Audi A3 1.9 TDI Attraction Pro Line (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 1.9 TDI Attraction Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 99.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds maart dit jaar noodgedwongen op zoek gegaan naar een andere auto. Audi A3 is het geworden. Vond dit model al langere tijd erg mooi. Strak compact model met een sportieve uitstraling. Lekker breed waardoor hij in zijn klasse een van de stoerdere modellen vertegenwoordigd. Het is ook echt een premium car in de compacte middenklasse.
Wegligging is goed. Gaat rap de bochten door en het goed uitgebalanceerde onderstel zorgt voor comfortabele kilometers. Motor is niet echt een snelheidswonder, alleen voor dagelijks verkeer heeft de 1.9 TDI genoeg vermogen om vlot mee te komen. In ca. 10 seconden naar de honderd en een top van net geen 190 km/h zijn niet echt fantastische cijfers, maar verder voldoende voor regulier gebruik. Het verbruik is erg laag. Actieradus van 1000 km op 55 liter diesel is meer regel dan uitzondering.
Daarnaast is de auto heerlijk stil van binnen. Kreeg laatst een VW Bora van de Audi dealer mee als vervangend vervoer, maar dan snap je weer waarom Audi als het premium merk van de VW groep wordt gezien.
Het betreft hier een Attraction met het Pro Line pakket. Dit zou ik zeker aanraden. Dit pakket bestaat nl. uit een Radio CD speler Audi Concert (fabrieks af), lederen stuur en een armsteun. Voor kilometervreters zoals ik toch wel prettig. Ook zit er climate controle in met gescheiden zone’s. Werkt goed en koelt de auto erg snel. Wat alleen wel verdrietig is bij een auto in deze prijsklasse, (32k) is dat er geeneens standaard lichtmetalen velgen onder zitten, maar dat je nog even EUR 1.500,-- euro extra af moet tikken voor een paar behoorlijke velgen... Wat ik dus maar even niet gedaan heb. Als ik een mooi setje tegen het lijf loop voor een behoorlijk stuk minder wil ik het overwegen.
Stoelen zitten erg goed. Stevige zijdelingse steun en de zitting is niet te kort. Je kunt het stuur ook nog axiaal en qua hoogte verstellen. Ruimte achterin is niet enorm, maar je kan met z’n vieren comfortabel reizen. Koffer ruimte is heel behoorlijk. Geen ruimte wonder maar dat weet je als je deze auto gaat rijden. Maar zeker groter dan de kofferruimte van de Alfa 147 en Golf 4 die ik heb gereden.
Afwerking van de Audi is perfect. Na dik een ton op de teller nog geen rammeltje of kraakje te bespeuren en alles ziet er nog nieuw uit na bijna drie jaar. Het interieur straal zeker klasse uit. Heerlijke auto waarin ik nog veel kilometers hoop te maken.
117.500 km. Na goed 18.000 kilometer vanaf begin maart dit jaar nog steeds zeer tevreden over de A3. Soms mis je wel wat vermogen, maar nogmaals de TDI met 77kw is verder comfortabel en vlot genoeg voor het dagelijksgebruik. Het is dat het een lease auto is en hij bij ca. 160k er uit moet, anders had ik het tunen wellicht overwogen. Nu loont dit nog nauwelijks de moeite.
123.150 km Inmiddels weer een 6.000 km verder nog steeds goed tevreden over de A3. Gemiddeld verbruik zit rond 1:18. Zeer acceptabel. Alleen wel weer een probleem met de koelfan gehad. Lees hiervoor hieronder verder.
135.000 km. Inmiddels liggen de wintersloffen eronder. Totaal geen problemen gehad sinds de eerder genoemde koelfan. Deze is vervangen en nu gaat alles naar behoren. Hij voelt nog net zo degelijk aan als bij de eerste kilometers die ik er mee reed. Heb zelfs het gevoel dat de motor rond de 130.000 wat soepeler is gaan lopen.
142.000 km. Bij 140k olie moeten bijvullen, maar verder totaal niets aan de hand gehad.
150.000km Bij 149.500 km wederom een litertje vol syntetisch bij moeten vullen. Bleef het olie lampje vervolgens branden.. ??! Even de peilstok los trekken en hij gaat uit. Blijkbaar niet eerder ook al is het peil weer op niveau. Ga nu aan de laatste 10.000 km beginnen want dan moet de A3 er helaas weer uit. Einde lease contract en weer op zoek naar een nieuwe auto. Wellicht weer een A3. Neig ergens toch naar iets groters. A3 heeft het nadeel van de drie deuren en de beperkte ruimte. Sportback zou dit op kunnen lossen. Alleen als je dan weer naar de prijs kijkt met een paar opties.. En dat ten opzichte van een aantal andere leuke nieuwe modellen in de zelfde danwel lagere prijsklasse, dan weet ik het nog niet zo zeker.. Maar goed daar kunnen we nog even over nadenken.
PROBLEMEN
111.050 km: Geen. Enige nadeel is dat de CD speler bij starten van de auto even een irritant rammelent geluid maakt wat na een paar seconden weg is. Werkt verder prima. Zal bij de eerst komende beurt worden nagekeken.
117.500 km: Beurt gehad bij de Audi dealer AMES in Ridderkerk. Had gehoord dat ze na een beurt je auto gelijk zouden wassen, maar helaas niet die van mij... (Misschien pas vanaf de A6!??) Vier nieuwe banden, radio nagekeken: ze konden niets vinden maar het getik waar ik eerder over schreef hoor ik bijna nooit meer. Is dus niet helemaal weg, maar aanzienlijk minder. Moet nog wel terug voor vervangen distributieriem.
Probleem: Vervolgens de dag na de beurt start de A3 niet meer.. Accu leeg! Bleek een technische storing in m’n fan te zitten waardoor die de hele nacht was blijven draaien.. En de accu vrolijk had leeggetrokken.. Auto gestart door monteur Audi De Koning in Rotterdam. Daar nog uitgelezen en getest en sinds dien heeft het euvel zich niet meer voor gedaan.
119.000 km: Distributieriem vervangen bij Audi Ames Ridderkerk. Kreeg de auto keurig gewassen terug. (!) Parkeer ik hem voor de deur, jawel bleef de fan weer draaien... Dit kwam me iets te bekend voor waardoor ik besloot om na een uurtje nog even te checken of hij nog steeds draaide.. En dit bleek inderdaad het geval. Wel enorm toevallig dat dit net zoals bij de laatste beurt weer gebeurde. Audi service heeft het euvel nagekeken en die konden het niet vinden. Auto moest dus naar Ames terug. Zij hebben vervolgens de hele koelfan vervangen. Schijnt een A3 euvel te zijn. En als deze ’stuk’ gaat zou hij volgens Ames blijven draaien om flinke motor schade te voorkomen.(aardige theorie) Verder totaal geen problemen. Bij mijn Golf 4 had ik bij deze kilometerstand al de derde versnellingsbak erin hangen.. Audi staat duidelijk voor kwaliteit.
150.000km Totaal geen problemen. Merk dat hij na het tanken nu wel eens wat rauwer start, maar dit gebeurt sporadisch. Wat mij ook heel erg blij maakt is dat ik bij deze A3 nog geen lampje heb vervangen, terwijl bij de Golf die ik reed dit bijna om de 20.000km moest gebeuren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.