Audi A3 1.9 TDI Attraction Pro Line (2004)

autoreview

Audi A3 1.9 TDI Attraction Pro Line (2004)

Signalement

UitvoeringA3 1.9 TDI Attraction Pro Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A3 1.9 TDI Attraction 105pk

  • 141.000 km

In mei 2008 heb ik mijn Audi A3 1.9 TDI gekocht bij een universeel dealer. Er stond 118000 km. op de teller.
Het betreft de Attraction uitvoering met het Proline pakket (cruise control, climat control, lm velgen, leder stuurwiel, Nokia carkit).
Na behoorlijk wat diesel auto's (vn. lease) versleten te hebben (Opel Astra, 2x Seat Leon (110 en 150pk TDI), VW Golf IV (90pk TDI), BMW 530D (Ik ga hier niet appels met peren vergelijken, maar zo'n 530D is echt fantastisch), Alfa 147 (115pk tuned) en nog een aantal auto's waar ik liever niet in gezien wilde worden ;)), is dit een hele fijne auto om in te rijden.

KM stand nu is 151000 km.

Interieur:
Deze is des Audi's, mooi afgewerkt, strak interieur en geen tierelantijnen. Stoelen zitten prima, ben van de zomer naar Zuid-Frankrijk geweest (+/- 3000 KM) en geen centje pijn.
Alleen kraakte de stoel als ik een bocht inging of over een hobbel reed. Dit heb ik opgelost door wat multispray op de geleiders en bewegende delen van het mechanisme te spuiten -> problem solved !
Verder geen kraakje of rammeltje aanwezig in de auto.
De climate Control doet goed z'n werk, niets mis mee. Helaas heeft deze uitvoering geen boordcomputer, maar wat er niet inzit kan ook niet stuk gaan zegmaar :)

Motor enzo:
Het is een 105 pk diesel, uiteraard genoeg koppel (250Nm) om vlot mee te komen in het dagelijks verkeer maar het is geen racemonster. De diesel klinkt bij een koude start wat rauw, maar dit verdwijnt als de motor op temperatuur is. Ook is de geluidsisolatie goed verzorgt van de audi.
Er zitten 16" (205 55 r16) velgen onder met voor Michelins Primacy HP's en achter Conti sportcontact's. De Michelins zijn prima banden, stiller dan de Conti's (die zaten ook voor). Mijn volgend setje word waarschijnlijk de Falken ZE512 die nog stiller zijn en net zo betrouwbaar en veel goedkoper (voor zover ik heb kunnen lezen).
De auto is vlot, maar toch hunker ik naar meer pk’s, omdat ik een wat vlotte rijstijl heb en ik ook wat (nog) zuiniger wilde rijden (zometeen hier meer over de zuinigheid),besloot ik 4 maanden geleden om een bezoek te brengen aan de Tuner (Hartog Tuning in Alkmaar). Ik was helemaal in mn nopjes ik zou ongeveer uitkomen op 140 pk (kon iets meer of minder zijn, aangezien het maatwerk is en de tuning gebeurd binnen de veilige grenzen van de auto).
Wat bleek, tijdens het testen, kwam mn auto niet meer vooruit in de 2e versnelling, wel toeren maken, maar geen voortgaande beweging. Aaaarrgghhhh dat kan maar 1 ding betekenen, de koppeling is slecht (Vorige eigenaar was waarschijnlijk een pedaalridder).
Niet getreurd doen we een pk-tje minder, uiteindelijk getuned op 125 PK. Na een week hiermee te hebben gereden was dit ook geen s6 ik trok hem regelmatig (zonder volgas te accelereren) door z'n versnelling heen. Ik ging wel een zuinigheids record tegemoet (1/3 van mn tank verbruikt en al 500 km gereden).
Ik heb de tuning weer ongedaan laten maken (hoefde ook niet te betalen, enorme goede service van de tuner. Hij (Pedro) heeft liever een tevreden klant met een goede tuning dan andersom.
Dus, nieuwe koppeling incl. 2 massa vliegwiel en drukgroepen kwam op zo'n 14-1500 euro.... slik.... Ehhh nog maar even niet, financieel kon ik dit even niet trekken.
Maar ik laat de tuning nog wel uitvoeren. Er gaat dan ook een vaste Sachs koppeling in en adios 2 massa vliegwiel. Scheelt mij 400 euri's.
Iemand ervaring met een vaste koppeling ipv een 2M vliegwiel ? Dan wil ik ze graag horen !

Verbruik:
Aangezien ik geen boordcomputer heb moet ik het doen met gemiddelden, vermenigvuldigen en delen :)
Meestal tank ik zo'n 54 liter en staat de teller op ongeveer 860 km. Even delen en dat is: 1 op 15,9. Niet slecht voor mijn rijstijl (ik trap de auto niet af, maar rij wel flink door. Die tijd van stoplichtsprinten heb ik gehad. Als het kan altijd zo 25-35 km/uur harder dan maximum toegestaan op de snelweg.
Ik denk dat ik na tuning nog een beter verbruik kan krijgen.

Overig:
De wegligging is gewoon goed te noemen. Het onderstel is stug, maar niet oncomfortabel. Het sturen is direct, wat ik erg prettig vind.

Onderhoud:
Bij aankoop een nieuwe distributieriem gehad, verder alleen ieder jaar apk en een grote beurt.
01/01/2009: Dimlicht (lampje) overleden: Beide lampen vervangen door Philips X-treme Power lampen (is echt TOP !).
01/05/2009: Beide achterlichtlampjes vervangen
Verder geen noemenswaardige kosten gehad.

Minpunten:
Niet echt, maar:
Ik mis echt 2 achterportier. Dit wist ik natuurlijk voordat ik um kocht, maar goed, achteraf die dingen erin zetten geeft ook zo'n gedoe ;). Ik regel dit wel bij mijn volgende auto. Maar voorlopig blijf ik lekker in deze audi rijden, gewoon omdat het kan :)

Zuinigheid & verbruik

  • 156.000 km

3 Weken geleden bedacht ik, hoe zuinig kan mijn auto zijn ? Ik las een tijdje geleden namelijk in een autotest dat audi een A3 TDIe heeft. Volgens Audi zou het verbruik van 1 op 22,5 opleveren (een waarde die de testrijders niet haalde overigens (1 op 16,2))
Het betreft een A3 met dezelfde 1.9tdi (ook 105pk en 5-bak) als ik heb. Alleen zijn de versnelling 'langer' gemaakt, onderstel iets verlaagd, 'iets' met de egr klep + motormanagement gedaan.

Maar goed 1 op 22,5, dat ga ik toch echt niet halen. Eens kijken hoever we dan komen. Setup van mijn auto is standaard, niet verlaagd, gewone 5-bak, zelfde maat 205 banden (voor Michelin Premacy HP en achter Conti sportcontact's). Van te voren banden op spanning gebracht (2.5 bar rondom).
Auto volgetankt totdat ik de diesel kon zien, zo zou ik hem dan ook weer helemaal voltanken.
En dan nu maar rijden. Overal de maximum snelheid aanhouden, zoveel mogelijk gebruik maken van de cruise control, rustig optrekken (in alle versnellingen), beetje (ik zeg een beetje, want er zijn mensen die hier ook een sport van maken, en dat trek ik echt niet ;)) de auto laten uitrollen voor een stoplicht/op-afrit. Proberen tijdens het optrekken niet boven de 2500 toeren te komen, het was vaak eerder 2000 tpm. Airco bleef gewoon aanstaan, achterruit verwarming: niet gebruikt. Wel altijd de verlichting en radio aan.
Ik heb zo'n 75% snelweg gereden met in 3 weken tijd 4 files meegemaakt. Maar met een file is het gewoon een kwestie van proberen te blijven rollen en 25% b-weg/binnenstad. ook niet expres achter een vrachtwagen blijven hangen ofzo.
Goed vanmorgen getankt en kwam tot de volgende uitkomst:
Kilometers: 995,5; Aantal liters getankt: 53,94; Even delen:
1 op 18,45559 !
Dit vind ik een fantastische waarde !
Achteraf gezien heeft deze rijstijl een aantal voordelen. Ik kwam toch wat relaxter de auto uit dan normaal, toch ongeveer 120 kilometer verder op 1 tank, ik hoefde ook niet na te denken of ik geflitst zou worden :)
Al met al een leuk en geslaagd expiriment.

Kosten

  • 160.000 km

17-02-2009 (160200 km)
Eerste serieuze kosten in ongeveer 2 jaar.
Nieuwe wiellagers-voor- aan beide kanten + omwisselen banden van achter naar voor ivm profieldiepte banden voor (3.5 mm).
Kosten: 530 euro
De wiellagers waren 150 euro ex. btw per stuk (complete unit, geen perslager).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.