Audi A4 1.9 TDI 90pk (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 1.9 TDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 152.102 km |
KM-stand laatst | 196.000 km |
Nieuw jaar, nieuwe start!
- 152.105 km
Zoals de titel al zegt, nieuw jaar, nieuwe start/auto.
Na de BMW 3 een total loss heeft ondervonden, werd het dus tijd voor een waardige vervanger.
Aangezien ik toen in mijn afstudeerjaar zat, had ik de financiële middelen nog niet om een 'dikke' bak te kopen.
Even geïnformeerd bij de kleine garagist waar de vorige vandaan kwam, en bleek dat hij nog een fris A4'tje had staan voor € 2500.
De auto was eigenlijk meer waard, maar persoon wou me graag uit de nood helpen, hij heeft er overigens een paar vaste klanten aan overgehouden.
Even testritje gedaan met de A4, en hetgene wat mij enorm opviel was: dit ding wil nog wel vooruit?
Ik kom van een 318 TDS, was niet vooruit te branden, reed wel enorm leuk met M-ophanging.
DUS, dan maar even € 2500 op tafel gelegd en ik was Audi-rijder.
Na een weekje aan te passen aan de wagen had ik toch enkele negatieve puntjes gevonden.
- Zenuwachtig schakelen, typisch TDI blijkbaar.
- de A4 deint enorm in lange, snelle bochten (misschien vergeleek ik het net iets teveel met de "Freude am fahren"-3'er
- gevoelig voor putten & bultjes
Maar ook veel positieve punten.
- het koppel is meer dan voldoende voor het verkeer
- op leeftijd, maar heeft nog steeds de looks dat mij enorm bevallen
- ruimte binnenin, koffer is lekker groot, ook voor mezelf (moest het toch even proberen, haha)
Na 2 weken was het tijd om de geluidinstallatie dat ik heb kunnen recupereren uit de 3'er, in de A4 te steken.
Zo kwam ik er achter dat deze wagen erg degelijk in elkaar zit, veel haakjes, vijsjes, etc.
Zo gezegd, zo gedaan, alles is netjes geïnstalleerd, toch nog wat dempingsmateriaal bijsteken.
Voorlopig houdt de Audi me tevreden op vlak van onderhoud, desondanks ik regelmatig doorduw in bochten.
Momenteel nog maar 3 sterretjes bij comfort, omdat ik sowieso nog S4 velgen in 18" ga monteren, dan ben ik benieuwd wat het resultaat zal zijn.
Om af te sluiten voor nu: dit is de meest zuinige wagen dat ik ook heb gereden, ik verbruik net geen 6L/100 km, met een redelijk enthousiaste rijstijl.
Tot hier toe: TOPWAGENTJE!
Duur grapje
- 173.000 km
Hier zijn we weer, ditmaal met nogal slecht nieuws.
Schokdemper rechtsachter versleten, stuitring was gewoon volledig verdwenen?
Verder een erg ongewone reparatie, de remklauw rechtsachter was komen vast te zitten op de remschijf, met alle gevolgen daarbij.
Nu moesten de schijven achteraan sowieso al vervangen worden, maar had niet verwacht op deze manier.
2 schokdempers achteraan, 2 schijven achteraan (met remblokken uiteraard) en een remklauw rechts achter van de sloop gehaald.
Nieuw kostte deze remklauw €234, specifiek type omdat de leidingen boven de as liggen, tov in de as bij meeste B5's.
Zo gezegd, zo gedaan.
Resultaat: € 665 bij de garagist achtergelaten, dit viel me best mee.
Als we dan toch geld beginnen uitgeven, koop ik ook de velgen die ik eigenlijk allang wou.
Op 2ehands.be waren de S4 velgen maar moeilijk te vinden, uiteindelijk toch nog een setje gevonden met werk aan.
In de winter worden ze volledig onder handen genomen als me wintersetje er onder zit.
