Audi A3 1.9 TDI Attraction (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 1.9 TDI Attraction |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een Peugeot 307sw van de werkgever te hebben gereden, werd de Audi A3 aangeboden als volgende leaseauto. Deze was al in de korte tijd van zijn bestaan door 3 andere eigenaren bereden en begon de voor mij erg plezierige rijtijd met 30.000km op de teller. Nu geen Myreview geschreven als de auto kakelvers is, maar een exemplaar achteraf: op 175.000 kilometer en aan het eind van het leasecontract.
Het profiel van de auto: Audi A3 3drs. 1.9Tdi Attraction. Optie`s: Audi Concert radio met speakersysteem (niet de Bose variant). Climatronic. middenarmsteun.
kilometrage per jaar: 40.000km
Het Exterieur:
Over smaak valt niet te twisten, maar Audi schiet met de A3 recht in de roos als het gaat om een smakelijk, sportief en tijdloos model zonder schreeuwerige (lees: Peugeot vliegenvanger) accenten. Leuk detail: De achterlichten geven een sierlijk rond silhouet in het donker.
Het Interieur:
Het interieur is eenvoudig, maar van hoge kwaliteit. De stoelen zijn een goede mix tussen sportief en comfortabel: Voldoende zijdelingse steun en breed genoeg voor een grote bestuurder. In de Audi heeft de bestuurder meer een diepe dan een hoge zit. Ook is er voor lange bestuurders genoeg beenruimte te creëren. Ik ben 100kg en 1.90m lang en toch is er nog genoeg stoelruimte over naar achteren toe. Zelfs is er dan voor lange achterpassagiers voldoende been en hoofdruimte over, al moeten deze wel enige lenigheid bezitten om de auto in te komen. De ruimte tussen de B stijl en de voorstoel kan karig genoemd worden.
De A3 is niet gemaakt voor veel bagage. De inhoud van de kofferbak is normaal voor dit segment maar de procedure om deze te vergroten is niet optimaal: Voorstoelen naar voren, bank naar beneden en voorstoelen terug, resultaat is dan geen gelijke laadvloer…. Dit hebben andere auto`s in dit segment al beter ontwikkeld, dus kan beter Audi!
Het dashboard lijkt van een soort materiaal gemaakt te zijn die er uit ziet of het van soort graffiet is gemaakt maar toch zeer zacht aanvoelt. De in het donker wit oplichtende klokkenspel is prettig uitgevoerd. Leuk detail is dat de kilometertelling van 0 tot 70 km p/u in stappen van 5km p/u wordt aangeduid en daarboven in stappen van 10km p/u. De bekerhouder aan de bovenzijde van het middenconsule is handig, echter als er koffie gemorst wordt, kan deze van de radio tot de asbak afgeboend worden. De Audi Concert radio is eenvoudig te bedienen, en in combinatie met het Audi luidsprekersysteem waarbij er een subwoofer in de zijkant van de kofferbak is weggewerkt, geeft deze een zeer helder en diep geluid. Een leuke optie op de radio is dat de laatste verkeersinformatie (TP) wordt opgeslagen, zelfs als de auto uit is, en dat op ieder gewenst moment het laatste verkeersnieuws beluisterd kan worden. Dus nooit meer de fileinformatie horen als je al tegen de achterlichten van je voorganger aankijkt. De Climatronic is ook zeer Duits (eenvoudig) te bedienen per halve graad Celsius in 2 zones. Ook deze is verrijkt met een leuk extra bijgeleverde optie: De automatische recirculatiestand. Wanneer de auto bij bijvoorbeeld een verkeerslicht, achter een stinkende vrachtauto staat wordt automatisch de recirculatie stand ingezet waarbij zolang als de omstandigheden buiten de auto nog onaangenaam zijn de lucht van binnen de auto wordt gehaald. Daarna komt de luchtstroom gewoon weer van buiten. Dit doet de auto ook als er met ruitensproeiervloeistof gesproeid wordt. Helaas werkt deze automatische stand al enige tijd niet meer en wordt ik bij de dealer (Wittebrug, Den Haag) afgescheept met de tekst: “Ach meneer, u moet ook niet aan dat knopje komen! Volstrekt onnodig!”. Ahum, juist ja…
Het rijden:
De 1.9tdi motor van de VAG (Volkswagen Audi Gruppe) presteert zeer goed. Vlot meekomen in het verkeer is geen probleem en het verbruik is zeer netjes te noemen. In deze Audi zit helaas geen boordcomputer maar verbruik via de website van de tankpas laat zeer nette waarden zien van 1 op 18 tot 1 op 20. Bij een koude start klinkt er een welbekend rauw TDI geluid, maar dit is al snel verdwenen. Tot 150.000km ging starten vlekkeloos, echter heeft de Audi de laatste 25.000km een paar hikjes nodig voordat de zelfontbrander aangaat. Enkele weken geleden liet de auto mij na het tanken langs de snelweg even 1 minuut staan voor het besluit te nemen toch aan te gaan. Ouderdom? Storing? Wie zal het zeggen, maar een diesel van 175.000km is niet echt oud te noemen.
Op het stuurgedrag valt niks negatiefs te zeggen, integendeel zelfs. De A3 stuurt strak en sportief en geeft veel informatie aan de bestuurder door. Beste Myrevieuw lezers die van een comfortabele fansoos over willen stappen naar deze A3, en de illusie hebben dat een warm deken van comfort om hun geslagen wordt: Niet doen! De Audi geeft elk hobbeltje, spleetje of steentje op de weg genadeloos door aan de bestuurder. Dit is een eigenschap die ik zeker ben gaan waarderen maar ook even vaak vervloek. Want zeker op lange ritten wens je eenvoudig rijcomfort en kan de grote stroom aan weginformatie gaan vermoeien.
Conclusie:
Wie een sportieve, smakelijke en betrouwbare auto zoekt voor vooral korte afstanden of maximaal 30.000km per jaar: Kopen die auto! Voor gezinnen en lange afstand rijders komt de A3 iets minder goed uit de verf en kan toch een klasse hoger of een ander merk een idee zijn.
Inmiddels heb ik een Volkswagen Golf Variant besteld die in mei geleverd gaat worden, helaas het einde van een leuke tijd met de A3 waar ik met plezier op terugkijk. Maar gezien de kilometrage en de vele spullen die dagelijks meegenomen wordt kijk ik uit naar de nieuwe auto.
PROBLEMEN
30.000 trillen van de subwoofer met zijpaneel. Oplossing: Pur schuim inspuiten
100.000 voorlampjes kapot (hé nu pas?)
130.000 Homokineet kapot, ABS systeem linksvoor vervangen
150.000 Weer homokineet kapot
150.000 Recirculatiestand defect, tot op heden niet rerepareerd
170.000 Achterlampjes kapot (ook deze nu pas), ruitensproeiertank vervangen (gebarsten onder vorst)
Verder treden gebruiksporen op als: elektrische ramen gaan minder soepel, Cd-speler speelt cd`s niet meer vlekkeloos af, starten gaat minder soepel. Echter geen kraakje in interieur kunnen ontdekken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.