Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • A3

Audi A3 2.0 FSI Ambiente (2003)

autoreview

8
Audi A3 2.0 FSI Ambiente (2003)
Anoniem
  • Gebruikersreview
21 juli 2014 om 15:12
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringA3 2.0 FSI Ambiente
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst180.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooi maar duur

  • 180.000 km
  • 21 juli 2014

Ik heb deze auto aangeschaft in 2012. Ik zocht een compacte auto met een sterke benzinemotor. De auto moest in staat zijn om mijn paardentrailer te trekken, zonder dat de buitenafmetingen van de auto te groot zijn. Ik hou niet van grote auto's. Mijn ervaring is dat je meer last dan gemak hebt van grote afmetingen. Als je veel korte ritjes maakt zoals ik en geen gezin hebt is een compacte auto prettiger.

Ik heb de auto gekocht bij een handelaar zonder garantie, een gokje dus! Proefritje gedaan, niets aan de hand de auto deed het prima. Vervolgens heb ik de auto aangeschaft.

Deze Audi is echt de fijnste en mooiste van alle auto's die ik ooit in bezit heb gehad. De wegligging en rij-eigenschappen zijn echt fenomenaal. Ook de trekkracht is uitstekend. De paardentrailer trekken is geen enkel probleem voor deze auto. Er zit geen airco in deze auto, maar dat vind ik geen bezwaar.

Helaas is het niet alleen de fijnste en mooiste auto die ik ooit in bezit heb gehad, maar ook de meest storingsgevoelige auto. Met name de elektronische onderdelen zijn heel erg storingsgevoelig, waarover later meer.

Al één week na aanschaf begon de ellende. De stuurbekrachtiging werkt niet! Deze auto is zonder stuurbekrachtiging vrijwel niet te besturen zo zwaar. Vermoedelijk komt dat door de brede banden. Telkens na een kwartiertje rijden zodra de motor warm was, ging de stuurbekrachtiging alsnog werken. Daarnaast wilde de auto niet starten als hij langer dan één dag stil stond. De accu was dan namelijk leeg. Later bleek de lege accu het gevolg te zijn van de niet werkende stuurbekrachtiging. De computer (CANbus)in de auto schakelt namelijk niet uit zolang de stuurbekrachtiging defect is, en zo blijft de auto ook 's nachts stroom verbruiken. Zo werkt niet alleen de stuurbekrachtiging niet maar sta je 's ochtends bovendien nog met een lege accu! Deze auto heeft een elektromagnetische stuurbekrachtiging die schrikbarend duur is om te repareren. De kosten om het stuurhuis te vervangen bedragen maar liefst € 1500,-!

Noodgedwongen de stuurbekrachtiging toch maar laten repareren met tweedehands onderdelen en het volgende probleem diende zich alweer aan: het auto-alarm gaat telkens spontaan af en dat bij voorkeur midden in de nacht! De eerste keer is dit nog leuk, maar na de derde keer was ik het goed beu. De oorzaak is niet te vinden bij de garage. Helaas is het niet mogelijk om dit alarm uit te schakelen (ook niet met de knopjes in het portier). Voor mij is het onbegrijpelijk dat deze auto zo in elkaar gezet is dat het onmogelijk is om het alarm uit te schakelen, zelfs niet door een garage. De oplossing die ik uiteindelijk gevonden heb is de volgende: gewoon de auto niet meer op slot zetten, een andere mogelijkheid is er niet helaas. Tot mijn eigen verbazing is er nooit iets gestolen uit de auto ondanks dat deze twee jaar niet op slot heeft gestaan. U zult overigens wel begrijpen dat wij niet in Amsterdam wonen anders was dat nooit goed gegaan;-).

Volgende probleem:
het display van de boordcomputer in het dashboard is defect. Ook hierbij geldt; de CANbus blijft dag en nacht werken bij deze storing dus de accu wordt continu leeg getrokken!

Nog een storing:
elektronisch vergrendelingsmechanisme van de achterklep is defect waardoor de achterklep niet meer sluit. Ook hierdoor wordt de accu wederom leeg getrokken want de canbus blijft hierdoor continu aan staan. Gevolg: startproblemen! Heel irritant!

En nogmaals:
uitlaatgasrecirculatiesysteem kapot. Ook maar weer laten maken want noodzakelijk voor de APK.

En nog eens:
verminderde werking van de katalysator. Kosten voor reparatie bedragen maar liefst € 1000,-!

Volgende probleem:
lekkage in het koelvloeistofreservoir. Gelukkig op tijd gesignaleerd omdat ik zo nu en dan onder de motorkap kijk.

En nog maar weer eens:
Krakend geluid bij insturen; lager van de ophanging kapot.

Tot slot:
heeft de auto last van startproblemen bij koude start. De oorzaak is niet te vinden.

Dan het olieverbruik: deze bedraagt 1 liter op 4000 kilometer. Binnen de toleranties maar ik vind het nogal aan de hoge kant.

Het gemiddelde benzineverbruik is 1 op 12. Ik vind dat acceptabel voor een 2.0 motor. Over de prestaties van de 2.0 fsi motor ben ik overigens erg tevreden, met uitzondering van het hoge olieverbruik.

De defecte katalysator gecombineerd met het feit dat de distributieriem vervangen moest worden gaf voor mij de doorslag om de auto in te ruilen. Ik ben er helemaal klaar mee. Ik heb erg veel storingen en kosten gehad in slechts twee jaar tijd.

Al met al is deze Audi A3 een hele fijne rijdersauto. Ook vind ik de vormgeving na al die jaren nog steeds erg geslaagd. Met name de driedeurs-uitvoering vind ik ontzettend mooi.
Helaas laat de betrouwbaarheid zeer te wensen over.
Ook vind ik de reparatiekosten erg hoog. Ik vind deze versie van de A3 een dure en onbetrouwbare, maar mooie auto.
Een prima auto als je zelf automonteur bent, maar niet geschikt voor mij helaas.

2,8
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
  • Rijd je zelf met een Audi A3? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi A3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Audi A3

INFO
XLEasy
XLEasy
Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line (5D/6H)
€ 479
Stel samen ▸
Audi
Audi
Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line (5D/7A)
€ 489
Stel samen ▸
Audi A3 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A3 3.2 quattro Ambition

    Audi A3 3.2 quattro Ambition

    • 2003
    • 270.929 km

    € 2.499

    Audi A3 1.6 Attraction Pro Line

    Audi A3 1.6 Attraction Pro Line

    • 2003
    • 210.039 km

    € 1.650

    Audi A3 1.6 FSI Attraction

    Audi A3 1.6 FSI Attraction

    • 2004
    • 253.576 km

    € 2.450

Meer Audi A3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A3

    120
    • 30 augustus 2021

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A3 specificaties
  • Audi A3 occasions
  • Audi A3 video's
Advies en informatie
  • Audi A3 tests
  • Audi A3 gebruikersreviews
  • Audi A3 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
 

Audi A3 reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.6 Attraction (2004)

    Audi A3 1.6 Attraction (2004)

    3
    • 14 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A3 2.0 FSI Ambiente (2003)

    Audi A3 2.0 FSI Ambiente (2003)

    8
    • 21 juli 2014
  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.9 TDI Ambition Pro Line (2004)

    Audi A3 1.9 TDI Ambition Pro Line (2004)

    5
    • 31 oktober 2012
  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.9 TDI Attraction Pro Line (2004)

    Audi A3 1.9 TDI Attraction Pro Line (2004)

    6
    • 8 maart 2012
  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.9 TDI Attraction Pro Line (2003)

    Audi A3 1.9 TDI Attraction Pro Line (2003)

    6
    • 16 januari 2012
  • Gebruikersreview
    Audi A3 2.0 TDI Ambition Pro Line (2004)

    Audi A3 2.0 TDI Ambition Pro Line (2004)

    6
    • 22 oktober 2011
  • Gebruikersreview
    Audi A3 2.0 TDI Ambition Pro Line (2004)

    Audi A3 2.0 TDI Ambition Pro Line (2004)

    5
    • 27 juni 2011
meer reviews
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition (2022)

    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition...

    9
    • 12 april 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition Pro Line (2015)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition...

    4
    • 21 maart 2022
  • Nieuws
    460 pk voor Audi RS3

    460 pk voor Audi RS3

    36
    • 17 maart 2022
  • Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    • 11 maart 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'EV zonder eigen laadpaal, niet doen'

    Achteruitkijkspiegel - 'EV zonder eigen...

    454
    • 19 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition Pro Line (2013)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition...

    • 6 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.4 TFSI COD 140pk Ambiente Pro Line (2013)

    Audi A3 1.4 TFSI COD 140pk Ambiente Pro...

    3
    • 4 januari 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Audi A1 1.4 TFSI Pro Line S (2012)

    Audi A1 1.4 TFSI Pro Line S (2012)

    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A5 Sportback 40 TFSI quattro S edition competition (2022)

    Audi A5 Sportback 40 TFSI quattro S edition...

    3
    • 20 mei 2022
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    47
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden