijk nooit in de steek heeft gelaten. Toch heb ik geen nieuwe Volvo gekocht. Het pré 2007 model had ik al eens gehad en de auto mocht een slagje kleiner. De v50 vind ik helaas niet mooi. Dus de overstap gemaakt naar een Audi A4 een model dat ik wel mooi vind en tijdens de proefrit beviel alles prima.
Wat ik altijd erg heb kunnen waarderen aan de auto is het comfort, de fijne vlotte motor (hoewel de D5 een klasse beter is) en de algehele rust aan boord. De RNS-E navigatie voldoet voor een auto uit 2007 nog prima en de carkit is van goede kwaliteit. Het verbruik is met 1 op 14 hoger dan de Volvo maar acceptabel.
Wat bevalt niet zo goed.
- De auto stond op 18 inch velgen die met name korte oneffenheden zeer hard doorgeven in interieur.
- De normale stoelen in de auto bieden weinig steun aan de onderrug.
- De auto heeft weinig en kleine opbergvakken.
- Het regenereren van het roetfilter is goed te merken onder het rijden.
- Het onderhoud! Zie het volgende onderwerp
Onderhoud:
Hier komt meteen het grootste nadeel van deze Audi:
Ik schreef u aan het begin van mijn review dat de Volvo nooit om onderhoud heeft gevraagd buiten de reguliere beurten. Deze Audi heeft het daarentegen geen enkele keer zonder een extra garage bezoek gered tussen de beurten. Ik som het niet reguliere onderhoud even op.
- 190.000km auto gaat regelmatig in storing en geeft een laaddruk foutmelding. Naar de garage gegaan blijkt een simpel vacuüm potje te zijn en is eenvoudig voor een paar tientjes op de lossen.
- 195.000 km Garage had bij de vorige beurt aangegeven dat de 2.0 tdi`s van VAG massaal kapot lopen op een defecte oliepomp. Advies zeer snel vervangen. Na wat zoekwerk op diverse fora blijkt dit geen fabeltje te zijn met vaak hoge kosten als gevolg van het niet smeren van de motor. Ongehoord dat Audi/VAG dit probleem blijft ontkennen. Vervanging laten uitvoeren kosten €1500,-
- 225.000 km Wederom auto regelmatig in noodloop en geen vermogen onder in toeren. Conclusie kapotte pompverstuiver en smoorklep. Vervangen voor €1250,-
- 235.000 km Auto loop onregelmatig. Kabelboom naar verstuivers defect. €140
- 260.000 km Auto lekt koelvloeistof. Oliekoeler kapt €285,-
- 280.000 km Voor de eerste keer langs de snelweg stil komen staan. Afgesleept conclusie Turbo kapot €1000,-
De kapotte turbo was voor mij de druppel. Ik heb de auto verkocht en hoop dat de volgende eigenaar meer geluk heeft met deze Audi. We rijden ook nog een Audi a4 2003 1.8t. Deze auto heeft ook al de nodige problemen gehad maar mag nog even blijven. Wat voor mij vast staat is dat het nog vele jaren zal duren voordat ik weer een auto uit het VAG concern zal overwegen.
Ik heb een fabrieksnieuwe BMW 320d gekocht en hoop hier meer gelukt mee te hebben.
Hopelijk levert deze review nuttige informatie op voor mensen die een A4 b7 overwegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.