Audi A4 1.8 5V (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 1.8 5V |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Aanschaf Audi
- 140.000 km
Aanschaf:
Na een tijd wikken en wegen toch gekozen voor 'Deutsche grundligkeit'.
De Renault die ik in bezit had, vond ik aan de kleine kant worden. Veel plezier aan beleefd en een prima auto. echter werd het tijd voor iets anders.
Via marktplaats in Maastricht deze Audi gevonden. KM. stand was acceptabel en onderhoud was altijd door de lokale Audi dealer uitgevoerd. Na een grondige inspectie en een proefrit de knoop doorgehakt en de Audi overgenomen voor een bedrag van Euro 3600,-.
Optie's en luxe:
De Audi is voorzien van vrijwel alle optie's die in de tijd van het bouwjaar beschikbaar waren : 4 electrisch ramen, automatische climat control, electrisch schuif/kanteldak, 18 inch originele A8 velgen, middenarmsteun voor en achter, 2 airbags en wat ik op dat moment wel belangrijk vond : een Automaat. Dat rijdt naar mijn mening toch een stuk aangenamer.
Rijervaringen:
De auto rijdt zoals het een audi toebehoort : Comfortabel. I.c.m. met de perfect werkende climat control en het electrisch Schuif/kanteldak een genot in de zomer. In de winter komt de motor wat langzaam op temperatuur en duurt het altijd 5-6 minuten voordat het een beetje aangemaan warm wordt in de auto.
Verder hoor ik geen piepjes en kraakjes.
Zitpositie is goed. Steun van de stoelen is voldoende, ook bij lange ritten. De stoel en het stuur zijn dermate te verzetten dat een persoon van vrijwel elke lengte prettig in de auto zit.
Het vermogen van de motor in combinatie met de automaat is voldoende, maar meer ook niet. Op de snelweg rijden is genieten. Geen windgeruis en lekker stil bij snelheden varierend tussen de 100 en 140 km/h. Bagageruimte is er zeeen! Echter voor lange lompe voorwerpen is er geen plaats. Koffers kun je zeker 4 meenemen.
Onderhoud en problemen:
In Oktober van 2008 (KM stand 143.000) merkte ik dat de auto olie verloor (druppels onder de auto). Op dat moment was het eerste bezoek aan de audi dealer een feit voor mij (wilde het onderhoudsboekje voortzetten, ondaks goede ervaringen met een universele garage).
Zij vervingen de kleppendekselpakking. Echter bleef de audi lekken. 3 of 4 keer terug geweest voor dit euvel maar de lekkage bleef. Op dat moment toch weer terug naar de universele garage waar ik goede ervaringen mee had. Hij merkte vrijwel direct toen de auto op de brug stond op, dat de lekkage van het oliefilter kwam. Blijkbaar was de rubberen afdichtring niet vervangen bij het vervangen van de oliefilter. Deze was poreus en vertoonde scheuren waar de olie zich eruit perste. Deze spoot door de rijwind het hele blok onde de olie. Nieuwe oliefilter en ring en de lekkage is verdwenen. Kosten 0,- als ik de auto weer bij hem in onderhoud zou doen. Aangezien het vertrouwen in de lokale dealer alweer zo ver gedaald was de auto maar weer in onderhoud bij de universele garage.
APK 1 - December 2008.(KM.stand 149.000) Geen bijzonderheden. Kosten Euro 35,- (auto had in April 2008 volgens schema groot onderhoud gehad dus geen beurt laten uitvoeren maar alleen APK).
Kalenderjaar 2009 volledig zonder problemen tot aan de volgende APK.
APK 2 - December 2009.(KM.stand 163.000) Zoals gepland 2 nieuwe banden ( 18 inch velgen dus vrij dure bandjes ), remschijven voor + blokken, en vrijwel alle draagarmen voor hadden te veel speling. Tevens APK en kleine beurt. Kosten bijna Euro 900,-. Dure APK, maar dat kwam eigenlijk voornamelijk door de onderdelen.
Na deze APK merk je dat de draagarmen werkelijk op waren. De auto tijdt stukken comfortabeler en geen klap meer bij oprijden drempels.
Kalenderjaar 2010 Probleem gehad met een stelmotor van de centrale ventilatieklep. Motor was vastgelopen. Zelf gedemonteerd, schoon gemaakt en functioneerd weer perfect. Uit alle roosters komt weer netjes lucht en motoren stellen weer allemaal perfect.
Tevens de ventilatiemotor die haperde. Motor gedemonteerd. Defect was 2 versleten koolborstel. Bij de lokale metaalshop 2 nieuwe gehaald voor 3 euro en deze gesoldeerd. Ventilator blaast beter dan bij aanschaf!
Juni 2010 : Zomervakantie met de Audi! Van te voren even een zomercheckje laten doen bij mijn vaste garage. Kosten 0,-. Service van de zaak. Alleen ruitensproeier vloeistof en klein beetje olie bijgevuld en nieuw interieurfilter geplaatst.
APK 3 - December 2010.(KM.stand 177.000). Remblokken achterzijde vrijwel tot op het metaal op. Jammergenoeg nu pas gezien en daardoor ook de schijven moeten vervangen.
Tevens groot onderhoud laten doen en een airco beurt. Kosten Euro 450,-
Kalenderjaar 2011 Geen problemen op een knipperend Climat Control display na. Bedieningspaneel gedemonteerd en uit elkaar gehaald. Contactpunten op printplaat van het stekkertje waren los geraakt, vandaar wankelcontact. Deze nagesoldeerd en functioneerd weer als vanouds.
Op naar APK 4.
Update :
Helaas heb ik dit jaar niet vol kunnen maken zonder een bezoek aan de garage. Afgelopen week de multiriem gescheurd, ik had er dus ineens 2. Gepland was met de APK de distributieriem te wisselen en de klepdekselpakking (zweette een beetje) te vervangen. Helaas moet ik dit nu vooruitschuiven. Gelukkig geen schade door dit euvel opgelopen. Wel wat extra kosten (aantal looprollen waren slecht aan het worden).
Kosten zijn nu bekend, er is aardig wat gewisseld. Omdat ik nog zeker 3 jaar wil rijden heb ik het allemaal correct laten uitvoeren.
De vorige garage (audi dealer) heeft het niet zo nauw genomen met de distributieriem. Er was een modificatie op deze riem (153 i.p.v. 152 tanden). Daarbij moest de spanner vervangen worden. Is een ander systeem. Dit was niet gebeurd. Daardoor heb ik nu voornamelijk aan onderdelen een flinke kostenpost. Andere eerder genoemde euvels ook direct gerepareerd. Kosten Euro 800,-
Nu op naar APK 4 waar in ieder geval weer 2 draagarmen er aan moeten geloven. Wat een kwaal is dat bij deze types.
APK 4 - Weinig raars, de 2 draagarmen zoals gemeld en that's it. Ca. 150 euro en ik kon weer vrolijk wegrijden.
Heb besloten om meer zelf te doen ook motorisch. Kleine oliekkage van de nokkenaskettingspanner pakking opgelost. Nieuwe klepdekselpakking en een grote beurt (lucht- olie- benzine- en interieurfilter, boegies en olie) en nieuwe koelvloiestof en remvloeistof gedaan. Leuke zaterdag bezigheid op zich. Zo hou je de kosten ook binnen de perken uiteraard.
Algemene indruk kosten en onderhoud:
Je weet als je een Audi koopt van een dergelijk bouwjaar dat er wel eens iets stuk kan gaan. In de basis zijn dit echter degelijke auto's. Tot nu toe vind ik dat de kosten vrij beperkt blijven.
Ik onderhoud de auto dan ook goed, zorg dat de benodigde onderdelen tijdig vervangen worden en hou me aan de voorgeschreven service intervallen. Tevens peil ik de vloeistofniveau's in de auto regelmatig en controleer het blok en versnellingsbak op eventuele lekkages.
APK-5 niet gehaald. auto heeft plaats moeten maken voor weer een B5, alleen uit 2000 en een Avant, toch wat praktischer. Review hierover volgt z.s.m.
Uiteindelijke conclusie : Perfecte auto, maar werd mij wat te oud. Plus de automaat was de laatste tijd van de 2 naar 3 en andersom niet meer 100% lekker.
Comfort e.d. zijn voor een auto van dergelijke leeftijd gewoon fantastisch. Ik denk dan ook met goed gevoel terug aan de auto.
Kosten zijn altijd redelijk binnen de perken gebleven. Mede door veel zelf te doen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.