Audi A4 1.9 TDI 115pk (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A4 1.9 TDI 115pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 48.800 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Door de goede ervaring met de 81 kW TDI motor van mijn vorige auto ben ik op zoek gegaan naar een waardige vervanger. Deze Mingblauwe Audi A4 TDI 85 kW Ambition is één van de allerlaatste van dit model en heeft de pompverstuiver dieselmotor (115 pk/85 kW). Het aantal pk’s is daarom niet alleen 5 meer maar het aantal Nm’s is met 50 gestegen naar 285 Nm. Dat is heel veel koppel voor een auto van 1265 kilo. Snelle inhaalacties, steile berghellingen zijn geslecht voor je er erg in hebt.
Ik heb in Duitsland 2 uur achter elkaar 180+ gereden, maar de auto heeft geen krimp gegeven. Het verbruik is gemiddeld 1/17 en dat is toch wat slechter dan de 110 pk (1/19). Het ’nieuwe rijden’ is aan deze auto niet besteed, maakt qua verbruik helemaal niets uit of je doortrekt of snel overschakelt.
De auto voelt enorm stevig aan, wegligging is meer dan uitstekend met de standaard 195 banden eronder (Beter dan nieuwe type A4).
De Audi heeft geventileerde schijven voor en dat merk je. De remweg is minimaal mede dankzij goed werkende ABS (heeft me al een keer gered van veel ellende).
De stoelen zitten goed (1.86m), wel Duits hard en ze missen een lendesteun. De kofferbak is groter dan je aan de buitenkant zou verwachten.
Er zitten veel luxe accessoires op: climatronic, electr. ramen voor, in hoogte en diepte verstelbaar stuur en bestuurderstoel, afstandbedienbare achterklep ontgrendeling, heel erg goede speakers, cruisecontrol, halogeen verlichting, lichtmetalen velgen(5), mistlampen voor, blanke sierlijsten, middenarmsteun en nog meer waar ik nu even niet op kan komen.
De betrouwbaarheid leek erg goed te zijn... helaas de hydraulische cilinder van de koppeling is kapot gegaan. Ben nu benieuwd of dit onder de 2 jaar A-selectie garantie gaat vallen. Kan me bijna niet anders voorstellen. Update volgt nog.
Update 2: Inderdaad een garantiekwestie. Reparatie is binnen twee dagen uitgevoerd zonder kosten dankzij de 2-jarige A-selectie garantie. Ben ik even blij dat ik die er bij heb onderhandeld! Scheelt me nu dus € 482,-.
Ik had een Opel Astra 1.6 (2005) als vervangend vervoer. Best een mooie auto maar die motor, niet voorruit te branden. Wat een drama zeg. En wat een genot om dan weer in een TDI te zitten.
Er zijn wat kleine minpunten aan deze A4. Er zit een belachelijk groot stuur in (went erg snel) en de middenconsole is van hard plastic. De motor maakt vooral bij een koude start het geluid van een dieselaggregaat. Dat gaat heel snel over trouwens. In het begin stonk de climatronic erg als ie werd aangezet, is nu vanzelf verdwenen. Merk ook dat de nieuwere TDI’s meer toeren aankunnen, bij deze is het zaak onder de 3500 te blijven wil je niet het idee krijgen de motor te pijnigen.
PROBLEMEN
Zoals boven vermeld twee kop(lampen) á 11 euro. Daarnaast waren er nog wat kleine dingen die al vanaf de aankoop aanwezig waren; een piepend bestuurdersportier en een stroef verstelbare passagiersstoel. Zijn onder garantie (2 jaar) verholpen.
De dealer was tijdens de verkoop en de eerste twee onderhoudsbeurten erg klantvriendelijk (verbaasde mij nogal gezien mijn ervaringen met VW/Audi dealers). Gratis vervangend vervoer. Daarna zijn ze helaas weer terug gevallen in het gemiddelde VW/Audi dealer gedrag: ongeïnteresseerd, afspraken herhaaldelijk niet nakomen en echt schreeuwend duur (vooral vervangend vervoer). Helaas moet ik om de garantie te houden toch nog even naar de dealer.
Update:
Helaas, (17-05-2005) De cilinder van de koppeling is lek geraakt. Kan dus niet meer schakelen. Auto is opgehaald door sleepdienst en heb vervangend vervoer gekregen. Auto staat nu bij Audi in R’dam. Daar hebben ze het zoals gewoonlijk druk druk druk. Heb nu dus totaal geen idee wat er gaat gebeuren en hoe lang het gaat duren (er wordt geen contact met me opgenomen) terwijl de vervangende Opel Astra (tot nu toe) 2 dagen beschikbaar is. Ben er benieuwd of dat genoeg blijkt te zijn. Het bleek dat als je een VW hebt krijg je max. drie dagen vervangend vervoer, bij een Audi vijf dagen. Kunnen ze volgens mij beter andersom doen.
Ben nu ook erg benieuwd of ze zich onder de nog geldende garantie uit gaan wurmen. Als dat het geval is dan is mijn vertrouwen in Audi/VW-dealers voorgoed verdwenen.
Niet dus. Alles onder garantie verholpen (482,-).
90.000 km beurt incl. distributiesnaar vervangen bij dealer te Vlaardingen. Pittige prijs maar merk duidelijk dat er goed werk is geleverd en erg goede klantenservice!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren