Audi A3 Sportback 3.2 quattro Ambition Pro Line (2005)

autoreview

Audi A3 Sportback 3.2 quattro Ambition Pro Line (2005)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 3.2 quattro Ambition Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf85.000 km
KM-stand laatst96.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke bak

  • 96.000 km

Na behoorlijk wat auto's te hebben gereden in een beperkte tijd heb ik eindelijk gevonden waar ik al die tijd naar op zoek was. Een kort verslag na mijn eerste 12.000km met deze heerlijke bak.

Een vrij ingetogen uiterlijk, praktisch, luxe van binnen en wanneer nodig altijd meer dan voldoende vermogen.

Ik kocht de a3 sb 3.2 als opvolger van mijn Boxster 2.7l omdat ik daar volledig op leeg liep qua financien en tóch het praktisch nut van een auto begon te missen.
De pret van het open rijden evenals de o zo verslavende roffel van de boxer motor moet ik missen maar daar houdt het dan ook wel bij op. Feit blijft dat het in Nederland maar zeer zelden aangenaam weer is om open te rijden en de onderhoudsgevoeligheid van een Porsche is mij te duur gebleken.

De a3 is werkelijk van alle opties voorzien, onder andere automaat, Bose surround systeem, RNS-E navigatie, schakelflippers aan het stuur en xenon verlichting. Met het quattro systeem kun je bangelijk hard door de bochten en wanneer je het gas goed intrapt hoor je een sportieve grom van de zescilinder. Het is een heerlijke auto om mee te toeren, afwerkingsniveau is top (geen enkel piepje of kraakje in tegenstelling tot mijn vorige Porsche en Alfa's) bloedsnel bovendien.
Ik moet zeggen dat het knap lastig is om met name bij tussenacceleraties de kleinere turbogeblazen auto's bij te houden (soms leg ik het af) maar vanuit stilstand volgas is echt een kick dankzij het quattro systeem. Ik heb best wat rappe auto's gehad maar geen enkele auto is zo snel uit de startblokken als deze.

De a3 is heerlijk anoniem en enkel de kenner zal zien dat het om een snelle uitvoering gaat. Dankzij de automaat ben ik een stuk rustiger gaan rijden en draagt hij ook bij aan het verbruik. Bij rustig rijden haal ik 1 op 10 gemiddeld. Als ik regelmatig op het gas trap daalt het gemiddelde snel naar 1 op 7. Verbruik is dus het grootste nadeel maar dat wist ik op voorhand.

Wat mij, en anderen die in de auto zitten, blijft verbazen is dat de auto toch alweer bijna 8 jaar oud is. Op geen enkel punt zou ik zeggen dat mijn a3 verouderd is. (op de motor na wellicht)

Al met al niets dan lof over de auto, mocht ik toch een negatief puntje moeten benoemen zou het de motor zijn, in de zin dat er qua vermogen weinig meer uit te halen is. (tenzij je er een turbo oid opschroeft) Wat meer koppel voor met name de tussensprints zou soms wel leuk zijn maar niet meer dan dat :)

Bij de 100.000km wil ik hem wegbrengen voor een grote beurt, ben benieuwd waar daar uitkomt.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens