Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A4

Audi A4 1.6 (1995)

Solide basis

Audi A4 1.6 (1995)
  • Autotest
28 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
A4 staat bij Audi voor technische lekkernijen als vijf kleppen per cilinder, vierwielaandrijving en een direct ingespoten turbodiesel. Waardoor je bijna zou vergeten dat er van de Auto-1 1995 ook een basismodel is.

De A4 is na de A6 en de A8 de derde Audi die met cijfers ‚n letters in de typeaanduiding door het leven gaat. De fraaie koets van de A4 is - zoals bij Audi te doen gebruikelijk - van volledig verzinkt staal, waardoor roest geen kans heeft. Die verzinkte carrosserie van de A4 geeft al aan dat de ingenieurs uit Ingolstadt werk hebben gemaakt van de kwaliteit van de auto en die indruk wordt op andere punten alleen nog maar versterkt. Tijdens het rijden hoor je geen piepje, geen rammeltje en zelfs geen kraakje. Dat pleit voor de koets: die is voldoende stijf. Dat pleit ook voor het interieur: de afzonderlijke onderdelen zijn stevig en sluiten goed op elkaar aan. Weinig auto's laten zo'n overtuigende kwaliteitsindruk achter als de A4; de soliditeit straalt er van af. Doordat je je door kwaliteit omhuld weet, zit je vanaf het begin lekker in de A4. Zeker als je bedenkt dat de bediening van de auto zeer logisch is: op de lichtschakelaar na - een soort verkleinde richtingaanwijzerhendel achter het stuur - zit er nog geen knopje op de verkeerde plaats. Verder is het dashboard een toonbeeld van overzichtelijkheid. Een goede rijpositie is in de stevige bestuurdersstoel gauw gevonden doordat zowel stoel als stuur in hoogte verstelbaar is. Bovendien is het stuur nog in lengterichting heen en weer te bewegen.
De ruimte voorin de A4 is riant; er zullen maar weinig mensen door hun lengte ongemakkelijk in deze Audi zitten. Over de achterbank minder positieve berichten: daar valt de ruimte gewoon tegen. Concurrenten als de BMW 3-serie en de Mercedes C tonen zich wat dat betreft ook weinig genereus; net als bij de A4 is die beperkte ruimte achterin te wijten aan de langs geplaatste motoren. De kofferruimte van de A4 is ten opzichte van zijn voorganger flink toegenomen: hij kan nu zonder blozen in het bijzijn van de concurrentie zijn klep open doen.
In de basis-A4 zit een conventionele 1,6-litermotor; geen vijf kleppen per cilinder dus, zoals in de twee 1.8's, maar gewoon ‚‚n inlaat- en ‚‚n uitlaatklep per cilinder. De 1.6 is geen uitgesproken krachtpatser, maar dat verwacht niemand van een basismodel. Wel worden de 101 paardekrachten op een prettige manier aan de aangedreven voorwielen doorgegeven: tijdens de test viel de viercilinder vooral op door zijn souplesse en zijn lage geluidsniveau. Wat echter niet wegneemt dat een paar peekaatjes extra net even wat prettiger zouden zijn. Die kracht is makkelijk te vinden door een ander type A4 te bestellen, want Audi heeft voor zijn (nu nog) kleinste model vermogens tot ruim 170 pk in de aanbieding.

Hoogstaande techniek
Naast onafhankelijke achterwielophanging beschikt de A4 over een zeer fraai geconstrueerde voorwielophanging met dubbele lichtgewicht draagarmen: een constructie die nauw verwant is aan die van de grote A8. De A4 heeft met name door die vooras een bijna perfect weggedrag. In rechte lijn is er niets dat de A4 van zijn koers af brengt en in bochten is dat nauwelijks anders. Het is normaal gesproken ronduit gevaarlijk om tijdens een 'snel klaverblaadje' op de rem te gaan staan, maar mede dank zij het ABS kan het met de A4; die laat op geen enkele manier merken dat je domme dingen doet. Hij schuift noch over zijn voorwielen, noch over zijn achterwielen. Het is met een keurige sedan als deze A4 misschien ongepast, maar je kunt er ongehoord mee gooien en smijten. En je moet wel heel ver gaan, wil je hem tot een over- of onderstuurreactie bewegen. Neem van ons aan dat dat moeite kost, want de A4 is zo neutraal als Zwitserland. Je voelt dat er grote reserves in het onderstel schuilen en dat moet ook wel in verband met de al eerder aangehaalde sterkere motoren. Kort gezegd: grote klasse.
De A4 is een mooie auto. De proporties zijn goed en gelukkig heeft Audi niet de fout gemaakt de A4 op te kleine wielen te zetten. Zelfs de basis A4 staat op forse 15-inch wielen, wat een stevig steentje aan zijn robuuste uitstraling bijdraagt. Ook fraai: de in de achterklep ge‹ntegreerde achterspoiler. De Audi A4 1.6 kan ons zeer bekoren. Hij mist wat motorische kracht en ruimte op de achterbank, maar verder is hij gezegend met alle kwaliteiten die de hele A4-reeks kenmerken en waarvan de belangrijkste Kwaliteit is. Inderdaad, met een hoofdletter.

Signalement

Merk Audi
Model A4 1.6
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 24.459

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.595 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 101 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 140 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.479 mm / 1.733 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.617 mm
Massa leeg 1.170 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 630 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 191 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,1 s (fabrieksopgave: 11,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A4
Audi Audi A4

PRIVATE LEASE Audi A4

INFO
Audi
Audi
Audi A4 35 TFSI Pro Line (4D/7A)
€ 699
Bekijk nu ⟩
Audi A4 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A4 1.6 Ambition

    Audi A4 1.6 Ambition

    • 1999
    • 228.000 km

    € 1.500

    Audi A4 1.6 Avant

    Audi A4 1.6 Avant

    • 1997
    • 314.138 km

    € 1.250

    Audi A4 1.8 5V Ambition

    Audi A4 1.8 5V Ambition

    • 1998
    • 237.500 km

    € 750

Meer Audi A4 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A4 / S4 / RS4 B9 | Nieuw: 2e facelift 2020

    246
    • 3 februari 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A4 specificaties
  • Audi A4 occasions
  • Audi A4 video's
Advies en informatie
  • Audi A4 tests
  • Audi A4 gebruikersreviews
  • Audi A4 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    1
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

    Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

    • 2 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2017)

    Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2017)

    3
    • 19 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Cabriolet 1.8 Turbo (2003)

    Audi A4 Cabriolet 1.8 Turbo (2003)

    10
    • 1 december 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 35 TFSI Business edition (2019)

    Audi A4 Avant 35 TFSI Business edition...

    6
    • 10 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 3.0 TDI 245pk clean diesel quattro (2012)

    Audi A4 Avant 3.0 TDI 245pk clean diesel...

    15
    • 4 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A4 2.5 TDI Pro Line (2005)

    Audi A4 2.5 TDI Pro Line (2005)

    1
    • 24 augustus 2021
meer reviews
Tuning: Audi A4

Tuning: Audi A4

10

Stel, je hebt een Golf. Die heb je met hart en ziel getuned en aangepast tot het je absolute...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi A4 - Blik to the Future

    Nieuwe Audi A4 - Blik to the Future

    153
    • 6 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi A4 als Avant op pad

    Nieuwe Audi A4 als Avant op pad

    34
    • 7 december 2021
  • Achtergrond
    RS-keuzestress: drie varianten van de Audi RS4 B7

    RS-keuzestress: drie varianten van de Audi...

    16
    • 23 oktober 2021
  • PREMIUM
    Audi RS4 - Youngtimer

    Audi RS4 - Youngtimer

    • 8 oktober 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Wat is beter voor lange trips: waterstof of EV?

    Wat is beter voor lange trips: waterstof...

    494
    • 2 juli 2022
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden