Audi A3 2.0 FSI Attraction (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 2.0 FSI Attraction |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het zoveel geroemde kwaliteitsgevoel dat ook ik had ervaren bij onze eerdere Audi’s, een A3 en een A4, is met de komst van deze A3 2.0 FSI geheel verdwenen. Hoe mooi de auto ook mag zijn in zijn vormgeving en afwerking, hoe fijn de wegligging ook is en hoe comfortabel de auto zich ook tot op hoge snelheden mag gedragen ... de hoeveelheid problemen die deze auto in de afgelopen anderhalf jaar heeft vertoond is echt ongekend. Reden om waarschijnlijk geen Audi meer aan te schaffen in de toekomst.
Tot 3x toe langs de kant van de weg staan in het buitenland en 1x in Nederland en daarnaast een hele waslijst van kleinere ongemakken met een auto, die omgerekend naar de de oude munt toch fl.72.000,- kost, vind ik toch echt iets teveel van het goede.
Jammer want de rij-ervaring is wel dik in orde.
update februari 2008
Zoals hierboven blijkt waren we niet bepaald blij met deze A3. Inmiddels hebben we 70.000 km met het nieuwe motorblok gereden. En het moet gezegd, dit motorblok heeft vanaf dag één probleemloos zijn werk gedaan.
Dit geldt eigenlijk voor de hele auto vanaf dat moment, dus het vertrouwen is hersteld. Dusdanig zelfs dat we een A3 2.0 TFSI hebben besteld.
In andere reviews las ik dat sommige mensen twijfelden tussen de A3, Lexus, Saab 9-3 en A4 avant. Reacties van lezers van die reviews deden deze keuze af als ’een keuze tussen auto’s uit verschillende klassen’. In reactie hierop wil ik zeggen dat het enige klasseverschil de afmeting van de A3 ten opzichte van de genoemde auto’s is. Ik heb met al deze auto’s gereden en de A3 doet buiten de afmeting voor geen van deze auto’s onder. Echter op gebied van rijplezier steekt de 2.0 T FSI al deze auto’s naar de kroon. Wanneer je natuurlijk in aanmerking neemt dat je dan van deze auto’s een uitvoering vergelijkt die voor een vergelijkbaar bedrag als de 2.0 T FSI in de showroom staat. We hebben een tijdje getwijfeld over de Alfa sportswagon 2.2 JTS, war we echt geweldig mooi model vinden, maar het afwerkingsniveau van het interieur van de Alfa is echt een klasse lager dan dat van de Audi A3.
PROBLEMEN
Extreem hoog olieverbruik. 1e 30.000 km zo’n 14 liter
cruisecontrol werkt regelmatig niet.
Krakende schokbrekers vervangen door ander type op advies importeur.
Krakende stabilisatorstang.
Bij 18.000 km: Uitlaatgassysteemindicator brandde .
Sensoren werden vervangen. Het euvel keerde snel weer terug. Dealer wist geen oplossing.
Bij 31.000 km; motor viel telkens uit op de snelweg.
Additieven werden aan brandstof toegevoegd door dealer. Dit hielp niet.
Bij 33.000 km kwam de kunstofbekleding aan de achterzijde van de bestuurdersstoel los en rammelde er iets achter de kunstof bekleding van de achterklep.
Bij 39.000 km werd de brandstofpomp vervangen en de software werd van de auto vernieuwd.
Bij 41.000 km liep de auto nog maar op drie cilinders.
Het motorblok en enige andere onderdelen worden op dit moment in Frankrijk vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.