Audi A3 2.0 TDI Ambition Pro Line (2004)

autoreview

Audi A3 2.0 TDI Ambition Pro Line (2004)

Signalement

UitvoeringA3 2.0 TDI Ambition Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf83.000 km
KM-stand laatst270.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 209.000 km

Heb om twee redenen gekozen voor de A3: motor en design.
Na ervaring met de TDI motoren van het VAG-concern was de keuze snel gemaakt. Omdat ik nu dagelijks rond de 250 km moet rijden was de keuze voor een diesel snel gemaakt. Heb dit ’n tijdje met ’n andere auto gereden, maar kon toen 3 tot 4 keer in de week naar de pomp.
Natuurlijk weet ik ook wel dat om echt zuinig te rijden ik voor de 1.9 tdi had moeten gaan. Heb ook verschillende proefritten in de 1.9 tdi gemaakt, maar de 2.0 tdi is wel echt even iets compleets anders. Merkt gewoon dat die motor op bijna iedere snelheid nog lekker over heeft. Het rijdt gewoon heerlijk relaxed, en toch nog best zuinig. Hoor verhalen over 1.12/1:14, dit is zeker ook mogelijk, maar zelf (met veel snelweg km) kom op een gemiddelde van 1:19.
Verder is het design (interieur en exterieur), de afwerking en materiaalkeuze perfect. De lijn van de auto is mooi strak. Niet te overdreven, en allerhande aanpassingen door middel van spoilers e.d. heeft de A3 niet nodig.
Het rijgedrag is goed. Op snelheid is de A3 lekker rustig, stuurt en spoort goed en heeft voldoende veer comfort. Door z’n straffere afstelling hoef je het betere bochtenwerk niet uit de weg te gaan. De A3 haalt het niet bij de Mx5 hoor, je merkt gewoon dat je met bijna 1400 kg op de weg zit.

Conclusie; het is een prima reisgenoot voor de lange afstanden, een hele fijne rijders auto.


13 februari 2007
En nu alweer opweg naar de 110.000 km. Het is en blijft een fijne reiswagen om lekker veel kilometers mee te maken, relatief zuinig (gem. 1:18,5) en nog geen hele grote problemen. Wel een paar kleine, rare, vooral elektronische dingen (zie onderstaande kolom).
Heb er voor de winter een set Pirelli winterbanden op gelegd. Het rijgedrag is er niet veel op veranderd, alleen meer grip, dat wel. Geen verschil qua geluid met de zomerbanden.
Nog steeds helemaal tevreden met de A3, want als ’ie rijdt....

5 januari 2008
Bijna een jaar sinds de laatste aanpassing van myreview en er valt wel het een en ander te melden. Tot het einde van vorige zomer ging het allemaal prima met de A3. Liep mooi, relatief weinig verbruiken e.d. helemaal top. Totdat de auto koelvloeistof ging verbruiken. In een maand tijd liep het niveau van de koelvloeistof tot onder het minimum terwijl er geen vloeistof onder de auto lekte. Bij de Audi-dealer was de diagnose snel gesteld, gescheurde cilinderkop waardoor er vloeistof door een cilinder weglekte. In een ander review van een A3 2.0 tdi heb ik dit ook gelezen. Daar betrof het een leaseauto, hier helaas niet. Ook een coulance van Audi, verkopende dealer. Het betreft toch om een vrij jonge auto, maar de km stand (138.000) was te hoog. Goed dit vervangen, auto is meer dan 3 weken weg geweest.
Binnen een maand begon de auto boven de 2.500 toeren in te houden. Weer terug, bleek de kabelboom van de verstuivers defect te zijn. Hoop gebakkelij met de garage omdat één maand daarvoor het bovenstaande vervangen is. Maar volgens de dealer was het domme pech.
Weer één maand later is het ’uitlaatgascontrolelampje’ gaan branden. Nu is de inlaatklep/retourklep kapot. Ook dit is volgens de dealer domme pech (en voor mijn rekening). Ook houdt de auto weer in boven de 2.500 toeren.
Het is zo dat ik veel km rijd, zo’n 1.100 km per week. Maar daar heb ik juist deze auto voor gekozen. En dan verwacht je met deze km stand niet deze motorische problemen.

Ik ben er wat dat betreft wel klaar mee, niet alleen qua kosten, want het heeft een paar duidend euro gekost, maar ook het vertrouwen is wel ver weg.... Maar nog wel, als de hij rijdt, is het een fantastische auto, als hij rijdt.
Een voordeel wel, ik heb nog ’n oude MX5, met deze auto heb ik de afgelopen tijd veel gereden! Heb m’n oude liefde wat dat betreft weer terug gevonden. En die heeft me in ieder geval nog nooit laten staan.

7 juli 2008
De A3 rijdt nog als ’n super. De 2.0 tdi is gewoon een bijzonder fijne motor die heerlijk blijft door trekken. Ik kijk nu al uit naar de zomervakantie, lekker km maken door Europa!

15 september 2008
Auto rijdt nog steeds als 'n zonnetje. Nu net de 190.000 km aangetikt en het is tijd voor 'n kleine beurt. Erg benieuwd of daar nog niets uit gaat komen, al denk ik het niet. Als het zo door gaat rijdt ik de A3 nog wel 'n tijdje door.
Overigens ben ik met de problemen die ik met de gescheurde cilinderkop terug naar de dealer gegaan en er wordt mogelijk toch een coulance regeling getroffen.

03 juli 2009
De lange ritten worden helaas niet meer gemaakt met de A3. De motor wordt net warm en dan is de pret alweer gedaan. Ik probeer in de korte stukken de motor niet te veel te belasten, 2.500 t/pm is max. In december 2008 heb ik het motormanagement laten chiptunen tot 180 pk / 400 Nm. Echt een wereld van verschil. Pure power bij het raken van de 2.000 t/pm, en trekkracht tot boven de 200 km/u. Het verbruik schijnt omlaag te moeten gaan, alleen is dat nog niet gebeurt. Volgens de boortcomputer wel, die geeft hele lage standen aan. Echter aan de pomp heb ik het idee dat dat zeker niet klopt. Wellicht dat bij het chiptunen de boortcomputer aangepast wordt op lager verbruik.... Verder geen problemen, super auto, nog zeker voor de komende jaren.

29 december 2009
Helaas om niet in herhaling te vallen, het blijft gewoon een fantastisch rijdende auto. Wellicht dat er binnen niet al te langen tijd een vervanging gaat komen. Er staan ondertussen voldoende kilometers op te teller en weer opzoek is altijd leuk natuurlijk. Daar heeft deze A3 geen oorzaak aan, die rijdt super. Geen problemen, ook niet na de koude periode van afgelopen tijd.

PROBLEMEN

  • 190.000 km

Heb deze auto nu bijna 2 maanden en heb tot nu toe alleen een achterlampje vervangen.
Heb in het boekje opgezocht hoe dat dat moet, maar werd naar de dealer verwezen. Beetje gezocht op internet waar bleek dat dit ook gemakkelijk zelf te doen is, en dat scheelt in de kosten.


13 februari 2007
Ik heb tot nu toe nog geen grote problemen met de A3 ondervonden, alleen een paar elektronische storingen. Eerst een foutmelding in het slot van de achterklep waardoor de ruitenwisser het niet deed.
Ook is de auto ’n keer spanningsloos geweest. Geen idee hoe dit is gebeurd, merkte het dat de radio om de code vroeg en dat de boordcomputer gereset was. Verder niets bijzonders.
Tijdens ’n harde regenbui, op de snelweg, hielden de ruitenwissers voor er mee op. Niet echt handig, zeker niet op ’n snelweg waar de vluchtstrook als derde rijbaan gebruikt wordt. Dit bleek ook elektronisch te zijn, na het spanningsloos maken (ANWB, wie anders) van de computer deden de ruitenwissers het gewoon weer. Nog geen problemen meer gehad.
Niet elektronisch maar toch: En starte de motor op ’n ochtend aanvangkelijk niet. Na lang doorstarten (+/- 50 sec) sloeg hij weer aan. Ook geen idee wat dat geweest is, de dealer had hier ook geen verklaring voor. Zou een luchtbel in de leiding kunnen zijn geweest.

5 januari 2008
- Wederom defecte ruitenwissers, altijd midden op een drukke snelweg (A12, ring Rotterdam). Weer spanning eraf en prima. Dealer heeft niets kunnen vinden;
- Gescheurde cilinderkop;
- Kabelboom van verstuivers;
- Inlaatklep;

7 juli 2008
De aansluiting van de turboslang was versleten en verloor hierdoor druk. Tijdens het rijden niet echt merkbaar, bij het optrekken (boven de 2.000 toeren) klonk de motor als een stofzuiger. Na het vervangen van de turboslang alles weer verholpen. Goedkope ingreep, gelukkig.

Bijna 260.000

  • 259.660 km

nog even en de 260.000 km staan op de teller. Ik kan er weinig van zeggen, blijft gewoon gewoon een strak sturende en rijdende auto. Dat er zoveel km op de teller staan is niet echt te merken. Een ding wel, altijd rustig warm rijden en met beleid op pad. Ook goed de onderhoudsintervallen in de gaten houden. Als je dat doet kan zo'n A3 wel 500.000 km lopen denk ik.

Een update dus zonder schokkende zaken. Hopelijk nog vele zorgeloze kilometers te gaan.

Verkopen

  • 270.000 km

Na 270.000 (redelijk) trouwe kilometers heb ik de A3 te koop gezet. Niet dat ik de auto beu was, helemaal niet zelfs. Met een pasagier extra op de achterbank is een 3-deurs gewoon niet zo praktisch. Anders was ik gewoon door blijven rijden in de A3.
Ik moet zeggen dat de A3 boven de 200.000 km vrijwel probleemloos heeft gereden. Netjes het onderhoud volgen en de motor warm rijden, dat hoort er bij. Het enige wat ik me kan bedenken is een set rubbers voor de draagarmen achter, die zijn versleten en vervangen.
Door de ervaring met de A3 heb ik geen angst voor auto's met hoge kilometerstanden, mits goed en tijdig onderhouden. In de technische staat hoe de A3 verkocht is ga ik er vanuit dat de nieuwe eigenaar nog vele zorgeloze kilometers voor de boeg heeft.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.