Het staat erg goed in 18", rijcomfort is miniem verzwakt.
Na op zo'n tuningsite rond gekeken te hebben, toch maar even Xenon (met ballast) besteld, in 6000K. (€ 55 geleverd uit NL)
Geeft een nette uitstraling, het zicht is ook 10x verbeterd.
Kort samengevat: De A4 ziet er niet alleen een stuk beter uit, maar rijdt ook enorm goed!
Volgende maand een afspraak maken met ECU-Soft te Venlo voor een software upgrade.
Zou me € 275 kosten, vermogen stijgt naar 123 pk (289 nm).
Dit vindt ik nette waarden en zeker voor de prijs.
Als iemand ervaringen heeft met dit bedrijf mag u dit steeds vermelden in de reacties.
OP ZOEK: achterste deurpanelen (met zwengel), bekleding laat zoals bij bijna alle B5's los.
Duur, maar knap
- 183.000 km
Na lang uithouden van een flikkerend dashboard, is de wagen onder handen genomen.
Bij controle leek de spanner van de multi-riem volledig scheef geslagen, geen andere keuze dan vervangen.
Aangezien deze spanner niet goed bereikbaar is, moesten er meerdere delen gedemonteerd worden, waarbij de bout van de viscokoppeling niet losliet. Resultaat: nieuwe viscokoppeling.
ABS-sensor doorgescheurd vanwege te grote bandenmaat. (Ja, ik voel me vrij dom)
Wanneer de 18"-ers terug onder komen, zullen de banden (235) vervangen worden door maat 225.
Volledige VAG-COM controle.
Kosten: € 640 met werkuren ingerekend.
Offerte bij Audi-dealers kwam uit op meer dan € 900.
Momenteel zit er terug 16" onder, zie laatste foto.
Winterwerken:
Aangezien de 16"-ers terug gemonteerd zijn, is er tijd om de Avus velgen onder handen te nemen.
Ze zijn reeds afgeschuurd in korrels: 600, 320, 140.
Er was toch wel wat filler nodig, aangezien de vorige eigenaar van de velgen niet altijd even voorzichtig is geweest.
Een setje koplampen in facelift uitvoering (lens), met voorbereiding voor xenon gekocht voor €60.
Dilemma: de Avus velgen zijn zo onwaarschijnlijk mooi in originele kleur, maar zou er nog een andere kleur mooier zijn? Zwart, donkergroen (kleurcode overeenkomend met lak, anthraciet, wit eventueel.
Foto's volgen wanneer de facelift koplampen en velgen er onder zitten.
Facelift
- 196.000 km
Een paar maanden verder, en nog steeds met de A4 op pad!
Ondertussen een puike 40.000 km gereden, praktisch al deze kilometers zeer fijn ervaren.
Ondertussen heb ik koplampen geplaatst uit een facelift-model.
Hiervoor moest ik de flanken bijsnijden, maar het resultaat mag er zijn.
Natuurlijk moest er xenon in, en dit ging gepaard met het nodige denkwerk, maar uiteindelijk zit alles er netjes in & last but not least, werkt alles vlekkeloos.
De standlichten zijn vervangen voor led-lichtjes, en de grootlichten voor xenon met ballast (ja, zo'n setje dat u voor € 50 op tuningwebshops besteld, gewoon je research doen naar kleurcode!).
Het effect is dat ik identieke koplampen heb zoals de duurste uitvoeringen (2.8, S4, ...) en dat effect wil ik toch graag creëren.
Voor €20 heb ik nog een leuke Kamei-grill kunnen overkopen, niet naar ieders mening, maar ik vind hem erg geslaagd en het werkt op de snelweg...)
Momenteel nog steeds de 16" met Bridgestone Turanza ER300 (fantastische banden, enkel zoekerig bij minste vocht).
Volgende werk: de S4 velgen mogen er terug onder, enkel nog even doorsparen voor een goeie set banden.
Foto's volgen
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.