Audi A4 Avant 2.0 TDI 140pk Pro Line (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TDI 140pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Per 1 april 2008 heb ik mijn lease auto een AUDI 2.0 TDI [103 KW] Avant in mijn bezit. Omdat de lease termijn nog niet was afgelopen heb ik de auto overgenomen.
De AUDI is in zwart [briljant] afgeleverd en met zijn 17 inch licht metalen velgen ziet de auto er op en top uit. De zilverkleurige dakreling en de chromenafwerking bij de ramen maken de auto een chique verschijning.
Ook het interieur is ’vol’ afgewerkt en staat bol van de opties onder ander; zwarte hemelbekleding, volledig lederen/alacantara interieur, dvd navigatie, telefoonvoorbereiding in de armleuning, aluminium afwerking, auto-dimmende binnenspiegel, elektrische lendensteun verstelling, park distance etc etc.
Tot zover een mooie verschijning op de weg en een genot binnen in de auto als gevolg van de vele opties. Valt er dan niets te klagen? Uhm, klagen is niet het juiste woord omdat ik in de gelukkige omstandigheden bevind om in een audi te rijden want laat ik eerlijk zijn ruim 51000 euro zou ik zelf niet aan een auto uitgeven.
De eerste twee maanden zijn tot nu toe niet vlekkeloos verlopen. Om te beginnen het interieur; de vorige eigenaar heeft gerookt in de auto en ondanks een professionele poetsbeurt trekt de geur er maar langzaam uit. Als hulpmiddel heb ik een ’frisse’ geur in de wagen gehangen om de rook te neutraliseren. Daarnaast heeft het interieur behoorlijke gebruikersslijtage met name de aluminiumleg is erg mooi maar tevens erg krasgevoelig. Ook blijken diverse onderdelen bovengemiddeld beschadigd [alarmknop en bekerhouder afgebladderd, twee gaten [sigaretten] in de beide voorstoelen] zodat met de leasemaatschappij contact is opgenomen om eea te laten herstellen. Ook het exterieur is beschadigd [kras voorbumper, forse steenslag deukjes in de motorkap en deuk in de achterklep] zodat ook deze punten hersteld dienen te worden.
Het rijden zelf; Het starten ’s morgens gaat onder luid protest maar na enkele meters is in het interieur weinig te merken van de pompverstuivers door de prima isolatie. De handgeschakelde zesbak laat zich makkelijk inleggen alleen de 3e versnelling is af en toe lastig te vinden. Het gaat hier meer om gewenning mede omdat na enkele dagen met de stoel instelling geworsteld te hebben qua hoogte-diepte nu een prima rijpositie is verkregen. De motor is echt de zwakke plek van deze auto. Na ruim 2000 km te hebben gereden is de 140 Pk voor deze auto ondergemotoriseerd. Daarnaast is afgelopen weken gebleken dat de auto stationair zeer onrustig loopt, schudt/kantelt en slecht trekt en [te] gemakkelijk afslaat] Ondanks twee werkplaatsbezoeken is de oorzaak nog niet gevonden.
Na aandringen heeft de dealer de importeur overtuigd dat deze audi daadwerkelijk niet rijdt zoald je van deze auto/leeftijd mag verwachten. Omdat de 2 jaar garantie nog niet verlopen was is besloten om de auto goed onder handen te nemen.
Dit houdt in dat het vliegwiel en de popmpverstuivers vervangen zijn. Na een week met een vervangende A4 2.0 liter 115 Pk benzine te hebben getourd was ik weer blij de diesel terug te zien.
En inderdaad de motor draait weer stationair zonder te schudden, trekt beter en rijd zuiniger. Na ruim 2000 km geen problemen, helaas blijf je last houden dat de motor kantelt zodra je gas geeft.
Een tweede werkplaats bezoek aan de spuiter was ook noodzakelijk omdat de vorige eignaar een deuk in de achterklep en een flinke deuk [steenslag] in de motorkap had veroorzaakt. Beide deuken zijn weggehaald, helaas is er kleurverschil zichtbaar. Het leuke aan dit werkplaatsbezoek was de leenauto. Voor een weekje kreeg ik een hagelnieuwe A4 avant 1.8 TFSI multitronic. :-)
Wat een verschil met de huidige A4 en wat een heerlijke bak. Met deze leenauto is mijn vertrouwen in Audi weer gestegen, hoewel ik qua weglegging van de nieuwe A4 [standaard 16 inch] nog niet overtuigd ben. Voorlopig is het dromen want mijn huidge audi mag nog een jaar rondrijden.
PROBLEMEN
- motor loopt onrustig; kantelt/schudt en trekt slecht
- bij hobbel/kuil schiet de dekhoes van de bagageruimte vanzelf open.
- binnen 8000 km blijkt het oliepeil onderweg laag; ondanks regelmatig peilen ben ik toch nog verrast, nu standaard een olieblik in de auto gelegd. Reactie: dit is normaal bij dit type motor.
- Bij 91000 km barst in de voorruit door een medeweggebruiker die nog niet wist waarom verdrijvingsvlakken bestaan. Gelukkig met hars gerepareerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.